Microstuttering även med ett grafikkort, eller?

Permalänk

Microstuttering även med ett grafikkort, eller?

Så vitt jag har förstått det uppstår microstuttering i betydligt mindre utsträckning när man använder sig av ett ensamt grafikkort. Hur kommer det här sig? Microstuttering innebär väl endast att bildrutor tar olika lång tid på sig att renderas, och därav kan spelupplevelsen uppfattas som laggig trots att man har ett högt antal FPS, men vad är det som gör att det blir mer påtagligt vid användandet av multipla grafikkort? Och varför är det som mest påtagligt vid just två grafikkort och mindre vid tre grafikkort?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du har screen tearing för att du har högre fps än uppdateringsfrekvensen på din skärm så att en ny bildruta ritas innan föregående är klar?

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Så vitt jag har förstått det uppstår microstuttering i betydligt mindre utsträckning när man använder sig av ett ensamt grafikkort. Hur kommer det här sig? Microstuttering innebär väl endast att bildrutor tar olika lång tid på sig att renderas, och därav kan spelupplevelsen uppfattas som laggig trots att man har ett högt antal FPS, men vad är det som gör att det blir mer påtagligt vid användandet av multipla grafikkort? Och varför är det som mest påtagligt vid just två grafikkort och mindre vid tre grafikkort?

Tack på förhand.

Tror du menar stuttering

Permalänk
Medlem

helt enkelt för att det finns fler saker som kan gå fel när man lägger in ett extra grafikkort i ekvationen.

de måste hålla på och synca med varandra, variationen mellan max och min tid för en bildruta ökar och effekten blir att microstuttering blir mer påtaglig.

min gissning är att hopp från 150 till 90 fps är antagligen mindre märkbart än ett hopp från 100 till 60 fps, därav märks microstuttering av lite mindre eftersom man har så löjligt många hästkrafter under huven.

då borde microstuttering iofs bli djävulskt om man lirade med 3 eller 4 st klena grafikkort, som t.ex skulle motsvara ett toppkort.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Skrivet av som99:

Det är inte så att du har screen tearing för att du har högre fps än uppdateringsfrekvensen på din skärm så att en ny bildruta ritas innan föregående är klar?

Jag ber om ursäkt om jag låter bitter, men gjorde jag någonstans en antydan på att jag har ett problem med det nämnda ämnet? Jag ville bara diskutera det här. Så nej, det är inte tearing det rör sig om – men tack för omtanken åtminstone!

Skrivet av simme300:

Tror du menar stuttering

Utveckla?

Skrivet av Devildoll:

helt enkelt för att det finns fler saker som kan gå fel när man lägger in ett extra grafikkort i ekvationen. de måste hålla på och synca med varandra

Givetvis, det låter som en rimlig förklaring. Men det är samtidigt en väldigt klen förklaring som inte ger mig svar på min fråga. Om det nu är som så att microstuttering helt enkelt är att bildrutor tar olika lång tid att ritas upp bör det rimligtvis ske i lika stor omfattning hos ett ensamt grafikkort som hos två, tre eller fyra grafikkort. Jag vet att det inte är på det här viset, men jag är nyfiken på att veta varför det inte är på det här viset.

Skrivet av Devildoll:

min gissning är att hopp från 150 till 90 fps är antagligen mindre märkbart än ett hopp från 100 till 60 fps, därav märks microstuttering av lite mindre eftersom man har så löjligt många hästkrafter under huven. då borde microstuttering iofs bli djävulskt om man lirade med 3 eller 4 st klena grafikkort, som t.ex skulle motsvara ett toppkort.

Du menar att det här skulle vara förklaringen till varför microstuttering blir mindre påtagligt vid konfigurationer med mer än två grafikkort? Dock brister den teorin då, så vitt jag vet åtminstone, tre grafikkort samarbetar bättre än fyra stycken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Givetvis, det låter som en rimlig förklaring. Men det är samtidigt en väldigt klen förklaring som inte ger mig svar på min fråga. Om det nu är som så att microstuttering helt enkelt är att bildrutor tar olika lång tid att ritas upp bör det rimligtvis ske i lika stor omfattning hos ett ensamt grafikkort som hos två, tre eller fyra grafikkort. Jag vet att det inte är på det här viset, men jag är nyfiken på att veta varför det inte är på det här viset.

det funkar ju så med ett grafikkort också, varje bild tar olika lång tid att rendera.

