USA - Surfplatta 3000 kr ?

Permalänk
Medlem

USA - Surfplatta 3000 kr ?

Tjenare! Inatt beger jag mig till USA, New York. Har funderat lite på att köpa en surfplatta och skulle vilja ha lite åsikter från er som är kunniga inom ämnet.

Har kollat på en affärs hemsida som heter B&H som sägs vara en bra elektronik-kedja i USA. Hittade iPad 2 16gb WiFi för ungefär 2600 kr.

- Är det någon som har tips på vad jag bör köpa för ungefär 3000 kr?
- Är öppen för både Android och Apple.
- Är iPad 3 värt att lägga de extra pengarna på jämfört med 2:an? Behöver bara Wifi Modell!

Tacksam för svar!
/Erik

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Avstängd

2 vs 3an nej köp 2an kan du få för typ 2000kr där eller 1500kr

Permalänk
Avstängd

Hej du!
Ska själv till NY om 2 veckor så du får gärna dela med dig av dina erfarenheter
Personligen tror jag i alla fall att Ipad 3 är värt en tusing mer endast för skärmen.
Som att sitta med en iphone 4 för att gå tillbaks till 3GS.. ögonen blöder

Visa signatur

faplol.com <- ta en titt på mitt projekt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av data245:

2 vs 3an nej köp 2an kan du få för typ 2000kr där eller 1500kr

Skrev ju att jag kan få 2:an där för 2600 kr. på B&H... Var kan man hitta den för 1500 - 2000 ? : 0

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk

Jag tror inte att ipad 3 är värd 1000kr mer.
Jag har testat ipad 3 i butik och det verkar vara en del som är sämre på den också
Ipad 3 är mycket varmare, märkbart tyngre och märkbart tjockare. Sen så verkar man inte se någon stor skillnad mellan skärmarna när man surfar så personligen så hade jag kört på ipad 2

EDIT: Jag gjorde en snabb jämförelse i butiken och jag tyckte att ipad 3 eller den nya ipad är väldigt varm

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem

Återkom gärna med priser på olika produkter som finns där. Iphone4, ipad2,3, osv. Har folk som är där nere så kan be dem inhandla något om jag vet att priset är bra.

Visa signatur

i5 4670K, 16GB ram, 1070GTX

Permalänk
Medlem

Jag var nyss i New York och gjorde bedömningen att det inte var värt att köpa en surfplatta där om man inte har en extremt tight budget. Du får ju Ipad 2 här för ca 3200. Tycker nästan garantin kan vara värt det.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar! Har själv tänkt på att det kan bli problem, om man får problem med surfplattan hemma i Sverige.

Men oavsett om jag köper i USA eller i Sverige, Vilken bör jag satsa på? Har själv Android telefon (Rootad Desire HD).

Har själv sagt att den enda Apple-produkten jag anser är bättre än motsvarande android modeller är just iPad. Det enda jag tycker är lite skumt är att det är en 4:3 upplösning.

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem

iPad 3 är ett givet köp. Att den blir varmare än iPad 1 och 2 säger inget. Den blir lite ljummen istället för helt kall. Skärmen är oslagbar och onödigt att ångra sig någon månad senare att man inte la till en tusenlapp direkt istället.

Permalänk
Medlem

Har tänkt precis som dig. En Ipad 2 för det priset den kostar krossar ju motsvarande Android platta hårdvarumässigt. Har själv en POV Mobii tegra 2, är ju en budgetplatta så kan inte jämföra direkt. Kör Honeycomb på den och tycker det funkar ganska bra, problemen jag har är mer plattans fel än operativsystemet. Om jag var du så skulle jag köpt en Ipad 2. I sin prisklass är den oslagbar imo.

Permalänk
Medlem

Givet att du ska ha Ipad 3, folk som säger den är märkbart tyngre och tjockare är bara troll.

Ipad 3 skärm är ruskigt bra.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

finns inget alternativ till iPad 3.

köper man iPad 2 så är man bara dumsnål och har man råd att flyga till New York så har man råd med en iPad 3

Permalänk
Skrivet av erikom:

Tack för era svar! Har själv tänkt på att det kan bli problem, om man får problem med surfplattan hemma i Sverige.

Men oavsett om jag köper i USA eller i Sverige, Vilken bör jag satsa på? Har själv Android telefon (Rootad Desire HD).

Har själv sagt att den enda Apple-produkten jag anser är bättre än motsvarande android modeller är just iPad. Det enda jag tycker är lite skumt är att det är en 4:3 upplösning.

Jag tycker du borde köpa en ipad 3 i usa hos apple, då har du världsgaranti.

Permalänk
Medlem

Köpte själv en iPad 3 i NY en vecka efter releasen. Och ja det är värt den extra tusingen, utav tvekan! Haft iPad hela tiden sedan första början och skillnaden mellan 2-3 är rätt rejäl. Kolla på nätet efter skärmjämförelser:-)

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Om man köper en iPad 3 i Apples butik i New York, gäller då alltså "worldwide warranty"? Och hur är det när man ska ta hem den? Tull och sådant? Eller stoppar man bara ner den i handbagaget och låtsas som ingenting?

