Permalänk
Medlem

Fujitsu SL27T-1 HDMI problem

Tjo boys and girls.
Jag har idag köpt en ny skärm, Fujitsu SL27T-1 som jag skrev i titeln.
Nu till mitt problem. Jag kopplade in skärmen med VGA kabeln för att att skärmen inte fungerade med HDMI kabeln direkt. Jag hade både HDMI kabeln och VGA kabeln inkopplade och sen så valde jag att skärmen skulle vara inställd på HDMI 1. Det blir svart i några sekunder och sedan så startar den igen men då står det "Input: VGA" igen. Jag testar återigen samma sak men med HDMI 2 och då får jag samma resultat.
Då tänkte jag att det kanske är VGA kabelns fel så jag testar att förbereda allt med inställningarna så jag ska bara behöva trycka på OK för att få igång "HDMI 1" och så drar jag ut VGA kabeln precis innan jag trycker på OK men då säger bara skärmen att signal saknas så den går ner i sleepmode.
Är det någon som har en lösning på det här problemet?
Jag har ett ATI Radeon HD5770 kort om någon undrar samt Windows 7 Pro.
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jlarss:

Tjo boys and girls.
Jag har idag köpt en ny skärm, Fujitsu SL27T-1 som jag skrev i titeln.
Nu till mitt problem. Jag kopplade in skärmen med VGA kabeln för att att skärmen inte fungerade med HDMI kabeln direkt. Jag hade både HDMI kabeln och VGA kabeln inkopplade och sen så valde jag att skärmen skulle vara inställd på HDMI 1. Det blir svart i några sekunder och sedan så startar den igen men då står det "Input: VGA" igen. Jag testar återigen samma sak men med HDMI 2 och då får jag samma resultat.
Då tänkte jag att det kanske är VGA kabelns fel så jag testar att förbereda allt med inställningarna så jag ska bara behöva trycka på OK för att få igång "HDMI 1" och så drar jag ut VGA kabeln precis innan jag trycker på OK men då säger bara skärmen att signal saknas så den går ner i sleepmode.
Är det någon som har en lösning på det här problemet?
Jag har ett ATI Radeon HD5770 kort om någon undrar samt Windows 7 Pro.
Tack på förhand!

exakt samma problem som min!!!!! köpte min på cdon, du med? funkar endast att starta med vga,kopplar man in hdmi samtidigt som vga kan man ställa om input till hdmi och det funkar,men nästa start av dator samma problem den känner bara vga..... har mailat supporten på fujitsu och de har mailat lite svar om att ställa input på hdmi när skärmen inte är kopplad till datorn...går inte att få meny utan signal ju! måste va fel på våra skärmar.såg att cdon imte har den längre och att den kostar runt 3 på andra ställen köpte för 1495kr, undrar hur cdon skall lösa det här om vi skickar tillbaka?

Permalänk
Medlem

Tjena!
Jag köpte även min på cdon. Men jag har även löst mitt problem. Grejen som krånglade med min skärm var att min hdmi kabel inte satt i som den skulle. Mitt chassi gjorde så att jag inte kunde få i hdmi kabeln som den skulle. Så fort jag böjde till en bit av chassit som var i vägen så fungerade skärmen som den skulle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jlarss:

Tjena!
Jag köpte även min på cdon. Men jag har även löst mitt problem. Grejen som krånglade med min skärm var att min hdmi kabel inte satt i som den skulle. Mitt chassi gjorde så att jag inte kunde få i hdmi kabeln som den skulle. Så fort jag böjde till en bit av chassit som var i vägen så fungerade skärmen som den skulle.

böt ut min minihdmi-hdmi mot en dvi-hdmi sladd och det funkar klanderfritt.... konstigt för det funkade med mini hdmi till tv´n men inte till skärmen och nu detta...jag fattar ingenting,kan dvi-hdmi ha starkare signal or what??

Permalänk

Väcker en gammal tråd. Fick just hem denna skärm från cdon och jag får oxå signal enkelt med vga. Har dvi ut på mitt grafikkort och jag har nu testat tre olika fungerande kablar DVI-HDMI och ingen av dessa ger bild. En av dom gav en grön helt förstörd bild. Väldigt märkligt.

Någon som fattar vad det handlar om??

Vissa verkar ju få ordning på sina och vissa inte.

Jag har samma problem som trådskaparen men jag inte till det med varken ovanstående eller andra knep.

Permalänk
Medlem

Har du testat båda HDMI-portar?

