Datorn fryser med ett högt brusande ljud

Permalänk
Medlem

Datorn fryser med ett högt brusande ljud

Har nu fått nog av att inte veta vad det är som gör att datorn hänger sig utan att lämna blåskärm eller någon form av information av vad som egentligen hände.

Datorn fungerar som den ska, allt startar som det ska. Dock så kan datorn bara helt plötsligt frysa, har jag ljudet påslaget så blir det ett högt störande ljud, ungefär som förr i tiden när man böt till en kanal med myrornas krig. Har ingen aning om hur jag skall beskriva ljudet på något annat sätt, tvivlar på att det är viktigt. Utöver ljudet så fryser bara bilden, det går inte att göra något åt saken, man får starta om datorn. Det är vanligt att den fryser när jag är AFK, alltså när ingenting körs, men den kan även frysa mitt i ett spel (dock mycket ovanligare).
Datorn fryser olika ofta, ibland kan det vara 3 gånger om dagen, andra kan det vara felfritt.

Såhär har det varit sen jag uppgraderade min dator, med i5 2500k, p8p67 Pro B3, och 2x4gb Corsair 1600Mhz CL 9.
Har sedan dess köpt nytt grafikkort Gainward GTX 570.

Har sedan tidigare kört:
memtest utan errors.
Lavalys.Everest vilket jag kom fram till att jag hade processor som ej var överclocksvänlig, det kraschar till och med om man slår på turbo clocken i BIOS om jag minns rätt, fick åtminstone blåskärmar då.
Även kört Furmark för att kolla grafikkortet men inga problem.
Även kollat CrystalDiskInfo där står det att hälsan på mina 3 diskar är bra.
Formaterat

Datorn:
Moderkort: Asus P8P67 Pro Rev B3
CPU: i5 2500k (standard clock)
RAM: 2x4gb Corsair 1600Mhz CL 9 (dragit upp de i 1600 MHz för de är/var nedclockade automatiskt av någon anledning)
PSU: Corsair HX 850W
HDD 1: Samsung HD103SJ 1TB (Windows endast i princip på denna)
HDD 2: Samsung HD204UI 2TB (Lagringsdisk)
HDD 3: WDC WD6400AAKS-65A7B0 640GB (Lagring)
GPU: Gainward GTX 570 (standard clock)

Vad mer bör jag testa utöver det jag redan gjort, kanske även bör göra igen?

Har säkert glömt att nämna någonting, men fråga gärna
Alla svar uppskattas

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

formatera om burken?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

formatera om burken?

Antar att det är en av de sakerna jag glömt att nämna.

Det har jag gjort ett antal gånger : P

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, har du ominstallerat Windows sedan bytet av hårdvaran? Om inte gör det!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Ja, har du ominstallerat Windows sedan bytet av hårdvaran? Om inte gör det!

Redigerade tråden : )

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Inget kul när detta händer. Men menar du automatisk överklock? Eller den som klockar upp en/två kärnor om den belastas hårt?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hedersmedlem

Om du inte har alla diskarna inkopplade? Vad händer då?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Strömsparläge? Testat med annat grafikkort?

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Proffsmobbare

Har varit med om liknande ett par gånger och det har varit föjande respektive gång;

Nätdelen;
En rippel i strömförsörjningen ger konstiga voltvärden, brukar oftast ge BSOD men har även varit med om att den bara har låst sig.

OS-disken;
En hickup på hårddisken, eller i strömförsörjningen brukar låsa datorn utan att döda den helt. Kolla upp satakablarna och sata-power. Har själv fått byta sata-kablar pga liknande problem förut.

Drivrutiner;
Det kan vara allt från grafikkortsdrivrutiner till något så löjligt som en mus. Det kan vara värt ett försök att leta reda på nyare versioner.

Strömsparläge;
Främst laptopen, brukar inte orka dra igång ibland men händer aldrig under spel.

