Permalänk
Medlem

Sony XB 1000?

någon här på forumet som har provlyssnat/äger dessa?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=936875

vad jämförde ni med och upplevs diskanten påfrestande/vass/S-ig ??

är nära på att impulsköpa dessa olyssnade och skicka tillbaka dem om skillnaden är väldigt liten från mina nuvarande G35

De skall drivas med Asus Xonar Essence STX alternativt min HK 970

är nyfiken på att få reda på hur mkt som skiljer i bas och diskant mellan dessa och G35.

Visa signatur

MSI 2080TI
9900k Noctua NH-D15
Asus ROG Swift PG278Q | Sony A9G 65"
IFI ZenDac + Audeze LCD 2 Classic / Sennheiser HD 650 HK 970 + Heco Music Style 900
Seasonic PRIME 850W Gold

Permalänk
Medlem

Äger dessa i ett halvår nu, fick beställa mina från thailand för att slippa vänta på europa realsen.
Till en början när jag tog ut dom från kartongen och kopplade in dom förvändade jag mig WOBBUWOBBU bas men så var inte fallet. diskanten är galet stark och get detaljer i spel som jag aldrig vetat att dom finns, basen fick jag dra upp i windows equalizer och på min förstärkare skruvar jag till maxn är jag har lurarna på. att koppla in dom utan en förstärkare ger en toalt värdelös upplevelse då dessa hörlurar drar galet med ström.. till en början kan man bli sjukt besviken eftersom dessa lurar kräver en inspelning på 150-200 timmar. efter 100 timmar började jag märka skillnad, många säger att 150 timmar räcker men jag tog 50 timmar extra för att inte missa något. och det var en grotesk skillnad på 100 och 200 timmars inspelning. efter dessa 200 timmar fick hörlurarna WOBBU WOBBU basen jag ville ha. Många dubstep låtar blir så pass grova att jag känner skallbenet skaka med käk benet och kan bli ibland så min syn blir suddig tillsammans med bas gången.

Jag skulle tippsa på att köra med din Harman Kardon då jag kör mina hörlurar i en HK 630 från 1973 och ändå får jag kristall klart ljud.

Skillnaden mellan g35 och sony xb1000 säger sig själv
G35
20 Hz–20 kHz
mpedans: 32 ohm nominellt
Känslighet: 90 dB

Xb1000
2–30 000
Impendens: 24 Ohm
Känslighet: 106 Db

Vad detta säger är att xb1000 går ner till 2Hz medans g35 får ner till 20 bara.
Impedensen talar också om att xb1000 kräver mindre krafft.

jag har inte prövat g35 men jag kan tänka mig att dom har bättre ljud på mellan ton och diskant men när det kommer till bas tror jag sony piskar alla på stjärten eftersom det är en 70mm driver i höluren.. en mindre högtalare med andra ord och så går dom ner till tunga 2Hz visst mäniskan hör inte under 15-20 Hz men man känner helt klart ner till 1Hz

Om du hade ett par philips hps 890 eller 895 som var välldigt inne 5-6 år sedan jag har kvar mina och jämförde med dom och det visade sig vara en bra stor skillnad i utveckling av hörlurar.

Du kan alltid ta dom på öppet köp och kolla hur det blir. fast det är svårt att avgöra då man behver spela in dom, du kan köra dom på någon mp3 i 4 dygn och slänga in dom i gareroben på medel volym så har dy 96 timmar redan.

Visa signatur

1992-Amiga600 7(Mhz) \|/ 1993-Intel 80486SL (10/20Mhz) \|/ 1995-Intel P2 (333Mhz) \|/ 1998-Intel P3 (733Mhz@ 830mhz) \|/ 2001-Amd Athlon 2200 (2.4Ghz) \|/ 2004-Amd Athlon 64 2600 (2Ghz) \|/ 2008-Intel core Duo (3.16Ghz) \|/ 2014-Intel Core i7 4790K (4GHz @ 4.4 Ghz)

Permalänk
Skrivet av KAPONE:

och det var en grotesk skillnad på 100 och 200 timmars inspelning. efter dessa 200 timmar fick hörlurarna WOBBU WOBBU basen jag ville ha. Många dubstep låtar blir så pass grova att jag känner skallbenet skaka med käk benet och kan bli ibland så min syn blir suddig tillsammans med bas gången.

