Styrketräning – tips på övningar, scheman med mera

Permalänk

håller med frantic om att 6 reps nästan är det optimalaste för styrka och volym.
har kört flera år på låg reps(allt mellan 1-3 reps) och har kört nästan lika länge på hög reps(allt mellan 10-15 reps).
det jag fick ut utav detta var att på låg reps så ökade styrkan rejält, men volymen(storleken) på musklerna var väldigt segt att få resultat på(man fick volym, självklart, men det gick segt).
på hög repsen så blev det helt tvärtom, bulligheten och storleken på musklerna kom efter en inte allt för lång tids tränande, men styrkan, den tynade sakta men säkert bort.

nu, för typ 1½ år sedan, så la jag om schemat mitt igen och la mig på ett reps antal mitt i mellan hög och låg reps, dvs 6-8 reps och det är nog det bästa jag har gjort under min tränings karriär.
både styrkan och volymen ökas i en jämn men ändå "snabb" fart.

vissa brukar säga "med styrkan kommer volymen", visst, det håller jag med om då det är sant, men det ena tar ut det andra lite, satsar man på låg reps så blir volymen lite lidande...gäller att hitta det där "mitt i mellan", att kombinera, om man vill avancera i styrka och volym lika fort.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Jag är en av dom som har väldigt hög ämnesomsättning. Alla är vi olika och bör äta olika beroende på förutsättningar och mål.

Jag blev väldigt fort muskulös och mina vänner ville gärna veta vad min "hemlighet" är. Hemligheten är att det inte finns någon. Ät mycket direkt efter träningen och träna tills du verkligen inte orkar mer och inte ett visst nummer som står på ett papper eller som någon sagt till dig.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Kanske är någon kunnig här som kan ge mig lite tips.
Jag löptränar mycket och har börjat komplettera med kettle bell 3 gånger i veckan för att träna överkroppen lite också. Det finns som sagt mängder med övningar på nätet - Det jag inte riktigt vet är hur många repetitioner av varje set som (någerlunda) optimalt.
Skulle bara uppskatta om någon ville säga om detta ser OK ut, eller om jag är helt ute och cyklar.
tex. 3 rep á 10 snatches
3 rep á 25 swings
3 rep á 5 snatch to press

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frantic:

Själv så kör jag

Dag1: Bröst
Dag 2: Ben
Dag 3: Axlar
Dag 4: Triceps
Dag 5: Rygg
Dag 6: Mage
Dag 7: Biceps

Först och främst vill jag bara ge dig ett stort tack för att du tar dig tid att hjälpa mig!

Sen har jag två frågor: Dels undrar jag hur du gör med uppvärmning, vid t ex bänkpress. Kör du lite med låga vikter först för att komma igång?

Hur fyller man ut ett helt pass med bara en muskelgrupp? Jag tänker framför allt på bröst, axlar, bi- och triceps. Jag kör just nu ca 6-10 olika övningar per pass. Blir det till att korta ned passen, eller måste jag helt enkelt hitta fler övningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frantic:

Då ska vi se, hade inte tid att skriva igår men ska väl skriva lite kortfattat hur jag hade gjort om jag vore du, sedan finns det säkert bättre alternativ för jag är ingen som har koll på allt inom träningsläran och har inget problem att stå rättad om någon annan kommer med ett annat förslag.

Etc..

Själv tycker jag 6 reps är för lite. 6 reps bygger styrka, men som många andra så tränar jag för volym och styrkan kommer i andra hand. Kör 8-12 reps per set, 4 set per övning. Tycker mig se bättre volymresultat även om jag kanske inte bänkar mitt max just nu. Volym är ju det som de allra flesta vill åt i slutändan, sen om man bänkar 110 eller 120kg spelar mindre roll.

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Först och främst vill jag bara ge dig ett stort tack för att du tar dig tid att hjälpa mig!

Sen har jag två frågor: Dels undrar jag hur du gör med uppvärmning, vid t ex bänkpress. Kör du lite med låga vikter först för att komma igång?

Hur fyller man ut ett helt pass med bara en muskelgrupp? Jag tänker framför allt på bröst, axlar, bi- och triceps. Jag kör just nu ca 6-10 olika övningar per pass. Blir det till att korta ned passen, eller måste jag helt enkelt hitta fler övningar?

