Permalänk
Medlem

Aktiv 3D eller Polariserad 3D ?

Vilken 3D rekomenderar ni på en datorskärm ? Polariserad 3D eller aktiv 3D ?

Jag har sökt på google men hittar inte exakt så jag vill ha ett svar från er på sweclockers forum

Svar uppskattas!

Visa signatur

Define R6 TG - i9 9900K 5GHz OC - Corsair H150i PRO RGB - ASUS Z390-F - 32GB 3200MHz Vengeance RGB PRO - RTX 4070Ti
𝓷𝓲𝓬𝓮

Permalänk
Medlem

Faktiskt ingen aning själv heller... Men om jag skulle gissa så är aktiv 3d med brillor som sluter ena linsen om vart annat i sync med skärmen... Men det plockade jag bara direkt ur stjärten, nyss.

Visa signatur

[CHASSI] |Fractal Design R4 Titanium Grey| [PSU] |OCZ ZX1250w 80PLUS Gold| [MOBO] |P9X79-Deluxe| [CPU] |SB-E ICi7 3820| [CPU COOLER] |Zalman CNPS12X| [RAM] |G.Skill 4x4096MB CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming| [OS HDD] |OCZ Vertex-4 128GB| [GAME HDD's] |OCZ Vertex-4 2x256GB RAID-0| [STORAGE] |Seagate 2x3TB| [GFX] |MSI GTX 580| [MOUSE] |Razer Mamba| [KEYBOARD] |Razer BlackWidow Ultimate| [HEADSET] |Corsair Vengeance 2000 Wireless 7.1|

Permalänk
Medlem
Skrivet av vi0lat0r:

Faktiskt ingen aning själv heller... Men om jag skulle gissa så är aktiv 3d med brillor som sluter ena linsen om vart annat i sync med skärmen... Men det plockade jag bara direkt ur stjärten, nyss.

Ja aktiv är i den sorten men.... den stänger av vartannat "öga" för att visa din hjärna 2 bilder med förskjutning så det ser ut som det finns djup.
Polariserad är mera av röd och blå lins typen.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nick-li:

Ja aktiv är i den sorten men.... den stänger av vartannat "öga" för att visa din hjärna 2 bilder med förskjutning så det ser ut som det finns djup.
Polariserad är mera av röd och blå lins typen.

Njaa. Polariserad 3D är de brillorna man har på bio. Inte röd/blå lins. Polariserat ljus skicks från projektorn (som jag förstår det) där var annan bild kan passera genom det vänstra glasögonglaset och varannan på det högra.

Jag är inte så insatt i frågan här egentligen. Finns det ens några datorskärmar till vettigt pris som använder polariserade glasögon för 3D? Trodde att utbudet till datorn i dagsläget var begränsat till aktiva glasögon.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

har inte direkt koll på stereoskopiska skärmar överhuvud taget men kan ju gissa att det kan bli problem med aktiva glasögon i längden?
Hela grejen med att kommunicera med skärmen/ha laddade batterier m.m. Sen så är det väl inte så kul om man sätter sig på/har sönder ett par dyra aktiva brillor istället för ett par passiva billigare.
Hade jag av nån anledning fått för mig att köpa en stereoskopisk skärm hade iaf jag satsat på en med passiva glasögon

Permalänk
Medlem

Aktiv
Värt med full upplösning och jag upplever att bilden blir bättre.

Ang ladda... Man får väl ladda ca var 80:e timme eller något, ingenting man tänker på alls.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Jag har passiv på min TV och aktiv på PC:n
Rent generellt kan jag säga att 3D-läget inte används jätteflitigt på min PC då aktiv 3D gör en väldigt trött i ögonen.

Dock på TV:n är det en dröm med LG:s Cinema 3D teknik.

Så kan du hitta en 120Hz skärm med passiv 3D= Go for it!

Tips på skärm med passiv 3D dock utan 120Hz: http://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/monitor-18---19-tu...

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Jag kan ha missförstått det hela men aktiv 3D/shutter ger riktiga 1080P för båda ögonen medans passiv 3D ger 1080P delat på båda ögonen, dvs hälften av kvaliteten.

Visa signatur

.:. Expect disappointment and you won't be disappointed .-. Inaktiv/AFK sedan 2024-06-04 19:39 .:.