Ja det där låter jävligt vettigt och inte minst hälsosamt.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk

Jag har ett par XB500 och är mycket nöjd nu tillslut, de verkade också behöva en hel del inspelningstid. I början så var basen så jäkla overkill, gick knappt att lyssna på. Minst 100 timmar inspelning säger jag bara! Och nej, jag har inte bara vant mig vid ljudet, lyssnar bara på hörlurarna på kvällen, i övrigt använder jag ett par små studiomonitorer.

Det kanske är lite mer detaljer i XB1000 men samtidigt så kan man ju undra om det är värt prisskillnaden. Lycka till!

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Av det jag har hört så är XB1000 bäst på Hiphop/RnB och det kan jag starkt hålla med om dvs långslagiga bas gångar.
Medans Xb700 och 500 har mer kraft i sina slag "punchy bass" som jag tidigare nämnt.

Glömnde säga också att till en början låter XB1000 så pass burkiga att man nästan skickar tillbaka.
Jag har ett hemma kit från ljudia den med 4st15" och basen är djupare och mer...Grov/vulgär av säg (svårt med ord val där) i hörlurarna.

Ända nackdelen med XB1000 är att bygeln som går från hörlur till hörlur är lite hård av sig och instoppningen i mitten/på topp har dom snålat med lite. jag löste detta genom att ta muffen från en gamal hörlur och lägger den på huvudet och sen hölurarna på den. den lilla moddifierngen gör att man inte känner av hörlurarna och många gånger har jag glömt att jag har dom på mig.

Ergonomi är ända minuset och att dom kräver en inspelning annars skulle jag köpa dessa igen om mina nuvarande gick sönder.

Visa signatur

1992-Amiga600 7(Mhz) \|/ 1993-Intel 80486SL (10/20Mhz) \|/ 1995-Intel P2 (333Mhz) \|/ 1998-Intel P3 (733Mhz@ 830mhz) \|/ 2001-Amd Athlon 2200 (2.4Ghz) \|/ 2004-Amd Athlon 64 2600 (2Ghz) \|/ 2008-Intel core Duo (3.16Ghz) \|/ 2014-Intel Core i7 4790K (4GHz @ 4.4 Ghz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigmac pro:

Ja det där låter jävligt vettigt och inte minst hälsosamt.

Vättigare är det att gå offtopic och säga vad du tycker är vättigt och hälsosamt eller inte. killen vill ha en beskrivning och han fick en. den som inte har maxat sin stero eller hörlurar en ända gång saknar stake i sig

Visa signatur

1992-Amiga600 7(Mhz) \|/ 1993-Intel 80486SL (10/20Mhz) \|/ 1995-Intel P2 (333Mhz) \|/ 1998-Intel P3 (733Mhz@ 830mhz) \|/ 2001-Amd Athlon 2200 (2.4Ghz) \|/ 2004-Amd Athlon 64 2600 (2Ghz) \|/ 2008-Intel core Duo (3.16Ghz) \|/ 2014-Intel Core i7 4790K (4GHz @ 4.4 Ghz)

Permalänk
Skrivet av KAPONE:

Av det jag har hört så är XB1000 bäst på Hiphop/RnB och det kan jag starkt hålla med om dvs långslagiga bas gångar.
Medans Xb700 och 500 har mer kraft i sina slag "punchy bass" som jag tidigare nämnt.

Glömnde säga också att till en början låter XB1000 så pass burkiga att man nästan skickar tillbaka.
Jag har ett hemma kit från ljudia den med 4st15" och basen är djupare och mer...Grov/vulgär av säg (svårt med ord val där) i hörlurarna.

Ända nackdelen med XB1000 är att bygeln som går från hörlur till hörlur är lite hård av sig och instoppningen i mitten/på topp har dom snålat med lite. jag löste detta genom att ta muffen från en gamal hörlur och lägger den på huvudet och sen hölurarna på den. den lilla moddifierngen gör att man inte känner av hörlurarna och många gånger har jag glömt att jag har dom på mig.

Ergonomi är ända minuset och att dom kräver en inspelning annars skulle jag köpa dessa igen om mina nuvarande gick sönder.

