Vinn nätagg från Seasonic

Hjälplös tjej väljer mellan dessa datorer för 3d och 2d grafik!

Permalänk

Hjälplös tjej väljer mellan dessa datorer för 3d och 2d grafik!

Hej hej,
(Förlåt om jag utnyttja mitt kvinnliga kön i rubriken, hehe.)

Är imponerad över allas kunskap här så jag tar chansen att utnyttja den, hehe. Är spelgrafiker på ett litet nystartat spelföretag. Jobbar framför allt med 2d, tex Adobe CS5, men även i 3d (Autodesk Maya 2012). Nu är det så att jag kommer behöva en ny dator innan sommaren kommer då min nuvarande (en HP EliteBook 8540p) behöver lämnas tillbaka. Jag ska ha denna datorn privat och på jobbet och vill lätt kunna flytta den fram och tillbaka. Är lite kluven när det gäller storleken, för å ena sidan vill jag ju ha så mycket arbetsyta som möjligt (speciellt när man jobbar med 3d) men samtidigt ska den vara smidig att transportera på ryggen. It's not size, it's how u use it, eller?

Är 19 år och student så min budget är ganska tajt, och vill helst lägga runt 10'000 (15 är max). Är ju också tjej så är tyvärr ganska utseende fixerad när det gäller datorn, hehe. (Förlåt om jag generaliserade alla brudar nu!)

Då jag jobbar med grafik är såklart det min högsta prioritering när det gäller datorn och jag vill hellre lägga lite mer pengar så jag känner att den är aktuell ett tag. Men har ingen aning om RAM eller grafikkortet är det viktigaste eller hur det fungerar. Har bara läst datakunskap i 1:an på gymnasiet... ): Har i alla fall plockat ihop 5 stycken datorer som verkar OK hoppas jag. Om ni vet någon annan så kom gärna med förslag.

Samsung NP700Z5C
http://www.samsung.com/ca/consumer/office/mobile-computing/notebook/NP700Z5C-S01CA
Nomomom! Gillar den här och den andra samsung mest! De är lite dyrare men det kanske det är värt?

Samsung NP700Z7C
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1208133
Läste om grafikkortet någon stans och det verkade riktigt bra, men vet som sagt inte om det är viktigt. Lite osäker på den riktiga modellnamn.

HP dv6-6c60eo
http://www8.hp.com/se/sv/products/laptops/product-detail.html?oid=5221827
Verkar fin och bra.

HP dv6-6c46eo
http://www8.hp.com/se/sv/products/laptops/product-detail.html?oid=5226872
Lillasyster till ovanstående verkar det som. Egentligen är det min kollega mest intresserad av den här (han gör samma saker som jag) för han är snål och den kostade inte så mycket på Elgiganten.

Acer V3-771G_N13PGS2GBCkkQ
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/ASNXRYQED004/acer-aspire-v3-17-3-barbar-dator-v3-771g
Hittar denna dock bara på Elgiganten så undrar om den är någon så lite skum. Men vill nog ha denna minst för den är ful och plastig men har 16 GB ram...

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Först och framst hade jag köpt en skärm som du kan ha på jobbet, som alltid står där. Sen är problemet med att du är spelgrafiker, arbetar mycket med färger. Då behövs ju en datorskärm av kvalite (vilket dom flesta inte har) så frågan hur du ska göra med det.

Sen behöver du en kraftig processor, prio ett. Sedan grafikkort men jag är säker hur mycket dom hjälper till i alla dina program.
(Förstår dock inte hur ditt lilla företag kan ha råd med maya etc) sedan kommer ram och det beror helt på hur stora och avancerade saker du gör... Det kan bara du svara på, vad du haft och hur det har fungerat. Men jag har 12gb på min stationära och det är på gränsen när jag arbetar i stoora format och många layer i photoshop. Du kan köpa till Ram i efterhand till dom flesta datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myskatten:

