flytta os från hdd till ssd.

Permalänk
Medlem

flytta os från hdd till ssd.

har just nu mitt operativsystem på en vanlig hårddisk, men har funderat på att köpa en ssd, eller rättare sagt jag ska köpa ny dator men vill inte köpa nytt os.
men jag hittar inte skivan med os på, har en asus cm essentio dator. har allt sparat i en påse, hittade gpu drivrutiner och en start guide, men inte oset.
så jag undrar om det går att flytta över oset till ssd eller måste jag köpa nytt?

Permalänk
Medlem

Att flytta systempartitionen mellan olika datorer kan ge problem med tex. drivrutiner. Därtill kan Win bråka om den upptäcker att det inte längre är samma dator som vid installation.

Enklast/bäst med en nyinstallation

Permalänk
Medlem

Om du har kvar din nyckel så kan du ju bara ladda ner oset och lägga det på usb/cd.

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

ska kolla i böckerna om ja hittar nyckeln. tack för hjälpen
_____________________________________

hittade koden.

Permalänk
Medlem

Du hittar inte nån OS-skiva för det finns troligen ingen , märkesdatorer har i regel en OS-partition på disken som kan användas och vill du ha den på skiva så kan den brännas ut i ett(1) exemplar , dessutom är det troligen ett märkesbundet OEM exemplar av OS du har så du kommer inte att kunna använda det igen på en annan dator.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

tror det jag också, men får köra med något gratis os en stund isf tills jag får tag i något

Permalänk

Windows 7 nyckeln som står på dator fungerar den endast med dator tillverkarens version av os:et?

Visa signatur

i5 6700K @4.5GHz -Noctua NH-U14S -Asus Geforce GTX 980 Ti Strix DirectCU III -ASUS PRO GAMING Z170 -Crucial DDR4 16 GB -Crucial MX300 750GB -Corsair RM750i - NZXT H440W Silent Ultra - ASUS VC239 -Dell Professional P1914S IPS

Permalänk
Medlem

Så länge du inte bytt ut många komponenter (förutom hårddisken då) borde det gå att återanvända koden som du hittar fastklistrad på ditt chassi. Om datorn kom förinstallerad med Windows 7 kan du använada t.ex. den här guiden för att ladda ner en Windows 7 skiva och installera den med koden på din dator: Reusing Windows 7 OEM product key for installation with another language

Skrivet av Rickybobby:

Windows 7 nyckeln som står på dator fungerar den endast med dator tillverkarens version av os:et?

Jag följde guiden jag länkade ovan och aktiverade Windows med koden som står på baksidan av min laptop. Så ja, koden fungerar med en vanlig Windows 7 skiva så länge det är samma version av Windows, och så länge du inte bytt ut många delar i datorn.

Permalänk
Medlem

Jag vet att Intel har släppt ett ett verktyg som kan klona hårddiskar. Det används för att flytta hela hdd disken till en SSD. Jag har inte använd det själv
men det verkar lovande.

http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&DwnldI...

Visa signatur

Intel 4670K @ 4.5 GHz - H110 - Asus 1070 - G.Skill Ripjaws 16GB 2133 MHz - Asus Maximus VI Hero - NZXY H440 - EVGA Supernova G2 750M

Permalänk
Medlem

kittepet:
Fast nu har han även bytt dator och då ska man installera om Windows.

Även om man tar sig förbi och totalt struntar i felen så går datorn långsammare än vad den borde göra vilket gör det meningslöst att ens ha köpt en bättre datorn tills man installerat om.

Man kan testa Win 8 gratis lagligt om du kollar den klistrade tråden i Win 8 delen av forumet.