Varför är Windows Vista så långsamt?

Permalänk
Medlem

Varför är Windows Vista så långsamt?

Hej!

Jag har Windows 7 installerat på min dator. Jag ville jämföra Vista och 7, så jag gjorde en Dual Boot.

Trodde aldrig att det skulle vara så stor skillnad mellan Vista och 7. Vista (service pack 2) var betydligt slöare än 7 (Service pack 1) på min dator. Jag tog inte tid eller så, men uppstarten var enormt segare i Vista. Vista tog mycket mer minne och CPU:n var aktiv även vid stillastående läge.

Min fråga är då; vad är det som gör Vista så långsamt? 7 och Vista är i stort sett identiska, men ändå är Vista långsammare.
Vistas versionsnummer är 6.0
7:s versionsnummer är 6.1

Vad har Microsoft gjort med Windows 7 för att boosta upp det?

Anledningen av att jag frågar är av ren nyfikenhet, tycker bara det är märkligt.

Vissa menar att källkoden i Vista inte var så bra.

Är det någon på forumet som har en gissning vad felet i Vista kan vara?

Permalänk

Om det var en ny installation kan indexering av filer slöa ner datorn.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blomqvist:

Om det var en ny installation kan indexering av filer slöa ner datorn.

This. Testa stäng av indexering och jämför. Eller vänta tills den har indexerat.

Permalänk
Medlem

Stängde av indexeringen, den blev lite snabbare. Men fortfarande väldigt segt.

Dessa processer tar mycket mer minne och CPU i Vista än i Windows 7.
1. Svchost.exe - Tar mest
2. perfmon.exe
3. dwm.exe

Permalänk
Medlem

Ny VS gammal installation?

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av blagi:

Ny VS gammal installation?

Windows 7 har jag haft installerad länge. Vista-installationen är relativt ny.

Permalänk
Medlem

Vad installerade du Vista ifrån? Retail eller OEM skiva?

Permalänk
Inaktiv

Att 7 är snabbare är ju inget konstigt, men det borde inte vara nån större skillnad, såvida du inte har nån P4 eller så, kanske

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozni1:

Vad har Microsoft gjort med Windows 7 för att boosta upp det?

I princip: Omskriven minneshantering. Gäller även superfetch (om man har HDD) som blivit optimerad och lite "smartare" på att identifiera programblock. Dessutom bättre hantering av tjänster som inte används. Sist men inte minst så Startar 7 innan alla tjänster är igång. Detta började även Vista med, men nu har MS tagit detta ett steg längre.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Vad installerade du Vista ifrån? Retail eller OEM skiva?

OEM-Skiva. Spelar det någon roll?

Skrivet av Dr.Mabuse:

I princip: Omskriven minneshantering. Gäller även superfetch (om man har HDD) som blivit optimerad och lite "smartare" på att identifiera programblock. Dessutom bättre hantering av tjänster som inte används. Sist men inte minst så Startar 7 innan alla tjänster är igång. Detta började även Vista med, men nu har MS tagit detta ett steg längre.

Ja men det låter som en booster. Kan man tweaka superfetch i Vista? Göra om det, så att det blir mer likt 7:an i snabbhet.

Permalänk
Medlem

Lite trådkidnappning här, men jag har även märkt en skillnad i hastighet mellan Windows 7 Professional och Windows 8. Microsoft verkar på något sätt få ut mer och samtidigt använda mindre resurser. Detta tycker jag varit fallet i de två senaste inkarnationerna av Windows.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozni1:

OEM-Skiva. Spelar det någon roll? .

Skrev lite konstigt. Menade OEM skiva som följde med datorn, och om det var det så spelar det massor av roll eftersom att datortillverkarna skiter fullständigt i användarupplevelsen så länge de får betalt för att lägga in 2 ton skitprogram.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Skrev lite konstigt. Menade OEM skiva som följde med datorn, och om det var det så spelar det massor av roll eftersom att datortillverkarna skiter fullständigt i användarupplevelsen så länge de får betalt för att lägga in 2 ton skitprogram.

Skickades från m.sweclockers.com

Aha, nej nej. Det var en ren installations-CD. En clean Vista-installation. Hatar också när tillverkare lägger in skitprogram, såsom norton-antivirus.

Microsoft måste ha lagt till något i Vista som gör det så segt. För skillnaden är enorm mellan 7 av Vista i hastighet, i alla fall enligt mig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bozni1:

Aha, nej nej. Det var en ren installations-CD. En clean Vista-installation. Hatar också när tillverkare lägger in skitprogram, såsom norton-antivirus.

