@Värt att betala flera undra kronor för en mic?@

Permalänk
Medlem

@Värt att betala flera undra kronor för en mic?@

Ända sedan min mic pajade på mitt headset så har jag funderat på att köpa ett nytt, men dom är så jävla sköna så varför inte bara köpa en mikrofon och inte ett helt nytt headset(dom är bara 4 månader gammal och kostade 500kr dock).

En av mina kompisar visade mig häromdan mikrofoner, tex. en snowball. Enda grejen är att dom kostar runt 800kr och det är jävligt mycket för bara en mic tycker jag.

Vet någon någon bra mikrofon(med bra menar jag att det inte skär och att man kan skrika och sånt) för ett rimligt pris så hjälp mig, skulle kunna ha någon annan än en gitarr hero mic.........

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett Senneiser headset, mic och hörlurar, för tre år sedan och de är fortfarande sjukt bra i återgivning och mic.
Kostade mig 1200:-

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Lägg ner lite mer på ett headset, finns flera av bättre kvalité.

Permalänk
Medlem

Bra mic kostar pengar,särskilt om det ska vara en lågbrusig sådan och ha bra ljud.

Permalänk
Medlem

Har själv en deltaco mic som kostade 20 kr. Dock direkt från leverantören så inte från butik. Den fungerar förvånande bra och man kan skrika i den utan problem och den brusar inte. För vanligt chattande så behöver man inte någon extrem mic direkt, speciellt inte en för 800kr

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Entusiast

Jag har lagt flera tusen på en mikrofon och det tyckte jag var värt.
Fast ska du bara chatta är det onödigt att köpa en stormembrans kondensatormikrofon. Köp en valfri billig datormikrofon för några tior så lär den fungera fullt tillräckligt för chatt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Mitt headset var skit bra när det funkade, var som om jag pratade med dom brevid mig men från första dan så började den knastra då och då, dom kunde inte något av vad jag sa och jag bara drog ut kabeln och satt in den igen så var det bra, Det har jag stått ut med i 4 månader nu, att dra ut och sätta in kabeln varje 15-30min.

Men kan man verkligen fixa en bra mic under 100kr? För att vill ha en som jag slipper sätta fast på mig eller något sådant, vill att den ska stå på bordet brevid mitt tangentbord eller vara ett headset såklart. Jag hade en mic som jag satt fast på tröjan förut, en sådan där knipsa och det var jävligt störande, en kabel längd på typ 1m så om jag bara skulle ta upp något från golvet så räckte nästan inte kabeln.

Men tack för att ni har kommit med förslag, men kan någon ge mig mer specifikt svar? Typ länkar och sådant, skulle vara fantastiskt om ni skulle hjälpa mig att hitta något under 500-600kr.

Permalänk
Medlem

Köp en bordsmicrofon för typ 100kr, det kommer fungera utmärkt i chattande. Man behöver verkligen inte lägga 500kr för det.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Köp en bordsmicrofon för typ 100kr, det kommer fungera utmärkt i chattande. Man behöver verkligen inte lägga 500kr för det.

OK, kan titta på någon bra men har du något förslag? Om jag inte hittar någon bra kommer jag nog köpa en "snowball" för 800kr när jag har pengarna, svårt att hitta en bra mic eftersom man inte kan testa eller något sånt. Finns bara tester på dyra också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanc4:

OK, kan titta på någon bra men har du något förslag? Om jag inte hittar någon bra kommer jag nog köpa en "snowball" för 800kr när jag har pengarna, svårt att hitta en bra mic eftersom man inte kan testa eller något sånt. Finns bara tester på dyra också

Onödigt med en så bra mic till ditt headset, köp antingen ett billig bordsmic eller ett nytt headset(förslagsvis Sennheiser PC 350 heter dem om jag inte minns fel)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LTsm:

Onödigt med en så bra mic till ditt headset, köp antingen ett billig bordsmic eller ett nytt headset(förslagsvis Sennheiser PC 350 heter dem om jag inte minns fel)

Kan inte direkt säga att dom var billiga. Men är dom verkligen sköna?(jag tror inte att jag måste fråga om dom är bra) Eftersom dom som jag har nu är SUPER sköna! Har polyester tyg just nu men jag kan byta till det plastiga vanliga eftersom det följde med 2 st(jag har Corsair HS1A).

så, är dom sköna? Eftersom det lät som om du hade dom.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Zalman ZM-MIC 1 fungerar hur bra som helst ligger runt 50-60kr, går bra att fästa på headsetkabeln.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av kragnitz:

Som sagt, jag vill helst inte ha någon mic som jag måste sätta fast, vill bara behöva ta på mina hörlurar/headset och börja prata, en bords mic skulle vara perfekt!

Permalänk
Medlem

www.inet.se/produkt/6606308/mikrofon-logitech-analog-desktop
Köp bara en sån då? Om du nu inte vill ha någon du sätter fast. Finns säkert och köpa i en butik nära dig.

Permalänk
Medlem

Skall du bara prata via Skype, teamspeak och ventrilo och dylikt förstår jag inte varför du skall bränna pengar på någon dyr mic.

20 spänn på biltema för en mic med bordstativ räcket för prat, själv använder jag fortfarande en 20kr mic med bordstativ som följde med min IBM Aptiva jag köpte 1995 och den fungerar bra och ingen har klagat, så för prat förstår jag inte varför man skall ha en dyr mic.
Min är nu 17 år gammal och den vita plasten är gul av 17 års exponering av ljus men fungerar.

Edit: länk http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Dator-och-natverk/Ljud-och-bild/Mikrofon-med-bordsstativ-23318/

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanc4:

Som sagt, jag vill helst inte ha någon mic som jag måste sätta fast, vill bara behöva ta på mina hörlurar/headset och börja prata, en bords mic skulle vara perfekt!

Men herrgud, asså du vill inte ha en som man "sätter fast" men varför inte köpa en sån och sätta fast den på sladden bara, hur smidigt som helst. Mycket smidigare än en bordsmick som måste stå med rätt avstånd, tar upp bordsyta, ser ful ut och som tar upp ALLT bakgrundljud med 1 mils radie... Jag, och många utav mina kompisar har zalmans billiga clip on mic http://www.webhallen.com/hardvara/25539-zalman_mikrofon Har haft den i flera år nu och funkar fortfarande hur bra som helst för alla oss Så sjukt ovärt att lägga mer än det på en mic så anar inte

Permalänk
Medlem

Jag har en MS lifecam x1000 (eller nått sånt) med inbygg mic. Fungerar hur bra som helst till chatt etc och man behöver inte ha kameran igång för att använda micken. Den sitter fast ovanpå skärmen.
800+kr lägger man om man ska ha en mick för att sjunga i eller micka upp instrument/förstärkare med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanc4:

Som sagt, jag vill helst inte ha någon mic som jag måste sätta fast, vill bara behöva ta på mina hörlurar/headset och börja prata, en bords mic skulle vara perfekt!

Du kan ju lika gärna sätta fast den i sladden till headsetet, fungerar hur bra som helst. Zalman-alternativet har till och med klämmor så att du kan fästa ihop sladdarna.