NEC´s nya dvd-brännare!

Permalänk
Medlem

Finns det något "exakt" datum på när Sonyn kommer?

EDIT: Efter att ha kollat lite recensioner osv så ser ju faktiskt Sony:n ut att vara en riktig pärla. Den ser också ut att komma innan NECs motsvarighet så jag kommer nog att satsa på Sony:n. Några hundringar mera men va fan spelar det för roll?

Permalänk

några hundringar? det handlar ju om 1000:-

Visa signatur

Asus p5q pro, q6600, radeon 4870, Twinx pc6400 4gig, 2st seagate 500gig, FSC Amilo 26" wide

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamma^ray
några hundringar? det handlar ju om 1000:-

Sorry jag tänkte lite för fort. Vi är tre st som delar på brännaren så det blir endast +333kr i mitt fall.

Att den kommer innan NEC verkar ju helt säkert, men frågan är ändå NÄR

Permalänk
Medlem

Har hört att Sony-brännaren har ganska dålig kompabilitet med många skivor. Anledningen till att NEC-brännaren är försenad är ju att dom provar den med många olika skivor.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk

jo angående Nec brännaren..står det nånstans om vilken region den är på, eller är den regions fri?

Visa signatur

Varge gång du spelar ut2003/2004 dödar Gud en cs-nörd!
Den som har sett mest anime innan han dör vinner!

Permalänk
Medlem

Alla dvd-rom/brännare måste fr o m år 2000 ha RPC 2-firmware http://www.dvdcca.org/rpc.html Det betyder att du kan ändra region fem gånger innan den låses. Det dyker dock alltid upp patchade firmwares som möjliggör regionsfrihet (åtminstone till de vanligaste spelarna).
Det finns även ett program som gör att det går att spela upp alla regioner även på RPC 2-spelare, dock kostar det $40 http://www.dvdidle.com/dvd-region-free.htm

Permalänk
Medlem

- Produkten tillgänglig från mitten av december.

så står det ju på NEC´s hemsida.....undra vad som gäller ...ska man vänta kanske 2-3 månader eller köpa en brännare nu

Permalänk
Medlem

NEC verkar satsa ordenligt på dvd-brännare nu. Förutom ND-1100 (4x/2x/4x/2.4x DVD±R/RW) och ND-1090 (4x/2.4x DVD+R/RW) listar komplett (än så länge alla utom .se av någon anledning) en billigare modell som klarar 2.4x/2.4x DVD+R/RW (och 16x/10x CD-R/RW) med ett pris på €256 motsvarande ca 2325 kr.

Permalänk
Medlem

Fick min Sony DRU500a brännare idag, Umebor som känner sig sugna kan bege sig ner till EMSButiken på järnvägstorget där det finns 2 brännare som väntar på köpare. Hade egentligen velat ha NEC brännaren men kände jag att jag inte klarade av att vänta på att den skall komma, Sonyn är dyrare och har bara ett års garanti men i övrigt verkar den helt okey (snygg är den också).

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

4500:- inkl moms har jag för mig, är lite osäker iom att jag inte har betalat den ännu.

De bundlade programvarorna är tyvärr inte speciellt imponerande:
Veritas RecordNow: Klarar av rena disk till disk kopior, musikskivor samt arkivering av filer. (skall komma en uppgradering till RecordNow Max DX snart)
Veritas DLA: Packet Writing Software (Är inte klart ännu, kommer gå att ladda hem när det är färdigt)
Sonic MyDVD: DVD Authoring Software
Cyberlink PowerDVD, Vertias Simple Back-Up samt MusicMatch Jukebox

Nero fungerar om man har en av de senaste versionerna, likaså skall Easy CD Creator göra.
Prassi PrimoDVD 2.0 och B's Recorder gold5 fungerar tyvärr inte just nu.

Den medföljande programvaran (RecordNow) klarar inte av att bränna färdiga images såsom tex .img och .iso. Hittade dock en annan programvara som gör det, nämnligen DVD Decrypter http://www.dvddecrypter.com

Det senaste firmware som finns ute för DRU500a är 1.0d (mitt exemplar hade 1.0c) och det skall göra att stödet för dvd media ökar.

/havoc

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Det ser ut som om nästa firmware-uppdatering som ska släppas den 9 december till Sonyn kommer ge stöd för 4x DVD+R! Om det stämmer så är ju frågan om man ska orka vänta på NEC:en trots lägre pris

http://sony.storagesupport.com/freeupgrade/

Citat:

Thank you for your interest in the free firmware upgrade for Sony Dual RW drive models DRU-500A and DRX-500UL. This new firmware will allow your Dual RW drive to record at 4X on 4X compatible DVD+R media as well as improve the DVD-ROM reading performance with DVD recordable/rewritable media.
We expect this firmware to be released on or before December 9th, 2002. Please check back on this site then to download and install the firmware. We anticipate that 4X compatible DVD+R media will be commercially available later in December.

Thank you for buying a Sony Dual RW drive, we sincerely appreciate your business.

Permalänk
Medlem

Dessa skivor har jag testat på Sony brännaren i kombination med min Xbox (thomson läsare) samt hemmadvd Pioneer 646a.

Sony +RW (följde med brännaren), Xboxspel fungerar
Pioneer -R, film fungerar
Whitelabel Gold Edition -RW, fungerar för film men inte för xbox
Choice 2x, fungerar för film men inte för xbox. Många andra kör dock detta media på xbox utan problem så förmodligen är min xbox väldigt kinkig angående medie.

Jag har beställt några fler sorters billiga skivor från England (www.bigpockets.co.uk), uppdaterar när jag har testat funktionen på dem.

Uppdatering: Har nu testat gröna gen4 Bulkpaq (använder TDK dye, fungerar klockrent), gula Datasafe och Datasafe classic och alla fungerar bra.

/havoc

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

"Dual format"-brännarna blir fler. MSI har nu presenterat den med hittills bäst spec. Frågan är när den dyker upp?

MSI DR4-A:
DVD+R Write: 4x*
DVD+RW Write: 2.4x
DVD-R Write: 4x
DVD-RW Write: 2x
CD-R Write: 24x
CD-RW Write: 12x
CD-ROM Read: 40x Max
DVD-ROM Read: 16x Max

Mt. Rainier writing technology
Low noise design
Low vibration mechanism

*) Det står 4.8x på http://msi.vtion.com/en/index_en.asp men det är troligtvis felskrivning då någon spec. för 4.8x DVD+R inte existerar.