För det första så kan det ju sägas att mage och vader är muskler som lätt klarar av 2 pass i veckan, så det är inga problem om du slänger in mer av dessa. Sen är jag mer åt två muskelgrupper per pass, men det är ju såklart en smaksak. Beror lite på hur mycket tid du vill lägga på gymmet varje dag?
Du kan ju köra minst 3 övningar per muskelgrupp. Jag kör 3 set uppvärmning i bänken och sedan minst 4 set med vikt. Tycker det funkar bra på mig i.a.f.

Att hitta fler övningar är inget problem, finns mängder av variationer du kan göra. Du kan t.ex. köra vanlig bänkpress, sen lutande både framåt och bakåt (lutande bänk då givetvis). Då har du redan tre övningar med fokus på bröst. Sen kan du köra t.ex. flyers i cablecross, "vanliga" och underifrån. Då har du fem övningar. Sen kan du kanske köra lite vanlig bröstpress med hantlar eller i maskin.

Eller så gör du helt enkelt så att du kör stenhårt på tre övningar. Det viktigaste är ju att du kör allt du orkar och inte stannar bara för att övningarna är "slut".

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BenVilio:

Kanske är någon kunnig här som kan ge mig lite tips.
Jag löptränar mycket och har börjat komplettera med kettle bell 3 gånger i veckan för att träna överkroppen lite också. Det finns som sagt mängder med övningar på nätet - Det jag inte riktigt vet är hur många repetitioner av varje set som (någerlunda) optimalt.
Skulle bara uppskatta om någon ville säga om detta ser OK ut, eller om jag är helt ute och cyklar.
tex. 3 rep á 10 snatches
3 rep á 25 swings
3 rep á 5 snatch to press

Att du kör med kettlebells är ju inget som gör att du ska frångå de "fastlagda fakta" att 1-6 reps per set ger mer styrka medan 7-15(ca.) ger mer volym. Allt över det skulle jag snarare kalla uthållighetsträning än styrketräning. Men beroende på vad ditt mål är så tycker jag du ska lägga upp passen efter det.

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Först och främst vill jag bara ge dig ett stort tack för att du tar dig tid att hjälpa mig!

Sen har jag två frågor: Dels undrar jag hur du gör med uppvärmning, vid t ex bänkpress. Kör du lite med låga vikter först för att komma igång?

Hur fyller man ut ett helt pass med bara en muskelgrupp? Jag tänker framför allt på bröst, axlar, bi- och triceps. Jag kör just nu ca 6-10 olika övningar per pass. Blir det till att korta ned passen, eller måste jag helt enkelt hitta fler övningar?

Det är lugnt, kul att se att det blev fart i tråden igen efter en ganska lång "dö-period".

Jag tränar på morgonen före jobbet så jag har bara drygt en halvtimme på mig, vilket leder till att jag bara hinner med en muskelgrupp/träning. Vissa muskler tar längre tid än andra så jag försöker styra så de hamnar på helgen.

I uppvärming kör jag precis som du skriver, lägre vikter ett par set.

Angående övningar så är det mer upp till dig, känner du att du har mer kräm att ge när du kört 3-4st kör en till. För mig är det olika bland muskelgrupperna.

Själv kör jag som sagt på ett liknande upplägg men med 8reps kontra 6 reps när jag klarar mina 8or att det skulle göra att jag bygger volym som vissa här skriver vettitusan. Sedan har jag haft en kontinuerlig träning i ca 5 år men kan knappast kalla mig "stor", efter senaste deffen hade jag 74.8kg fördelat på 181cm.

Nu är det här den enda bilden jag har på den här datorn, (vilket togs i syfte att jag tatuerat mig), men man ser "kroppsformen" iaf.

Kan väll tillägga att i början så lade jag inte ner så mycket energi på vilka övningar jag körde utan körde det som var ledigt på gymmet för att slippa stå och vänta. Men repsen har jag följt relativt slaviskt under hela perioden.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk

Bör jag vara orolig om jag fått ont i mina axlar efter 3-4 månaders träning? Med ont menar jag problem i vissa övningar. Sittande axelpress går inte längre då vänster axel säger ifrån och "knäcker" sig direkt. Har skrivit om detta innan men om jag går till läkaren kommer han bara säga -vila eller hur?