Hej hej,

Är imponerad över allas kunskap här så jag tar chansen att utnyttja den, hehe. Är spelgrafiker på ett litet nystartat spelföretag. Jobbar framför allt med 2d, tex Adobe CS5, men även i 3d (Autodesk Maya 2012). Nu är det så att jag kommer behöva en ny dator innan sommaren kommer då min nuvarande (en HP EliteBook 8540p) behöver lämnas tillbaka. Jag ska ha denna datorn privat och på jobbet och vill lätt kunna flytta den fram och tillbaka. Är lite kluven när det gäller storleken, för å ena sidan vill jag ju ha så mycket arbetsyta som möjligt (speciellt när man jobbar med 3d) men samtidigt ska den vara smidig att transportera på ryggen. It's not size, it's how u use it, eller?

Att skriva tjej i rubriken garanterar snabba svar Sen brukar det ju hjälpa att man skriver vettigt med och är trevlig, så du lär ju får hjälp

Inte nån expert på bärbara datorer, men utifrån vad du skall ha datorn till tycker att du skall lägga till själva skärmen som en faktor med, alternativt fundera på om du kanske skall ha en separat skärm (IPS förslagsvis) på jobbet och koppla in datorn i den, då får du både bättre arbetsyta och generell kvalitet på skärmen. Behöver inte bli så dyrt för att slå skärmen på en bärbar dator.

Permalänk
Skrivet av Monarchy:

(Förstår dock inte hur ditt lilla företag kan ha råd med maya etc) sedan kommer ram och det beror helt på hur stora och avancerade saker du gör... Det kan bara du svara på, vad du haft och hur det har fungerat. Men jag har 12gb på min stationära och det är på gränsen när jag arbetar i stoora format och många layer i photoshop. Du kan köpa till Ram i efterhand till dom flesta datorer.

Vi har/hade utomstående investerare vid uppstart av bolaget. Sen var det så att vi köpte först en studentlicens för ca 3000 kr och uppgraderade sedan till till kommersiell licens för ca 10'000 kr. Så vi sparade nästan 20'000 jämfört med att köpa den kommersiella direkt om jag inte mins fel (: (Programmerarna hatade oss för att vi vägrade jobba i Bleder, men det är ju så svårt!)
När det gäller PS så har den datan jag har nu typ 2 GB RAM så är van vid lagg Jobbar ju mest med texturer och då vi gör spel till mobilen är de oftast inte större än 1024 x 1024.

Permalänk
Skrivet av Yrch:

Att skriva tjej i rubriken garanterar snabba svar Sen brukar det ju hjälpa att man skriver vettigt med och är trevlig, så du lär ju får hjälp

Inte nån expert på bärbara datorer, men utifrån vad du skall ha datorn till tycker att du skall lägga till själva skärmen som en faktor med, alternativt fundera på om du kanske skall ha en separat skärm (IPS förslagsvis) på jobbet och koppla in datorn i den, då får du både bättre arbetsyta och generell kvalitet på skärmen. Behöver inte bli så dyrt för att slå skärmen på en bärbar dator.

Låter som en plan med extra skärm. I så fall vill jag nog att den bärbara inte ska vara större än 15'.

Permalänk
Medlem

Arbetar också med 3D, fast med ZBrush och C4D, körde med laptop ett tag men fan så mycket skönare det var med en stationär dator. Köp en till jobbet och en till hemmet?

Visa signatur

CPU: Intel core i7-2600K @ 4.8 GHz, GPU: Asus Strix RX580, Moderkort: Asus Maximux IV Gene-Z, RAM: 16gb Corsair Vengance 1600 MHz PSU: Corsair AX 850w Chassi: CM SL600M.

Permalänk
Skrivet av Nirr1:

Arbetar också med 3D, fast med ZBrush och C4D, körde med laptop ett tag men fan så mycket skönare det var med en stationär dator. Köp en till jobbet och en till hemmet?

Hade om jag varit rik. Men innan företaget börjar gå plus så är det en dator som gäller (+ att jag gillar att kunna ta med mig den då jag ständigt är på resande fot).

Permalänk
Medlem

Jag orkar inte inspektera de datorer du länkat till.