Permalänk
Medlem

Ja du sa det själv, du kör minnena i 1600mhz istället för 1333mhz. Kör xmp profilen om du vill köra dom i 1600mhz, men för felsökandets skull tycker jag du bör köra på auto ett tag.

http://ark.intel.com/products/52210

Permalänk
Medlem

Reseta cmos? Har du valt xmp profil till ramet? Senaste drivisar etc?

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk

BIOS update?

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Vad säger Windows när du startar upp datorn efter att den har låst sig?
Inget "Datorn har återhämtat sig från ett fel yadayada"??

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Skulle säga att det till 80% beror på moderkortet. Ta bort all klockning, testa med 1 minne, se om datorn hänger sig. Hänger sig dator, testa med andra minnet. Samma fel, formatera datorn. Sen är de bara nytt mb som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Inget kul när detta händer. Men menar du automatisk överklock? Eller den som klockar upp en/två kärnor om den belastas hårt?

Hur skall jag förklara detta, jag överclockar inte manuellt, utan det finns 3st förvalda clockfrekvenser, typ "slow / normal / Turbo"

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av zelxi:

Strömsparläge? Testat med annat grafikkort?

Vad menar du med strömsparläge? Jag hade tidigare ett XFX 4890. Om det är grafikkortet så skulle det vara båda två som krånglar, för just nu kör min bror på mitt gamla 4890 utan problem

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asprarn:

Lavalys.Everest vilket jag kom fram till att jag hade processor som ej var överclocksvänlig, det kraschar till och med om man slår på turbo clocken i BIOS om jag minns rätt, fick åtminstone blåskärmar då.

Ok, nu vet inte jag vad Lavalys.everst gör exakt, men antar att den pressar CPU typ. Om CPU'n inte tål att köras med turbo så skulle jag reklamerat den. Turbo funktionen är en del av produkten som skall funka.

Om du inte kör ljudet via grafikkortet, så skulle jag tippa att du har problem med Moderkortet eller CPU'n. Med tank på vad du sagt ovan så skulle CPU'n vara det första jag skulle undersöka. Byt ut delarna en och en om möjligt för att försöka hitta felet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Har varit med om liknande ett par gånger och det har varit föjande respektive gång;

Nätdelen;
En rippel i strömförsörjningen ger konstiga voltvärden, brukar oftast ge BSOD men har även varit med om att den bara har låst sig.

OS-disken;
En hickup på hårddisken, eller i strömförsörjningen brukar låsa datorn utan att döda den helt. Kolla upp satakablarna och sata-power. Har själv fått byta sata-kablar pga liknande problem förut.

Drivrutiner;
Det kan vara allt från grafikkortsdrivrutiner till något så löjligt som en mus. Det kan vara värt ett försök att leta reda på nyare versioner.

Strömsparläge;
Främst laptopen, brukar inte orka dra igång ibland men händer aldrig under spel.

Frågan är hur jag felsöker min nätdel, har ingen annan liggandes.

Ska kolla kablar eventuellt köra utan mina 2 lagringsdiskar.

Har inga gamla drivrutiner.

Kör i High-Performance i Power Plan, ändrat så att hårddiskarna inte somnar och diverse.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

1. Reset BIOS
2. Uppdatera BIOS
3. Installera drivrutiner till moderkortet

Jag gissar på strul med drivare/ej 100% moderkort eftersom du inte kan överklocka ens... risken finns ju att CPUn är felande också iofs

Visa signatur

[Stationär] i7 13700K, RTX3080Ti
[Laptop] i7 11800H Liquid metal, RTX3070 Liquid metal
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro, Audeze Maxwell

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Vad säger Windows när du startar upp datorn efter att den har låst sig?
Inget "Datorn har återhämtat sig från ett fel yadayada"??

Den säger ingenting, man får upp det där "start windows normally" när man startar om datorn eftersom att man stängt av den genom att hålla in strömbrytaren

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Sätt minnena på auto redan! Men vill du fortsätta byta modermodemet innan du kommer fram till det uppenbara användarfelet här så varsågod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten51:

Sätt minnena på auto redan! Men vill du fortsätta byta modermodemet innan du kommer fram till det uppenbara användarfelet här så varsågod.