Tips på vad jag ska göra?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Bör jag vara orolig om jag fått ont i mina axlar efter 3-4 månaders träning? Med ont menar jag problem i vissa övningar. Sittande axelpress går inte längre då vänster axel säger ifrån och "knäcker" sig direkt. Har skrivit om detta innan men om jag går till läkaren kommer han bara säga -vila eller hur?

Tips på vad jag ska göra?

Är det någon muskel eller är det leden som knäpper? Om det är en muskel, vet du exakt vilken muskel det är?
Jag har haft lite diverse problem med axlarna och det har löst sig genom vila och stretching. Stretching är väldigt effektivt på mig då jag är vig som ett kylskåp vilket innebär problem i vissa övningar.

Om du upplever att det är ett stort problem så tycker jag att det är lika bra att gå till läkare/sjukgymnast.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Är det någon muskel eller är det leden som knäpper? Om det är en muskel, vet du exakt vilken muskel det är?
Jag har haft lite diverse problem med axlarna och det har löst sig genom vila och stretching. Stretching är väldigt effektivt på mig då jag är vig som ett kylskåp vilket innebär problem i vissa övningar.

Om du upplever att det är ett stort problem så tycker jag att det är lika bra att gå till läkare/sjukgymnast.

Det är en led nästan 100%. Den knäcker till när jag kommer i ett visst läge. Det gör ganska ont och känns inte bra.

Tack för snabbt svar!

Jag är väldigt smal och har väldigt små muskler och har nog kört lite för tungt egentligen tror jag. Fast jag har tagit det lugnt om man jämför med vissa yngre grabbar på gymmet som tror att mer är bättre.

Är runt 1.90 lång med smala LÅNGA armar med väldigt dålig rygg. Gym är nog egentligen inget för mig men ser bra resultat på kroppen (enligt mig) och vill så gärna fortsätta men är det verkligen värt att sabba sin kropp för det?

Har bara haft problem nu med axlarna och med ryggen. Jag vet inte när vänster axel blev skadad då jag märkte det helt plötsligt när jag gjorde sittande axelpress. Kommer alltså inte ihåg om det small till i vänster axel vid tidigare tillfälle.

MVH

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Bör jag vara orolig om jag fått ont i mina axlar efter 3-4 månaders träning? Med ont menar jag problem i vissa övningar. Sittande axelpress går inte längre då vänster axel säger ifrån och "knäcker" sig direkt. Har skrivit om detta innan men om jag går till läkaren kommer han bara säga -vila eller hur?

Tips på vad jag ska göra?

Hur hårt och ofta tränar du? Jag kör 5 pass i veckan och kör ganska hårt och efter ett antal veckor så blir hela kroppen "sliten" typ, och då behöver jag ta några vilodagar för att läka litegrann.

Har du några bakomliggande skador? Själv har jag en gammal skada (ca. 3 år) i högeraxeln som inte alls gör ont utom i vissa enskilda övningar. Brukar lösa det genom att köra axelpress och bänkpress med stång och inte med hantlar, så trycket jämnar ut sig lite och jag kompenserar väl lite med vänstersidan av kroppen för att inte höger ska göra ont.

För övrigt så tycker jag att just axelträning gör lite ont i axlarna, medan alla andra muskelgrupper blir jag trött i fast jag får inte denna smärtkänsla som just axelträning ger. Släpper dock ganska snart efter att jag är klar med övningen.

Om du inte vill gå och kolla upp det så tycker jag du ska ta en veckas paus från axelträning och sen ge det ett nytt försök, leder verkar ha lite längre återhämtningstid än själva muskeln i sig. (I.a.f. på mig.) Du kan ha fått någon inflammation eller liknande i muskel eller leder, och i så fall läker det av sig själv efter en tid. För att skynda på läkning kan du i så fall ta lite voltaren eller liknande på området varje dag.

EDIT: Ser att jag var lite seg på att skriva

EDIT2: En huvudregel är att aldrig köra så tungt så att man inte kan göra full kontrollerad rörelse. Att köra 6 reps per set t.ex. är väldigt tungt för kroppen och det bör man kanske inte göra så tidigt in i träningen. Skulle själv ökat till minst dubbla antalet per set tills en bra rutin och grundstyrka satt sig.

