Permalänk

Starta sc2-liga!?

Morsning

Jag går runt i tankarna kring att starta en nationell sc2-liga och hade gärna velat höra vad ni har att säga om en sådan satsning.

Grovt skissat hade jag tänkt ungefär att varje division innehåller 10 spelare och man spelar ca 2 matcher per vecka (BO3).

Ligan utgår från en välutvecklad webbplats som sköter i stort sett allt (resultatrapportering, replays-uppladdning, ligapresentation osv).
Även ett utvecklat community kommer vara utvecklat för medlemmar och spelare.

Jag har både ett intresse för eSport och Starcraft 2. Jag är dessutom van vid att leda projekt och har jobbat professionellt som webbutvecklare så mycket av den grund som behövs för ett sådant här projekt har jag redan.
Dock driver man inte ett sådant här projekt själv, men jag vill att ni förstår att jag är seriös med hela den här projektidén.

Vad tror du om idéen?
Vad tror du är viktigt att tänka på vid en sådan här satsning?
Finns det tillräckligt intresse bland svenska spelare för en sådan här liga?

Tack på förhand.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av elitasson:

Morsning

Jag går runt i tankarna kring att starta en nationell sc2-liga och hade gärna velat höra vad ni har att säga om en sådan satsning.

Grovt skissat hade jag tänkt ungefär att varje division innehåller 10 spelare och man spelar ca 2 matcher per vecka (BO3).

Ligan utgår från en välutvecklad webbplats som sköter i stort sett allt (resultatrapportering, replays-uppladdning, ligapresentation osv).
Även ett utvecklat community kommer vara utvecklat för medlemmar och spelare.

Jag har både ett intresse för eSport och Starcraft 2. Jag är dessutom van vid att leda projekt och har jobbat professionellt som webbutvecklare så mycket av den grund som behövs för ett sådant här projekt har jag redan.
Dock driver man inte ett sådant här projekt själv, men jag vill att ni förstår att jag är seriös med hela den här projektidén.

Vad tror du om idéen?
Vad tror du är viktigt att tänka på vid en sådan här satsning?
Finns det tillräckligt intresse bland svenska spelare för en sådan här liga?

Tack på förhand.

Viktigt är att ha med pengar för att locka proffspelare ev hitta en kommentator för dessa högre matcher. Även så borde det streamas matcher under kvällen så du kan täcka hela högre divisionen
alltså att de sprids ut under veckan försök även få partner med justin.tv ska du gå långt måste du ha prispengar.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

jag tycker detta låter som en fantastisk ide!!

Jag hoppas verkligen det blir något av det! Jag skulle väldigt gärna hjälpa till med det, men vet inte vad jag skulle kunna göra

Permalänk
Medlem

Låter riktigt trevligt

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Jag gillar det!

Vissa viktiga saker att tänka på TROR jag är;
1) Bra kommentatorer (som någon annan påpekade.)
2) Streamen, det kommer ju inte vara så många som kollar om det tex. buffrar hela tiden, är för dålig kvalitét, är nere titt som tätt.
3) Sponsorer, tror det är viktigt att få sponsorer som vet vad det handlar om och är engagerade.

Jag skulle kolla iaf, alla dagar i veckan.

Visa signatur

-- Arkade --

Permalänk

i like it alot

Permalänk
Medlem

Häftigt! Kan man kanske först lira matcherna o sen skicka Replaysen till typ Husky/Day9 så de gör kommentering till dem.
En idé bara...

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk

Tack för svaren.

Tanken är att där ska finnas ett par divisioner. Bland de högsta divisionerna kommer såklart de bästa spelarna spela, men tanken är inte direkt att locka kända progamers utan snarare tallangfulla gamers som brinner för att spela starcraft och som vill tävla i en liga.

Vi har många duktiga starcraft 2 spelare i Sverige och min förhoppning är att en sådan här liga skulle binda samman dessa spelare och på något sätt skapa mer närhet i den svenska starcraft 2 scenen.

Under den första tiden (beta om man så vill) kommer det antagligen inte finnas utrymme för priser.

