Permalänk
Medlem

Com hem säljare luras

Hej, jag har lite problem med en av com hems säljare som påstod en sak och tog betalt för en annan.

Jag pratade med en av com hems säljare för ungefär en vecka sedan och jag band mig då till att ha tv medium 8 i 18 månader där de första 6 månaderna skulle vara helt gratis dvs varken avgiften på 189 kr för abonnemanget eller kortavgiften på 59 kr skulle betalas.

han berättade klart och tydligt för mig att på 18 månader skulle jag då få ett totalt snittpris inklusive kortavgift och abonnemangsavgift på 166 kr
dvs 248 kr i 12 mån = 2976 kr
2976 kr utslaget på 18 mån = 165,33 kr

På första räkningen jag fick från dem för några dagar sedan är kortavgiften med på räkningen så jag kontaktar com hem ang detta.

de påstår då att jag har accepterat ett avtal där jag betalar 59 kr i månaden även under de första 6 månaderna.

nu handlar detta visserligen om drygt 350 kr men kan det verkligen ha allt på det torra om de lovar en sak under samtalet och sedan tar betalt för en annan?

Något tips på vad man kan göra?

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Avstängd

~90% av alla telefonförsäljare osv gör vad som helst för att få kunder att få deras intresse.

Du säger att avgiften är på 166kr och i månaden var det 168kr dvs 166+165,33kr =331,33kr + faktura avgift osv som ska betalas på första fakturan och därefter kommer du betala 166+ faktura avgift varje månad. Om du väljer deras autogiro betalning så slipper du att betala faktura avgiften som ligger imot ~20kr men då drar de av automatiskt ifrån ditt konto.

Permalänk
Medlem

Beställde du via telefon så gäller väl distansköplagen med 14 dagars ångerrätt.
Vid beställning via telefon så brukar dessutom avtalet spelas in, be att få det uppspelat för dig.

Visa signatur

Fractal Design C; Corsair RM750X; ASUS Prime Z370 A ll; I9 9900K; Celsius S24 ; Corsair 16GB; Samsung 970 evo 500GB; RTX 2080 TI; Dell U3415W; W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

~90% av alla telefonförsäljare osv gör vad som helst för att få kunder att få deras intresse.

Du säger att avgiften är på 166kr och i månaden var det 168kr dvs 166+165,33kr =331,33kr + faktura avgift osv som ska betalas på första fakturan och därefter kommer du betala 166+ faktura avgift varje månad. Om du väljer deras autogiro betalning så slipper du att betala faktura avgiften som ligger imot ~20kr men då drar de av automatiskt ifrån ditt konto.

Jag kanske uttryckte mig lite otydligt.

kostnad för abbonemanget (månadsvis) = 189 kr
Kortavgift (månadsvis) = 59 kr
(189+59)*12 = 2976 kr

2976/18 = 165,33 kr (dvs ett snittpris för hela perioden och inget jag får på räkningen)

Meningen var att jag skulle ha tv gratis i 6 månader och därefter betala 248 kr/mån under resterande 12 månader av abonnemanget.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem

Nej, de har inte rätt att göra så. Säg om inte annat upp skiten.

Enda anledningen att jag själv har Combort är att alternativen är ännu sämre.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luddtuss:

Beställde du via telefon så gäller väl distansköplagen med 14 dagars ångerrätt.
Vid beställning via telefon så brukar dessutom avtalet spelas in, be att få det uppspelat för dig.

tack för tipset, jag beställde just ljudinspelningen.

Problemet här kan ligga i att det var i det första samtalet där han lovade mig 6 månader helt gratis och ett snittpris på 166 kr, detta samtal bröts sedan och jag blev uppringd strax därpå och vi fortsatte.

men jag får hoppas att de har båda samtalen för då kommer de framgå klart och tydligt vad som sades.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Gällande autogiro kan de dock ta en un avgift på 3% av beloppet. Jag blev själv lurad av detta du jag i min enfald trodde autogiro var avgiftsfritt.

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Nej, de har inte rätt att göra så. Säg om inte annat upp skiten.

Enda anledningen att jag själv har Combort är att alternativen är ännu sämre.

Jag får se var detta leder och att säga upp skiten känns väl som ett bra alternativ, problemet är väl då bara att de påstår att jag ingått ett avtal och kommer att försöka kräva mig på pengar.

behöver ändå ingen tv i lägenheten över sommaren eftersom jag knappt kommer vara där ändå. så det spelar inte så stor roll för mig hur man gör det, så länge jag slipper betala för något jag blivit lovad skulle vara gratis.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Acceptera ALDRIG något via telefon då det gäller rena telefonförsäljare, be alltid om en fysisk kopia innan du bestämmer dig för något. Personligen har jag fått riktigt bra deals via telefonen och då jag bett dom skicka ett dokument som beskriver hela affären i detalj så brukar det i 4/5 fall inte dyka upp något dokument. Men om det dyker upp något så innefattar det oftast bara ett ordinarie erbjudande och motsvarar inte alls vad som sas via telefonen.

Ringer man därefter upp samma företag som ville sälja och upprepar vad som sas så brukar svaret ofta bli
-"Vi har aldrig haft något sådant erbjudande, och kommer inte heller att erbjuda det så vitt jag vet".