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Skrivet av A7X:

Hur hårt och ofta tränar du? Jag kör 5 pass i veckan och kör ganska hårt och efter ett antal veckor så blir hela kroppen "sliten" typ, och då behöver jag ta några vilodagar för att läka litegrann.

Har du några bakomliggande skador? Själv har jag en gammal skada (ca. 3 år) i högeraxeln som inte alls gör ont utom i vissa enskilda övningar. Brukar lösa det genom att köra axelpress och bänkpress med stång och inte med hantlar, så trycket jämnar ut sig lite och jag kompenserar väl lite med vänstersidan av kroppen för att inte höger ska göra ont.

För övrigt så tycker jag att just axelträning gör lite ont i axlarna, medan alla andra muskelgrupper blir jag trött i fast jag får inte denna smärtkänsla som just axelträning ger. Släpper dock ganska snart efter att jag är klar med övningen.

Om du inte vill gå och kolla upp det så tycker jag du ska ta en veckas paus från axelträning och sen ge det ett nytt försök, leder verkar ha lite längre återhämtningstid än själva muskeln i sig. (I.a.f. på mig.) Du kan ha fått någon inflammation eller liknande i muskel eller leder, och i så fall läker det av sig själv efter en tid. För att skynda på läkning kan du i så fall ta lite voltaren eller liknande på området varje dag.

EDIT: Ser att jag var lite seg på att skriva

Tack för svar!

Jag kör 3 pass i veckan.
Axel/biceps
Rygg/mage
Bröst/triceps

Alltså detta är ingen smärta utan det klickar till (knäcker) när jag kommer i ett visst läge med armarna uppe i luften och när jag drar ner dom och kommit ungefär 2/5 ner knäcker det till i vänster axel och det funkar bara inte. http://www.youtube.com/watch?v=g_LWSIL7L8Q 3:13 den övningen

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Skrivet av A7X:

EDIT2: En huvudregel är att aldrig köra så tungt så att man inte kan göra full kontrollerad rörelse. Att köra 6 reps per set t.ex. är väldigt tungt för kroppen och det bör man kanske inte göra så tidigt in i träningen. Skulle själv ökat till minst dubbla antalet per set tills en bra rutin och grundstyrka satt sig.

Jag kan köra mer än 6 reps ibland. Alltså det är inga problem styrkemässigt varken på bröstpress eller axelpress. Känns mer som att kroppen är för dåligt utvecklad. Förmodligen är det en skada jag dragit på mig. Tränar med en kompis som tränat över 1 år som alltid hjälper mig så det blir ofta ganska tungt.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Jag kan köra mer än 6 reps ibland. Alltså det är inga problem styrkemässigt varken på bröstpress eller axelpress. Känns mer som att kroppen är för dåligt utvecklad. Förmodligen är det en skada jag dragit på mig. Tränar med en kompis som tränat över 1 år som alltid hjälper mig så det blir ofta ganska tungt.

Jag känner igen den "klickande" känslan, har känt det någon gång då och då också men brukar släppa för mig om jag värmer upp med låga vikter ett par set. Kanske räcker det med lite mer uppvärming och lite stretchning/töjning precis innan du kör den övningen? Annars kan du ju prova att köra axelpress med en stång istället och se om det blir bättre?

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Klickande brukar jag ha i axlarna ibland, men oftast i armbågarna. Stående skivstångsrodd klarar jag inte alls för båda armbågarna knäpper som tusan då. Se bara till att inte köra för hårt och så länge det inte gör ont i lederna så ska det inte vara några problem.
Axelpass hatar jag. Får alltid enorm mjölksyra i axlarna som gör så ont att det inte ens är kul. Får inte det i några andra muskler, då får jag bara pump. Men i axlarna denna jäkla mjölksyra...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Har sedan en månad tillbaka börjat styrketräna igen efter i princip två års uppehåll. Första veckorna var jag grymt deprimerad varje gympass på grund av hur lite jag orkade, inte varit så svag sedan puberteten.

Kör på max-ot och känner att 5 dagar i veckan hjälper väldigt mycket för att stanna motiverad. Är det värt att köra på om man nu vill träna 5 dagar i veckan? Käkar EAA före och efter träning samt Omega-3 (är usel på att äta fisk). Är det någon poäng med att äta något annat kosttillskott?

