DVD-brännare, funkar dem?

Permalänk
Medlem

DVD-brännare, funkar dem?

Jag har länge funderat på att skaffa en DVD-brännare men jag har ett par frågetecket omkring detta.

1. Går det att bränna DVD-filmer? Jag har ca 50 st filmer här hemma och tänkte att det skulle vara ett bra sätt att ha samma bibliotek ute på landet så kan jag bara kopiera mina egna filmer men går detta?
2. DVD-skviorna, alltså de tomma, är på 4,7Gb. har DVD-filmerna också det måttet?
3. Vilket är det bästa programmet för att bränna DVDs`?

Tack för hjälpen på förhand.

Visa signatur

I kill a communist for fun, but for a green card, I gonna carve him up real nice.

Permalänk
Medlem

1. Se under.
2. Nej de brukar oftast inte gå eftersom filerna är större än 4,7 gig men en del ska väl gå men det är nog inte många.
3. Vet ej

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Men vad tråkigt. Finns det skivor som är större då för bränning av filmer t.ex? Helst någon som har DVD-brännare kanske kan svara?

Visa signatur

I kill a communist for fun, but for a green card, I gonna carve him up real nice.

Permalänk
Medlem

Fråga 1: Ja.
Fråga 2: Om en skiva ligger i ETT lager på EN sida, går det att kopiera rakt av, annars får man koda om filerna så dom passar storleksmässigt på en skiva. Man kan också ta bort vissa filer så som extra material o dylika, för att dom ska passa in.
Fråga 3: Nero funkar perfekt för mig.

Ang. frågan om större skivor, så finns det dubbelsidiga skivor, men på en och samma sida är det 4,7GB som är max.

Hm, med paragraf 7 i Swec's regler surrandes i bakhuvudet kan det tänkas att denna tråd blir låst...

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

Men jag frågar eftersom det är mina egna filmer jag ska bränna till mig själv. Det är inte olagligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Funkar det att bränna bra för dig Laggerman?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är som Laggeman säger - fullt möjligt, MEN:
Man ska vara medveten om att det är mycket omständigt....

Och även om du ska göra det för eget bruk - är det inget populärt samtalsämne.

Permalänk
Hedersmedlem

Med anledning av paragraf 7 i Sweclockers regler:

[...]
Trots att det kan vara lagligt att göra kopior på t.ex. DVD-filmer är diskussioner kring detta förbjudna. Den svenska och internationella lagstiftningen kring "säkerhetskopiering" av film och musik är väldigt ospecificerad och föränderlig. Vi är inte jurister som kan se till varje enskilt fall och bestämma om det är tillåtet eller inte. Av denna orsak är dessa diskussioner förbjudna.

...låses denna tråden. Vi vill inte ha diskussioner rörande kopiering av DVD-skivor, inte ens för privat bruk. Även om detta skulle vara lagligt är det forumets regler som går i första hand.

Tråd låst.