Ny dator med liknande prestanda som GeForce GTX 1080 Ti
Sonen tog över min gamla dator för några år sedan, en intel i7 8700K med ett Nvidia GeForce GTX 1080 Ti.
Den har hastigt och oväntat gått sönder så skulle behöva köpa en ny med liknande prestanda så han kan spela CS och Cyberpunk. Har inte koll på dagens komponenter och vad som motsvarar grejerna jag hade.
Skulle bli enormt tacksam för några länkar med lämpliga datorer (stationära eller bärbara). Skärm osv har vi ju kvar.
Det finns ju en mycket bra processor från AMD, 5600x3d heter den kanske. GPU vet jag inte men gissar att mest prisvärt är AMD där också.
Bygga själv går inte eller?
Det finns ju en mycket bra processor från AMD, 5600x3d heter den kanske. GPU vet jag inte men gissar att mest prisvärt är AMD där också.
Bygga själv går inte eller?
Jag tror att många blir onödigt dyra. Det är ju förra plattformen AM4 för den där CPUn och nya är AM5.
Du kommer ju få en ordentlig uppgradering på processorn i spel med x3d-CPU och vad gäller grafikkort så borde nån AMD i deras lägre prisklass i nuvarande generation vara motsvarande gissar jag.
Om du hittat en färdigbyggd med sådana komponenter är det ju bra men när jag kollar snabbt så verkar färdigbyggda hålla sig till nuvarande generation komponenter. Kollade Inet.
1080ti var ju ett riktigt bra gpu en gång i tiden men har ju trots allt rätt många år på nacken. CPU samma. Varför sikta på att matcha just det om du ändå ska köpa nytt? Kanske lägga på lite för prestanda som håller ett tag framöver? Spel av typen cyberpunk kräver ju en del av datorn trots allt. Vad har ni för budget för köpet? Gissar att ni kör 1080p? Alternativt kanske inte allt i datorn är sönder?