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Skrivet av Electrix:

Har du testat båda HDMI-portar?

Yup, testat båda. Sitter med den på vga nu. En av kablarna visar konstigt nog en grönaktig väldigt deformerad bild. Skumt med tanke på att alla kablar funkar mellan htpc (annan dator än denna) och min plasma. Kan det vara nåt att den inte klarar dvi-hdmi men det ska väl inte vara nåt med det heller. Har ett gammalt radeon x1950pro med två dvi som jag använt tidigare på två skärmar med vgaingång och så klart kört två dvi-vgakablar. Funkade bra.

Detta funkar väl oxå men nog vill jag använda hdmi om det finns. vga känns ju stenålder. Känner just nu att fyndet var ett fiasko :-S

Tacksam för hjälp!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warmaster:

Yup, testat båda. Sitter med den på vga nu. En av kablarna visar konstigt nog en grönaktig väldigt deformerad bild. Skumt med tanke på att alla kablar funkar mellan htpc (annan dator än denna) och min plasma. Kan det vara nåt att den inte klarar dvi-hdmi men det ska väl inte vara nåt med det heller. Har ett gammalt radeon x1950pro med två dvi som jag använt tidigare på två skärmar med vgaingång och så klart kört två dvi-vgakablar. Funkade bra.

Detta funkar väl oxå men nog vill jag använda hdmi om det finns. vga känns ju stenålder. Känner just nu att fyndet var ett fiasko :-S

Tacksam för hjälp!!

Jag har 3 st. av dessa och har inte detta felet på någon av dem. Låter som DOA faktiskt.
På ena kör jag HDMI-HDMI och de andra två HDMI-DVI, funkar perfekt.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Skrivet av Electrix:

Jag har 3 st. av dessa och har inte detta felet på någon av dem. Låter som DOA faktiskt.
På ena kör jag HDMI-HDMI och de andra två HDMI-DVI, funkar perfekt.

Ok. Tack så mycket för svaret. Ändå sugen byta skärm då många haft problem. Det kan väl inte vara något med grafikkortets inställningar eller grafikkortet hårdvarumässigt som inte lirar ihop med skärmen?

Permalänk
Medlem

Vet att en hörde av sig och hade problem med någon Radeon-GPU, fixade sig tydligen med andra drivrutiner.

Har ni testat med något annat än en dator? Typ en mobil, PS3, X360, Dvd eller bluray-spelare över båda HDMI-portarna?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Skrivet av Electrix:

Vet att en hörde av sig och hade problem med någon Radeon-GPU, fixade sig tydligen med andra drivrutiner.

Har ni testat med något annat än en dator? Typ en mobil, PS3, X360, Dvd eller bluray-spelare över båda HDMI-portarna?

Skickades från m.sweclockers.com

Ska ta å koppla den till htpcn ikväll. Sitter nvidia-kort i den. Har en ps3a oxå....

Thx!!!

Permalänk
Medlem

Testa både HTPC och PS3 och även i båda HDMI-portar, för att utesluta fel på skärmen iaf.
Vore tråkigt om ni skickade in en skärm för fel som inte finns p.g.a GPU:n eller något och sedan får betala felsökningskostnad osv. :/

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk

Men så irriterand. Nu testade jag på HTPCn som har ett nvidiakort och visst hoppar skärmen igång. Jag hade ju tänkt köra eyefinity på sikt men det kanske är bara just mitt gamla x1950 som strular då?

Ska höra hur cdon ställer sig till frågan....

Tack för tipset än en gång!!!

Permalänk

Ursäkta tjatet i den här tråden men det verkar ju som om jag kan skylla problemen på mitt gamla ATI Radeon x1950. Nu bytte jag mot min vilja grafikkort mellan riktiga burken och HTPCn för att få det att fungera. Känns ändå helt ok.

Min undran: Finns det risk att nyare ATI-kort kommer att ogilla denna skärm eller är det x1950 som är föråldrat?? Har för avsikt att kanske köra eyefinity på tre skärmar med ett lite nyare kort...