Varför?
- Då det är ett nytt projekt och allt kommer vara nytt för samtliga inblandade. Jag tror ligan behöver få in lite rutin innan man på riktigt kan locka med spännande priser.

Permalänk

Rent spontant är jag intresserad att bidra som programmerare (jobbar med .Net-utveckling sen 6 år tillbaka). "Tyvärr" är jag även förälder och har extremt ont om tid, men samtidigt så brinner jag för sc2. Man behöver väl inte krångla till det så vansinnigt mycket i början. Finns ju redan siter som hanterar turneringar och man skulle ju kunna utnyttja dem, fast man liksom knyter ihop alla divisioner osv på vår/din site.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter som en superidé

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Skrivet av frostfield:

Rent spontant är jag intresserad att bidra som programmerare (jobbar med .Net-utveckling sen 6 år tillbaka). "Tyvärr" är jag även förälder och har extremt ont om tid, men samtidigt så brinner jag för sc2. Man behöver väl inte krångla till det så vansinnigt mycket i början. Finns ju redan siter som hanterar turneringar och man skulle ju kunna utnyttja dem, fast man liksom knyter ihop alla divisioner osv på vår/din site.

Kul att du är intresserad. Jag tror att där är många som oss som brinner för sc2 och som gärna skulle vilja bidra på något sätt.

Jag tänkte att innan man drar igång själva ligan så skulle man kunna anordna seedningsturneringar för spelare som vill vara med i ligan för att placera dessa i rätt division.

Jag finns på #sc2liga @ QuakeNet om någon vill prata närmare med mig kring det här projektet.

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Jag är väl mer spelare, och undrar vad för "leagues" som kvalar in, om det är endast grandmaster, eller endast master, eller diamon+ eller plat+ eller om det är lägre än så? Kan vara bra att ha ett mål att typ fylla högsta ligan med master/grand master osv

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: i9 9900k, 16gb 3600Mhz, 2x970 Evo 500gb, RTX 2070 etc.
Dator 2: Macbook Pro late 2018

Permalänk
Medlem

Kul initiativ!

Om du kan fixa ett antal eldsjälar (programmerare, admins etc.) som verkligen brinner för projektet samt en sida som sköter allt per automatik så vore det verkligen guld! Personligen så hade jag gärna sett att sidan sparar all form av statistik, såsom match ups, maps, win ratio etc., och något form av rankingsystem för spelarna. Prispengar är inte allt, men det ska kännas värt att deltaga i ligan, vilket ett rankingsystem skulle kunna bidra till. Implementerar du sedan någon form av Top 10 på förstasidan så kanske det blir lite mer prestige i att vinna. Vidare så kommer det mycket riktigt att krävas en massa streamers och duktiga kommentatorer, och kanske någon Youtubekanal där man sparar de bästa matcherna?

Stort lycka till! Jag lovar att sprida ordet om din liga så fort den är up and running!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Sannen:

Hejsan!

Jag är väl mer spelare, och undrar vad för "leagues" som kvalar in, om det är endast grandmaster, eller endast master, eller diamon+ eller plat+ eller om det är lägre än så? Kan vara bra att ha ett mål att typ fylla högsta ligan med master/grand master osv

Det jag tänkte lite smått är att man antagligen behöver sätta en gräns, låt säga plat och uppåt, men det är inget som är bestämt än. Man får kolla intresset först och analysera det innan man kan ta ett beslut tror jag.

Permalänk
Medlem

Jag gillar ideen

Visa signatur

GPU: GTX 570. CPU: Intel Core i5 2500K 3,3GHz. Mobo: MSI P67A-C45 REV B3. Nätaggregat: Corsair TX 650W V2 80+ Bronze. Ram: G.Skill 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz.
Tillbehör: T-bord: SteelSeries 6G v2 Gaming Keyboard. Skärm: Dell UltraSharp 23'' U2311H IPS. Mus: Logitech G500. OS: Windows 7. Chassi: R3. Headset: SteelSeries Siberia V2 Orange. Min Youtubekanal: http://www.youtube.com/user/Woxocs?feature=mhee

Permalänk

Okej, då var ett första steg taget.

www.doed.se

Nu börjar också arbetet med att fixa upp en komplett hemsida för ligan. Jag kommer försöka hålla alla uppdaterade så mycket jag kan på hemsidan.

