Siberia v2 - fortfarande bäst i klassen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RambOFreAc:

Du menar det ljud som sprakar och skit i dessa?

Nej, siberia v2 är inget bra val för dig. Köp något mindre sprakande

Ja så fort jag rör volymen på sladder spraker det så man får tinnitus.

Visa signatur

Mobo: Msi M-Power Lightning CPU: i7-3770K som kyls av en Antec KÜHLER H2O 920 RAM: Ballistic Elite 1866 16 GB GPU: Msi Gtx 780 Lightning SLI PSU: Be quiet dark power pro 850W Chassi: NZXT Switch 810 - Gunmetal SSD: Samsung 840 Pro Series SSD 128GB HDD 1: WD Caviar Black 1TB HDD 2:WD Caviar Black 2TB HDD 3:WD Green 4TB Skärm: BenQ XL2410T 120Hz Optiska enheter:Samsung DVD±RW brännare, SH-S223C Ljud: Asus Xonar Xense

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninjamopeden:

Har fått nya på garanti alla gångerna så inga bortkastade pengar dock. Men har du några runt 700kr på netonnet som du skulle kunna rekommendera???

Nej, ska du lyssna på din hardstyle med hög bas och hög volym så kan jag inte rekommendera något annat än det jag nämnde i det förra inlägget. Jag tycker det är smått idiotiskt att inte ta reda på vad ens hörlurar är byggda för och använder dom därefter.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av XpreS:

Nej, ska du lyssna på din hardstyle med hög bas och hög volym så kan jag inte rekommendera något annat än det jag nämnde i det förra inlägget. Jag tycker det är smått idiotiskt att inte ta reda på vad ens hörlurar är byggda för och använder dom därefter.

Det har tagits upp flera gånger att hörlurar inte är byggda efter en specifik musikstil.

Att en lur har en speciell karaktär gör den inte bättre eller sämre till X.

Permalänk
Skrivet av Meckley:

Ja så fort jag rör volymen på sladder spraker det så man får tinnitus.

För det där lär du ju få nya på garantin..

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Entusiast
Skrivet av simonwellander:

Vad är det som är så jävla bra med Siberia v2?
Min pappa har ett par, men jag måste säga att jag tycker de låter dåligt. Är micken bra eller?
Finns det inget bättre i prisklassen?

De är jävligt sköna, annars så finns det inte så mycket positivt att säga om dem

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Skrivet av MrAdde:

De är jävligt sköna, annars så finns det inte så mycket positivt att säga om dem

Jo jag håller med att de är ganska sköna Fast inget slår mina Sony MDR-XB500 när det gäller komfort

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Skrivet av simonwellander:

Vad är det som är så jävla bra med Siberia v2?
Min pappa har ett par, men jag måste säga att jag tycker de låter dåligt. Är micken bra eller?
Finns det inget bättre i prisklassen?

Jag har V1 och min bror V2, för priset är dom helt okej. Ljudet är väl inget att hurra över men överlag och med tanke på priset är det dom värda det dom kostar.

Micarna på våra headset var sönder efter någon månad, vi har båda köpt logitech micar som man stället på bordet för max 200kr och fungerat säkert 1 år+. Känner flera som har samma headset där micen gått sönder, även andra hörlurar typ roccat, razer där micen går slut eller ger störande ljud.

Vad man även ska tänka på är ljudkort, har testat någon Steelseries usb ljudkort(kanske det som följer med V2) och det gör skillnad, testade även lite med mitt DX ljudkort och basen som var typ ingeting blev helt okej skulle jag säga.

Skrivet av JaZid:

Det har tagits upp flera gånger att hörlurar inte är byggda efter en specifik musikstil.

Att en lur har en speciell karaktär gör den inte bättre eller sämre till X.

Det har jag svårt att tro, beror väl helt på hur dom är byggda hur stora element det är osv

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Avstängd

SteelSeries Siberia v2 Full-size Headset (3.5 mm) är det populäraste headsetet på prisjakt.

