går det spela nya spel ok med detta grafikkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NAMLAX:

Båda är rätt lika när det gäller prestanda. Dock är den med tre fläktar tystare (jag har i för sig bara hört dom som har 2 fläktar, men borde inte låta mycket mer med tre).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Entusiast
Skrivet av NAMLAX:

Detta: http://www.webhallen.com/hardvara/150580-asus_radeon_hd7870_2...

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Skrivet av MrAdde:

AMD Phenom II X4 ?

Om du inte kör i 4Ghz kommer den flaska grafikkortet som fan...

Ta detta: http://www.webhallen.com/hardvara/150580-asus_radeon_hd7870_2...

Om man har en I5 750 skulle den flaska ett 7850 då? känner en som har en 750 och tänkte skaffa nytt

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Entusiast
Skrivet av xfmimd:

Om man har en I5 750 skulle den flaska ett 7850 då? känner en som har en 750 och tänkte skaffa nytt

Vet jag inte helt säkert då jag endast äger en PII 1055T och en PII 955.

Fast utan överklock lär den flaska, ligger ju på 2,66Ghz i standard utförande, men om man drar upp den lite så ska det inte vara några problem, har en kompis med HD7950 och han har inte rapporterat några problem med att prollen flaskar.
Dock ligger hans I5 760 på 4Ghz.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfmimd:

Om man har en I5 750 skulle den flaska ett 7850 då? känner en som har en 750 och tänkte skaffa nytt

Jag kan inte säga säkert vid stock (.. vilket jag aldrig kört), men jag har oerhört svårt att tro det.
Jag tror att jag skulle slänga in ett till HD 6970 och fortfarande få ut 90-100% use på båda i grafikintensiva spel, och då är det ändå ett aningen bättre kort.
Och att säga att den flaskar skulle oavsett vara ett missanvändande av ordet där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Vet jag inte helt säkert då jag endast äger en PII 1055T och en PII 955.

Fast utan överklock lär den flaska, ligger ju på 2,66Ghz i standard utförande, men om man drar upp den lite så ska det inte vara några problem, har en kompis med HD7950 och han har inte rapporterat några problem med att prollen flaskar.
Dock ligger hans I5 760 på 4Ghz.

Nja. I 2.66GHz så flaskar det mest bara i strategi spel och MMO. I FPS så är klock hastigheten inte så viktigt. Litet undantag är BF3, där man helst ska ha 4 kärnor, men även där så är klock hastighet inte så avgörande, så länge man har 4 kärnor eller mer.
Grafikkortet spelar mycket större roll i shooters i sådana fall. Medans i typ MMO så lär din CPU flaska långt innan grafikkortet börjar svettas.

Däremot, högre klock kan ge en nice boost på minimum fps, som ger en mindre stutterig upplevelse.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ser riktigt bra ut.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ParasiteX:

Nja. I 2.66GHz så flaskar det mest bara i strategi spel och MMO. I FPS så är klock hastigheten inte så viktigt. Litet undantag är BF3, där man helst ska ha 4 kärnor, men även där så är klock hastighet inte så avgörande, så länge man har 4 kärnor eller mer.
Grafikkortet spelar mycket större roll i shooters i sådana fall. Medans i typ MMO så lär din CPU flaska långt innan grafikkortet börjar svettas.

Däremot, högre klock kan ge en nice boost på minimum fps, som ger en mindre stutterig upplevelse.

Eh, jo.

Sweclockers har t.om testat detta, ska jag behöva länka det åt dig?

Sedan har min bror en PII 955@4Ghz, jag har en 1055T@3,7Ghz, så jag vet vad jag snackar om.

BF3 använder förövrigt alla mina kärnor till typ 60-70%.
Kan dessutom fråga min polare som sitter på en I5 760 och HD 7950@1200Mhz om hans prolle flaskar någon gång.

Tycker fortfarande du borde ta det från Webhallen

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Eh, jo.

Sweclockers har t.om testat detta, ska jag behöva länka det åt dig?

Sedan har min bror en PII 955@4Ghz, jag har en 1055T@3,7Ghz, så jag vet vad jag snackar om.

BF3 använder förövrigt alla mina kärnor till typ 60-70%.
Kan dessutom fråga min polare som sitter på en I5 760 och HD 7950@1200Mhz om hans prolle flaskar någon gång.

Tycker fortfarande du borde ta det från Webhallen

ja du säger det men jag vill hålla det enkelt och köpa från samma ställe men hur tror ni att den riggen jag har där kommer klara bf3?? till exempel hur många FPS i ultra quality allt maxat och i upplösning 1280*1024? vill bara veta XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av NAMLAX:

Gigabytaren är överklockad från fabrik och har en annan kylare; annars exakt samma kort == ingen skillnad.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av NAMLAX:

ja du säger det men jag vill hålla det enkelt och köpa från samma ställe men hur tror ni att den riggen jag har där kommer klara bf3?? till exempel hur många FPS i ultra quality allt maxat och i upplösning 1280*1024? vill bara veta XD

1280*1024?

Det är dags för ny skärm grabben

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

1280*1024?

Det är dags för ny skärm grabben

haha ja... för typ 5-6 år sedan... sitter fortfarande med en... inte tjockskärm men den är ca 5-6 cm bred

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

BF3 använder förövrigt alla mina kärnor till typ 60-70%.

Tekniskt sett använder BF3 bara runt 4 kärnor optimalt. Extra kärnor kan iofs hjälpa i att avlasta bakgrundsaktivitet när man spelar.
Windows delar upp cpu aktivteten över alla kärnorna så att allihopa får en del aktivitet.

Men om man skulle räkna ihopa alla kärnor på 65% och gångar det med 6, så får vi 390. Delar man sen det med 4, så får man 97,5%. Som är hur processoraktivitet ser ut på en 4 kärnig som kör BF3.
Kör man en 8 kärnig t.ex, så lär den bara ha runt 50% aktivitet per kärna

Finns inte riktigt något spel än som effektivt använder fler än 4 kärnor. Men det lär dyka upp fler multi trådade spel snart.
Är mest nuvarande konsol generation som håller bak utvecklingen en hel del... Får hoppas på att nästa generation av konsol portar har bättre mutlitrådade optimeringar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av NAMLAX:

men altså... statisk elektricitet är väll inte så stark... hur stark måste den statiska laddningen vara?? för jag tänker mig en typ som en stöt som man får når man till exempel har hoppat studsmatta... är det tillräckligt för att skada komponenterna??

Du kan ha en potentialskillnad mellan dig o en datorkomponent på tiotusentals volt. Strömmen går alltid lättaste vägen och det är ovanligt men inte omöjligt att göra direkt skada. Du kan även göra en liten skada som inte märks på kanske så länge som ett år eller mer.

Kör med esd armband för att va på säkra sidan, det skadar iaf inte.
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NAMLAX:

ja du säger det men jag vill hålla det enkelt och köpa från samma ställe men hur tror ni att den riggen jag har där kommer klara bf3?? till exempel hur många FPS i ultra quality allt maxat och i upplösning 1280*1024? vill bara veta XD

Du kommer ligga runt 80-100 fps i den upplösningen med dom inställningarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av NAMLAX:

haha ja... för typ 5-6 år sedan... sitter fortfarande med en... inte tjockskärm men den är ca 5-6 cm bred

Har du fortfarande inte köpt någon dator? Tråden började ju i Januari!

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Ska man verkligen fästa ESD armbanden i chassit? Jag fäster det alltid i jord-pluggarna i närmaste väggkontakt.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Har du fortfarande inte köpt någon dator? Tråden började ju i Januari!

ja men sen fick jag "second thoughts" så jag beställde aldrig XD men nu har jag råd... men jag börjar bli orolig för det chassit jag har valt för det finns inte i lager och det står inte om eller när det kommer in igen...
http://www.inet.se/produkt/6911339/nzxt-source-220-svart
så jag vet inte vad jag ska göra... jag vill inte ha ett dyrare chassi och jag vill inte ha ett större chassi :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av NAMLAX:

ja men sen fick jag "second thoughts" så jag beställde aldrig XD men nu har jag råd... men jag börjar bli orolig för det chassit jag har valt för det finns inte i lager och det står inte om eller när det kommer in igen...
http://www.inet.se/produkt/6911339/nzxt-source-220-svart
så jag vet inte vad jag ska göra... jag vill inte ha ett dyrare chassi och jag vill inte ha ett större chassi :/

Varför inte ta ett Fractal Design Define R3? Är special erbjudande på dom just nu.
http://www.inet.se/sok/define-r3

Skrivet av kyre:

Ska man verkligen fästa ESD armbanden i chassit? Jag fäster det alltid i jord-pluggarna i närmaste väggkontakt.

Du ska hålla din potential-skillnad balanserad med området du ska arbeta i, alltså chassiet. Så det är där du ska koppla armbandet.
Om du bara kopplar dig själv till en jordad punkt, men inte chassiet. Så kommer potentialen mellan dig och chassie skilja. Och det kommer skapa en urladdning om du rör vid chassiet.
Du kan koppla nätagget till en jordad kontakt, om nätdelen har en on-off knapp. Men är inte jätte nödvändigt.
Koppla bara inte in det till elementet... Vad jag fått veta så är det inte en bra ide...

Så länge du och chassiet har en jämn potential, så kommer det inte bli några urladdningar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

[QUOTE="ParasiteX;12218811"]Varför inte ta ett Fractal Design Define R3? Är special erbjudande på dom just nu.
http://www.inet.se/sok/define-r3
QUOTE]

för att om jag tar det chassit så har jag inte råd XD

Permalänk
Medlem

för att om jag tar det chassit så har jag inte råd XD

Permalänk
Medlem

Ser skitbra ut det där. Men om du vill ha en tystare dator så kan jag rekommendera en tredjeparts processorkylare av nåt slag, alla ät bättre än stock.
Och angående chassiet, det är bara välja nåt som är snyggt, och sen kolla om det stöder din ATX-typ.
Sen så måste grafikkortet såklart få plats också.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Ser skitbra ut det där. Men om du vill ha en tystare dator så kan jag rekommendera en tredjeparts processorkylare av nåt slag, alla ät bättre än stock.
Och angående chassiet, det är bara välja nåt som är snyggt, och sen kolla om det stöder din ATX-typ.
Sen så måste grafikkortet såklart få plats också.

men jag vill ha ett så litet chassi som möjligt med... och det får inte kosta mycket mer än det jag har i kundvagnen... anledningen för att jag vill ha ett litet chassi är för att jag har med mig min dator till en kompis ibland men om någon kan hitta ett lika stort chassi för samma pris eller högst för 650 kronor så skulle det vara jättebra

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Ska man verkligen fästa ESD armbanden i chassit? Jag fäster det alltid i jord-pluggarna i närmaste väggkontakt.

Skrivet av NAMLAX:

men jag vill ha ett så litet chassi som möjligt med... och det får inte kosta mycket mer än det jag har i kundvagnen... anledningen för att jag vill ha ett litet chassi är för att jag har med mig min dator till en kompis ibland men om någon kan hitta ett lika stort chassi för samma pris eller högst för 650 kronor så skulle det vara jättebra

Hmm, enda jag ser som passar in i den prisklassen blir då detta.
http://www.inet.se/produkt/6900463/fractal-design-core-3000-svart

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

men jag kom på det att jag nöjer mig med ett Gigabyte Radeon HD7850 2048MB grafikkort... då sjunker priset med
såhär ser det ut nu... och jag beställer idag

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1740521/nyny

Permalänk
Medlem
Skrivet av NAMLAX:

men jag kom på det att jag nöjer mig med ett Gigabyte Radeon HD7850 2048MB grafikkort... då sjunker priset med
såhär ser det ut nu... och jag beställer idag

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1740521/nyny

Om du är ute efter något som är kompakt och lätt att bära rundor på. så kanske du ska överväga byta till ett mATX moderkort och chassie istället.

T.ex http://www.inet.se/produkt/1902222/gigabyte-ga-z77m-d3h-matx

Och http://www.inet.se/produkt/6900465/fractal-design-arc-mini-svart

Ska du bara köra ett grafikkort, så behöver man inte riktigt ett full stort ATX moderkort.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Varför inte ta ett Fractal Design Define R3? Är special erbjudande på dom just nu.
http://www.inet.se/sok/define-r3

Du ska hålla din potential-skillnad balanserad med området du ska arbeta i, alltså chassiet. Så det är där du ska koppla armbandet.
Om du bara kopplar dig själv till en jordad punkt, men inte chassiet. Så kommer potentialen mellan dig och chassie skilja. Och det kommer skapa en urladdning om du rör vid chassiet.
Du kan koppla nätagget till en jordad kontakt, om nätdelen har en on-off knapp. Men är inte jätte nödvändigt.
Koppla bara inte in det till elementet... Vad jag fått veta så är det inte en bra ide...

Så länge du och chassiet har en jämn potential, så kommer det inte bli några urladdningar.

Om jag har komponenterna liggande på en glasskiva då. Jag kan ju inte jorda mig i glas, och inte i komponenterna?
Element vet jag inte, jag hörde att man kunde ta i vattenelement för att jorda sig men det gällde kanske bara gamla hus. Jordad kontakt minns jag inte varför man ska ha men det görs ju inte ojordade kontakter längre.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Om jag har komponenterna liggande på en glasskiva då. Jag kan ju inte jorda mig i glas, och inte i komponenterna?
Element vet jag inte, jag hörde att man kunde ta i vattenelement för att jorda sig men det gällde kanske bara gamla hus. Jordad kontakt minns jag inte varför man ska ha men det görs ju inte ojordade kontakter längre.

Använd en ESD matta kopplad till chassiet, när du behöver lägga ner komponenterna någonstans.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

länk på resten av datorn tack då ett 520 låter som någon hp ala skräpburk som du inte kommer vara nöjd med länge alls och om du ska köpa ny dator länka gärna för du kommer inte klara av mkt bara för att det har två gb minne det kortet klarar inte av sådär jätte mkt bara så du vet low på bf3 är nog det tyngsta den klarar i 1366x768

kika på en dator från antingen inet, komplett eller webhallen som inte görs av hp eller något sånt märke då de är mer tänkta att vara kontorsburkar som ska stå och rulla i typ 4 år innan de skrotas...
deras egna datorer som de gör har mkt mer prestanda för pengarna.

Kör just nu gtx 450 i Bf3 på 1920x1080 medium o känner inte av några problem eller "lagg". Dock har jag inte vågat titta vilken fps jag ligger då jag troligen skulle börja gråta blod!