där har du förloppet på en sekund, som du ser tar vissa bilder 20 ms att rendera medans andra enbart tar 10.
det där är med ett enskilt 7970.
skillnaderna är helt enkelt mer våldsamma och regelbundna i flerkortskonfigurationer

Skrivet av Subdubwise:

Du menar att det här skulle vara förklaringen till varför microstuttering blir mindre påtagligt vid konfigurationer med mer än två grafikkort? Dock brister den teorin då, så vitt jag vet åtminstone, tre grafikkort samarbetar bättre än fyra stycken.

jo jag har ingen personlig erfarenhet av varken 2 3 eller 4 grafikkort , så jag kan inte uttala mig om vad som funkar bäst, enbart gissa.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

det funkar ju så med ett grafikkort också, varje bild tar olika lång tid att rendera.

*bild borttagen*

där har du förloppet på en sekund, som du ser tar vissa bilder 20 ms att rendera medans andra enbart tar 10.
det där är med ett enskilt 7970.
skillnaderna är helt enkelt mer våldsamma och regelbundna i flerkortskonfigurationer

Vad använde du för program för att hämta tiderna?

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Vad använde du för program för att hämta tiderna?

fraps inbyggda benchmark funktion.

Sen får man ju trixa lite i excel för att få till en graf efteråt också.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Subdubwise:

Så vitt jag har förstått det uppstår microstuttering i betydligt mindre utsträckning när man använder sig av ett ensamt grafikkort. Hur kommer det här sig? Microstuttering innebär väl endast att bildrutor tar olika lång tid på sig att renderas, och därav kan spelupplevelsen uppfattas som laggig trots att man har ett högt antal FPS, men vad är det som gör att det blir mer påtagligt vid användandet av multipla grafikkort? Och varför är det som mest påtagligt vid just två grafikkort och mindre vid tre grafikkort?

Tack på förhand.

Jag tror du missuppfattat vad MS är. Det är när två kort samsas om att rita upp samma bild och inte gör detta samtidigt, alltså inte de ensamma korten i sig som ritar upp bilder med olika hastighet. Problemet ligger alltså i hur bilden delas av grafikkorten.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

fraps inbyggda benchmark funktion.

Sen får man ju trixa lite i excel för att få till en graf efteråt också.

Meh, den använder jag också, med den ger inte det jag vill ha, det blir bara en ständigt ökande siffra, 4, 8, 12 etc (250fps), så grafen blir bara en diagonal linje i bästa fall.
Tack ändå, det är väl en fråga om skit bakom ratten

Edit:
Japp, solklart fall av PEBKAC, löste sig efter en del svärande och googlande

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Det är när två kort samsas om att rita upp samma bild och inte gör detta samtidigt, alltså inte de ensamma korten i sig som ritar upp bilder med olika hastighet. Problemet ligger alltså i hur bilden delas av grafikkorten.

Det där med att multipla grafikkort samsas om att rita upp samma bilder är väl en lögn? Jag har för mig att det var någonting som användes för längesedan, men att det i nuläget är som så att de ritar upp varannan bild.

Hur som helst förstår jag ändå inte vad som talar för att det här bör uppstå i större utsträckning hos flera grafikkort jämfört med hos ett ensamt grafikort.

Skrivet av Jalle64:

Jag tror du missuppfattat vad MS är.

Säker? Allt vad jag har läst förklarar det kortfattat som så att det innebär att olika bildrutor tar olika lång tid på sig att ritas upp vilket då kan resultera i en spelupplevelse som känns laggig trots att man har mer än tillräckligt med FPS.

Permalänk
Medlem

MS ska överhuvudtaget inte uppstå med ett enda grafikkort.

http://en.wikipedia.org/wiki/Micro_stuttering
"Single-GPU configurations do not suffer from this defect and can in some cases output a subjectively smoother video compared to a multi-GPU setup using the same video card model."

http://www.techsweden.org/nyhet/R9mn-micro-stuttering-bade-me...

för mer indepth:
http://www.tomshardware.co.uk/radeon-geforce-stutter-crossfir...

"Again, given comparable pricing, we'll take the single-GPU card any day. And even then, not having to worry about micro-stuttering would compel us to pay a little more."

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Subdubwise:

Det där med att multipla grafikkort samsas om att rita upp samma bilder är väl en lögn? Jag har för mig att det var någonting som användes för längesedan, men att det i nuläget är som så att de ritar upp varannan bild.