Ljud/mic-kvalitet beror på flera faktorer, t.ex:
*Moderkort
*Ljudkort
*Usb- eller 3.5 mm-anslutning

(På 6:e plats har vi samma headset fast med usb-anslutning).

Jag tycker du ska ta en titt på:
Creative Fatal1ty Gaming Headset

Permalänk
Medlem
Skrivet av LARSKNAS:

Ljudisolering är viktigt för mig

Då går ju siberia bort direkt eftersom dess ljudisolering är obefintlig. En polare till mig har siberia och använder det på internetcafé just därför att man kan snacka med honom utan problem fast att han har headset:et på sig.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Det har tagits upp flera gånger att hörlurar inte är byggda efter en specifik musikstil.

Att en lur har en speciell karaktär gör den inte bättre eller sämre till X.

Nja, nu var det ju inte så jag menade riktigt, förlåt att jag var otydlig.

Jag menar att det finns lurar som är avsedda för musik där hög bas även kan förekomma, så som hardstyle/techno vad fan vet jag vad all den skiten heter. Men sen finns det lurar som är avsedda för spel och inte mycket annat (Siberia V2 t.ex.). Säkert massa fler lurar som äkta studiolurar som har långt mer avancerat användningsområde och frekvensomfång.
Ska man använda Siberia V2 att lyssna på techno/hardstyle och så vidare, så anser jag att man får skylla sig själv om man vrider på mer bas från mjukvara och höjer volymen så att hörlurarna spräcks.
Därav min rekommendation till just den här killen som lyssnar på hardstyle, att köpa ett par Beyerdynamics 250ohm och en hörlursförstärkare, så kommer han inte ha det problemet mer med att hörlurarna spräcks. Förmodligen kommer hans trumhinnor spräckas före det ens hinner inträffa.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Skrivet av Triffid:

Då går ju siberia bort direkt eftersom dess ljudisolering är obefintlig. En polare till mig har siberia och använder det på internetcafé just därför att man kan snacka med honom utan problem fast att han har headset:et på sig.

Och jag och sambon får ta av oss våra Sibera v2 för att kunna prata med varandra när vi spelar, med dem på hör vi att den andre pratar men inte vad den säger efter 30 sek eller mer... Vi är bägge nöjda med ljudisoleringen.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Och jag och sambon får ta av oss våra Sibera v2 för att kunna prata med varandra när vi spelar, med dem på hör vi att den andre pratar men inte vad den säger efter 30 sek eller mer... Vi är bägge nöjda med ljudisoleringen.

Det är skillnad på ljudisolering och att bara överrösta omgivningen. Om ni inte har något ljud i dom, är det fortfarande något problem att snacka med varandra?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

kan säga direkt att siberia v2 aldrig ens varit bäst i klassen. finns mycket som är mycket mer prisvärt.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Bjebbosten:

Det har jag svårt att tro, beror väl helt på hur dom är byggda hur stora element det är osv

Jag har inte en aning om vad du svarar på eller försöker rätta mig om. Var god utveckla.

Skrivet av Bravo:

SteelSeries Siberia v2 Full-size Headset (3.5 mm) är det populäraste headsetet på prisjakt.

Ljud/mic-kvalitet beror på flera faktorer, t.ex:
*Moderkort
*Ljudkort
*Usb- eller 3.5 mm-anslutning

(På 6:e plats har vi samma headset fast med usb-anslutning).

Jag tycker du ska ta en titt på:
Creative Fatal1ty Gaming Headset

Alla faktorerna du nämnde är samma faktor. En USB-hörlur använder inte datorns ljudkort utan använder sig av ett eget ljudkort i USB-dongeln. USB överför bara digitala signaler, ett ljudkort har som ensam uppgift för ljud ut att omvandla digitala signaler till analoga. Det är allt ett ljudkort gör, agerar DAC. Samma sak gäller mikrofonen, fast då tvärt om, analogt in -> digitalt in.