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rankko:

Har sedan en månad tillbaka börjat styrketräna igen efter i princip två års uppehåll. Första veckorna var jag grymt deprimerad varje gympass på grund av hur lite jag orkade, inte varit så svag sedan puberteten.

Kör på max-ot och känner att 5 dagar i veckan hjälper väldigt mycket för att stanna motiverad. Är det värt att köra på om man nu vill träna 5 dagar i veckan? Käkar EAA före och efter träning samt Omega-3 (är usel på att äta fisk). Är det någon poäng med att äta något annat kosttillskott?

Kanske protein, men det beror på din kost.
Du kan ju även testa kreatin ifall du vill.
Dricker du inte redan kaffe eller te så är koffeinpiller väldigt prisvärt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Okej, tack för svaret. Dricker endast kaffe på förmiddagen eftersom att jag kan ha svårt att somna annars. Spelar det ingen roll när man intar koffein eller ska det tas i tid till träning?

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem

Är det någon av er som vet var man kan hitta såna här träningsgummiband? Det ska vara ett platt och långt nog för att få runt foten och hålla i med händerna. Har endast hittat de runda "tuberna" på de vanliga sportkedjornas webbsidor och inga platta.

Fick rekommendationen från taekwondotränaren på nybörjarkursen när jag frågade efter vad jag kunde göra hemma för att snabbare bli mer rörlig/stark/uthållig i fötterna/fotled. Även hopprep och balansplatta ska införskaffas, men det verkar finnas överallt så det ska inte vara några problem.

Tack för svar!

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rankko:

Okej, tack för svaret. Dricker endast kaffe på förmiddagen eftersom att jag kan ha svårt att somna annars. Spelar det ingen roll när man intar koffein eller ska det tas i tid till träning?

På Alert FX burken så står det ungefär en timme innan träning. Jag upplever bäst effekt om jag tar koffeinet 30-45 minuter innan träning. Koffeinet leder inte till några svårigheter att somna, snarare tvärtom för man tar ut sig mer på gymmet och blir tröttare när koffeineffekten avtar.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Testade maxa lite på gymmet i fredags och känner att kroppen har svarat ruskigt bra nu efter deff.

Klarade en chin med 60kg påhäng.

Matade sedan chins, dips och bänk med egen kroppsvikt.

Resultatet: 42, 42, 20 = totalt 104

Som sagt ruskigt nöjd, hur går det för er andra här på forumet?

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk

jo här går det ruskigt fett bra alltså gått ner i vikt mer än innan och styrkan börjar ta sig ser lite biff också ut... min kropp svarat snabbare än ja trodde på träning faktiskt.

dock måste jag passa mig lite känner fått lite ont i armbågs lederna inte hela tiden utan bara när jag skall utföra biceps stående med stång och pressa ihop. fått köra mer på rodd 3*10 50kg både ihop med händerna och isär rak stång, samt en konstig stång vet ej namnet... i stället gör inte ont men måste nog faktiskt inse att vila lite längre ibland alldeles för slarvig på den punkten... tränar mån-lör och vila söndagar...

sen gör jag såklart flertalet andra övningar...

sen satsa lite mer på kondition med där behöver jag träna mer just nu springer jag för full rulle rätt tungt 2 km varje dag samt slår på box säck stenhårt i 10 min... inte i sträck men näst intill...

skulle dock vilja ha något bra tips på en axel och nack övning :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frantic:

Testade maxa lite på gymmet i fredags och känner att kroppen har svarat ruskigt bra nu efter deff.

Klarade en chin med 60kg påhäng.

Matade sedan chins, dips och bänk med egen kroppsvikt.

Resultatet: 42, 42, 20 = totalt 104

Som sagt ruskigt nöjd, hur går det för er andra här på forumet?

Skulle möjligen hålla jämna steg med dips och bänken, men chins är jag totalt talanglös på. Och inte har det blivit bättre av att jag hade sönder armen och inte kunnat gjort dem på snart en månad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frantic:

Testade maxa lite på gymmet i fredags och känner att kroppen har svarat ruskigt bra nu efter deff.

Klarade en chin med 60kg påhäng.

Matade sedan chins, dips och bänk med egen kroppsvikt.

Resultatet: 42, 42, 20 = totalt 104

Som sagt ruskigt nöjd, hur går det för er andra här på forumet?

Riktigt bra resultat!! Grymt imponerande!

