Permalänk
Medlem

Vätske skadade AMD delar

Fick hem lite delar gratis som var vätske skadade någon som spillt läsk eller liknande på de.
Efter rengjort delarna med kemisk bensin och test start så går allt igång.
Tänkte att jag drar upp ett litet galleri och nån gång inom snar framtid kanske jag kompletterar med ett chassi till grejerna, specs kan ses nedan.

Moderkort: Asus Crosshair IV formula
Cpu: Phenom II x4 975BE@Stock
Ram: Corsair Vengeance 4x2GB
Gpu: ASUS GTX560TI Diretcu II
Psu: Corsair TX750

Som kan ses på vissa bilder finns det fortfarande läsk eller något kvar men det vägrar gå av varken med kemisk bensin eller t-röd så jag har gett upp att försöka få bort de.

Edit: Fick ett 8800gtx vilket artefaktade så valde ta med det hem och baka kortet och det fungerade helt okej efter det.
Körde igenom en runda 3dmark 06 på 8800gtx passade då också på köra igenom en runda med gtx560ti.

Vätske skadade AMD delar

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

LUCKY BASTARD!!! o_O

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Vissa har tur, andra inte!

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem

Det här e inte första gången jag fått sånt här och säkerligen inte sista hehe.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Permalänk
Medlem

Då har du väl inget emot att skicka vidare lite va? *wink wink*

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem

Bra pris, Bra Moderkort. Hur var det med nätagget, var du tvungen att öppna det oxå?
Hoppas att det funkar i längden oxå, så det inte kommer små fel krypande

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Bra pris, Bra Moderkort. Hur var det med nätagget, var du tvungen att öppna det oxå?
Hoppas att det funkar i längden oxå, så det inte kommer små fel krypande

Öppnade inte nätagget det verkade inte kommit någon läsk/något liknande på eller när de.

Dom enda ställen där läsken syntes att den hade kommit var på vissa kylflänsar samt pcb av grafikkortet det är såpass intorkat att det inte verkar gå bort från pcb men det är inte hela värden.
Sen var de ju gratis så pajar de så pajar de.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Ja det nätagget är grymt bra, har ett av samma modell, fast annan ettikett.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Gratis e gott!

Permalänk
Medlem

vem fick du det av ?;D

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Medlem

Hur blandat man den där kemiska vätskan?:)=

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semplezz:

vem fick du det av ?;D

fick det inte från en person utan från ett företag.

Skrivet av jha70:

Hur blandat man den där kemiska vätskan?:)=

Brukar inte behöva blanda något brukar räcka ta kemisk bensin/etanol/aceton/t-röd
Något av ovan brukar kunna städa av delarna.
Sen tex moderkortet fick jag plocka av alla kylflänsar på ta av thermalpads köra in i ugnen på 150C i 7minuter.(när de gäller grafikkort gäller oftast 175-200C 8-9min)
Sen låta de ligga kvar i ugnen tills det kallnat monterade på allt med ny kylpasta nya kyl kuddar.
Kallas att baka görs oftast med grafikkort man brukar funka med moderkort också om ens ugn är stor nog att ta de.
Viktigt att tänka på när man gör sånt är att alla former av plast detaljer som man kan få bort är borta och att all kylpasta ska torkas bort.

Grafikkort samt moderkort kan man ge sig på sånt här, man bör inte försöka göra något av detta på någon annan komponent sålänge man inte är kunnig vet vad man gör.
tex ett nätagg som man spillt läsk eller liknande i ska man nog bara slänga inte försöka rädda.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

fick det inte från en person utan från ett företag.

hur kommer det sig? något som dom fått tillbaka av kund?

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semplezz:

hur kommer det sig? något som dom fått tillbaka av kund?

försäkringsärende, delarna har blivit utlösta av kund och försäkringen har gått in delarna står då hos ett försäkringsbolag som droppar av dom på företaget utan någon kostnad så företaget går +-0 på att ge mig dom eftersom dom ändå inte funkar och dom inte vill lägga tiden på att laga dom eftersom dom ändå efter lagning anses tillräckligt "okej" för att säljas.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

försäkringsärende, delarna har blivit utlösta av kund och försäkringen har gått in delarna står då hos ett försäkringsbolag som droppar av dom på företaget utan någon kostnad så företaget går +-0 på att ge mig dom eftersom dom ändå inte funkar och dom inte vill lägga tiden på att laga dom eftersom dom ändå efter lagning anses tillräckligt "okej" för att säljas.

ah, jasså.
Amen då har du ju ruskig tur med andra ord;)

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semplezz:

ah, jasså.
Amen då har du ju ruskig tur med andra ord;)

Jo men jag har ju redan så mycket delar så har inte direkt någon användning för dom, så dom blir mest liggande till ingen nytta och kan inte heller sälja vidare dom eftersom jag inte vet hur länge dom håller även om jag gjort ett bra jobb med fixa/göra rent dom.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Jo men jag har ju redan så mycket delar så har inte direkt någon användning för dom, så dom blir mest liggande till ingen nytta och kan inte heller sälja vidare dom eftersom jag inte vet hur länge dom håller även om jag gjort ett bra jobb med fixa/göra rent dom.

Om du har väldigt många delar och dubbletter så kan jag gärna köpa ut några delar för en liten peng. Mest bara för att öppna upp och kolla hur det ser ut och hur man kan fixa i ordning vissa grejer, göra rent och kanske testa att sleeva lite på ett gammalt nätagg och plocka av kylflänsar mm från moderkort och rengöra och måla om mm Kan vara intresserad av både cola skadade produkter och dem som du redan rengjort Men om dem som du säger bara ligger där hemma så tror jag att jag har mer användning av dem Kanske jag kan göra en liten HTPC och modda om chassi mm som jag då kanske köper, sedan om delarna går sönder så köper jag bara nya isåfall Kommer inte hålla dig ansvarig för någonting! Hör av dig på PM eller något om du är lite intresserad

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Frågan e ju hur man lyckas spilla läsk på sitt moderkort, har snubben haft datorn liggandes på bordet med sidan på chassit öppet eller? Höjden av klantighet måste det vara iallafall.