Alltså hänger det bara på ljudkort, även om det är integrerat, instickskort eller externt.

Skrivet av XpreS:

Nja, nu var det ju inte så jag menade riktigt, förlåt att jag var otydlig.

Jag menar att det finns lurar som är avsedda för musik där hög bas även kan förekomma, så som hardstyle/techno vad fan vet jag vad all den skiten heter. Men sen finns det lurar som är avsedda för spel och inte mycket annat (Siberia V2 t.ex.). Säkert massa fler lurar som äkta studiolurar som har långt mer avancerat användningsområde och frekvensomfång.
Ska man använda Siberia V2 att lyssna på techno/hardstyle och så vidare, så anser jag att man får skylla sig själv om man vrider på mer bas från mjukvara och höjer volymen så att hörlurarna spräcks.
Därav min rekommendation till just den här killen som lyssnar på hardstyle, att köpa ett par Beyerdynamics 250ohm och en hörlursförstärkare, så kommer han inte ha det problemet mer med att hörlurarna spräcks. Förmodligen kommer hans trumhinnor spräckas före det ens hinner inträffa.

Då hänger jag med! Helt korrekt.

Permalänk

Inte alls varit nöjd med mina, mikrofonen har aldrig funkat. Ljudet är inget att hurra för heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

För det där lär du ju få nya på garantin..

Ja om jag hade sparat kvittot ja, men det hade jag ju inte gjort sen så ville jag inte ha nya ändå.

Visa signatur

Mobo: Msi M-Power Lightning CPU: i7-3770K som kyls av en Antec KÜHLER H2O 920 RAM: Ballistic Elite 1866 16 GB GPU: Msi Gtx 780 Lightning SLI PSU: Be quiet dark power pro 850W Chassi: NZXT Switch 810 - Gunmetal SSD: Samsung 840 Pro Series SSD 128GB HDD 1: WD Caviar Black 1TB HDD 2:WD Caviar Black 2TB HDD 3:WD Green 4TB Skärm: BenQ XL2410T 120Hz Optiska enheter:Samsung DVD±RW brännare, SH-S223C Ljud: Asus Xonar Xense

Permalänk

Alltså skit i G4m3r1337FpsPro headset och liknande och köp dig ett par hörlurar åt "audiofil" hållet. Vad för spel spelar du?

Visa signatur

Det finns fem personlighetstyper på Sweclockers:
1. Ryttare 2. Hycklare 3. PK-nissar
4. Folk-som-inte-kan-resonera/argumentera-for-shit-men-ändå-ska-göra-det-in-i-döden typen
5.Jag

Permalänk
Medlem

Om du inte har handlat än TS, så skulle jag helt klart spana in rekomendera Corsair Vengeance 1300 , då dom passar perfekt in med dina kriterier, det är väldigt bra på att stänga ute ljud och har bra kvalitet på både mikrofon och ljudet i dom. Dock kanske dom är lite dyrare än siberia headsetet, lite osäker på vad det kostar i dagsläget.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Avstängd
Citat:

Alltså hänger det bara på ljudkort, även om det är integrerat, instickskort eller externt.

Nej. Olika moderkort har olika integrerade ljudkort som levererar olika. På samma sätt som instickskort levererar olika. Och även skillnad om det är USB eller 3.5 mm i uttaget. Och såklart skillnad på olika headset också. Finns alltså fler faktorer som påverkar mic/ljud, mjukvara är ett annat.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Bravo:

Nej. Olika moderkort har olika integrerade ljudkort som levererar olika. På samma sätt som instickskort levererar olika. Och även skillnad om det är USB eller 3.5 mm i uttaget. Och såklart skillnad på olika headset också. Finns alltså fler faktorer som påverkar mic/ljud, mjukvara är ett annat.

Vilket är precis det jag har skrivit.