Just med Comhem så har jag hamnat i diskussioner både om Bredband, Telefoni samt TV-abonnemang. Don´t trust em! Låter det för bra för att vara sant, så är det oftast inte sant heller

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Hjälpsam

Säljare säljer, kundtjänsten får ta skiten. Gäller på telefon och på torg och butiker där det krängs erlavatal, kreditkort, telefoner och liknande. Samma säljare som säljer alla sakerna, får uppdrag på "denna veckan skall vi kränga X-produkt". Sedan är det bara att dunka så mycket som möjligt. Total avsaknad av moral är ett krav för att lyckas som säljare.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd

Säljare = Ljug så mycket du kan och tjäna lite extra i månaden...

Men det är väll bara att åberopa distanslagen och ångra denna skiten ?

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Medlem

Gör ett inlägg på www.fairshopping.se
Då kommer du troligen att bli uppringd av någon högre upp än kundtjänst (dvs någon som kan,får göra nåt).
Och se till att du skickar med någon info så att dom kan kontakta dig (namn,tele,epost,etc) i Privat meddelande till företaget rutan (det är bara företaget som ser denna info).

Och säg upp skiten om dom inte ger med sig.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Ring till ComHem och säg som det är. Fungerade för mig i alla fall när de skulle bjuda på bredbandet i 6 månader och sänka min månadskostnad varje månad därefter om jag skaffade Medium 8 Favoriter och först la upp det på annan månadskostnad och inga gratismånader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erikn911:

tack för tipset, jag beställde just ljudinspelningen.

Problemet här kan ligga i att det var i det första samtalet där han lovade mig 6 månader helt gratis och ett snittpris på 166 kr, detta samtal bröts sedan och jag blev uppringd strax därpå och vi fortsatte.

men jag får hoppas att de har båda samtalen för då kommer de framgå klart och tydligt vad som sades.

Du har alltid ångerrätten på din sida, om det inte var mer än 2 veckor sedan. Ångra skitet.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Aaaahhh så han körde den taktiken!
Med andra ord så kan du nog glömma att det första samtalet finns inspelat och om det nu finns,fanns så är det ju inget som du kommer att få veta.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Avstängd

Kan även säga att bredbandsbolaget körde liknande stil, dock via internet ironiskt nog. Beställde bredband och telefoni i 18mån, varvid det skulle kosta si och så mycket under 6mån. Fakturan kommer och ingenting stämmer, priset diffade på 250:-, ringde upp dem och de korrigerade efter priset som angetts på beställningen via internet! Kan tänka mig att det är svårare att hävda ett pris om man beställt via telefon då man inte alltid har samtalet inspelat!

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Gör ett inlägg på www.fairshopping.se
Då kommer du troligen att bli uppringd av någon högre upp än kundtjänst (dvs någon som kan,får göra nåt).
Och se till att du skickar med någon info så att dom kan kontakta dig (namn,tele,epost,etc) i Privat meddelande till företaget rutan (det är bara företaget som ser denna info).

Och säg upp skiten om dom inte ger med sig.

tack för tipset, det ska jag genast göra!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Aaaahhh så han körde den taktiken!
Med andra ord så kan du nog glömma att det första samtalet finns inspelat och om det nu finns,fanns så är det ju inget som du kommer att få veta.

Tyvärr har du nog rätt. Först lämnar försäljaren ett bra erbjudande. Sen när avtalet ska spelas in "glömmer" han valda delar av det tidigare utlovade. Det enda som hjälper är att vara på sin vakt alternativt att spela in allt själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 | Ryzen 9950X3D | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Vengeance | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Red Devil | Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 | Seasonic Focus GX 1000W ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Tyvärr har du nog rätt. Först lämnar försäljaren ett bra erbjudande. Sen när avtalet ska spelas in "glömmer" han valda delar av det tidigare utlovade. Det enda som hjälper är att vara på sin vakt alternativt att spela in allt själv.

Just därför skall man alltid följa rådet tidigare i tråden och se till att få skriftliga avtalsvillkor skickade/mailade till sig. Jag ber alltid telefonförsäljare om det, men det har bara kommit en gång, från 3. Det är också enda gången som säljaren inte varit full av sk*t (antagligen beroende på att jag ville ha ett specifikt problem löst och redan var kund hos dem).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabrioth:

Just därför skall man alltid följa rådet tidigare i tråden och se till att få skriftliga avtalsvillkor skickade/mailade till sig. Jag ber alltid telefonförsäljare om det, men det har bara kommit en gång, från 3. Det är också enda gången som säljaren inte varit full av sk*t (antagligen beroende på att jag ville ha ett specifikt problem löst och redan var kund hos dem).

Sant men tyvärr ingen garanti det heller. Vi gjorde så med en försäkringssäljare och istället för information kom det ett brev som hälsade oss välkomna som kunder.

Gick förstås att reklamera då inget avtal fanns men ändå onödigt strul.
Enda sättet är om alla alltid tackar nej så vi slipper eländet för gott.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 | Ryzen 9950X3D | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Vengeance | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Red Devil | Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 | Seasonic Focus GX 1000W ATX 3.1