Permalänk

GTX 680 Problem.

Tänkte slänga upp en tråd där man kan rapportera fel på GTX 680.

Börjar själv med lite jag hittat:

Har nu haft mitt Gtx 680 i 2 dagar, det jag hittat som irriterar mig är först och främst att om man kör med 2 skärmar och vill se på VLC på den sekundära så får man stå ut med extremt lag. Dessutom visar MSI afterburner att jag bara kör med 3ghz i minnesklock, vet dock ej om det ska vara så. Kör med Afterburner 2.2.0 Beta 15.

Mvh Berra

Visa signatur

CPU » Inter i7 2600k @ 4ghz MINNE» Kingston HyperX 1600mhz 8gb MOBO »Asus Sabertooth P67 Rev. B3 GPU » Gigabyte Geforce GTX 680 @ 1215/1650 CHASSI » Fractal Design Define R3 HDDs » Samsung 830 Series 128GB PSU » Corsair CX 500W

Permalänk
Skrivet av Björninho:

Tänkte slänga upp en tråd där man kan rapportera fel på GTX 680.

Börjar själv med lite jag hittat:

Har nu haft mitt Gtx 680 i 2 dagar, det jag hittat som irriterar mig är först och främst att om man kör med 2 skärmar och vill se på VLC på den sekundära så får man stå ut med extremt lag. Dessutom visar MSI afterburner att jag bara kör med 3ghz i minnesklock, vet dock ej om det ska vara så. Kör med Afterburner 2.2.0 Beta 15.

Mvh Berra

Finns redan en tråd
http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1099278-gtx-680-...

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS Rog Strix B550
AMD Ryzen 7 5800X3D,MSI GeForce RTX Ventus 3X 4080 Super OC
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

AMD är väl bättre om man ska köra flera skärmar/flera kort? Nu har du ju redan kortet så det är väl ointressant kanske

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

AMD är väl bättre om man ska köra flera skärmar/flera kort? Nu har du ju redan kortet så det är väl ointressant kanske

fast dom körde 4 skärmar på ett 680 under lansering på webhallen! körde skyrim på tre och en ovanför som visade klocknin och temp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Har du överhuvudtaget surfat på internet de senaste 3 dagarna? Har du läst tester osv på nvidias NYA grafikort innan du gissar?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Har du överhuvudtaget surfat på internet de senaste 3 dagarna? Har du läst tester osv på nvidias NYA grafikort innan du gissar?

Menar allmänt, crossfire skalar bättre o.s.v... har du internet?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Om man inte ska köra Crossfire/SLI då?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Vars får du det ifrån?

Permalänk
Medlem

Bevisar ju inget alls... Sämst argumentation.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Ja nu ska du inte sitta och tro att 680 SLI skalar bättre än 7970 crossfire i alla lägen, vrid upp upplösningen så är det ju en helt annan historia, där ligger 680 i lä.
Om man läser Sweclockers test av 680:

''Allt är dock inte guld och gröna skogar. Drivrutinen Geforce Drivers 300.99 är inte helt mogen och kan bete sig märkligt i vissa situationer. Klockfrekvensen utan uppenbar anledning låsas till 500 MHz även under belastning och den automatiska överklockningen via GPU Boost är minst sagt oberäknelig. Samma sak gäller SLI-skalningen, som kan gå från utmärkt till katastrofal i en handvändning. Förhoppningsvis förbättras situationen i framtida uppdateringar.''

Kollar man fredagspanelen, så tror jag de nämner att 680 SLI endast får 76% i prestandaökning gentemot singelkort. Visst detta kommer med säkerhet ändras med framtida drivrutiner, har själv köpt 2st 680 och är inte direkt orolig.

Men du ska inte sitta där och säga att 680 är bättre i SLI än vad 7970 är i crossfire, för du har verkligen inte målat upp hela bilden. Bara att kolla igenom hela testet igen. http://www.sweclockers.com/recension/15196-geforce-gtx-680-ke...

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Och kollar du högre upplösningar skalar 7970 bättre. 7970 får mer ut av överklockning dessutom. Som det är nu klockar 7970 bättre, så ska man köra SLI/CF på högre upplösningar(varför annars ha SLI/CF) så kommer 7970 ligga före, om man klockar, vilket jag hoppas man gör ifall man spenderar så mycket på grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Och kollar du högre upplösningar skalar 7970 bättre. 7970 får mer ut av överklockning dessutom. Som det är nu klockar 7970 bättre, så ska man köra SLI/CF på högre upplösningar(varför annars ha SLI/CF) så kommer 7970 ligga före, om man klockar, vilket jag hoppas man gör ifall man spenderar så mycket på grafikkort.