Yes, de flesta tycker att XB500 är skönare att ha på sig än både XB700 och XB1000, som enligt många är för stora.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Jo det skulle jag också säga.
Vill man ha ett par som man har på sig runt 6-8 timmar är det smartare att ta några andra.

Xb1000 är overkill på många faktorer och det är en smaksak, precis som mus och chassi

Visa signatur

1992-Amiga600 7(Mhz) \|/ 1993-Intel 80486SL (10/20Mhz) \|/ 1995-Intel P2 (333Mhz) \|/ 1998-Intel P3 (733Mhz@ 830mhz) \|/ 2001-Amd Athlon 2200 (2.4Ghz) \|/ 2004-Amd Athlon 64 2600 (2Ghz) \|/ 2008-Intel core Duo (3.16Ghz) \|/ 2014-Intel Core i7 4790K (4GHz @ 4.4 Ghz)

Permalänk
Medlem

roligt att få höra flera åsikter!
står i valet och kvalet mellan XB 1000 och Beyerdynamic DT 770 80 ohm , man kan ju låta dom spelas in dygnet runt de första dagarna sedan efter en vecka tex så får man väl använda öppetköp alternativet om jag inte märker nån stor skillnad från G35.

Visa signatur

MSI 2080TI
9900k Noctua NH-D15
Asus ROG Swift PG278Q | Sony A9G 65"
IFI ZenDac + Audeze LCD 2 Classic / Sennheiser HD 650 HK 970 + Heco Music Style 900
Seasonic PRIME 850W Gold

Permalänk
Skrivet av KAPONE:

Vättigare är det att gå offtopic och säga vad du tycker är vättigt och hälsosamt eller inte. killen vill ha en beskrivning och han fick en. den som inte har maxat sin stero eller hörlurar en ända gång saknar stake i sig

Ja visst är det.

Vem säger att inte jag har maxat min "stero" 15 år längre än du varit född?

Du måste inse när ljudnivån är skadlig, har du inte tillräckligt med vett för det eller?

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigmac pro:

Ja visst är det.

Vem säger att inte jag har maxat min "stero" 15 år längre än du varit född?

Du måste inse när ljudnivån är skadlig, har du inte tillräckligt med vett för det eller?

Stereo. offtopic igen ? =S du värkar vara yngre än mig eftersom du blint struntar i forum reglerna.
Ja men nu är det vart går gärnnsen ? som snikare tål jag hålla i en maskin som skricker i 110DB och som många så struntar man i hörselskydd för det tar lika lång tid att hitta dom som att såga det där lite snabbt istället, om detta inte övertygar dig så kan du fråga själv om du har sett någon hammra med hörselskydd

Så nu kommer vi till denna roliga fråga vart går grännsen ?.. jag menar en koncert kör på 130-140 db och får du en platts nära en högtalare som många råkar få är du halv döv rästen av dagen.
En pub kör på 110-120 db.. och det absolut roligaste är att båda dessa skakar din syn och kropp mer än vad dessa hörlurar gör..

Så vad ville du komma med?.. att det är ohällsosamnt att gå till puben,koncert och njuta av musik på sitt egna sätt?..
Spec när man höjjer volym för 1-2 låtar jämfört med en 3 timmars koncert eller en helkväll på krogen.

Citera inte andras felstavningar när du inte kan stava rätt till också föresten

Du borde stänga av datorn sluta hata random folk och skaffa dig en kommpis istället

Visa signatur

1992-Amiga600 7(Mhz) \|/ 1993-Intel 80486SL (10/20Mhz) \|/ 1995-Intel P2 (333Mhz) \|/ 1998-Intel P3 (733Mhz@ 830mhz) \|/ 2001-Amd Athlon 2200 (2.4Ghz) \|/ 2004-Amd Athlon 64 2600 (2Ghz) \|/ 2008-Intel core Duo (3.16Ghz) \|/ 2014-Intel Core i7 4790K (4GHz @ 4.4 Ghz)

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är några fler likheter än utseendet?
Men jag är riktigt nöjd med mina XB500.

Permalänk
Skrivet av Boss302:

Vet inte om det är några fler likheter än utseendet?
Men jag är riktigt nöjd med mina XB500.

