Hittade ett IBM Model M idag!

Permalänk
Medlem

Hittade ett IBM Model M idag!

Tjena!

Beslagtog ett IBM Model M idag, från 1985! Med bucklingsprings.

Skithärligt att skriva på, men problemet är att det har ett jättegammal SDL > PS/2-uttag, och det verkar vara väldigt svårt att hitta en sådan kabel i dagens läge..

Vet ni vart man kan få tag på detta?

Och utav ren nyfikenhet, vad tror ni man kan få för det? (Kommer troligtvis inte vilja sälja det, men alltid kul att veta!)

Permalänk
Skrivet av fusiob:

Tjena!

Beslagtog ett IBM Model M idag, från 1985! Med bucklingsprings.

Skithärligt att skriva på, men problemet är att det har ett jättegammal SDL > PS/2-uttag, och det verkar vara väldigt svårt att hitta en sådan kabel i dagens läge..

Vet ni vart man kan få tag på detta?

Och utav ren nyfikenhet, vad tror ni man kan få för det? (Kommer troligtvis inte vilja sälja det, men alltid kul att veta!)

Tror någon kommer lacka på att du du har du snott det xD

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipcombat:

Tror någon kommer lacka på att du du har du snott det xD

Snott? Hittade det i farfars källare! Eftersom gubben har gått bort och farsan sa att jag fick ta det jag var intresserad utav räknas det som arvode!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fusiob:

Snott? Hittade det i farfars källare! Eftersom gubben har gått bort och farsan sa att jag fick ta det jag var intresserad utav räknas det som arvode!

Något sådant?

http://www.clickykeyboards.com/index.cfm/fa/categories.main/p...

Visa signatur

Chassi:Phanteks Enthoo Evolve | Moderkort: Asus Matx | SSD: Crucial m4 128Gb, Samsung 256Gb | CPU: Intel Core I5 9600k | Kylning:Noctuna NH-U12S | Ram: Corsair Vengeance 16GB | GPU: Gigabyte 2080ti | PSU: Corsair RM750 80+ Gold | Skärm: 27GL| Lur: Motorola Edge 30 Pro

Citera för respons!

Permalänk
Medlem

Jävla turis!

Permalänk
Skrivet av fusiob:

Snott? Hittade det i farfars källare! Eftersom gubben har gått bort och farsan sa att jag fick ta det jag var intresserad utav räknas det som arvode!

Aha, när jag läste ''Beslagtog'' så antog jag att du hade snott det :S

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av fusiob:

Snott? Hittade det i farfars källare! Eftersom gubben har gått bort och farsan sa att jag fick ta det jag var intresserad utav räknas det som arvode!

arv heter det, arvode är något man jobbar sig till.

ang tangentbordet - http://zevv.nl/play/misc/ibm-usb/

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipcombat:

Aha, när jag läste ''Beslagtog'' så antog jag att du hade snott det :S

Förståeligt, men man kanske frågar först?

Skrivet av dagbro:

arv heter det, arvode är något man jobbar sig till.

ang tangentbordet - http://zevv.nl/play/misc/ibm-usb/

Usch! Jag använde fel ord, vad ska vi ta oss till?!

Tack för länken

18 dollar + 17 dollar frakt för en kabel känns lite tungt dock, pissar inte pengar direkt. Vet ni någon butik i Sverige som kan ha lite "datorskrot"?

Skrivet av Rudzki:

Jävla turis!

Yep!

Permalänk
Medlem

Jag vill sticka ut hakan och hävda att det fungerar med en aktiv ps/2-usb-adapter från deltaco, eftersom jag provat på mitt model M som är från 1990, och det fungerade utmärkt. Klart snyggare med en inbyggd, dock.

Visa signatur

2600K, 16 gb ram, hårddiskar och sånt...

Permalänk
Skrivet av Falkis:

Jag vill sticka ut hakan och hävda att det fungerar med en aktiv ps/2-usb-adapter från deltaco, eftersom jag provat på mitt model M som är från 1990, och det fungerade utmärkt. Klart snyggare med en inbyggd, dock.

Eller om man nu har en dator med ps/2 anslutning på så behöver man ju bara en adapter för att omforma den äldre DIN-5pin till den nyare och mer kompakta PS/2 varianten...

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falkis:

Jag vill sticka ut hakan och hävda att det fungerar med en aktiv ps/2-usb-adapter från deltaco, eftersom jag provat på mitt model M som är från 1990, och det fungerade utmärkt. Klart snyggare med en inbyggd, dock.

Skrivet av swinto538:

Eller om man nu har en dator med ps/2 anslutning på så behöver man ju bara en adapter för att omforma den äldre DIN-5pin till den nyare och mer kompakta PS/2 varianten...