Själv är jag lite för tung just nu så några sådana siffror blir det inte för mig för tillfället Men i övrigt så ökar volymen sakta men säkert. Speciellt över axlarna har jag fått mer bredd, vilket är ett av dom främsta målen just nu.

Kör stenhård volymträning och struntar i allt vad råstyrka och deff är, sålänge jag ökar i volym är jag nöjd Tänkte växla om lite till sensommaren och köra mindre antal reps med tyngre vikt.

Har nyss blivit frisk från en 2veckors-virusinfektion. Helt sjukt vad jag går ner i vikt snabbt så fort jag slutar träna och äta ordentligt. Även om mycket är vätska så är det lite störande. Tappade 2 kilo fast jag verkligen försökte äta mycket även under sjukdomen, men det gick inte att hålla jämna steg. Men verkar gå snabbt att komma tillbaka så är bara tacksam att man är tillbaka på gymmet igen!

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Skrivet av donic1989:

jo här går det ruskigt fett bra alltså gått ner i vikt mer än innan och styrkan börjar ta sig ser lite biff också ut... min kropp svarat snabbare än ja trodde på träning faktiskt.

dock måste jag passa mig lite känner fått lite ont i armbågs lederna inte hela tiden utan bara när jag skall utföra biceps stående med stång och pressa ihop. fått köra mer på rodd 3*10 50kg både ihop med händerna och isär rak stång, samt en konstig stång vet ej namnet... i stället gör inte ont men måste nog faktiskt inse att vila lite längre ibland alldeles för slarvig på den punkten... tränar mån-lör och vila söndagar...

sen gör jag såklart flertalet andra övningar...

sen satsa lite mer på kondition med där behöver jag träna mer just nu springer jag för full rulle rätt tungt 2 km varje dag samt slår på box säck stenhårt i 10 min... inte i sträck men näst intill...

skulle dock vilja ha något bra tips på en axel och nack övning :).

Vad kul att höra, jar själv problem md höger axeln och undviker vissa övningar där jag känner att det "sliter" för mycket på den, vilka övningar brukar du köra när du kör axlar i vanliga fall.

Skrivet av Aijoj:

Skulle möjligen hålla jämna steg med dips och bänken, men chins är jag totalt talanglös på. Och inte har det blivit bättre av att jag hade sönder armen och inte kunnat gjort dem på snart en månad

Ajfan, hoppas du kommer igen snabbt.

Skrivet av A7X:

Riktigt bra resultat!! Grymt imponerande!

Själv är jag lite för tung just nu så några sådana siffror blir det inte för mig för tillfället Men i övrigt så ökar volymen sakta men säkert. Speciellt över axlarna har jag fått mer bredd, vilket är ett av dom främsta målen just nu.

Kör stenhård volymträning och struntar i allt vad råstyrka och deff är, sålänge jag ökar i volym är jag nöjd Tänkte växla om lite till sensommaren och köra mindre antal reps med tyngre vikt.

Har nyss blivit frisk från en 2veckors-virusinfektion. Helt sjukt vad jag går ner i vikt snabbt så fort jag slutar träna och äta ordentligt. Även om mycket är vätska så är det lite störande. Tappade 2 kilo fast jag verkligen försökte äta mycket även under sjukdomen, men det gick inte att hålla jämna steg. Men verkar gå snabbt att komma tillbaka så är bara tacksam att man är tillbaka på gymmet igen!

Ah, men jag tycker det låter bra ändå. Så länge det går åt det håll man siktar så ska man vara nöjd helt klart. Själv ligger min vikt på knappt 76kg för tillfället vilket borde vara ganska optimalt för de övningar jag körde.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk

väljer att inte citera.

som svar på vilken övning jag gör för axlarna kör stående rodd/Upprätt rodd, Axelpress, Hantellyft åt sidan, Skivstångspress dom jag gjort oftast. tycker det är grymt tungt med hantellyft åt sidan mest den jag känner att jag är grymt svag i men jag vet itne är väl bara att kötta på till slut får man även styrka där.

vanlig rodd ger ju lite också skuldror och lite axlar så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frantic:

Testade maxa lite på gymmet i fredags och känner att kroppen har svarat ruskigt bra nu efter deff.

Klarade en chin med 60kg påhäng.

Matade sedan chins, dips och bänk med egen kroppsvikt.

