Permalänk

Konstig black screen of death

Hej hej på er alla sweclockers medlemmar.
Jag har ett ganska stort problem på min relativt nya dator (inköpt i höstas). Problemet är att den ganska ofta dör mitt i mitt spelande men endast i några enskilda spel. Några av dessa är WOW, SC2 och Minecraft. Problem med andra spel så som BF3 eller MW3 finns dock inte.

Grejen som händer är att skärmen svartnar och går i standby (som om man inte längre har kontakt med datorn) sedan så hörs ett skarp brummande ljud ifrån hörlurarna men som sedan återgår till det normala. Notera att ingen bluescreen kommer fram och windows hittar inga problem. Jag har kört Memtest86 intensivt under de helgen men ingen framgång. Jag har installerat nyaste drivisar till alla möjliga komponenter.

Här kommer kruxet. De här problem uppstod ungefär 3 veckor efter att jag hade satt in en ny nätverks adapter (D-link DWA-457). Är det nätverksadaptern som det är fel på? Eller RAM?
Tacksam för all hjälp
//Mvh Viktor

PS. En lista på alla mina komponenter följer:
Intel i5 2500k (Oklockad)
Gigabyte GTX 570 Windforce Rev 2.0 (Oklockad)
MK MSI P67A-GD55 Socket 1155 P67 ATX B3
PSU Corsair TX 850W Modular
120GB Corsair Force 3 Series
Corsair 8GB DDR3 1600MHz
2TB Western Digital Caviar Green
Cooler Master Hyper 212 Plus
DWA-457 (nätverksadapter)

Permalänk
Medlem

Kanske PSUn? Har just fått ett liknande problem på min burk men det liknar mer ett strömavbrott.

Permalänk
Medlem

Temperaturer? Drivrutiner som strular? Glapp i någon kabel? Det första tycker jag låter mest rimligt.

Samt som ovanstående skrev!

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem

EN Processor, ETT Grafikkort.
Därför:
Processor = OklockAD
Grafikkort = OklockAT

Sorry för OT, men blir bara så sur!

Visa signatur

citera gärna så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Avstängd

Lite långsökt och rent spontant:, Tror att det är CPU eller Nätagget

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk

Tacksam för alla svar som har trillat in. PSU och CPU verkar vara det som ni anser skulle kunna vara fel. Men jag ska börja med att byta kabel och sedan får vi se om det blir någon förbättring.
En sak som måste tilläggas är att datorns fläktar varvar upp till fullt i samband med att den kraschar, ändrar det på era gissningar eller tror ni fortfarande på PSU/CPU?

Permalänk

Överhettningsskyddet på processorn som fårr för sig nått knas?

Permalänk

Ska testa temperaturen senare efter skolan så vi får se då. Bytte kabel från grafikkortet till skärmen också och jag har inte fått några kraschar ännu så håll tummarna.

Permalänk
Medlem

Kör HWmontor å se vad du har för maxtemperaturer. Belasta med spelen du nämnde.

Permalänk
Medlem

kolla även om du har ett annat nätagg som du kan prova med, för låter ju mycket som för lite spänning

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk

Om jag har för mig rätt så kan man ganska enkelt se spänningen i bios? Förändras dessa värden om man belastar PSU:n? När jag slutar skolan för dagen så följer det uppdateringar på både temperaturer och allt annat under eftermiddagen samt i morgon. Som svar på LINJEnics inläggs så har tyvärr inget annan nätagg att pröva med.

Permalänk

Tack för all hjälp men under några intensiva timmar av testning så verkar det som en ny dvi-kabel var det som löste det hela. Får se imorgon om problemet ändå uppstår men man får helt enkelt önska er alla lycka till och en trevlig fortsättning.
// Viktor

Permalänk

Okej så problemet uppstår fortfarande men på en mycket mindre skala. Temperaturer har som högst legat på 60 grader på grafikkortet och 50 grader på CPU:n. Jag tittade även spänningarna vilket inte häller svajade utanför det normala på något sätt. Några förklaringar eller andra idéer uppskattas.
Tack på förhand