Vad är bra med SSD?

Permalänk
Medlem

Vad är bra med SSD?

Hej jag ska skaffa en ny dator och jag undrar vad som är bra med ssd, förutom bootningstiden. Jag kan leva med att vänta en minut på att det tar några sekunder längre att sätta på datorn och ladda lite spel. Men märker man något i spelet, (mer än 5 fps) eller är det bars bootningstider man förbättrar?
Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

En SSD gör bara laddningstider snabbare, ingen FPS ökning.

Permalänk
Hedersmedlem

Du får snabbare filåtkomst och överföring, helt enkelt snabbare filhantering.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niksam:

Hej jag ska skaffa en ny dator och jag undrar vad som är bra med ssd, förutom bootningstiden. Jag kan leva med att vänta en minut på att det tar några sekunder längre att sätta på datorn och ladda lite spel. Men märker man något i spelet, (mer än 5 fps) eller är det bars bootningstider man förbättrar?
Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Man skulle kunna tro att du är ett troll med den frågeställningen...

Du får inte högre eller lägre fps med en snabbare eller långsammare HD...

Permalänk
Medlem

Laddningstider i spel kan göra skillnad med, men ej fps.
Samt att hela datorn upplevs snabbare i Windows med, program öppnas mycket snabbare osv.

Permalänk
Medlem

+Ingen varme, inga rörliga delar, snabbare, mindre.

-Dyrare.

Kanske glömde något på den positiva sidan. Sen det blir ingen FPS ökning, bara laddningstider i spel går snabbare.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkanftw:

+Ingen varme, inga rörliga delar, snabbare, mindre.

-Dyrare.

Kanske glömde något på den positiva sidan. Sen det blir ingen FPS ökning, bara laddningstider i spel går snabbare.

Värme kom det från någon SSD, kommer inte ihåg vilken men en bit in i Fredagspanelen så påpekade Jonas detta.
http://www.sweclockers.com/artikel/15273-fredagspanelen-ssd-i... ca34.50min in i filmen.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

PC gamer gjorde ett test om det här, och det bev såhär:

Laddningstider blir snabbare, likaså att starta spelen

Ide flest aspel blir det ingen särskild FPS ökning, men i spel som typ på nåt sätt "strömmar" saker, såsom alan wake och sandbox spel, så kan du få ca 10 mer FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkanftw:

+Ingen varme, inga rörliga delar, snabbare, mindre.

-Dyrare.

Kanske glömde något på den positiva sidan. Sen det blir ingen FPS ökning, bara laddningstider i spel går snabbare.

Du glömde knäpptyst, behövs ej defragmenteras, drar mindre ström (väldigt viktigt i en laptop) mera stöttålig (vilket ifs är det samma som att den saknar rörliga delar). Jag har säkert glömt något jag med (:

Permalänk
Skrivet av Niksam:

Hej jag ska skaffa en ny dator och jag undrar vad som är bra med ssd, förutom bootningstiden. Jag kan leva med att vänta en minut på att det tar några sekunder längre att sätta på datorn och ladda lite spel. Men märker man något i spelet, (mer än 5 fps) eller är det bars bootningstider man förbättrar?
Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Har inget att jämföra med men jag har Windows 7 på en SSD... det enda som jag har märkt av är debatterna om en SSDs livstid. Har inte kollat upp fakta i ämnet men det skulle kännas vidrigt att gå från en livstidsgaranti till en hårddisk som kan användas X antal timmar.

(STOP! Det behövs inte att påpekas att alla diskar slits ut, alla här vet vad jag syftar på.)

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av SoilBleed:

Har inget att jämföra med men jag har Windows 7 på en SSD... det enda som jag har märkt av är debatterna om en SSDs livstid. Har inte kollat upp fakta i ämnet men det skulle kännas vidrigt att gå från en livstidsgaranti till en hårddisk som kan användas X antal timmar.

(STOP! Det behövs inte att påpekas att alla diskar slits ut, alla här vet vad jag syftar på.)

Det där är lite överdrivet. Jag har datorn på minst 6 timmar om dagen, och jag har använt den precis som om jag hade en "odödlig" hårddisk, förutom att jag har lagt Firefox, Chromes och Windows temp-filer på en RAM-disk. Jag flyttar, kopierar och sparar mycket filer. SSDLife visar fortfarande 100 % och att SSDn kommer hålla till augusti 2020. Vid det laget kommer jag att ha bytt SSD både en och två gånger.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Mekaniska diskar är rena stenåldern idag, orka bara vänta på all laddning, inte jag i varje fall, SSD borde alla ha idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Värme kom det från någon SSD, kommer inte ihåg vilken men en bit in i Fredagspanelen så påpekade Jonas detta.
http://www.sweclockers.com/artikel/15273-fredagspanelen-ssd-i... ca34.50min in i filmen.

Jo jag tänkte på det, men det var väl bara en modell som blev det? Så då brydde jag mig inte om det

Skrivet av Jory89:

Du glömde knäpptyst, behövs ej defragmenteras, drar mindre ström (väldigt viktigt i en laptop) mera stöttålig (vilket ifs är det samma som att den saknar rörliga delar). Jag har säkert glömt något jag med (:

Haha, oj, glömde mycket visst

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Tack allesammans! Men eftersom jag bara är 13 och har en minimal budget så blir det nog att vänta ett tag med ssd och ta en vanlig hdd så länge. Tack än en gång!

Skickades från m.sweclockers.com