Men jag skulle i alla fall uppmana dig till att undersöka möjligheten till en extra hårddiskplats på de datorer du kollar på och annars skulle jag starkt rekommendera dig att räkna in en SSD med lämplig storlek i din budget.

Permalänk
Medlem

Kör du laptop ska du absolut ha en extra 24" skärm hemma och tangentbord + mus. Så mycket skönare, samma på jobbet. Att arbeta vid laptop är fan sämst, jag satt med en 13" Macbook när jag pluggade grafisk design. Tog typ 3 veckor innan jag köpte kablarna som krävdes för att kunna stoppa in den i diverse större skärmar.

Den här är riktigt prisvärd, sett till processor (enligt mig). Snygg är den definitivt.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=744870

Ska du gå ner på 13" blir det svårt att hitta en tillräckligt kraftfull till bra pris om du inte ska ha en svindyr Dell XPS/Alienware.

Edit: Han som nämnde SSD tyckte du skulle ha extra hårddiskplats, man kan alltid montera bort DVD-läsarn. Skiten väger bara och används inte.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk

Kolla på HP Elitebook 8000W serien 8560W de har quadrokort som är bättre för beräkningar än vad konsumentkort är.
http://www8.hp.com/se/sv/products/laptops/product-detail.html...

Kanske lite dyrare men också hållbarare om man är ute och åker en del. Sen HP Carepack på det tekniker inom 24tim på plats.
Kör HP Elitebooks på jobbet har en del kontakt med HP Teknikerna då jag reparerat en del HP Bärbara datorer jobbar som IT-Tekniker på ett större företag.

Billigaste modellen finns på dustin för kring 12500:- dock med AMD FirePro M5950 kort istället för Nvidia Quadrokort. Annars är modellerna med Quadrokort väl anpassade till att jobba i Autodesk Autocad mm. Länk till datorn: http://www.dustinhome.se/product/5010602350/hp-elitebook-8560... Även Amd FirePro korten är bra.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem

En modell som går att docka i, och docka ur en docka vore kanske smidigt.

När du kommer till jobbet så dockar du i datorn, får tillgång till större skärm + vettigt tangetbord, mus

Så jobbar jag

Sen hade jag även funderat på att köpa en modell som kan erbjuda ett vettigt service avtal, tex Onsite Next business day, dvs att de kommer ut och lagar din dator om det är något som strular. Köper du en som måste skickas in kan det medföra ganska stora kostnader i form av att du inte kan producera på jobbet om den går sönder

Sen har jag tyvärr ingen koll på vilka modeller som är bra för CS/2D/3D

Permalänk
Skrivet av Grabben_83a:

Kolla på HP Elitebook 8000W serien 8560W de har quadrokort som är bättre för beräkningar än vad konsumentkort är.

Kanske lite dyrare men också hållbarare om man är ute och åker en del. Sen HP Carepack på det tekniker inom 24tim på plats.
Kör HP Elitebooks på jobbet har en del kontakt med HP Teknikerna då jag reparerat en del HP Bärbara datorer jobbar som IT-Tekniker på ett större företag.

Billigaste modellen finns på dustin för kring 12500:- dock med AMD FirePro M5950 kort istället för Nvidia Quadrokort. Annars är modellerna med Quadrokort väl anpassade till att jobba i Autodesk Autocad mm. Länk till datorn: http://www.dustinhome.se/product/5010602350/hp-elitebook-8560...

Tiggde själv till mig en HP Elitebook 8760w på jobbet. Kostade cirkus 14 exkl. moms tror jag. Du ska absolut inte välja en HP ur Pavillion-serien. Det är ren dynga både vad det gäller kvalité och prestanda.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z68AP-D3 CPU: Intel Core i7 2600K Grafik: ASUS Radeon HD 6870 1GB Minne : Corsair 8GB (2x4096MB) Vengeance Blue OS-diskar: 2 x Intel SSD 500GB Chassi : Silverstone HTPC (modifierat) Nätdel: Corsair 600W Operativsystem: OSX 10.9.5 Mavericks och Windows 7 Hoj: FLHRCI

Permalänk
Medlem

Jäklar vad trevlig ton det blev på folk helt plötsligt

Permalänk
Medlem

Hej Myskatten. Jag tycker Blender 2.6.3 är lätt att arbeta i men det beror förståss på att jag arbetat med det sedan 2.4 jag har ingen erfarenhet från Maya eller andra svindyra 3D program. Jag själv kör på en ny iMac i5 där jag köpt upp mig på mer ram från 4GB till 12GB.

Permalänk
Skrivet av AnnCCarlsson:

Tiggde själv till mig en HP Elitebook 8760w på jobbet. Kostade cirkus 14 exkl. moms tror jag. Du ska absolut inte välja en HP ur Pavillion-serien. Det är ren dynga både vad det gäller kvalite och prestanda.

Ja 8760W modellen är fin. Kraftfullare och större. Även plus att de är hyfsat enkla att reparera. Vi har många i våran verksamhet men har haft 1 som faktiskt var tvungen att reparera hårdvarufel på. Inte dåligt med mer än 4000 burkar av denna modell.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem

Vill bara säga att jag köpte en 15"-are som jag var grymt imponerad av skärmen i:

Dell XPS

För 7500 är bildkvaliten sjukt bra. Var tvungen att uppgradera den stationära till en U2711 för mina ögon blödde med min gamla icke-IPS efter det. Vet inte hur långt en Core i5 räcker för 3D-jobb + att den inte direkt är så ryggsäcksvänlig. Men pris/prestanda kändes otrolig imho...

Visa signatur

Cooler Master MasterBox NR200P | Asus ROG Strix Z490-I Gaming | Intel Core i7 10700K | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro DDR4 3200MHz 32GB | Samsung 970 EVO Plus Series 1TB | Be Quiet! Pure Rock 2 Black | Corsair SF750 Platinum | LG UltraGear 34GN850 | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Kanske http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1231792 (mitt företag kör bara Lenovo och även ifall de är fula som stryk, så funkar de över förväntan),
samt en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=539896 eller http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=450471 (om du vill ha 16:10)?

Ja, jag är medveten om upplösningen på skärmen till Lenovon, men jobbar man med saker som kräver mycket av en bildskärm, så är det bättre att satsa på en docka och en riktig skärm.

Permalänk
Skrivet av AnnCCarlsson:

Tiggde själv till mig en HP Elitebook 8760w på jobbet. Kostade cirkus 14 exkl. moms tror jag. Du ska absolut inte välja en HP ur Pavillion-serien. Det är ren dynga både vad det gäller kvalité och prestanda.

Fick just reda på att "min" maskin kostade 19 lax exkl. moms. Jag ville helst haft en MacBook Pro men det skulle bli för dyrt tyckte räknenissarna på jobbet. Sanningen är att de inte gillar Mac och att maskinen jag fick kostar som en MBP.

Det finns billigare HP Elitebook än min som dessutom är lite för tung (3,5 kg) att släpa omkring. Men det är en riktigt bra maskin och motsvarande MBP väger bara ett halv kilo mindre.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z68AP-D3 CPU: Intel Core i7 2600K Grafik: ASUS Radeon HD 6870 1GB Minne : Corsair 8GB (2x4096MB) Vengeance Blue OS-diskar: 2 x Intel SSD 500GB Chassi : Silverstone HTPC (modifierat) Nätdel: Corsair 600W Operativsystem: OSX 10.9.5 Mavericks och Windows 7 Hoj: FLHRCI

Permalänk
Avstängd

Skulle nog köpt en bärbar HP, sedan en SSD 240 GB. En skärm 24" som du har på jobbet, Med HDMI då. Kolla så att du kan få mycket ram 12 GB räcker nog. Lycka till.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Myskatten;12260538"]Hej hej,

Är 19 år och student så min budget är ganska tajt, och vill helst lägga runt 10'000 (15 är max). Är ju också tjej så är tyvärr ganska utseende fixerad när det gäller datorn, hehe. (Förlåt om jag generaliserade alla brudar nu!)