THX

Permalänk
Medlem

Tyvärr ej något som går att svara på, vet dock att han som pmade mig sist hade ett nyare radeon, 6000-serien tror jag, och det funkade för honom.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk

Aha! Känns väl helt ok. Får höra om jag kan få testa den på nån polares grafikkort kanske. Lite skumt ändå.... Är ju skönt att slippa skicka tillbaka den. Var riktigt billig och rätt ok skärm till det jag använder den till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jlarss:

Tjo boys and girls.
Jag har idag köpt en ny skärm, Fujitsu SL27T-1 som jag skrev i titeln.
Nu till mitt problem. Jag kopplade in skärmen med VGA kabeln för att att skärmen inte fungerade med HDMI kabeln direkt. Jag hade både HDMI kabeln och VGA kabeln inkopplade och sen så valde jag att skärmen skulle vara inställd på HDMI 1. Det blir svart i några sekunder och sedan så startar den igen men då står det "Input: VGA" igen. Jag testar återigen samma sak men med HDMI 2 och då får jag samma resultat.
Då tänkte jag att det kanske är VGA kabelns fel så jag testar att förbereda allt med inställningarna så jag ska bara behöva trycka på OK för att få igång "HDMI 1" och så drar jag ut VGA kabeln precis innan jag trycker på OK men då säger bara skärmen att signal saknas så den går ner i sleepmode.
Är det någon som har en lösning på det här problemet?
Jag har ett ATI Radeon HD5770 kort om någon undrar samt Windows 7 Pro.
Tack på förhand!

Köp en rejäl HDMI-kabel bara. Jag hade också problem när jag använde en HDMI-kabel från Clas Ohlsson. Men köpte en dyrare hos Expert för ca. 280kr. När jag använde den från Clas Ohlsson så hade jag också problem, oftast fick skärmen ingen signal. Jag fick också krångla med att ha båda kablarna i sen att byta till HDMI 1. Men allt för ofta fick skärmen ingen signal. Så jag böt till en dyrare kabel. Fungerade utmärkt för mig. Har inte haft problem med skärmen sedan dess. Dessutom böt den hela tiden tillbaka till VGA, som du också nämnde.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har problemet att när man startar en video blir skärmen svart någon sekund och sen kommer tillbaka? Det är som om den ändrar inställning när man börjar kolla på video, har försökt att hitta nåt i inställningarna men har inte lyckats..

Permalänk
Medlem

Köpte precis denna skärmen också, upplever vissa saker som andra säger som är störande.
OSD för meny som input funkar bara om man har input på rätt källa från start, dvs du måste starta med VGA för att sedan komma in i OSD menyn och ändra källa till HDMI1/2. Kör med 1meters mini-hdmi till hdmi, bilden i sig funkar bra men det är välja källa som stör mig.
Sen när man kör video i fullskärm som youtube som blir bilden svart först för att sedan visa bild efter några sekunder.
Har problem med att den ej kan komma ur sleep mode också, måste stänga av skärmen och sätta på den igen för att de skall bli bild.

Bortsett från att man ej kan välja källa när man saknar vga källa och att den har problem att komma ur sleep mode så är jag nöjd.
Upplever inte samma problem om jag kör med VGA. Men källa problemet uppstår bara första gången när man inte har ställt in att den skall använda hdmi.

Läste detta kring att slippa den svarta bilden i 2 sekunder.
http://forum.ts.fujitsu.com/forum/viewtopic.php?f=100&t=45363
what is your operating system i recall a feature called TMM (multi monitor detection) causing this described fault...
Edit2: I found the settings to disable it on the NVIDIA Control Panel, thanks for mentioning that, it works completely fine now!

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem med att skärmen blir svart i 2 sek när jag ska kolla video på youtube, vlc och även vid videosekvenser i exempelvis spel som GTA. Får det inte att funka, den går automatiskt in i ECO-läge även om det är avstängt..

Permalänk
Medlem

Efter allt man läser om den här skärmen på nätet så verkar den inte vara ett kap trotts det låga priset.
Hatar att säga det, men när något låter för bra för att vara sant verkar stämma in på den här skärmen.
Hoppades på att Fujitsu hade fixat till alla problemen vid det här laget, men tydligen inte.
Ska nog skatta mig lycklig som aldrig beställde den. Tråkigt för er som gjorde det och har problem med den dock.

Visa signatur

HTPC:Intel Pentium G5400/ Asus PRIME B360M-A/ 8gb / Samsung SSD 120 / Samsung SSD 2 x 1 Tb / Silverstone Grandia MX-1 / Seasonic X-650 / LG 4020 47"
SPELPC:Intel Core i5 2500k @ 4200Mhz på en CM TX-3/ AsRock P67 Pro3 / HD7970/ 8gb / Samsung 830 120 GB och ett gäng hårddiskar / FD Define R3/ Seasonic X-650 / Asus VS278Q / Logitech G15/M-705

Permalänk
Medlem

Någon som har problem med att den automatiskt ställer ned brightness på den? Jag finner det oerhört irriterande och är övertygad om att det är en inställning. Men jag hittar ingenting!