Microsoft måste ha lagt till något i Vista som gör det så segt. För skillnaden är enorm mellan 7 av Vista i hastighet, i alla fall enligt mig.

Nej, dom har inte lagt till nåt i Vista. Däremot har dom optimerat 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Nej, dom har inte lagt till nåt i Vista. Däremot har dom optimerat 7

Så är det nog :).

Permalänk
Medlem

Dom siktade väldigt högt med Vista och i början skulle det ha funnits många fler funktioner är vad det till slut blev, det var fri brainstorming och vista blev överkomplicerat med väldigt många processer och "layers" som gick hela tiden. Men sedan tog tiden slut och programvaran blev hastigt nedskalad till vad som faktiskt gick att sälja.

Win7 är vista i grunden men hårdbantat och strömlinjeformat, man har tagit bort väldigt många onödiga processer och gett de viktigaste högre prioritet.

Permalänk
Medlem

Vistas Cache och indexfunktioner är lite för hårt ställda så de drar väldigt mycket kraft.
Sen reagerade jag på din processlista
SVCHost är en värdprocess som kör tjänster så troligen har du en tjänst som drar mycket (kan vara just indexeringen)
Perfmon är prestandamonitorn, kan det ha varit så att den höll på att uppdatera din dators prestandasiffror?

Till W7 plockade man fram Motorsågen äntligen och kapade bort en hel del gammal bakåtkompabilitet ur koden. Med W7 garanterar man faktiskt inte att NT 3.51 program ska gå att starta längre men var de rätt skrivna så var de stödda på Vista ....

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozni1:

Hej!

Jag har Windows 7 installerat på min dator. Jag ville jämföra Vista och 7, så jag gjorde en Dual Boot.

Trodde aldrig att det skulle vara så stor skillnad mellan Vista och 7. Vista (service pack 2) var betydligt slöare än 7 (Service pack 1) på min dator. Jag tog inte tid eller så, men uppstarten var enormt segare i Vista. Vista tog mycket mer minne och CPU:n var aktiv även vid stillastående läge.

Min fråga är då; vad är det som gör Vista så långsamt? 7 och Vista är i stort sett identiska, men ändå är Vista långsammare.
Vistas versionsnummer är 6.0
7:s versionsnummer är 6.1

Vad har Microsoft gjort med Windows 7 för att boosta upp det?

Anledningen av att jag frågar är av ren nyfikenhet, tycker bara det är märkligt.

Vissa menar att källkoden i Vista inte var så bra.

Är det någon på forumet som har en gissning vad felet i Vista kan vara?

För mig är det tvärtom. Jag har gjort två försök med Windows 7 Ultimate från Vista och den längsta period mitt tålamod lyckats överleva har varit i fyra dagar. Men kan det inte ha nåt med Vistas äldre drivrutiner att göra? Sedan så är ju Vista gjort så många program ska "laddas in" redan från uppstarten, så de går snabbare att starta, hur riktigt det nu är.

Visa signatur

Lycksalig Compaqsamlare, från LTE 4/50 till Evo N610c | Vardag: 3930K elmätarnitro@stock | Hyfsat astillräcklig, farväl Win10 snarast 🥳 🎉

Världen: never talk about yourself
Swec: Jag jag jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Q4Rspwn:

För mig är det tvärtom. Jag har gjort två försök med Windows 7 Ultimate från Vista och den längsta period mitt tålamod lyckats överleva har varit i fyra dagar. Men kan det inte ha nåt med Vistas äldre drivrutiner att göra? Sedan så är ju Vista gjort så många program ska "laddas in" redan från uppstarten, så de går snabbare att starta, hur riktigt det nu är.

När köpte du din dator då? Jag köpte min när Windows 7 kom ut. Vista är sjukt långsamt på min dator. Men det är nog som du säger, drivrutiner kan ha något att göra med det, och att den är "designed for Windows Vist/7a".

Windows 7 tar ca 800mb minne hos mig, i Vista brukar den ligga på 1300mb. Dessutom använder Vista mer CPU än 7 på min dator.

Permalänk
Medlem

Garanterat nått att göra med drivrutiner, se till att du använder exakt samma.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Vista fungerade riktigt bra om du hade en tillräckligt vass burk, men blev tungrott på en sämre dator (speciellt med lite minne), Windows 7 är bättre optimerat på den punkten, däremot har Vista fått oförtjänt mycket skit i min mening, stabilt och bra OS överlag.