Du kan ha femtioelva olika LJUDKORT det är fortfarande LJUDKORTET det hänger på när du omvandlar digital till analog. Varje ljudkort har sin mjukvara - det är ljudkortet som bestämmer. Varje ljudkort har en DAC, det är den som bestämmer kvaliteten ut.
Det är alltid DACen som bestämmer, då det är den sista faktorn gällande signalen (utöver kabel då).

Alltså summa summarum; Mjukvara och DAC är bägge bundna till ljudkortet, vilket gör att det är ljudkortet som spelar roll.

Ingenstans skrev jag att alla ljudkort var likadana, eller att USB-korten på något sätt var identiska med instickskorten. Detta kom du fram till helt på egen hand.

Och NEJ, den enda skillnaden mellan USB och 3,5mm är var ljudkortet finns i ordningen. Efter USB-kontakten (digital ut) istället för innan som gäller 3,5mm (anlog ut).

Att elementen i headsetet inte spelar någon roll har jag inte heller påstått.

Permalänk
Avstängd

JaZid: Nej, det är flera faktorer som påverkar hur ljudet blir;
ljudkort, headset, mjukvara t.ex battlefield eller skype, uppkoppling om man använder det under spel o.s.v.
Kör man USB eller 3.5 mm kan det bli skillnad i ljud. Tycker absolut det är värt att känna till om man är på jakt efter headset.

Permalänk
Skrivet av Triffid:

Det är skillnad på ljudisolering och att bara överrösta omgivningen. Om ni inte har något ljud i dom, är det fortfarande något problem att snacka med varandra?

Men varför behöver man hörlurar som isolerar om man bara har användning av det när man inte har något ljud i dem eller när grannen står och borrar i betongväggen? Jag har siberia v2, och tycker väl inte direkt de är prisvärda, men har aldrig haft något problem med att de släpper in annat ljud.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Bravo:

JaZid: Nej, det är flera faktorer som påverkar hur ljudet blir;
ljudkort, headset, mjukvara t.ex battlefield eller skype, uppkoppling om man använder det under spel o.s.v.
Kör man USB eller 3.5 mm kan det bli skillnad i ljud. Tycker absolut det är värt att känna till om man är på jakt efter headset.

han verkar veta mer om ljud än dig..

Skrivet av Lasergurka:

Men varför behöver man hörlurar som isolerar om man bara har användning av det när man inte har något ljud i dem eller när grannen står och borrar i betongväggen? Jag har siberia v2, och tycker väl inte direkt de är prisvärda, men har aldrig haft något problem med att de släpper in annat ljud.

Man måste ha ganska hög volym för att överrösta omgivningen med V2an i min erfarenhet.. /;
Gütnatt!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Siberia V2 är väll helt okej (så länge det funkar), men det finns såklart mycket bättre headsets.
Min V2:a är trasig, micken la av efter ett år ungefär och ljudet glappar. Micken verkar ha en tendens att bli sämre och sämre med tiden, har märkt på kompisar med samma headset.
Så om du är ute efter ett högkvalitativt headset med bra mick och bra ljud hamnar man nog på en annan prisklass än vad V2:an ligger på.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Bravo:

JaZid: Nej, det är flera faktorer som påverkar hur ljudet blir;
ljudkort, headset, mjukvara t.ex battlefield eller skype, uppkoppling om man använder det under spel o.s.v.
Kör man USB eller 3.5 mm kan det bli skillnad i ljud. Tycker absolut det är värt att känna till om man är på jakt efter headset.

Det är ju faktorer som inte går att styra, totalt meningslöst att dra upp. Ska vi blanda in Skype så kommer det aldrig finnas en enda session där alla upplever en mick som bra. Det är alltid någon som har problem, Skype i ett nötskal.
Varken Skype eller Battlefield räknas som mjukvara till kortet när man talar om ljudkort, mjukvaran är drivrutinen, resten är applikationer och ljudkällor.