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikom:

Om man köper en iPad 3 i Apples butik i New York, gäller då alltså "worldwide warranty"? Och hur är det när man ska ta hem den? Tull och sådant? Eller stoppar man bara ner den i handbagaget och låtsas som ingenting?

Ja Apple har worldwide warranty. När du tar med den hem så se till att du har kastat kartong o allt som kan avslöja att du köpt den i USA. Kvittot det gömmer du på ett bra ställe.

Sen riskerna kan jag inte uttala mig om. Men det viktigaste är att kasta kartongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindgren92:

Ja Apple har worldwide warranty. När du tar med den hem så se till att du har kastat kartong o allt som kan avslöja att du köpt den i USA. Kvittot det gömmer du på ett bra ställe.

Sen riskerna kan jag inte uttala mig om. Men det viktigaste är att kasta kartongen.

Okej tack Får se om det blir ett köp och i så fall vilken det blir!

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem

Var inne igår på Apples affär, fy satan va massor med iPads och allt möjligt att testa! riktigt grymt. iPad 3 kostar 499$ med 16gb WiFi. Det motsvarar 3400 kr ~

i Sverige kostar samma modell runt 1000 kr mer. Känns som en ganska schyst deal.

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem

Jag hade inte tvekat

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bennystreetracer:

Jag tycker du borde köpa en ipad 3 i usa hos apple, då har du världsgaranti.

Världsgaranti får du även i Sverige, köpte min iPad 3 + "4G" på digital inn.

Visa signatur

NZXT H2|Corsair CX600W|Corsair 8GB XMS3 1600MHZ|IntelCore i5 2500&Corsair HydroSeries™ H50 PnP|MSI 660TI 2GB Power Edition OC|Asus P8P67|OCZ Aglility 3 & INTEL 330|OS WIN 7
Platta: iPad 3+4G 16GB
Mobil: Samsung Galaxy SIII Marble White

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av eppebansen:

Jag tror inte att ipad 3 är värd 1000kr mer.
Jag har testat ipad 3 i butik och det verkar vara en del som är sämre på den också
Ipad 3 är mycket varmare, märkbart tyngre och märkbart tjockare. Sen så verkar man inte se någon stor skillnad mellan skärmarna när man surfar så personligen så hade jag kört på ipad 2

EDIT: Jag gjorde en snabb jämförelse i butiken och jag tyckte att ipad 3 eller den nya ipad är väldigt varm

Du har otroligt stora trollfötter som stinker!

Ingen stor skillnad mellan skärmarna? Jag har använt mig av en iPad 2 flera gånger (i ett halvår) och alltid stört mig på skärmens dåliga upplösning, därför jag aldrig köpte en själv utan lånade av familjemedlem. Nu med iPad 3 så kan jag säga att det blev en anledning till mig att köpa en själv. Skärmen är kristallklar och du kan knappt se pixlarna överhuvudtaget vilket resulterar i att man kan läsa en hel web sida tex. Aftonbladet utan att behöva zooma in.

Märkbart tyngre? Märkbart tjockare? hur tänker du? Jag känner absolut ingen skillnad om jag bara tar upp en i handen och använder iPad 2 eller iPad 3. Om jag nu skulle hålla dem i bägge händer och jämföra - då känner jag en üpperligt liten skillnad. Så liten att jag bytte enheterna mellan händerna för att känna så att man inte är starkare på ena armen än den andra..

Blir den varmare? Absolut. Speciellt med extremt tunga appar/spel - dock aldrig varit så varma som de flesta bärbara datorerna.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Skrivet av XHI:

Du har otroligt stora trollfötter som stinker!

Ingen stor skillnad mellan skärmarna? Jag har använt mig av en iPad 2 flera gånger (i ett halvår) och alltid stört mig på skärmens dåliga upplösning, därför jag aldrig köpte en själv utan lånade av familjemedlem. Nu med iPad 3 så kan jag säga att det blev en anledning till mig att köpa en själv. Skärmen är kristallklar och du kan knappt se pixlarna överhuvudtaget vilket resulterar i att man kan läsa en hel web sida tex. Aftonbladet utan att behöva zooma in.

Märkbart tyngre? Märkbart tjockare? hur tänker du? Jag känner absolut ingen skillnad om jag bara tar upp en i handen och använder iPad 2 eller iPad 3. Om jag nu skulle hålla dem i bägge händer och jämföra - då känner jag en üpperligt liten skillnad. Så liten att jag bytte enheterna mellan händerna för att känna så att man inte är starkare på ena armen än den andra..

Blir den varmare? Absolut. Speciellt med extremt tunga appar/spel - dock aldrig varit så varma som de flesta bärbara datorerna.