Hur som helst förstår jag ändå inte vad som talar för att det här bör uppstå i större utsträckning hos flera grafikkort jämfört med hos ett ensamt grafikort.

Säker? Allt vad jag har läst förklarar det kortfattat som så att det innebär att olika bildrutor tar olika lång tid på sig att ritas upp vilket då kan resultera i en spelupplevelse som känns laggig trots att man har mer än tillräckligt med FPS.

Det är både rätt och inte rätt beroende vilken metod som används. Du kan ju läsa om dem här: http://www.tomshardware.com/reviews/nvidia,930-2.html

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Mithras:

MS ska överhuvudtaget inte uppstå med ett enda grafikkort.

http://en.wikipedia.org/wiki/Micro_stuttering
"Single-GPU configurations do not suffer from this defect and can in some cases output a subjectively smoother video compared to a multi-GPU setup using the same video card model."

http://www.techsweden.org/nyhet/R9mn-micro-stuttering-bade-me...

för mer indepth:
http://www.tomshardware.co.uk/radeon-geforce-stutter-crossfir...

"Again, given comparable pricing, we'll take the single-GPU card any day. And even then, not having to worry about micro-stuttering would compel us to pay a little more."

Med andra ord är microstuttering alltså inte tidsskillnaden i bildrenderingarna då? Men hur skulle du välja att förklara MS kortfattat i så fall? Problematiken gällande att flera grafikkort ska hjälpas åt med att rendera? Men var kommer då problemet in i bilden och varför fungerar det enormt mycket bättre med tre grafikkort än med två stycken? Då är det ju ännu mer som ska synkas vilket, enligt detta simpla tankesätt, bör innebära ännu mer problematik!

Skrivet av Jalle64:

Det är både rätt och inte rätt beroende vilken metod som används. Du kan ju läsa om dem här: http://www.tomshardware.com/reviews/nvidia,930-2.html

Den där artikeln är ungefär åtta år gammal, är du säker på att det är så än i dag?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Subdubwise:

Med andra ord är microstuttering alltså inte tidsskillnaden i bildrenderingarna då? Men hur skulle du välja att förklara MS kortfattat i så fall? Problematiken gällande att flera grafikkort ska hjälpas åt med att rendera? Men var kommer då problemet in i bilden och varför fungerar det enormt mycket bättre med tre grafikkort än med två stycken? Då är det ju ännu mer som ska synkas vilket, enligt detta simpla tankesätt, bör innebära ännu mer problematik!

Den där artikeln är ungefär åtta år gammal, är du säker på att det är så än i dag?

Tekniken funkar så även idag ja.
http://en.wikipedia.org/wiki/Scalable_Link_Interface

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Med andra ord är microstuttering alltså inte tidsskillnaden i bildrenderingarna då? Men hur skulle du välja att förklara MS kortfattat i så fall? Problematiken gällande att flera grafikkort ska hjälpas åt med att rendera? Men var kommer då problemet in i bilden och varför fungerar det enormt mycket bättre med tre grafikkort än med två stycken? Då är det ju ännu mer som ska synkas vilket, enligt detta simpla tankesätt, bör innebära ännu mer problematik!

Den där artikeln är ungefär åtta år gammal, är du säker på att det är så än i dag?

Artikeln håller fortfarande.

Problemet med MS är att

1: går egentligen inte att förklara kortfattat, men jag låter Techsweden göra det:

"När du använder dig av två grafikkort, antingen SLI eller Crossfire, i "Alternate Frame Rendering" (AFR) mode så kommer de två GPUern att producera bilder (frames) som inte är syncade med varandra. Problemet blir att bilderna skickas ojämt, i stort sett kan man säga att de skickas samtidigt. Problemet är att när båda är skickade så uppstår det några ms försening (jämtemot de som precis skickade) innan nästa bild "par" är klart. Det är detta som är microstuttering och det är just detta som gör att vissa upplever 60FPS multi-GPU rendering flyta lika bra/dåligt som 30FPS singe-GPU rendering."

Eftersom en single-GPU inte behöver invänta bild från någon annan så blir det inga problem.

2: ingen Vet exakt vad MS är, hur det uppstår, eller varför. Därav vi inte har någon som har löst problemet än.

ps. glömde att länka den "nya" undersökningen:
http://www.tomshardware.co.uk/radeon-geforce-stutter-crossfir...