Jag upprepar, för det verkar ha gått över ditt huvud, den enda skillnaden mellan 3,5mm och USB är VAR i leder ljudkortet sitter.

Har du ett headset med 3,5mm-kontakt så använder du ljudkortet som 3,5mm är inkopplad i. Har du ett USB-headset så har det ALLTID ett inbyggd ljudkort någonstans längs med sladden.

Ljud är analogt, USB kan inte hantera analoga signaler. Har du ett USB-headset spelar det ingen roll vad du har för ljudkort i övrigt då det ändå använder sitt egna.

Och det är klart att ljudkällan spelar roll, men det är alltid DAC'en/ljudkortet som är sist i ledet att påverka ljudet, då det är där det omvandlas från digital signal till analog och blir just - ljud.

Permalänk
Avstängd

JaZid: Nej. Man kan välja att skaffa headset med USB eller 3.5 mm som ger olika ljud på t.ex integrerat ljudkort på moderkortet. Här kan USB ge bättre resultat vid mic än om man hade kört 3.5 mm på samma integrerade ljudkort, så kanske USB är ett bättre alternativ om man t.ex vill ha bra röstkommunikation i spel.
Man kan t.ex också välja olika moderkortet/integrerade ljudkortet innan datorbygge/köp beroende på vilka ev. spel man ska skaffa.
- Spel är mjukvara som också påverkar hur ljudet blir, precis som skype.
Det är många faktorer som spelar in för resultat av ljud/mic. Att det bara skulle vara ljudkortet som du säger är helt fel.
Din nivå är för låg och aggressiv så jag hoppar det här nu.
Hej Då.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Bravo:

JaZid: Nej. Man kan välja att skaffa headset med USB eller 3.5 mm som ger olika ljud på t.ex integrerat ljudkort på moderkortet. Här kan USB ge bättre resultat vid mic än om man hade kört 3.5 mm på samma integrerade ljudkort, så kanske USB är ett bättre alternativ om man t.ex vill ha bra röstkommunikation i spel.
Man kan t.ex också välja olika moderkortet/integrerade ljudkortet innan datorbygge/köp beroende på vad man tror man ska spela då dessa presterar olika i olika spel.
Spel är mjukvara som också påverkar hur ljudet blir, precis som skype.
Det är många faktorer som spelar in för resultat av ljud/mic. Att det bara skulle vara ljudkortet som du säger är helt fel.
Din nivå är för låg och aggressiv för seriös diskussion.
Hej Då.

Är du ett troll eller bara väldigt okunnig?

Har du ett headset med USB så använder headsetet ett eget ljudkort som finns mellan USB-utgången och headsetet i sig. Du kan inte ha digitala signaler till element.

Allt ett ljudkort gör på ljud ut är att omvandla digitala signaler till analoga signaler. Kopplar du in en digital kabel påverkas inte denna av integrerade ljudkretsar. Samma sak gäller toslink och spdif.

Mjukvarujusteringar ger per definition inte bättre ljud. Allt som påverkar signalen förstör också renheten i den, equalizer är ett bra exempel.

Jag har fortfarande inte påstått att det bara är ljudkortet som påverkar, men ljudkortet är alltid sist i ledet och är därmed den bestämmande faktorn signalmässigt.

Element och ljudkälla är två andra angivna faktorer, mer än så finns det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LARSKNAS:

@Meckley hm, lät ju inte så nice...

Hur är det med t.ex razer carcharias?

Carcharias har ett ganska så klent ljud, men dom duger.

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 4080 Super | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Skrivet av morxy49:

kan säga direkt att siberia v2 aldrig ens varit bäst i klassen. finns mycket som är mycket mer prisvärt.

Skulle vara kul om du hav något exempel på bättre headset också

Permalänk
Medlem

Har suttit på V2 många gånger, sedan la jag upp lite mer pengar och testade ett Sennheiser PC360. Kommer aldrig mer köra steelseries. FYFAN VILKET LJUD det är i PC 360 jämnfört med V2.