Jag har PS/2, men det jag behöver är denna DIN-5pin kontakten

Permalänk
Medlem

Om de är bra skick på tangentbordet skulle du nog kunna få upp mot en tusenlapp för de, jag personligen skulle kunna ge en femhundring för ett model M.

btw så har jag några DIN-5 till PS/2 kontakter liggandes om du behöver

Visa signatur

Hette tidigare Ti 4400
Dator: DFI Lanparty 790FXB-M2RS │965 BE@3,7GHz│8GB OCZ SLI 800MHZ│500GB Samsung + 2st 1TB Samsung│7950│550W Cougar
IBM X31 1.7GHz|1GB| ATi Radeon 16mb| 8GB SSD|Thinkpad X200|2.4GHz|4GB|X4500MHD|320GB Thinkpad 600X|500Mhz|320MB ram|6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av McGordon:

Om de är bra skick på tangentbordet skulle du nog kunna få upp mot en tusenlapp för de, jag personligen skulle kunna ge en femhundring för ett model M.

btw så har jag några DIN-5 till PS/2 kontakter liggandes om du behöver

Det är fint skick, det enda jag behöver är en reservsdelsmellanslag, då ena hållaren för metallpinnen var trasig.. Dock har jag lagat den och den fungerar som innan, känns relativt ostadigt dock. Efterlyser ett mellanslag (endast själva tangenten) till ett IBM Model M! Kan ge en symbolisk summa om så krävs

Du har aldrig dina vägar förbi Göteborg? Eller kanske vet vart man kan få tag på dessa kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fusiob:

Det är fint skick, det enda jag behöver är en reservsdelsmellanslag, då ena hållaren för metallpinnen var trasig.. Dock har jag lagat den och den fungerar som innan, känns relativt ostadigt dock. Efterlyser ett mellanslag (endast själva tangenten) till ett IBM Model M! Kan ge en symbolisk summa om så krävs

Du har aldrig dina vägar förbi Göteborg? Eller kanske vet vart man kan få tag på dessa kablar.

Kolla här: http://www.clickykeyboards.com/index.cfm/fa/categories.main/p...

Har precis hittat ett sådant här också och det fungerar perfekt! Bästa tangentbordet någonsin.
Tillverkat 1985

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Har själv en sån här jag köpte när jag övergick till Ps/2 back in the 90s.

http://www.ebay.com/itm/6-Keyboard-Adapter-PS2-6pin-Male-5pin...

Permalänk
Skrivet av fusiob:

Det är fint skick, det enda jag behöver är en reservsdelsmellanslag, då ena hållaren för metallpinnen var trasig.. Dock har jag lagat den och den fungerar som innan, känns relativt ostadigt dock. Efterlyser ett mellanslag (endast själva tangenten) till ett IBM Model M! Kan ge en symbolisk summa om så krävs

Du har aldrig dina vägar förbi Göteborg? Eller kanske vet vart man kan få tag på dessa kablar.

Du kanske redan har löst det, men fick ett Model M i samband med flytt nu i augusti. Förstod stt det skulle bli en dyr historia att koppla in det. Har däremot letat lite, och hittade två DIN till PS/2-adaptrar på Erikshjälpen jag norpade. Sen köpte jag en aktiv PS/2 till USB-adapter från Hong Kong via Tradera för en mindre summa och kopplade för första gången in allt för 10 minuter sen!

Auktionen, fast pris på 29 kr: http://www.tradera.com/ps2-ps-2-till-usb-konverter-adapter-fo...

Köpte tyvärr bara den ena adaptern men kan gå dit och köpa den åt dig, kan ta det via PM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av felixkry:

Du kanske redan har löst det, men fick ett Model M i samband med flytt nu i augusti. Förstod stt det skulle bli en dyr historia att koppla in det. Har däremot letat lite, och hittade två DIN till PS/2-adaptrar på Erikshjälpen jag norpade. Sen köpte jag en aktiv PS/2 till USB-adapter från Hong Kong via Tradera för en mindre summa och kopplade för första gången in allt för 10 minuter sen!

Auktionen, fast pris på 29 kr: http://www.tradera.com/ps2-ps-2-till-usb-konverter-adapter-fo...

Köpte tyvärr bara den ena adaptern men kan gå dit och köpa den åt dig, kan ta det via PM.

Tack för visat intresse och hjältemod, men det tangentbordet jag har använder inte DIN-kontakt, utan SDL, tack ändå!

http://www.flickr.com/photos/22008695@N03/6858633870/lightbox...

Permalänk
Avstängd

Drömde inatt att jag fick tag på ett. ):

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Drömde inatt att jag fick tag på ett. ):

Ahaha

Jag har drömt upp mot 10-tal drömmar där jag hittar gamla, mekaniska tangentbord i gömda förråd på diverse ställen, blir sjukt arg när jag vaknar

Permalänk
Medlem

Oh fan, jag och far min rensade igenom ett gammalt förråd datorprylar för några år sedan från ett företag som uppgraderat lite i datorväg , synd att man inte visste då vad det var för grejer.... Hade nog haft 10st sånna här tangentbord idag då, har slängt flera av dessa modeller i mina dagar, (OT- I det förrådet var det även en massa servrar och serverskåp, dock så var man inte så insatt och visste inte vad det var... shiiiet vad arg jag vart när jag något år senare fick reda på vad man slängt.. )

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem

Har sån jävla ångest. Pappa hade kanske 3-4 sådana i mint skick i garaget. Men som P12a så använde man dem och tog sönder dem >.<