De har alltid körts i 1333, det var nyligen som jag ändrade till 1600

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asprarn:

Har nu fått nog av att inte veta vad det är som gör att datorn hänger sig utan att lämna blåskärm eller någon form av information av vad som egentligen hände.

Datorn fungerar som den ska, allt startar som det ska. Dock så kan datorn bara helt plötsligt frysa, har jag ljudet påslaget så blir det ett högt störande ljud, ungefär som förr i tiden när man böt till en kanal med myrornas krig. Har ingen aning om hur jag skall beskriva ljudet på något annat sätt, tvivlar på att det är viktigt. Utöver ljudet så fryser bara bilden, det går inte att göra något åt saken, man får starta om datorn. Det är vanligt att den fryser när jag är AFK, alltså när ingenting körs, men den kan även frysa mitt i ett spel (dock mycket ovanligare).
Datorn fryser olika ofta, ibland kan det vara 3 gånger om dagen, andra kan det vara felfritt.

Såhär har det varit sen jag uppgraderade min dator, med i5 2500k, p8p67 Pro B3, och 2x4gb Corsair 1600Mhz CL 9.
Har sedan dess köpt nytt grafikkort Gainward GTX 570.

Har sedan tidigare kört:
memtest utan errors.
Lavalys.Everest vilket jag kom fram till att jag hade processor som ej var överclocksvänlig, det kraschar till och med om man slår på turbo clocken i BIOS om jag minns rätt, fick åtminstone blåskärmar då.
Även kört Furmark för att kolla grafikkortet men inga problem.
Även kollat CrystalDiskInfo där står det att hälsan på mina 3 diskar är bra.
Formaterat

Datorn:
Moderkort: Asus P8P67 Pro Rev B3
CPU: i5 2500k (standard clock)
RAM: 2x4gb Corsair 1600Mhz CL 9 (dragit upp de i 1600 MHz för de är/var nedclockade automatiskt av någon anledning)
PSU: Corsair HX 850W
HDD 1: Samsung HD103SJ 1TB (Windows endast i princip på denna)
HDD 2: Samsung HD204UI 2TB (Lagringsdisk)
HDD 3: WDC WD6400AAKS-65A7B0 640GB (Lagring)
GPU: Gainward GTX 570 (standard clock)

Vad mer bör jag testa utöver det jag redan gjort, kanske även bör göra igen?

Har säkert glömt att nämna någonting, men fråga gärna
Alla svar uppskattas

Din CPU skall helt klart gå att köra med turboboost läget..MINST..annars skulle denna CPU inte nått marknaden.
Jag tycker det låter som att din CPU antingen inte kyls som den ska (Har du prövat annan kylning/applicera ny kylpasta),
eller böjd/böjda pinns på CPU.
Har du uteslutet dessa eventuella orsaker?

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rogga67:

Din CPU skall helt klart gå att köra med turboboost läget..MINST..annars skulle denna CPU inte nått marknaden.
Jag tycker det låter som att din CPU antingen inte kyls som den ska (Har du prövat annan kylning/applicera ny kylpasta),
eller böjd/böjda pinns på CPU.
Har du uteslutet dessa eventuella orsaker?

Hade värmeproblem med standard kylaren, så jag köpte en ny. Ska köra stresstester nu för att se om det funkar, det var så länge sedan

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asprarn:

De har alltid körts i 1333, det var nyligen som jag ändrade till 1600

reseta CMOS kör allt på "default/auto" och kolla tempen idle och under belastning.

Permalänk
Medlem

Innan du börejar härja med att flasha bios hit och dit:
Boota upp på en Linux liveskiva/usb.
Låt burken stå på.
Samma häng?

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och 10G.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten51:

reseta CMOS kör allt på "default/auto" och kolla tempen idle och under belastning.

På processorn?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Instämmer i att det låter som om din CPU inte fungerar korrekt. Fungerar inte en av funktionerna som ska fungera så tyder det på att inte allt står rätt till med den. Reklamera och byt.

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Medlem

Kör just nu Prime95, låter den stå ett tag

Visa signatur

Citera för svar