Jag gjorde en snabb jämförelse sen så och jag förstår att tycker allt är perfekt för man vill ju inte kritisera sin produkt man köpt och sen om man håller dem jämte varandra så känner man skillnader på tjocklek och vikt. Sen så är den mkt varmare än ipad 2 och det är ett mycket större hopp mellan ipad 1 och 2. Inse det. Men tjockleken och vikten är ingen betydande faktor sen kan man fundera på om man vill lägga 1000kr om man ser till fördelar och nackdelar.
Edit: värmen har en betydande faktor men om jag skulle köpa en av dem så skulle jag nog vilja ta en närmare titt på dem.

Tänk till lite nästa gång när du ska citera någon

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Skrivet av erikom:

Var inne igår på Apples affär, fy satan va massor med iPads och allt möjligt att testa! riktigt grymt. iPad 3 kostar 499$ med 16gb WiFi. Det motsvarar 3400 kr ~

i Sverige kostar samma modell runt 1000 kr mer. Känns som en ganska schyst deal.

Fast tillkommer det inte VAT (typ moms) på ca 10%?

Jag är också sugen på att köpa samma platta i USA. Egentligen var jag mest inställd på en Android men Apple ligger faktiskt riktigt bra till i pris på ipad.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av eppebansen:

Jag gjorde en snabb jämförelse sen så och jag förstår att tycker allt är perfekt för man vill ju inte kritisera sin produkt man köpt och sen om man håller dem jämte varandra så känner man skillnader på tjocklek och vikt. Sen så är den mkt varmare än ipad 2 och det är ett mycket större hopp mellan ipad 1 och 2. Inse det. Men tjockleken och vikten är ingen betydande faktor sen kan man fundera på om man vill lägga 1000kr om man ser till fördelar och nackdelar.
Edit: värmen har en betydande faktor men om jag skulle köpa en av dem så skulle jag nog vilja ta en närmare titt på dem.

Tänk till lite nästa gång när du ska citera någon

Absolut var det ett större hopp mellan iPad och iPad 2, speciellt på prestanda men även design. iPad 3 är vad iPad 2 skulle varit tyvärr. Samtidigt måste man tänka att iPad 2 är otroligt prisvärd nu, har man en tajt budjet så är det ett otroligt kap. För folk som har pengar att spendera eller vill ha en padda som kommer hålla och att man inte tröttnar på den ska definitivt köpa den nya iPaden.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk

En Android som kostar lika mycket som ipad3 (499$) är t.ex. Asus Transformer Prime. Istället för Apples höga upplösning får man en quad-core Tegra 3 processor på 1.3 GHz och 32GB minne.

Jag funderar just nu på att köra budget-varianten och ta en Acer A200 för strax över 2000kr. Räcker nog bra för att surfa och kolla film hemmavid.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Skrivet av fastforward:

En Android som kostar lika mycket som ipad3 (499$) är t.ex. Asus Transformer Prime. Istället för Apples höga upplösning får man en quad-core Tegra 3 processor på 1.3 GHz och 32GB minne.

Jag funderar just nu på att köra budget-varianten och ta en Acer A200 för strax över 2000kr. Räcker nog bra för att surfa och kolla film hemmavid.

Ipadens grafikprocessor presterar bättre än Transformens.

Permalänk

Angående tull och moms så gäller följande:
Behöver jag betala tull- och skatt för mina varor?
Om inresan till Sverige sker med flyg eller färja i kommersiell trafik får du tull- och skattefritt ta med dig varor för 4 300 kronor

källa: tullen.se

Så du behöver inte kasta kartong och dyl.

Permalänk

Vad ska du använda plattan till? Ska du läsa e-böcker så är iPad 3 bättre. Ska du kolla film är en Androidplatta bättre pga bildförhållandet. Realistiskt sett kommer man sällan köra film i högre upplösning än 720p på plattan ändå, så den extra höga upplösningen behövs inte.

Permalänk
Medlem

Har hört att iPad 3 tar skitlång tid att ladda. (Är fetare batteri i iPad 3.) Så om man laddar en helt tömd iPad 3 med bara USB-kabel till datorn så tar det 24 timmar att ladda fullt. 8 timmar med riktiga laddaren. Googla på det så får du se att många är rätt frustrerade över laddtiderna.

MEN jag hade nog valt iPad 3 oavsett!

Permalänk
Skrivet av FL3JM:

Har hört att iPad 3 tar skitlång tid att ladda. (Är fetare batteri i iPad 3.) Så om man laddar en helt tömd iPad 3 med bara USB-kabel till datorn så tar det 24 timmar att ladda fullt. 8 timmar med riktiga laddaren. Googla på det så får du se att många är rätt frustrerade över laddtiderna.

MEN jag hade nog valt iPad 3 oavsett!

Det går inte att ladda iPaden med usb kabel till datorn.
Den ger ut alldeles för lite watt.