Edit: Hittade det. Det var ACR som ställde till det. Tyvärr så har Game-mode det som standard så man fick byta till Office istället och tweaka inställningarna för det "Mode:t"

Hittade lösningen
Visa signatur

Noll poäng är bättre än inga alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DsC850:

Någon som har problem med att den automatiskt ställer ned brightness på den? Jag finner det oerhört irriterande och är övertygad om att det är en inställning. Men jag hittar ingenting!

Det ska finnas, men tydligen så hjälper det inte att stänga av den funktionen.
Inställningen ska enligt vad jag ha läst inte sparas. Eco nånting heter funktionen om jag minns rätt.
Det kanske funkar att testa för dig dock?

EDIT: Försent.

Visa signatur

HTPC:Intel Pentium G5400/ Asus PRIME B360M-A/ 8gb / Samsung SSD 120 / Samsung SSD 2 x 1 Tb / Silverstone Grandia MX-1 / Seasonic X-650 / LG 4020 47"
SPELPC:Intel Core i5 2500k @ 4200Mhz på en CM TX-3/ AsRock P67 Pro3 / HD7970/ 8gb / Samsung 830 120 GB och ett gäng hårddiskar / FD Define R3/ Seasonic X-650 / Asus VS278Q / Logitech G15/M-705

Permalänk
Medlem
Skrivet av OTTO:

Köpte precis denna skärmen också, upplever vissa saker som andra säger som är störande.
OSD för meny som input funkar bara om man har input på rätt källa från start, dvs du måste starta med VGA för att sedan komma in i OSD menyn och ändra källa till HDMI1/2. Kör med 1meters mini-hdmi till hdmi, bilden i sig funkar bra men det är välja källa som stör mig.
Sen när man kör video i fullskärm som youtube som blir bilden svart först för att sedan visa bild efter några sekunder.
Har problem med att den ej kan komma ur sleep mode också, måste stänga av skärmen och sätta på den igen för att de skall bli bild.

Bortsett från att man ej kan välja källa när man saknar vga källa och att den har problem att komma ur sleep mode så är jag nöjd.
Upplever inte samma problem om jag kör med VGA. Men källa problemet uppstår bara första gången när man inte har ställt in att den skall använda hdmi.

Läste detta kring att slippa den svarta bilden i 2 sekunder.
http://forum.ts.fujitsu.com/forum/viewtopic.php?f=100&t=45363
what is your operating system i recall a feature called TMM (multi monitor detection) causing this described fault...
Edit2: I found the settings to disable it on the NVIDIA Control Panel, thanks for mentioning that, it works completely fine now!

Löste det sig för dig? Jag kan inte hitta det under Nvidias kontrollpanel.

Permalänk

Ska man köpa denna skärm? Är det värt allt besvär?
Annars, finns det någon bra 24" skärm för 1500kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FuzzyMcFluffens:

Ska man köpa denna skärm? Är det värt allt besvär?
Annars, finns det någon bra 24" skärm för 1500kr?

Jag har tre stycken i Nvidia Surround och jag är supernöjd med tanke på priset.

Skrivet av Pata88:

Löste det sig för dig? Jag kan inte hitta det under Nvidias kontrollpanel.

Mer info:
http://experts.windows.com/frms/windows_entertainment_and_con...

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Skrivet av FuzzyMcFluffens:

Ska man köpa denna skärm? Är det värt allt besvär?
Annars, finns det någon bra 24" skärm för 1500kr?

Jag köpte min och har fått hem den, dock måste jag invänta mitt 7970 kort innan jag kan koppla in då jag ej har konverter och mitt x2400 har dvi men min far har skärmen och förutom att han fick skicka in den för han inte fick igång den (visade sig att dem fick igång den och han efteråt så vetifan) så fungerar den perfekt, för pengen så är det en bra skärm, om dem finns kvar om ett halvår så ska jag köpa 2 till för surround.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Skrivet av Electrix:

Jag har tre stycken i Nvidia Surround och jag är supernöjd med tanke på priset.

Mer info:
http://experts.windows.com/frms/windows_entertainment_and_con...

Bild på dina skärmar, velat se då jag är sugen på införskaffa mig 2 till senare.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Bild på dina skärmar, velat se då jag är sugen på införskaffa mig 2 till senare.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk

Blir sugen att köpa! Ska man ta denna eller Dell U2312HM?