Permalänk

Skapar en swtich ett nätverk?

Skapar en vanlig enkel switch ett nätverk? Tanken är att jag ska ha ett internt nätverk utan internet med en nas och skrivare i, där allt ska kopplas samman med en vanlig switch.

Permalänk
Medlem

Ja, men du behöver troligen sätta statiska adresser. Du behöver något som kan vara dhcp-server.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Det räcker med statiska adresser om man ska ha ett LAN med en switch.

Visa signatur

not so fast

Permalänk
Medlem

Njaaa switchen är i det hela bara en länk kan man väl uttrycka det som lättast.
Du behöver antingen en dhcp server eller router som agerar det.

normatl kopplar man:

(router/dhcp server) ---> switch ----> (desktops och andra enheter)

Då i stort sett vilken router som helst kan agera dhcp server då detta finns inbyggt.

om tanken är att du ska ha dela nätverk som t.ex det utan med skrivare och nas och sen ett annat med internet t.ex så får du bara ha 2 ports på din burk och köra statiska ip åt det slutna nätet och sedan som vanligt och andra hållet och ej låta din burk brygga anslutningarna..

Skriv lite mer ingående för mer hjälp.

Hoppas detta hjälpte något.

Permalänk
Medlem

En switch utökar en broadcast-domän (ett nätverk). Så allt du kopplar till en switch hamnar på samma nätverk, om inget krånglar dvs. Du kan installera en dhcp-server (borde gå på din NAS, annar går det på vilken dator som helst, med reservation för OSX för det vet jag inget om) som hanter enheter ip-adresser eller så kan du manuellt ange dem, s.k. statiska adresser.

Sedan vet jag inte hur nätverksskrivare fungerar i hemma-miljö, de jag har arbetat med har behövt konfigureras statiskt men det var inte konsument-skrivare. Kan vara värt att kolla upp.