Skrivet av XpreS:

Ja nu ska du inte sitta och tro att 680 SLI skalar bättre än 7970 crossfire i alla lägen, vrid upp upplösningen så är det ju en helt annan historia, där ligger 680 i lä.
Om man läser Sweclockers test av 680:

''Allt är dock inte guld och gröna skogar. Drivrutinen Geforce Drivers 300.99 är inte helt mogen och kan bete sig märkligt i vissa situationer. Klockfrekvensen utan uppenbar anledning låsas till 500 MHz även under belastning och den automatiska överklockningen via GPU Boost är minst sagt oberäknelig. Samma sak gäller SLI-skalningen, som kan gå från utmärkt till katastrofal i en handvändning. Förhoppningsvis förbättras situationen i framtida uppdateringar.''

Kollar man fredagspanelen, så tror jag de nämner att 680 SLI endast får 76% i prestandaökning gentemot singelkort. Visst detta kommer med säkerhet ändras med framtida drivrutiner, har själv köpt 2st 680 och är inte direkt orolig.

Men du ska inte sitta där och säga att 680 är bättre i SLI än vad 7970 är i crossfire, för du har verkligen inte målat upp hela bilden. Bara att kolla igenom hela testet igen. http://www.sweclockers.com/recension/15196-geforce-gtx-680-ke...

Skrivet av m1ntos:

Bevisar ju inget alls... Sämst argumentation.

Att sitta och jämföra skalning, som är tungt driverberoende, på ett kort som är 2 dagar gammalt och ett som är 3 månader gammalt kan vi väll alla komma överens om är väldigt onödigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gublo:

Att sitta och jämföra skalning, som är tungt driverberoende, på ett kort som är 2 dagar gammalt och ett som är 3 månader gammalt kan vi väll alla komma överens om är väldigt onödigt.

Och vad skrev inte jag i mitt inlägg då? Men det han jag citerade framförde inte hela sanningen, eller blundar du också för den? Det är ju så läget är NU, inte hur det kan komma tänkas bli i framtiden. Jag nämnde uppdateringar och drivrutiner tre gånger eller något.

Edit: redigerat två gånger för jag är så trött

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gublo:

För AMD har släppt optimerade drivare för 7970 än menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av XpreS:

Och vad skrev inte jag i mitt inlägg då? Men det han jag citerade framförde inte hela sanningen, eller blundar du också för den? Det är ju så läget är NU, inte hur det kan komma tänkas bli i framtiden. Jag nämnde uppdateringar och drivrutiner tre gånger eller något.

Edit: redigerat två gånger för jag är så trött

Behöver inte bli så fientlig. Jag ser att du nämnde framtida uppdateringar vid Ett tillfälle. Vad jag försöker få fram är helt enkelt att man inte får ut något av att jämföra skalningen förns båda korten har drivrutiner som är bra. Den enda sanningen jag ser är att det är tröttsamt att drivrutiner måste få ett halvår på sig att bli bra vilket i praktiken innebär att du har ett halvt fungerande kort långt efter att du köpt det. Detta förstärks ju ännu mer i och med jobbet där man dagligen kommer i kontakt med grafikkort som folk skickat in bara för att drivrutinerna är så instabila.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

För AMD har släppt optimerade drivare för 7970 än menar du?

Nej men dom har åtminstone haft chansen. Jag är väldigt insatt i hur dåliga drivers till 7000 serien är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gublo:

Nej men dom har åtminstone haft chansen. Jag är väldigt insatt i hur dåliga drivers till 7000 serien är.

Så när ska man jämföra då, när båda fått ut bra drivers eller efter några veckor eller vad? Man kan ju inte sätta egna regler, antingen jämför man nu eller så jämför man inte alls. Jag har själv haft ett 7970 och hade inga problem med drivarna, så jag är väl insatt på motsatta sidan.

Permalänk
Medlem

Wow denna tråd höll hög standard. Riktig dagisnivå, håll er till ämnet istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Så när ska man jämföra då, när båda fått ut bra drivers eller efter några veckor eller vad? Man kan ju inte sätta egna regler, antingen jämför man nu eller så jämför man inte alls. Jag har själv haft ett 7970 och hade inga problem med drivarna, så jag är väl insatt på motsatta sidan.

Det mest rättvisa borde väll vara att jämföra 680 idag med 7970 som det såg ut 3 dagar efter sin launch. Då var det inga härliga drivers som fanns.
Bara att kolla hur maffig 7970 problem tråden blev på kort tid.
Man kan inte dra slutsatser utifrån ett kort i en uppsättning hårdvara.

Permalänk
Avstängd

680 SLI skalar lite dåligt, endå så har den bättre prestanda index en 7970 CF. Dessa nvidia kort är fulla of WIN!