Permalänk
Medlem

Det valigaste är att du ställer valfri läsk på datorn. Välter läskburken ner i topfläkten och sen tror jag du förstår vad som händer. Ta ett jobb på valfri datorfirma som riktar sig mot privat och detta är din vardag

Permalänk
Avstängd
Skrivet av huttala:

Frågan e ju hur man lyckas spilla läsk på sitt moderkort, har snubben haft datorn liggandes på bordet med sidan på chassit öppet eller? Höjden av klantighet måste det vara iallafall.

Hänt mig ett antal gånger. Man har glömt en colaburk eller glas på bordet. Man har lyckats på något vänster välta glaset/burken och det har flugit cola genom gallret till fläkten uppe på chassit. Själv har man kunnat spela vidare även om det inte sett så fint ut.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Jo men jag har ju redan så mycket delar så har inte direkt någon användning för dom, så dom blir mest liggande till ingen nytta och kan inte heller sälja vidare dom eftersom jag inte vet hur länge dom håller även om jag gjort ett bra jobb med fixa/göra rent dom.

Haha jasså:O jäkla grabb alltså xP, blir ju bara mer och mer avis ;P

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Medlem

Bra gjort swed!

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Jo men jag har ju redan så mycket delar så har inte direkt någon användning för dom, så dom blir mest liggande till ingen nytta och kan inte heller sälja vidare dom eftersom jag inte vet hur länge dom håller även om jag gjort ett bra jobb med fixa/göra rent dom.

du kan ju ge bort dom! jag kan vara försökskanin

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Frågan e ju hur man lyckas spilla läsk på sitt moderkort, har snubben haft datorn liggandes på bordet med sidan på chassit öppet eller? Höjden av klantighet måste det vara iallafall.

Är inte direkt något konstigt killen körde ett haf932 chassi utan top fläkt ganska stort hål toppen så börjar de rinna något där ja då träffar de alla delar inklusive i moderkortet, grafikkortet var dock de som tog hårdast smäll(själva pcbn) det var mest lite på kylflänsarna som satt vid grafikkortet som det hade träffat och nån krets på moderkortet.

Skrivet av acateon:

Det valigaste är att du ställer valfri läsk på datorn. Välter läskburken ner i topfläkten och sen tror jag du förstår vad som händer. Ta ett jobb på valfri datorfirma som riktar sig mot privat och detta är din vardag

Korrekt, detta var dock en dator som hade blivit utlöst av försäkringsbolaget "så ungefär se om du kan rädda något om något går använda".
Och som du sa har läsk stående på kanten på datorbordet har datorn stående till höger om datorbordet har ett stort hål i toppen som haf932 bankar till i bordet blir sur på ett spel då kan de hända att läsk burken far ner och de rinner till:P finns alla typer av människor till allting alla är ju inte så pedantisk som man själv är när det gäller sin dator och sen kan ju alla dabba sig.

Skrivet av Semplezz:

Haha jasså:O jäkla grabb alltså xP, blir ju bara mer och mer avis ;P

Dont be delarna var sönder när jag fick dom jag fixa dom dom kan va sönder imorgon med vem vet eftersom jag fick dom gratis.
Somsagt det är defekta delar more or less även om dom är funktionsdugliga nu så vet man inte sen dom kan dö om en halvtimma eller inte starta imorgon så att vara avis är inget direkt o vara.
Nu har jag dock primat dom i över 2 dygn samt kört 3dmark furmark i 12h så delarna är ju inget fel på verkar de som.

Sen är de ju också så att utan kunskaperna att fixa delarna och lite tur så hade man ju suttit med söndriga delar så allt e ju inte en dans på rosor.
Jag la ner många timmar på få dom här fungerande och då är de ändå inte säkert dom fungerar någon längre tid.
Men inget vara sad över sen när dom dör slänger man dom eller drar upp något på väggen eller liknande

Skrivet av morxy49:

du kan ju ge bort dom! jag kan vara försökskanin

Im not a charity organisation bro! xD

Kommer upp ett galleri senare idag med nya intel atom d2700 för er som är intresserade.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Tycker bara synd om dem som gav dig delarna utan att faktiskt själva testa!

Var hela burken gratis? (- frakt alltså)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Tycker bara synd om dem som gav dig delarna utan att faktiskt själva testa!

Var hela burken gratis? (- frakt alltså)

Vadå utan själv testa dom var ju sönder och fungerade inte alls när jag fick dom, inget dom som företag kunde göra något med ändå för det e inte värt tiden och även om dom skulle få de fungera kan dom ju inte sälja de med någon garanti.
Valde bort chassit även om jag kunde fått det jag betalade inte frakt eller något jag bor i närheten av där jag fick delarna.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Vadå utan själv testa dom var ju sönder och fungerade inte alls när jag fick dom, inget dom som företag kunde göra något med ändå för det e inte värt tiden och även om dom skulle få de fungera kan dom ju inte sälja de med någon garanti.
Valde bort chassit även om jag kunde fått det jag betalade inte frakt eller något jag bor i närheten av där jag fick delarna.

Jahaa, nu hänger jag med!

Ber om ursäkt

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Själv har jag aldrig spillt flyttande format på mitt skrivbord. Det har aldrig kommit en droppe...detta är för att jag är löjligt rädd om att få saker i datorn eller tangentbord eller liknade. HATAR LÄSK I TANGENTBORD ELLER MUS!

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!