Resultatet: 42, 42, 20 = totalt 104

Som sagt ruskigt nöjd, hur går det för er andra här på forumet?

Jag har aldrig mått bättre än jag gör nu och min träning har kort sagt kanske räddat livet på mig.

Jag har tränat i ca 1.5 år. Dock har jag haft otroligt dåliga matvanor och alkoholvanor.
Alltid vart väldigt spinkig och kallades oftast för räkan.
Innan januari månad så tränade jag lite "på skojj". Mest för att hålla kroppen i någorlunda trim.

Sen efter en incident i december så fick jag nog.
Behövde något som gjorde att jag höll mig borta från alkoholen.
Träningen blev min nya hobby.

Började först med att göra om mina kostvanor och började käka ordentlig mat.

I Januari så tränade jag endast med egen kroppsvikt för få upp en bra bas styrka och kontroll i musklerna. Tränade då 6dagar i veckan, 3 timmars pass med 1 mil löpning som start.

Sedan i februari började jag med vikter, fortf 6 pass i veckan.
Mars fortsatt träning, ner till 4 pass veckan.
Nu i april har jag tränat 5 pass i veckan och vägde mig häromdagen.
På 3 månader har jag ökat från 67kg till 73 kg.
Innan hade jag tränat i över 1 år och gått upp från 62-67...

Hade inte träffat mina föräldrar på 1 månad och dom undrade om jag proppade i mig steroider när jag va på besök.

Ökningen i övningar är, inom parantes maxvikt i december:
Bänk 90kg ( 50kg )
Squats: 130kg ( 60kg )
Marklyft: 135kg ( 60kg )
Bicepcurl: 50kg ( 17kg )

Träningen är det roligaste jag vet just nu. Jag tänker fortsätta med mitt schema tills jag når min målvikt på 78kg.
När denna är nådd ska jag bara underhålla och börja löpträna för att få upp min kondition.

Blev lite mycket text men hoppas det kanske kan vara någon typ av motivation för andra.

Laddar för tillfället upp inför kvällen pass. Målet är 145-150kg Marklyft.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Noxxer:

Jag har aldrig mått bättre än jag gör nu och min träning har kort sagt kanske räddat livet på mig.

Jag har tränat i ca 1.5 år. Dock har jag haft otroligt dåliga matvanor och alkoholvanor.
Alltid vart väldigt spinkig och kallades oftast för räkan.
Innan januari månad så tränade jag lite "på skojj". Mest för att hålla kroppen i någorlunda trim.

Sen efter en incident i december så fick jag nog.
Behövde något som gjorde att jag höll mig borta från alkoholen.
Träningen blev min nya hobby.

Började först med att göra om mina kostvanor och började käka ordentlig mat.

I Januari så tränade jag endast med egen kroppsvikt för få upp en bra bas styrka och kontroll i musklerna. Tränade då 6dagar i veckan, 3 timmars pass med 1 mil löpning som start.

Sedan i februari började jag med vikter, fortf 6 pass i veckan.
Mars fortsatt träning, ner till 4 pass veckan.
Nu i april har jag tränat 5 pass i veckan och vägde mig häromdagen.
På 3 månader har jag ökat från 67kg till 73 kg.
Innan hade jag tränat i över 1 år och gått upp från 62-67...

Hade inte träffat mina föräldrar på 1 månad och dom undrade om jag proppade i mig steroider när jag va på besök.

Ökningen i övningar är, inom parantes maxvikt i december:
Bänk 90kg ( 50kg )
Squats: 130kg ( 60kg )
Marklyft: 135kg ( 60kg )
Bicepcurl: 50kg ( 17kg )

Träningen är det roligaste jag vet just nu. Jag tänker fortsätta med mitt schema tills jag når min målvikt på 78kg.
När denna är nådd ska jag bara underhålla och börja löpträna för att få upp min kondition.

Blev lite mycket text men hoppas det kanske kan vara någon typ av motivation för andra.

Laddar för tillfället upp inför kvällen pass. Målet är 145-150kg Marklyft.

Grymt starkt jobbat, roligt att höra när det går bra för någon

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noxxer:

TEXT ...
Laddar för tillfället upp inför kvällen pass. Målet är 145-150kg Marklyft.

BRA JOBBAT!!!

Hopps du klarade ditt mål igårkväll

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