Från förra året.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Mithras:

MS ska överhuvudtaget inte uppstå med ett enda grafikkort.

http://en.wikipedia.org/wiki/Micro_stuttering
"Single-GPU configurations do not suffer from this defect and can in some cases output a subjectively smoother video compared to a multi-GPU setup using the same video card model."

http://www.techsweden.org/nyhet/R9mn-micro-stuttering-bade-me...

för mer indepth:
http://www.tomshardware.co.uk/radeon-geforce-stutter-crossfir...

"Again, given comparable pricing, we'll take the single-GPU card any day. And even then, not having to worry about micro-stuttering would compel us to pay a little more."

Jo, det finns alltid där. Som du ser höhre upp i tråden. Det är bara så lite att det inte är märkbart. Oavsett hur få grafikkort du har, så kommer bilderna aldrig ta exakt lika lång tid att laddas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Jo, det finns alltid där. Som du ser höhre upp i tråden. Det är bara så lite att det inte är märkbart. Oavsett hur få grafikkort du har, så kommer bilderna aldrig ta exakt lika lång tid att laddas.

Skickades från m.sweclockers.com

självklart inte. Men skillnaden det tar för ett enda grafikkort att pumpa varje Frame är så lite att det inte uppfattas överhuvudtaget av människan. Dessutom har MS mycket att göra med samverkan mellan grafikkorten, och eftersom en single-GPU inte behöver samverka eller arbeta med någon annan så uppstår inte det problemet.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Artikeln håller fortfarande.

Problemet med MS är att

1: går egentligen inte att förklara kortfattat, men jag låter Techsweden göra det:

"När du använder dig av två grafikkort, antingen SLI eller Crossfire, i "Alternate Frame Rendering" (AFR) mode så kommer de två GPUern att producera bilder (frames) som inte är syncade med varandra. Problemet blir att bilderna skickas ojämt, i stort sett kan man säga att de skickas samtidigt. Problemet är att när båda är skickade så uppstår det några ms försening (jämtemot de som precis skickade) innan nästa bild "par" är klart. Det är detta som är microstuttering och det är just detta som gör att vissa upplever 60FPS multi-GPU rendering flyta lika bra/dåligt som 30FPS singe-GPU rendering."

2: ingen Vet exakt vad MS är, hur det uppstår, eller varför. Därav vi inte har någon som har löst problemet än.

ps. glömde att länka den "nya" undersökningen:
http://www.tomshardware.co.uk/radeon-geforce-stutter-crossfir...

Från förra året.

Tack så mycket!

Skrivet av Mithras:

ingen Vet exakt vad MS är, hur det uppstår, eller varför. Därav vi inte har någon som har löst problemet än.

Haha, det låter lite som vad jag hörde om hicka för ett par år sedan. Ett jättevanligt förekommande fenomen, men ingen visste riktigt vad det berodde på eller hur man "botade" det. Det finns/fanns människor som gick runt och hickade konstant i månader och år, och ingen hade någon direkt lösning på det utan de testade lite allt möjligt bara i hopp om att det skulle fungera.

Nu vet jag inte om hicka i dag är "botat" i och för sig. Men det låter som samma grej, ett vanligt förekommande fenomen som ingen riktigt lyckas klura ut vad det beror på eller hur det går att lösa.

EDIT: Är det lika okänt varför MS uppstår i mindre utsträckning hos tre grafikkort än hos två?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Tack så mycket!

Haha, det låter lite som vad jag hörde om hicka för ett par år sedan. Ett jättevanligt förekommande fenomen, men ingen visste riktigt vad det berodde på eller hur man "botade" det. Det finns/fanns människor som gick runt och hickade konstant i månader och år, och ingen hade någon direkt lösning på det utan de testade lite allt möjligt bara i hopp om att det skulle fungera.

Nu vet jag inte om hicka i dag är "botat" i och för sig.

hahahahha

Jag har letat nu i några minuter efter ett youtube-klipp där en Nvidia-anställd talar om MS, den är ungefär 1 år gammal, men jag hittar inte den Där förklarar han indepth vad vi Vet om MS hittills, och där han tillslut avslutar med något i stil med "Neither Nvidia nor AMD know exactly what gives rise to MS, so finding a complete solution to it is far away".

