Comera som ringer med kampanj-erbjudande hos ComHem

Permalänk
Medlem

Comera som ringer med kampanj-erbjudande hos ComHem

Hej på er!

Blev uppringd av en kille som hade ett erbjudande från ComHem; har bredband där i dagsläget och nu var det någon kampanj där man kunde få bredband + tv + telefon och i princip billigare än vad jag betalar för enbart bredband i dagsläget. Lät onekligen intressant och nej, jag är inte blåögd och därav blev det inte av något med det; när jag nämligen började fråga lite mer ingående om priserna och allt han nämnde så framgick det rätt tydligt att killen aldrig klarade matematik i skolan och att han i stort sett inte visste vad erbjudandet verkligen var.

Jag är dock egentligen rätt intresserad av erbjudandet, ringde tbx till numret han ringde ifrån men då hamnar man hos Comera telesvar. Ringde ComHem och dem känner inte till kampanjen/kan inte matcha den, hos dem finns paketet med men betydligt mindre lockande.

Det jag undrar är: hur "farliga" är Comera? Jag skulle kunna kontakta dem via hemsidan och be dem ringa igen/ringa någon där själv, men frågan är om man egentligen gör bättre i att betala lite mera och skaffa paketet direkt hos ComHem via deras kundjänst? Vad gör Comera precis att dem har möjligheten att erbjuda paketet billigare? Dem handlar i uppdrag av ComHem, så nog borde väl egentligen ComHem veta vad det är dem erbjuder och på något vis kunna erbjuda samma sak själva?

Om man tackar ja till erbjudandet via Comera telefonförsäljaren, hur blir det då med fakturorna i praktiken? Kommer jag i grund och botten förbli kund direkt hos ComHem och få fakturor och info därifrån, eller kommer allting att gå via Comera?

Tacksamt för svar ifall några av er har tackat ja på sådana erbjudanden och har koll. Som jag skrev i början är jag inte blåögd och väl medveten om bluff-företag och falska fakturor osv, så nog kommer jag vara försiktigt med vad jag skriver på/går med på. Men om det i slutänden är ComHem jag kommer ha med att göra känns det tämligen lugnt för min del (om än jag vet att även dem kan vara luriga).

Mvh
//Joris

Permalänk
Avstängd

Du kommer att få räkningen från comhem oavsett vem som sålt skiten till dig. Jag vet inte riktigt vad de erbjöd dig men det bästa comhem har i den vägen är typ att man får telefonin gratis om man också har TV och bredband från dem (combo-rabatt tror jag det heter). Ofta kan man också få typ teven gratis i sex månader eller så om man förhandlar lite. Om Comera kan erbjuda ett bättre erbjudande så kan det absolut vara värt att ta det, men testa första att ringa comhems kundtjänst och klaga lite, säg att du har andra erbjudanden och ge exempel på sådana så brukar de sänka priserna en del. Comhem har också ett mycket bra studenterbjudande om du är student, 100Mbit för 100 i månaden, och man brukar kunna förhandla med lite TV och så där i också.

Permalänk
Medlem

Nice price för studenter!

Det dem erbjöd var paketet XXL + tv + telefoni och då snackade killen från början om att det skulla hamna på 332kr/månad i snittpris. Han sa inte något om bindningstid eller så, men när jag ifrågesatte varför han nämnde ordet "snitt" flera gånger började han förklara att man antingen kan betala från första månaden och då blir det då 332kr/månad, eller så kunde man välja att börja betala från och med månad 7 och då 499kr/månad. Sedan sa han att kampanjen gick ut på 6 månader gratis, sen betalar man 6 månader, sedan 6 månader gratis igen, sedan 6 månader betalning. Lät skumt och det kan aldrig stämma:

A) 6 x 499 = 2994kr
B) 12 x 332 = 3984kr

Så det går ju inte ihop. Däremot om det egentligen är 18 månaders bindningstid och man får 6 månader gratis helt enkelt, då stämmer kalkylen bättre:

A) 12 x 499 = 5988kr
B) 18 x 332 = 5976kr (öresavrundningen som skiljer alltså)

Så det är nog förmodligen det han skulle erbjuda mig, men inte lyckades tolka korrekt själv :/

ComHem erbjuder paketet för 499kr i månaden men inga gratis månader (iaf killen jag snackade med kunde inte erbjuda det sa han, men jag har tidigare erfarenheter att det kan variera lite beroende på vem man pratar med och på vilken avdelning dem sitter precis). Sedan så vill jag inte ha telefoni för det tar dem 29kr fast/månad för verkar det som på hemsidan (som man kan ringa för, men vi använder inte fast telefoni alls så det är bara onödiga kostnader).

Får ringa ComHem igen och fråga igen, nu vet jag iaf varifrån erbjudandet kom också, det visste jag inte vid första samtalet med deras kundtjänst.

Tack för svaret! Fortfarande intresserad av åsikter ifall någon har tackat ja till sådana erbjudanden via Comera?

Permalänk
Medlem

Tar aldrig avtal från telefonförsäljare. Har flera kompisar som extraknäckt i branschen och som vi alla vet och de kan bekräfta så är det big buissness att få saker att låta bättre än de är

Har aldrig varit med om att det varit mer fördelaktigt att gå via telefonförsäljare än att gå direkt till företaget i fråga.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Om inte ComHem känner till erbjudandet skulle jag dra öronen åt mig. Även om Comera agerar på uppdrag av ComHem bör ju ComHem känna till erbjudandet som Comera erbjuder?

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Inaktiv

Undvik om möjligt att köpa något alls via telefon, varken från TM-företag/återförsäljare eller direkt från leverantör.

Men generellt kan man säga att det vääldigt sällan som någon ringer kan erbjuda något som är bättre än om du kontaktar..

Tänk även på att det som sägs på telefon är väldigt svårt att hävda/bevisa i efterhand. Beställer du en tjänst eller produkt som sen när du får den visar sig annorlunda än utlovat så kommer de självklart inte erkänna att de gjort fel; oavsett vad du påstår att säljaren sagt.

Jag må låta bitter, men jag har varit på båda sidor av ovan nämnda situation.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren och åsikterna. Jag har läst en del om sådana säljare och sådant här i forumet förut och frågade faktiskt killen om han kunde skicka mig en "offert" på erbjudandet han talade om, som jag då kunde läsa igenom och svara på. Det gick visserligen inte, de skulle isf skicka grejerna och då har man 14 dagars ångerrätt enligt distansavtalet.

Alltså kombinationen av allt ovan ledde till att jag fick nog och mer eller mindre avbröt konversationen och sa att jag hoppar över, tack ändå. Påmindes för mkt om just sådant man läst om

Ska ringa Comhem imorgon igen, och fråga igen men denna gång hänvisa till Comera. Får väl se om det ger något.... skulle inte vara helt fel att ha digital TV och delvis HD istället för det analoga utbudet vi har via föreningen i dagsläget, inte minst med hänsyn till kommande EM.

//J

Permalänk
Skrivet av Dryad:

Tackar för svaren och åsikterna. Jag har läst en del om sådana säljare och sådant här i forumet förut och frågade faktiskt killen om han kunde skicka mig en "offert" på erbjudandet han talade om, som jag då kunde läsa igenom och svara på. Det gick visserligen inte, de skulle isf skicka grejerna och då har man 14 dagars ångerrätt enligt distansavtalet.

Alltså kombinationen av allt ovan ledde till att jag fick nog och mer eller mindre avbröt konversationen och sa att jag hoppar över, tack ändå. Påmindes för mkt om just sådant man läst om

Ska ringa Comhem imorgon igen, och fråga igen men denna gång hänvisa till Comera. Får väl se om det ger något.... skulle inte vara helt fel att ha digital TV och delvis HD istället för det analoga utbudet vi har via föreningen i dagsläget, inte minst med hänsyn till kommande EM.

//J

En polare till mig fix ett bra tipps när han valde comhem, han köpte det i butik och tro det eller inte med säljare sa till han
att så fort du kommer hem o kopplar in så ringer du comhem och säger upp det bara säg att du är missnöjde med priset
och vipps fick han ett klart bättre pris

Visa signatur

Funderar på vad jag ska köpa

Permalänk
Medlem

Problemet med Com Hem är att de är stora. Väldigt stora. De har lagt ut en del av sin telemarketing på externa företag som arbetar mot provision. I många fall så blir det dessvärre så att, säljarna inte är särskilt ärliga med vad som erbjuds. Likadant så vet inte vanliga kundtjänst vad telemarketingbolagen erbjuder.

Com Hem lägger stora pengar på att få in nya avtal och erbjuder därför telemarketingbolagen möjligheten att teckna väldigt mycket bättre avtal än vad vanliga kundtjänst & webben kan. I många fall så kan du få enormt fördelaktiga avtal genom att teckna via en telemarketingagent. Avtalet ingår du med Com Hem och telefonförsäljaren är endast en förmedlare så att säga. Att kundtjänst inte vet vad det är för avtal innebär inte mer än att de faktiskt inte vet vad som erbjuds. I nästan alla fall kan de bara erbjuda något sämre - de saknar befogenheten att ge "vanliga" kunder bättre erbjudanden än telefonförsäljarnas "nya" kunder.

Så för att runda av - telefonförsäljarnas avtal kan vara bra. Riktigt bra. Men de skall gärna veta vad de pratar om och de bör granskas för i många fall så är de alldeles hejvilda och ljuger ihjäl sig. Skall dock tilläggas att om du blivit lurad, ring in och be att de lyssnar på ljudfilen. Har telefonförsäljaren ljugit i själva ljudupptagningen så är de körda och du kan sova lugnt & tryggt.

