sätta i hd när datorn är igång

Permalänk
Medlem

sätta i hd när datorn är igång

Hej!
Går det, eller kan det bli skador på hårddisken då?
Jag ska sätta den som slave.

Visa signatur

P5B E6600 2048MB 1900GT 2x300GB, MacBook Pro

Permalänk

det skulle jag råda dig att inte göra

Permalänk
Medlem

Stor risk att den går sönder.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk

testa, du har ju inget att förlora...

Visa signatur

Annars då?

Permalänk

på lite bätte kontrollerkort med speciella hotswap-kasetter så går det, skulle inte rekommendera att göra det under drift om du inte kör någon sådan lösning, är det svårt att stänga av datorn eller?

Permalänk
Medlem

nej, det är inte det som är probelmet, utan jag har en hd som kanske inte fungerar och när jag har den i så startar inte windows. Då tänkte jag om man kanske kunde gå förbi det på nåt sätt...

Visa signatur

P5B E6600 2048MB 1900GT 2x300GB, MacBook Pro

Permalänk

kolla byglingarna? byta kabel?

Permalänk
Medlem

Om inte hårddisken är igång då datorn startar kommer den aldrig att fatta att det är en disk där. Om den hindrar OS:et från att boota så har du gjort nåt annat galet, eller också är den sjukt trasig, och då får du ändå aldrig igång den.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk

Jag har testat att hotswappa IDE-enheter under drift. Det är inget att rekomendera, dels kan hårdvaran gå sönder och sedan kommer med all säkerhet ditt OS att hänga sig.
Den gången jag testade klarade sig hårdvaran men datorn hängde sig så jag junde lika gärna rebootat

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem

jag brukar rycka ur/sätta i min hd i skolan medans datorn är på (andvänder hd-rack)

det enda som man behöver tänka på är att avinstallera den innan man rycker, och att installera när man sätter i den!

Edit: har ändå en uptime på över 2 veckor...

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk
Medlem

Ibland går det bra att ta ut en IDE-disk från en dator i drift, och kanske t.o.m. få igång den igen. Att däremot stoppa i en disk som inte var med vid uppstart (IDE-kabeln var i, men inte strömmen) ger mig bara en omedelbar och ofrånkomlig krasch (allting låser sig).
Fast det hela är rätt enkelt: Om man inte har speciell hotswap-hårdvara ska man inte hotswappa (uptime kan vara kul, men spelar egentligen ingen roll). Kanske funkar ibland, men i allmänhet inte, och kan vara farligt för prylarna.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

kanske inte är så smart egentligen, men jag har hållt på på det här sättet i snart 2 år och har aldrig haft några problem med krasher, jag kanske bara har haft tur.

med uptimen menar jag : min dator hänger sig inte!

att jag har hög uptime beror också på att det tar sån jäkla tid att starta datorn på morgonen när man kommer till skolan, bättre att aldrig stänga av!

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rackafella
testa, du har ju inget att förlora...

Förutom hårddisken och moderkortet menar du?

Permalänk
Medlem

Precis som zoc, så brukade jag oxå hotswappa i skolan förut...

men en dag så försvann hela partitionstabellen(?), och det var lite surt....sen dess stänger jag av datorn när jag ska göra liknande saker....