Då jag jobbar med grafik är såklart det min högsta prioritering när det gäller datorn och jag vill hellre lägga lite mer pengar så jag känner att den är aktuell ett tag. Men har ingen aning om RAM eller grafikkortet är det viktigaste eller hur det fungerar. Har bara läst datakunskap i 1:an på gymnasiet... ): Har i alla fall plockat ihop 5 stycken datorer som verkar OK hoppas jag. Om ni vet någon annan så kom gärna med förslag.

hoppas du hittar vad du behöver sj är jag inte så inne på bärbar men jag gillar detta It's not size, it's how u use it, eller?

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myskatten:

Du är nog inne på rätt spår.. 16GB ram är nog ingen dum idé om man är grafiker. Det är dock långt ifrån omöjligt att byta och inte heller så fasligt dyrt (~1000kr för 2x8GB), så det är inget du behöver haka upp dig på. (viktigt att ta reda på hur mycket som datorn klarar dock, hade nog inte valt en dator som inte går att få in 16GB i in i din sits)
Som tidigare rekommenderats kan det vara ett smart val att välja en lättare och smidigare dator (läs BÄRbar) som man inte drar sig för att ta med sig eftersom den väger för mycket.. och då istället komplettera med extern skärm(ar?).

Utifrån dina preferenser hade jag nog gått in valt någon av följade datorer http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s87500143&o=produkt_pri...
dock är jag osäker på grafikkretsens betydelse för den typ av arbete som ska utföras.. så där får nog någon annan fylla i..

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Skrivet av Grabben_83a:

Billigaste modellen finns på dustin för kring 12500:- dock med AMD FirePro M5950 kort istället för Nvidia Quadrokort. Annars är modellerna med Quadrokort väl anpassade till att jobba i Autodesk Autocad mm. Länk till datorn: http://www.dustinhome.se/product/5010602350/hp-elitebook-8560... Även Amd FirePro korten är bra.

Har en HP Elitebook just nu och känner hat inför den... :/ Mest för att de är svin tunga, ca 4 kilo.

Skrivet av iKalle:

Hej Myskatten. Jag tycker Blender 2.6.3 är lätt att arbeta i men det beror förståss på att jag arbetat med det sedan 2.4 jag har ingen erfarenhet från Maya eller andra svindyra 3D program. Jag själv kör på en ny iMac i5 där jag köpt upp mig på mer ram från 4GB till 12GB.

Det jag tycker är svårt med Blender är deras interface. Skojar inte men kunde fan inte ens öppna en fil där?! Hade säkert kunna sätta mig in i det med tutorials osv men har jobbat med Maya de senaste 3 åren så känns skitdumt att byta. Plus att de flesta skolor och spelföretag nere i Skåneområdet använder sig av Maya så om vi tar in någon ny anställd så är det antagligen det de använt eller om jag pluggar vidare/hittar annat jobb så är det ganska praktiskt. Har även hört att blender inte är lika bra/enkel när det gäller riggning och animering som Maya, men kan ju vara en smaksak. (:

Skrivet av Peak0001:

Vill bara säga att jag köpte en 15"-are som jag var grymt imponerad av skärmen i:

Dell XPS

För 7500 är bildkvaliten sjukt bra. Var tvungen att uppgradera den stationära till en U2711 för mina ögon blödde med min gamla icke-IPS efter det. Vet inte hur långt en Core i5 räcker för 3D-jobb + att den inte direkt är så ryggsäcksvänlig. Men pris/prestanda kändes otrolig imho...

Vet att jag inte skrev det men är viktigt att det åtminstone finns en DVD läsare på datorn då de flesta mjukvaror fortfarande kommer med fina små skivor (Kanske såg fel, men såg ut som det inte fanns någon.)

Skrivet av AnnCCarlsson:

Fick just reda på att "min" maskin kostade 19 lax exkl. moms. Jag ville helst haft en MacBook Pro men det skulle bli för dyrt tyckte räknenissarna på jobbet. Sanningen är att de inte gillar Mac och att maskinen jag fick kostar som en MBP.