Yes, jag med, utan tvekan! Slår allt annat i den prisklassen, inte bara basen utan även ljudkvaliteten i helhet.

Däremot om man talar om XB1000, de kostar en del, och det finns ju rätt många konkurrerande hörlurar i den prisklassen.. Tror inte att TS blir missnöjd, men ändå.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Jag tycker att KAPONE ska lugna ner sig lite och ta reda på fakta. Att jobba som snickare och inte använda hörselskydd är idiotiskt och fruktansvärt dumt och leder till hörselproblem. Jag vet av "egen" erfarenhet, far min använder aldrig hörselskydd och det märks...

Angående snacket om att jämföra lurar med en titt på specifikationerna är BULLSHIT!!!!!
Du kan inte säga att en lur är bättre än en annan för att den har större frekvensomfång, lägre eller högre impedans eller så. Om du har en hörlur eller högtalare som spelar platt ner till 20Hz så räcker det till 99.9999999999% av all musik som finns. För 99.99% av all musik räcker det gott och väl om man kan spela platt ner till ~35-40Hz. Vill man ta det till nästa nivå så kan man nöja sig med 25Hz. Är man ett stort fan av orgelmusik så får man punga ut redigt med pengar och fixa något som lirar platt till ~10Hz. Notera att prestanda under 20Hz är meningslöst i hörlurar.

Edit: Sedan så skulle jag aldrig köpa någon lur med en sådan frekvenskurva... http://graphs.headphone.com/graphCompare.php?graphType=0&grap...[]=1193&graphID[]=1153
Nu finns ju XB1000 tyvärr inte med där men något säger mig att den lär ha en liknande ljudkaraktär som sina småsyskon.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Edit: Sedan så skulle jag aldrig köpa någon lur med en sådan frekvenskurva... http://graphs.headphone.com/graphCompare.php?graphType=0&grap...[]=1193&graphID[]=1153

Länken funkade inte men...

Hur är graferna "gjorda" egentligen?

Vad jag har sett så har XB500 en värre frekvenskurva (alltså ännu mer förstärkt i basen) än Beats br.dre ? Har faktiskt jämfört de sida vid sida nu och enligt mina öron stämmer inte det alls :S Är det fel på mina öron eller graferna?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Nu kanske den funkar?

Hur dom görs. Ingen aning men jag antar att dom mäter med mikrofon som vanligt. Jag litar inte helt 100% på graferna på headphone.com men dom borde ge en ungefär indikation om ljudkaraktären.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Kalium:

http://graphs.headphone.com/graphCompare.php?graphType=0&grap...

Nu kanske den funkar?

Hur dom görs. Ingen aning men jag antar att dom mäter med mikrofon som vanligt. Jag litar inte helt 100% på graferna på headphone.com men dom borde ge en ungefär indikation om ljudkaraktären.

Aha okej, ja de kan ju knappast få 100% korrekta resultat, man kan ju få lite olika ljud beroende hur de sitter på huvudet o sånt där. XB1000 ska ju låta en hel del renare än både XB500 och XB700, men fortfarande så finns det ju en hel del konkurrenter som TS bör kolla in också

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Jag tycker hellre att TS ska köpa en lite neutralare lur och sedan använda EQ efter smak för att justera basen.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

på fredag köper jag hem Beyerdynamic 770 80 ohm så får jag se hur de låter med asuskortet.

är livrädd att de ska ha klenare bas(tryck) än g35 , men öppet köp gäller ju 14 dar tror jag i värsta fall

Visa signatur

MSI 2080TI
9900k Noctua NH-D15
Asus ROG Swift PG278Q | Sony A9G 65"
IFI ZenDac + Audeze LCD 2 Classic / Sennheiser HD 650 HK 970 + Heco Music Style 900
Seasonic PRIME 850W Gold

Permalänk
Medlem

Får hoppas att hifiklubben låter mig låna hem ett par Denon AH-D2000. Om inte så får jag säga till dom att AVD några hundra meter bort lånade ut ett par AKG K701 i vecka

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Jag tycker hellre att TS ska köpa en lite neutralare lur och sedan använda EQ efter smak för att justera basen.

Annars är alla sony lurar i XB serien väldigt lätt EQade. De svarar mycket bra mot en EQ eller hur man ska förklara. Man kan göra ett par XB500 mycket neutralare med hjälp av små EQ-ändringar.

Skrivet av undrande:

på fredag köper jag hem Beyerdynamic 770 80 ohm så får jag se hur de låter med asuskortet.

är livrädd att de ska ha klenare bas(tryck) än g35 , men öppet köp gäller ju 14 dar tror jag i värsta fall

Låter som ett bra val! Hoppas du blir nöjd! Återkom gärna

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Annars är alla sony lurar i XB serien väldigt lätt EQade. De svarar mycket bra mot en EQ eller hur man ska förklara. Man kan göra ett par XB500 mycket neutralare med hjälp av små EQ-ändringar.

Vadå svarar lätt på EQ? EQn känner knappast av vad för lur eller högtalare den EQar...

Varför använde EQ för att göra en färgad lur neutral? Bättre att göra tvärtom.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Varför använde EQ för att göra en färgad lur neutral? Bättre att göra tvärtom.

Hade innan ett par AKG headset i typ 500 kr klassen. Det var en lite äldre modell eller något. Och med det var jag tvungen att dra upp EQn en jäkla massa för att ens höra någon skillnad. Fick aldrig de att låta bra, och sen satt de inte skönt på huvudet heller, det var mest därför jag köpte ett par XB500, för att de är så komfortabla. De är lätta att göra mer neutrala, om man så önskar, med en EQ (om man har någon). Jag har ingen på mitt ljudkort så jag använder "equalify" till Spotify...

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Vadå svarar lätt på EQ? EQn känner knappast av vad för lur eller högtalare den EQar...

Varför använde EQ för att göra en färgad lur neutral? Bättre att göra tvärtom.

Den mätningen tycker jag ser betydligt sämre ut än de faktiskt låter.

Permalänk
Skrivet av Boss302:

Den mätningen tycker jag ser betydligt sämre ut än de faktiskt låter.

Yes, utan tvekan. Men det kanske blir lite annorlunda när de mäter med mick. Kanske blir lite annat när de väl sitter på ett huvud. Kuddarna kanske bidrar, ingen aning. Bara lite gissningar.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk

EFtersom det är MDR-lurar så frågar jag här istället för i en ny tråd.

Hur är MDR-ZX100(http://www.webhallen.com/hemelektronik/146623-sony_horlurar_m...) ska användas till sony ericsson w995 eller htc wildfire.

P.S frågan gäller både ljudet och hur prisvärda dom e. D.S

Permalänk
Skrivet av xigmatek asgard:

EFtersom det är MDR-lurar så frågar jag här istället för i en ny tråd.

Hur är MDR-ZX100(http://www.webhallen.com/hemelektronik/146623-sony_horlurar_m...) ska användas till sony ericsson w995 eller htc wildfire.

P.S frågan gäller både ljudet och hur prisvärda dom e. D.S

Vad förväntar du dig för 99 kr? De kommer låta, man kan ju knappast begära kanonljud för 99 kr. Men det kommer ju förhoppningsvis duga om du inte har för stora förväntningar.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Skrivet av simonwellander:

Vad förväntar du dig för 99 kr? De kommer låta, man kan ju knappast begära kanonljud för 99 kr. Men det kommer ju förhoppningsvis duga om du inte har för stora förväntningar.

jag förväntar mig att dom ska kunna spela musik med samma eller bättre kvalité som in-ears som medföljer telefoner

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av xigmatek asgard:

jag förväntar mig att dom ska kunna spela musik med samma eller bättre kvalité som in-ears som medföljer telefoner

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm.. Det beror ju på hur kvaliteten är på just de in-ear hörlurarna. Men jag skulle säga att det är ganska stor chans att de Sony lurarna är mycket bättre än de in-ear som följer med telefonen

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Skrivet av simonwellander:

Hmm.. Det beror ju på hur kvaliteten är på just de in-ear hörlurarna. Men jag skulle säga att det är ganska stor chans att de Sony lurarna är mycket bättre än de in-ear som följer med telefonen

tänker på typ HTCs medföljande så kraven e inte så höga

Skickades från m.sweclockers.com