Problemet ligger just i att man inte vet vad det är som orsakar att vissa frames tar extremt mycket längre tid på sig att ladda än andra, dvs. man vet inte varför man får "spikes" i ett frame-diagram som visar varje laddningstid

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Mithras:

självklart inte. Men skillnaden det tar för ett enda grafikkort att pumpa varje Frame är så lite att det inte uppfattas överhuvudtaget av människan. Dessutom har MS mycket att göra med samverkan mellan grafikkorten, och eftersom en single-GPU inte behöver samverka eller arbeta med någon annan så uppstår inte det problemet.

Synd att de skrotade att grafikkorten laddade halva bilderna var, vad jag vet bara för att få bättre resultat i benchs? jag skulle gärna offra ett par fps för att slippa ms med cf

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Synd att de skrotade att grafikkorten laddade halva bilderna var, vad jag vet bara för att få bättre resultat i benchs? jag skulle gärna offra ett par fps för att slippa ms med cf

Skickades från m.sweclockers.com

Nu har jag inte tittat på det så noga men det du refererar till, SFR, bör väl ha orsakat lika mycket MS som AFR gör idag?

Med tanke på att det är vänte- och laddningstider som påverkar, inte område som de ska ladda?

Har du någon mysig artikel angående SFR så får du gärna länka

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Meh, den använder jag också, med den ger inte det jag vill ha, det blir bara en ständigt ökande siffra, 4, 8, 12 etc (250fps), så grafen blir bara en diagonal linje i bästa fall.
Tack ändå, det är väl en fråga om skit bakom ratten

Edit:
Japp, solklart fall av PEBKAC, löste sig efter en del svärande och googlande

jo precis , du får ta den nuvarande bildens tid minus den föregående.
så får du fram varje enskild bilds visningstid

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Skrivet av Devildoll:

jo precis , du får ta den nuvarande bildens tid minus den föregående.
så får du fram varje enskild bilds visningstid

Skulle du möjligtvis kunna göra ett sådant diagram fast över en längre tid, kanske under en minut? Vore kul att se hur stora förändringarna kan bli om man går från att stå ensam i ett tomt rum till att vara ute på ett stort slagfält med många spelare, många explosioner och många händelser i allmänhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Skulle du möjligtvis kunna göra ett sådant diagram fast över en längre tid, kanske under en minut? Vore kul att se hur stora förändringarna kan bli om man går från att stå ensam i ett tomt rum till att vara ute på ett stort slagfält med många spelare, många explosioner och många händelser i allmänhet.

jo kan göra en om jag spelar lite senare idag.

har en tidigare som sträcker sig över 10 sec som jag kan dela med mig tills dess.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Skrivet av Devildoll:

jo kan göra en om jag spelar lite senare idag.

har en tidigare som sträcker sig över 10 sec som jag kan dela med mig tills dess.

http://i.imgur.com/T4tYL.png

http://i.imgur.com/cnR7C.png

Tack, intressant! Kul om någon, som kör CF/SLI, kunde komma med liknande grafer så att man kanske ser skillnaden.

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Nu har jag inte tittat på det så noga men det du refererar till, SFR, bör väl ha orsakat lika mycket MS som AFR gör idag?

Med tanke på att det är vänte- och laddningstider som påverkar, inte område som de ska ladda?

Har du någon mysig artikel angående SFR så får du gärna länka

Jag har tyvärr ingen mysig artikel. Tror jag hörde det i en mysig frågelåda

Var det du som skrev att bilderna kommer i par? Dvs båda korten börjar ladda varsin bild nästan samtidigt, och sen tar det mycket längre tid tills nästa par av bilder kommer, än det tar mellan två bilder i ett par? Det borde man ju i så fall slippa om båda korten jobbar på samma bild samtidigt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Skulle du möjligtvis kunna göra ett sådant diagram fast över en längre tid, kanske under en minut? Vore kul att se hur stora förändringarna kan bli om man går från att stå ensam i ett tomt rum till att vara ute på ett stort slagfält med många spelare, många explosioner och många händelser i allmänhet.

Till det du efterfrågar kan man använda vanlig FPS mätning, du behöver inte den upplösningen frametime ger för att se skillnaden på +100fps och 30fps.

Frametime mätning kan ge svar på varför det kan upplevas som ryckigt till trots för en skenbar stabil framerate.

Här har du två grafer från AA3, spelet är begränsat till 90FPS på min burk.
Efter 17s syns det en tydlig spike, det är MS-light
Då det är bara ett kort blir det ingen riktig ms, med flera kort kan det bli sådana spikes "hela vägen".

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds