Luftflöde i Fractal Design Define R3

Permalänk

Luftflöde i Fractal Design Define R3

Jag får hem min nya burk på tisdag och försöker samla ihop så mycket information som möjligt innan dess för att få ett så bra bygge som möjligt.

Chassit jag bygger i blir ett Fractal Design Define R3 och jag funderar på hur jag ska få bästa möjliga luftflöde genom den. Jag har inte köpt till några extra fläktar utan kommer ha de två 120mm som kommer till plus 140mm fläkten som kommer med kampanjen.

Hur skulle ni gått tillväga? Sätta 140mm som utblås i toppen? Som inblås på sidan? Skulle ni köpa fler fläktar för att komplettera?

Väldigt tacksam för svar, gärna även en redovisning för hur ni tänker.

Permalänk

Så här ser det ut i mitt chassi, det är det mest optimala jag kan komma på åtminstone. Ska dock byta ut Fractal Design-fläkten, i botten, emot en Noctua-fläkt inom en snar framtid.

Skrivet av joforsell:

Skulle ni köpa fler fläktar för att komplettera?

Ja, det skulle jag gjort. Dock är det upp till dig om du vill göra det. Det beror helt på hur högt du värderar ett bra luftflöde i ditt chassi.

Permalänk

Jo, det ser ju ut som luften får ett bra flöde utan tvekan. Skulle du säga att det är värt 300-400kr för tre fläktar till? Blir det någon märkbar temperaturskillnad? Hela burken har kostat ganska exakt 12 000 så att lägga 300 till på att se till att det blir ordentligt kylt känns ju allt annat än dumt. Men då vill jag gärna att det är en märkbar skillnad!

Tack för svar!

Edit: Kan väl passa på att fråga vad du tycker om chassit? Vad jag läst ska det vara väldigt tyst, stämmer det trots att du har så många fläktar där inne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

http://i43.tinypic.com/rc10t1.jpg

Så här ser det ut i mitt chassi, det är det mest optimala jag kan komma på åtminstone. Ska dock byta ut Fractal Design-fläkten, i botten, emot en Noctua-fläkt inom en snar framtid.

Ja, det skulle jag gjort. Dock är det upp till dig om du vill göra det. Det beror helt på hur högt du värderar ett bra luftflöde i ditt chassi.

Du kan ju fortfarande mata i en fläkt till

Permalänk
Medlem

Saknar på R3 chassit att man skulle kunnat ta bort en del av hårdisk buren för att få ett bättre insug i fronten.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Skrivet av joforsell:

Jo, det ser ju ut som luften får ett bra flöde utan tvekan. Skulle du säga att det är värt 300-400kr för tre fläktar till? Blir det någon märkbar temperaturskillnad? Hela burken har kostat ganska exakt 12 000 så att lägga 300 till på att se till att det blir ordentligt kylt känns ju allt annat än dumt. Men då vill jag gärna att det är en märkbar skillnad!

Om du ska satsa på bra kylning tycker jag att du ska köpa Noctua-fläktar, det kommer att bli dyrare än 300-400 kronor, men det kommer att vara värt det. Fractal Design-fläktar flyttar inte särskilt mycket luft och mina Fractal Design-fläktar lät inte alls behagligt. De var tysta, men det lilla ljudet som de gav ifrån sig var irriterande. Så jag monterade bort mina fläktar och köpte fläktar från Noctua istället. Ljudet från Noctua-fläktarna är extremt behagligt och det låter likadant hela tiden. En fröjd att lyssna på!

Skrivet av joforsell:

Kan väl passa på att fråga vad du tycker om chassit? Vad jag läst ska det vara väldigt tyst, stämmer det trots att du har så många fläktar där inne?

Jag är skitnöjd med chassit. Dock skulle jag vilja ha mer utrymme bakom moderkortsplåten för kabeldragning, bortsett från det finns det inte särskilt mycket att klaga på. Chassit är inte perfekt, men det är väldigt väldigt bra!

Skrivet av Burks:

Du kan ju fortfarande mata i en fläkt till

Var skulle den fläkten få plats menar du?

Skrivet av wankeer:

Saknar på R3 chassit att man skulle kunnat ta bort en del av hårdisk buren för att få ett bättre insug i fronten.

Det här håller jag definitivt med om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

http://i43.tinypic.com/rc10t1.jpg

Vilka noctua fläktar är det? Skulle kanske köpa några sådana till mitt Define R3

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Var skulle den fläkten få plats menar du?

Sidoplåten

Permalänk
Medlem

Jag har 2 st Gentle Typhoon 1150 i fronten och 2 GT 800 som utblås i bak. Har även tagit bort hdd-buren för att få lite bättre luftflöde. Har även fläktplatsen i botten öppen som ett passivt intag medan den främre platsen i taket och platsen i sidoplåten stängda. Nu spelar inte temperaturer så stor roll för mig men det är inte jättevarmt iallafall.

Permalänk
Skrivet av Henke420:

Vilka noctua fläktar är det? Skulle kanske köpa några sådana till mitt Define R3

Tre stycken Noctua NF-P12 120 mm (exklusive de två stycken Noctua NF-P12-fläktarna som sitter på min processorkylare) och två stycken Noctua NF-P14 FLX.

Skrivet av Burks:

Sidoplåten

Givetvis! Dock går det inte då mitt grafikkorts passiva kylare är för hög.

Permalänk
Skrivet av n1klass:

Har även tagit bort hdd-buren för att få lite bättre luftflöde.

Som jag förstått det är det en enda stor HDD-bur, vart har du din/dina HDD/SSD?

Permalänk
Skrivet av joforsell:

Som jag förstått det är det en enda stor HDD-bur, vart har du din/dina HDD/SSD?

Ja, det är en enda stor bur för hårddiskarna och det går inte att ta bort den eller delar av den. Så länge man inte går lös med en vinkelslip eller liknande.

Permalänk

Det här har kanske inte så mycket att göra med den här tråden men ändå ^^Hej jag har lite problem med mitt fractal design refine r3 då jag köpt en noctua fläkt en 120 mm som jag satt in i övre delen av fronten på chassit men när jag startade datorn hördes ett visslande ljud. Det var fläkten som slog emot dammfiltret. Jag tog ur dammfiltret och skulle böja till det men då råkade jag knäcka det så nu måste jag köpa en nytt dammfilter men hittar inte vart man kan köpa det undra också om det är någon annan som haft problem med att noctua 120 mm tar emot dammfiltret har exakt lika som på bilden som visas i forumet.

Visa signatur

CPU: AMD Atlhon x4 860k 4,2 Ghz Chassi: Jonsbo Cooltek C2
GPU: Sapphire Nitro RX460 4GB Kylare: Noctua NH-D14
MoBo: Gigabyte F2A88XM-D3HP
Internet: 7/1 mbit ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Skrivet av MattEDattE:

Det här har kanske inte så mycket att göra med den här tråden men ändå ^^Hej jag har lite problem med mitt fractal design refine r3 då jag köpt en noctua fläkt en 120 mm som jag satt in i övre delen av fronten på chassit men när jag startade datorn hördes ett visslande ljud. Det var fläkten som slog emot dammfiltret. Jag tog ur dammfiltret och skulle böja till det men då råkade jag knäcka det så nu måste jag köpa en nytt dammfilter men hittar inte vart man kan köpa det undra också om det är någon annan som haft problem med att noctua 120 mm tar emot dammfiltret har exakt lika som på bilden som visas i forumet.

Dammfilter finns bland annat på www.djungelapa.se

Visa signatur

|| CPU: Intel i5 2500k @ 4.5hz | CPU Kylare: Corsair H80 | MB: Asus P8P67 WS Revolution B3 | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16Gb CL9 | WIN HDD: Intel X25-M G2 80GB | Lagring: ~2TB | GPU: 2x Asus GTX 680 DC II | Skärm: 2 x BenQ TFT 24" LED 120Hz | Chassi: NZXT Switch 810 - Vit | PSU: Silverstone Strider 1000W | 3DMark11: ~X7000 / P15000 ||

Permalänk
Skrivet av Steffelitix:

Dammfilter finns bland annat på www.djungelapa.se

Okey tack för hjälpen

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av MattEDattE:

Jag har två Noctua NF-P12-fläktar i fronten av mitt chassi, och de slår verkligen inte i dammfiltrena.

Permalänk
Skrivet av Subdubwise:

Jag har två Noctua NF-P12-fläktar i fronten av mitt chassi, och de slår verkligen inte i dammfiltrena.

Såg nu att jag inte har NF-P12 modellen. Har en NF-S12B FLX kanske är att de är bredare än P12 modellen

Visa signatur