Vilken mobiloperatör har bäst täckning i obygden?

Permalänk
Medlem

Vilken mobiloperatör har bäst täckning i obygden?

Föräldrarna är rätt ofta på husbilssemester i Sverige och ska skaffa mobilt bredband med kontantkort. Är det fortfarande Telia som gäller då man reser i t.ex Norrland? Eller valfri annan svensk obygd för den delen.

Krav är också att man ska kunna ladda in pengar utan att installera nån mjukvara, eftersom modemet kommer att sitta i en router och inte i datorn. Man ska heller inte behöva svenskt bankkonto el. dyl för att ladda. Med Telia kan man ju köpa laddcheckar i affären och lösa in via en webbsida. Det går väl att komma åt denna fast man sitter på ett mobilt bredband som har slut på pengar?

Jag antar att man får något felmeddelande med instruktioner när man försöker surfa och inte har pengar på kortet. Har jag rätt?

Jag kommer inte heller att använda modemet som ingår i Telias startkitt utan ett eget, ej operatörslåst modem. Det kommer väl förstås att funka?

Permalänk
Medlem
Citat:

Vilken mobiloperatör har bäst täckning i obygden?

http://www.net1.se/

Permalänk

Och det grundar du på deras reklam, eller?

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem

Jag har hängt en del i Norrland (Gällivare-trakten) och där fungerade Telia absolut bäst.
Jämför operatörernas täckningskartor kanske?

Permalänk
Medlem

Ah, just ja. Net1 vore väl bäst, men jag vill hålla mig till "vanlig" HSDPA. Dom har nämligen redan har en finsk vanlig 3G-anslutning som jag beställt extern antenn och router till. Denna kommer att bli fast monterad i husbilen. Skulle alltså bara vilja komplettera med en svensk anslutning att byta till när dom åker över gränsen.

Permalänk
Medlem

Samma som förslagen ett par poster ovan;

Gå in på de olika operatöernas hemsidor och sök på ''täckningskarta''.
Bara för att du är ute i obygd ''A'' så betyder det inte per automatik att samma operatör har täckning i obygd ''B''.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XpreS:

Samma som förslagen ett par poster ovan;

Gå in på de olika operatöernas hemsidor och sök på ''täckningskarta''.
Bara för att du är ute i obygd ''A'' så betyder det inte per automatik att samma operatör har täckning i obygd ''B''.

Det vet jag, men jag vet också att Telia är kända för att funka bäst uppe i Norrland t.ex. Orsaken till att man skriver på forum som dessa är ju dessutom för att man vill ha personliga erfarenheter

Tack för svaren!

Permalänk
Medlem

Många operatörer säger att de har täckning på flesta delar av Sverige, dock måste jag säga att enbart Telia fungerar "tillfredsställande" på de flesta orter...Ut i skogen har jag alltid mottagning detta gäller även det en bit ut längst kusterna, där brukar Conviq/Tre/telenor nästan alltid gå bet.

Visa signatur

®©

Permalänk
Medlem

Telia har funkat superb för mig! ALlt från långt ute till havs där andra mobilen inte fått signar så har fortfarande jag haft signal med telia, även djupt inne i skogen så har jag alltid haft signal

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

telia tyvärr

Permalänk
Medlem

Telia indeed

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Hedersmedlem

Det beror mycket på vart du ska resa. Enligt min erfarenhet fungerar Telia väldigt bra i Norrland, men sämre i exempelvis Skåne.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Skrivet av Kr^PacMan:

Det beror mycket på vart du ska resa. Enligt min erfarenhet fungerar Telia väldigt bra i Norrland, men sämre i exempelvis Skåne.

Kan bara hålla med, framför allt på östra sidan av Skåne är Telenor klart bäst. Telia är ok och tele2 är inte ens med i matchen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

Ah, just ja. Net1 vore väl bäst, men jag vill hålla mig till "vanlig" HSDPA. Dom har nämligen redan har en finsk vanlig 3G-anslutning som jag beställt extern antenn och router till. Denna kommer att bli fast monterad i husbilen. Skulle alltså bara vilja komplettera med en svensk anslutning att byta till när dom åker över gränsen.

Ser att många rekommenderar telia men är det "vanlig" HSDPA du vill åt så kan du ju lika gärna välja Tele2 då de kör gemensamt 3G-nät.

Permalänk
Medlem

Telia funkar bra, 3 kan jag inte rekommendera iallafall för norrland.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Alltså.. det beror väl helt och hållet på var i landet du befinner dig. Telia har väl "erkänt" bäst täckning om man ser över hela landet.. men på vårt landställe på Öland till exempel fungerar inte Telia alls.. 3 och tele2 fungerar aningens bättre (dock långt ifrån optimalt)

Om du inte ska röra på dig allt för mycket, eller mellan ett antal olika platser är det värt att kolla upp operatörernas täckningskartor och se vilka som garanterar täckning på just dessa platser.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Har ingen personlig erfarenhet, men en familjemedlem brukar varje sommar åka upp till Lovikka för att fiska, han har alltid haft Telia och det har funkat super, sen ett år så hade företaget hans bytt till 3, funkade inte alls. Så i dom trakterna är Telia klart bäst.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk

Mina erfarenheter från sommarstället i Västernorrland/Jämtlands Län ca 10 mil nordväst om Sundsvall. Varken 3's mobila bredband eller telefoni (!) fungerar. 3 suger i hela området där uppe, det fungerar en bit utanför Sundsvall och sedan försvinner det bitvis ju längre ut på landsbygden du kommer. Kan alltså bekräfta att 3 inte fungerar så bra i Norrlands inland.
Telia fungerar, iallafall deras telefoni. Vet att deras mobila bredbband endast låg på låga hastigheter 2007/2008 men var brukbart för mail osv. Jag sitter i dagsläget med en Ipad (3-gen) och ska skaffa ett tillfälligt mobilt bredband från Telia för att kunna kolla min mail och så vidare.

Visa signatur

ASUS HERO XI GAMING - Intel Core i9 9900k 3.6ghz - Asus GeForce 2080 TI ROG STRIX - Corsair Dominator Platinum RG Black DDR 3200Mhz 32gb - Samsung 970 Pro nVME 1tb x2 -Corsair AX1600i v1600w - 32" ASUS Rog Strix XG32VQR - 32" AOC CQ32G1