Det finns billigare HP Elitebook än min som dessutom är lite för tung (3,5 kg) att släpa omkring. Men det är en riktigt bra maskin och motsvarande MBP väger bara ett halv kilo mindre.

Vill egentligen också helst ha en Mac eftersom ingen i bolaget har en just nu och vi måste ändå inskaffa en om vi vill göra spel till iPhone/iPad. Dock såg jag priserna o tyckte de var lite väl sjuka med tanke på vad man egentligen fick... Kan ju alltid kolla på blocket, men tror det skapar mer problem tyvärr när det kommer till mjukvaror osv. :/

Skrivet av anden12:

Du är nog inne på rätt spår.. 16GB ram är nog ingen dum idé om man är grafiker. Det är dock långt ifrån omöjligt att byta och inte heller så fasligt dyrt (~1000kr för 2x8GB), så det är inget du behöver haka upp dig på. (viktigt att ta reda på hur mycket som datorn klarar dock, hade nog inte valt en dator som inte går att få in 16GB i in i din sits)
Som tidigare rekommenderats kan det vara ett smart val att välja en lättare och smidigare dator (läs BÄRbar) som man inte drar sig för att ta med sig eftersom den väger för mycket.. och då istället komplettera med extern skärm(ar?).

Utifrån dina preferenser hade jag nog gått in valt någon av följade datorer http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s87500143&o=produkt_pri...
dock är jag osäker på grafikkretsens betydelse för den typ av arbete som ska utföras.. så där får nog någon annan fylla i..

Ja, ingen av de datorerna jag länkade har möjlighet till 16 GB så får kanske kolla vidare då (:

Kommentar till borttagen kommentar borttagen.
Permalänk
Medlem

hade inte köpt HP!

Permalänk

Läs här och välj ASUS det skulle jag göra ifall jag var du och ville ha en dator som lever länge

http://arstechnica.com/apple/2009/11/apple-fourth-best-among-...

Permalänk
Medlem

Re Myskatten. Jo du är ju beroende av ditt företags 3D program och har ägnat dig åt detta i flera år, att då lära sig ett nytt tar tid.

I Blenderartists.org/forum är det med jämna mellanrum trådar om vilka 3D program som anses bäst. Blender vinner före Modo eftersom det är gratis.
Du kan glutta i den här tråden. http://blenderartists.org/forum/showthread.php?239315-Blender...

Permalänk
Medlem

Webhallen har denna som abaolut är ett riktigt prestanda- monster! http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/152978-asus_g75vw-t10...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vad spelar det för roll kan inte folk bara svara istället ? har ni aldrig pratat med en tjej förut?

Fördelen med acer är ju att den har 4 cores pluss HT vilken är bra om du jobbar med grafik osv. Sen hade jag iof sattsat på en SSD till OSET och alternativt köra CS på SSDn också vilket kommer snabba upp allt om du jobbar med texturer osv dock är ju 120gb som är standard kanske inte så mkt, men 1024 texturer tar väll inte så mkt platts eller?

Sen kan du köra de andra programmen på den vanliga disken.

Denna kanske kan vara något.

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/152970-asus_g55vw-s10...

dock har den ingen ssd

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Varför skrev du inte:" Försvarslös liten skogsmus behöver hjälp" ? Tror du ljuger.

Men iaf:

Om du vill komma under 10000 kr så skulle jag köpa dessa grejer:

Dator: http://www.inet.se/produkt/1969446/asus-n53sm-s1087v

Skärm: http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_amilo_sl23t-1_led-137999...

Mus+Tangentbord: http://cdon.se/hemelektronik/microsoft_wireless_desktop_3000-...

Permalänk
Medlem

Köp en riktigt bra skärm som du har på jobbet och försök få så bra prestanda på din laptop som möjligt. Det borde gå att fixa under 15k. Skulle du behöva mer utrymme i framtiden köper du extern HD bara.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard