Kan man ha 3 hårddiskar med vanligt moderkort?

Permalänk
Medlem

Kan man ha 3 hårddiskar med vanligt moderkort?

Kan man ha 3 hårddiskar med ett vanligt moderkort, Eller e det e en omöjlighet?
Om det nu skulle spela någon roll har jag ett Abit KX7-333 moderkort. Att det finns ide kontroller kort vet jag, men jag undrar om det går utan.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Varför skulle det inte gå?

Visa signatur

What ain't no country I ever heard of! Do they speak english in What? - Jules Winnfield

Permalänk
Hedersmedlem

Jodå det går bra. 4 st går också bra för den delen.

Permalänk
Medlem

Har du inbyggd raidkontroler på kortet med 2 extra ide-kanaler så kan du ha 8 st

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Hedersmedlem

Jo men nu gäller det ett Abit KX7-333 som ej har en inbyggd raidkontroller

Permalänk
Medlem

Visst kan du ha de om du inte har tex en cd-rom plus en brännare. Du har 2 edi kablar och 2 kopplingar på varje alltså kan du koppla in 4 enheter som hårddiskar, dvd, cd-rom, brännare, osv.

Permalänk
Medlem

Ok, tackar, har försökt en gång förut men gissar att jag hade byglat fel då. Så att det är bara att stoppa en hårddisk som MASTER å resten som SLAVE, eller ska man ha SLAVE PRESENT eller vad det nu heter.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kotan
Ok, tackar, har försökt en gång förut men gissar att jag hade byglat fel då. Så att det är bara att stoppa en hårddisk som MASTER å resten som SLAVE, eller ska man ha SLAVE PRESENT eller vad det nu heter.

En master och en slave på varje IDE-kanal.

Visa signatur

What ain't no country I ever heard of! Do they speak english in What? - Jules Winnfield

Permalänk
Medlem

Eller alla på cable select

Permalänk
Medlem

Ok, nu ett nytt problem. Men nya 120 gb (Barracuda V) som jag har köpt idag syns i partition magic men det står att den är en "Dynamic Disc" och jag kan inte välja att formatera eller partitionera den.
En annan sak är att när jag startar upp datorn efter den visat vilka som e maste, slave osv så står det något om "no 80 pin conducter" eller liknande. Är det att jag har fel IDE kabel?
Men min andra 120 gb (IBM 120 GXP) funkar precis som vanligt och den sitter på samma IDE kabel som Barracudan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kotan
Ok, nu ett nytt problem. Men nya 120 gb (Barracuda V) som jag har köpt idag syns i partition magic men det står att den är en "Dynamic Disc" och jag kan inte välja att formatera eller partitionera den.
En annan sak är att när jag startar upp datorn efter den visat vilka som e maste, slave osv så står det något om "no 80 pin conducter" eller liknande. Är det att jag har fel IDE kabel?
Men min andra 120 gb (IBM 120 GXP) funkar precis som vanligt och den sitter på samma IDE kabel som Barracudan.

no 80 pin conducter betyder att du inte har en ata 100 kabel utan en ata33 kabel.

Permalänk
Medlem

Ok, då ska jag byta, men ingen som har en aning om varför det står Dynamic Disk i partition magic?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hittade var man tog bort Dynamisk Disk, det var på administrationsverktyg -> datorhantering -> lagring -> diskhantering, i fall det är någon annan som skulle få samma problem.

Visa signatur