Känner du att du skulle vilja bidra med något i det här projektet så får du mer än gärna höra av dig till mig. Det skulle uppskattas så otroligt mycket. Det kommer behövas olika typer av personer som hjälper till för att denna ligan ska bli en så bra upplevelse som möjligt för alla inblandade. Admins, mods, grafiker, StarCraft fanatiker, casters, etc. Tveka inte att höra av dig om du känner att du på något sätt vill hjälpa till.
Det går bra att maila (info@doed.se) skicka PM här på sweclockers eller joina vår irc-kanal (#doed @ q-net).

Permalänk

Najs

Låter bra tycker jag

Skrivet av elitasson:

Morsning

Jag går runt i tankarna kring att starta en nationell sc2-liga och hade gärna velat höra vad ni har att säga om en sådan satsning.

Grovt skissat hade jag tänkt ungefär att varje division innehåller 10 spelare och man spelar ca 2 matcher per vecka (BO3).

Ligan utgår från en välutvecklad webbplats som sköter i stort sett allt (resultatrapportering, replays-uppladdning, ligapresentation osv).
Även ett utvecklat community kommer vara utvecklat för medlemmar och spelare.

Jag har både ett intresse för eSport och Starcraft 2. Jag är dessutom van vid att leda projekt och har jobbat professionellt som webbutvecklare så mycket av den grund som behövs för ett sådant här projekt har jag redan.
Dock driver man inte ett sådant här projekt själv, men jag vill att ni förstår att jag är seriös med hela den här projektidén.

Vad tror du om idéen?
Vad tror du är viktigt att tänka på vid en sådan här satsning?
Finns det tillräckligt intresse bland svenska spelare för en sådan här liga?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Härligt intiativ.

Tror upplägget med fokus på enskilda spelare är vettigt. När det är team vs team (i amatörligor) blir det svårare att schemalägga matcher och det brukar alltid bli en massa wo:s osv följt av lag som hoppar av. Att i alla fall börja med fokus på enskilda spelare i ett spel som SC2 tror jag är vettigt.

Se till att få tag i villigt/kunnigt folk som kan skriva analyser/hypa upp rundor osv på sidan.

Kommer följa utvecklingen. Lycka till.

Permalänk
Medlem

Ha får vi platinum spela komma med ;)? alltså vi som fortfarande behöver utvecklas i spelet menar jag hehe
ska köpa dator snart för en hög budget så har inga problem o streama om det blir någon match eller sådant

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk

Yes, just nu söks det folk som kan tänka sig att hjälpa till. Utvecklingen av sidan har redan börjat.

Ang. divisionerna och det här så tänkte jag 6 st ligor med 10 personer i varje. Jag tror det är smart att inte ha för många personer i varje liga med anledning av att personerna i ligan ska kunna ha koll och analysera sina motståndare. Lättare och roligare att ha koll på 9 personer än låt säga 15 personer.

Tänkte ungefär:
Elite Division
Division 1a
Division 1b
Division 1c
Division 2
Division 3

De fya första divisionerna hoppas jag att vi ska kunna fylla med duktiga master-players, de två sista kommer kanske bli blandat. Min förhoppning är också att senare ha divisioner som är ladder-liga-baserad. Alltså att enbart Bronz/Guld/osv ska kunna tävla i en liga, men det ligger antagligen lite i framtiden. (Om det inte är så att intresset är superstort för just en sådan funktion).

Det känns roligt och hoppfullt att så många tycker att det är en bra idé, ni får gärna komma med förslag på olika funktioner, idéer och upplägg - allt är välkommet. Tack.

Permalänk

Jag har skrivit lite om hur DOED.se kommer se ut. Det finns att läsa här: http://doed.se/doed.txt

Permalänk
Medlem

Jag skulle tycka att det vore skitkul att vara med som gamer i en sådan liga. Dock är jag rätt kass så jag hoppas att ni är öppna för alla spelare och placerar dem i olika divisioner.

Visa signatur

MSI P67A-GD55 // I5 2500K (3,3Ghz) // Corsair 8GB XMS3 1600 mhz // ASUS GTX780 DC2OC

Permalänk
Medlem

Jag tror det kan vara idé att öppna upp fler platser än 5 divisioner med 10spelare i varje. Varför?
Innan ligan är etablerad och man får igång någon sorts trafik som kan leda till reklamintäkter/sponsorer och någon form av prispengar så kommer förmodligen inte dom bästa spelarna vara speciellt intresserade.
Låter man fler delta är det ett enklare sätt att få upp intresset - man är helt enkelt mer intresserad av att följa ligan om man själv är delaktig. Och eftersom det verkar finnas bra kunskap i programmering och liknande system så skulle en bra plattform inte kräva speciellt mycket mer arbete med omgångarna om det handlar om 50 spelare eller 200 spelare.
Många inklusive mig själv kan vara intresserad av att spela i lägre divisioner - utan någon form av prispengar.

Bara en tanke, jag är iaf intresserad även om jag inte kan säga att jag är speciellt duktig än - men ıntresset finns där.

Permalänk
Skrivet av Jckssn:

Jag tror det kan vara idé att öppna upp fler platser än 5 divisioner med 10spelare i varje. Varför?
Innan ligan är etablerad och man får igång någon sorts trafik som kan leda till reklamintäkter/sponsorer och någon form av prispengar så kommer förmodligen inte dom bästa spelarna vara speciellt intresserade.
Låter man fler delta är det ett enklare sätt att få upp intresset - man är helt enkelt mer intresserad av att följa ligan om man själv är delaktig. Och eftersom det verkar finnas bra kunskap i programmering och liknande system så skulle en bra plattform inte kräva speciellt mycket mer arbete med omgångarna om det handlar om 50 spelare eller 200 spelare.
Många inklusive mig själv kan vara intresserad av att spela i lägre divisioner - utan någon form av prispengar.

Bara en tanke, jag är iaf intresserad även om jag inte kan säga att jag är speciellt duktig än - men ıntresset finns där.

Instämmer med detta, skulle oxå kunna tänka mig att spela om man får ha sämre rank och inga prispengar det vill säga.

Visa signatur

Jag glömde inte bort, jag kom bara inte ihåg

Permalänk
Medlem

Verkar riktigt coolt, det gäller bara att sådana här projekt inte stannar upp...

Permalänk
Medlem

Ta kontakt med twitch.com , skapa en youtube kanal , m.m så kommer ni kunna så småningom finansiera hemside kostnader med reklamintäkterna. Försök hitta en eldsjäl som kan kommentera på svenska och har bra utrustning för att göra "quality" streams, var inte rädda att göra tryouts på detta så att ni kan hitta rätt person.

Permalänk

Inte helt omöjligt att vi kommer öppna divisioner för lägre-rankade spelare som det ser ut nu. Hemsidan lär komma upp inom två veckor och då kommer man ha möjlighet att anmäla sitt intresse för att vara med i ligan samtidigt som man anger vilken rang man är. Sen kommer vi göra vårt bästa för att få ihop divisionerna så bra som möjligt. Exakt hur spelarna kommer placeras i de olika divisionerna är inte klart än.

Teaser för info från replays:
http://localhostr.com/files/c0UAkAW/capture.png

Permalänk
Medlem

Ser riktigt bra ut elitasson!

Jag kan få in några platinum spelare till med mig om det så önskas, jag skulle gärna vilja ''try outa'' som kommentator, som jag redan sagt till dig på skype

Ser verkligen fram emot denna ligan, tycker att det kommer vara riktigt skoj!!

Visa signatur

Dator 1: i9 9900k, 16gb 3600Mhz, 2x970 Evo 500gb, RTX 2070 etc.
Dator 2: Macbook Pro late 2018

Permalänk

Sidan kommer släppas fri den 7e juni. Då kommer man kunna registrera sig, hänga lite i forumet och skriva upp sig för om man vill spela i ligan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elitasson:

Sidan kommer släppas fri den 7e juni. Då kommer man kunna registrera sig, hänga lite i forumet och skriva upp sig för om man vill spela i ligan.

Fantastiskt!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