Visa signatur

HetaPriser - ett community för fyndletare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dryad:

Tackar för svaren och åsikterna. Jag har läst en del om sådana säljare och sådant här i forumet förut och frågade faktiskt killen om han kunde skicka mig en "offert" på erbjudandet han talade om, som jag då kunde läsa igenom och svara på. Det gick visserligen inte, de skulle isf skicka grejerna och då har man 14 dagars ångerrätt enligt distansavtalet.

Alltså kombinationen av allt ovan ledde till att jag fick nog och mer eller mindre avbröt konversationen och sa att jag hoppar över, tack ändå. Påmindes för mkt om just sådant man läst om

Ska ringa Comhem imorgon igen, och fråga igen men denna gång hänvisa till Comera. Får väl se om det ger något.... skulle inte vara helt fel att ha digital TV och delvis HD istället för det analoga utbudet vi har via föreningen i dagsläget, inte minst med hänsyn till kommande EM.

//J

Tyvärr så arbetar telefonförsäljarna på egna lokala kontor och med helt andra system än vanliga kundtjänsten. De har bara tillgång till ett system som ringer upp kunder, där man kryssar för tjänster och spelar in avtalet. Därför blir det svårt att skicka ut offerter!

Att ringa till Com Hem och hänvisa till Comera kommer inte ge något heller - har du tur så känner kanske kundtjänstpersonalen till Comera men inte mer än så. Att teckna avtalet du blev erbjuden blir nog också svårt om det är en specialare. Befogenhet saknas och som jag skrev ovan, det är en enorm koncern som är väldigt frikopplad från vartannat. Det brukar sägas att erbjudande över telefon är ett engångserbjudande - har du tur blir du uppringd igen men annars så missade du din chans.

Men man skall gå på magkänsla, helt klart. Killen hade inte koll på sina siffror eller erbjudanden och det är ledsamt. Det är oftast en bra deal man erbjuds! Tipset är att be honom att återkomma, och då att någon annan kan ringa upp - bara för att bekräfta erbjudandet. De kan göra upp om säljet själva i efterhand. När de börjar läsa upp avtalet så spelas detta in och ligger till grund vid konflikt. Lyssna noga! Det som sägs är det du tackar ja till. Fula säljare kan lätt smyga in andra priser och villkor än vad man pratat om innan. Säg "Nej, detta kom vi inte överens om och jag vill inte tacka ja" och sen kan du lägga på.

Visa signatur

HetaPriser - ett community för fyndletare.

Permalänk
Skrivet av anon96120:

Undvik om möjligt att köpa något alls via telefon, varken från TM-företag/återförsäljare eller direkt från leverantör.

Men generellt kan man säga att det vääldigt sällan som någon ringer kan erbjuda något som är bättre än om du kontaktar..

Tänk även på att det som sägs på telefon är väldigt svårt att hävda/bevisa i efterhand. Beställer du en tjänst eller produkt som sen när du får den visar sig annorlunda än utlovat så kommer de självklart inte erkänna att de gjort fel; oavsett vad du påstår att säljaren sagt.

Jag må låta bitter, men jag har varit på båda sidor av ovan nämnda situation.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns ett väldigt lätt sätt att komma runt det problemet, spela in samtalet själv så kommer de inte undan avtalet du har tackat ja till. Problemet är bara att man inte alls får lika bra avtal när man säger åt dem att man spelar in samtalet.

Skrivet av Pipshag:

Problemet med Com Hem är att de är stora. Väldigt stora. De har lagt ut en del av sin telemarketing på externa företag som arbetar mot provision. I många fall så blir det dessvärre så att, säljarna inte är särskilt ärliga med vad som erbjuds. Likadant så vet inte vanliga kundtjänst vad telemarketingbolagen erbjuder.

Com Hem lägger stora pengar på att få in nya avtal och erbjuder därför telemarketingbolagen möjligheten att teckna väldigt mycket bättre avtal än vad vanliga kundtjänst & webben kan. I många fall så kan du få enormt fördelaktiga avtal genom att teckna via en telemarketingagent. Avtalet ingår du med Com Hem och telefonförsäljaren är endast en förmedlare så att säga. Att kundtjänst inte vet vad det är för avtal innebär inte mer än att de faktiskt inte vet vad som erbjuds. I nästan alla fall kan de bara erbjuda något sämre - de saknar befogenheten att ge "vanliga" kunder bättre erbjudanden än telefonförsäljarnas "nya" kunder.

Så för att runda av - telefonförsäljarnas avtal kan vara bra. Riktigt bra. Men de skall gärna veta vad de pratar om och de bör granskas för i många fall så är de alldeles hejvilda och ljuger ihjäl sig. Skall dock tilläggas att om du blivit lurad, ring in och be att de lyssnar på ljudfilen. Har telefonförsäljaren ljugit i själva ljudupptagningen så är de körda och du kan sova lugnt & tryggt.

Problemet är att Comhem och andra telefonförsäljare inte spelar in och sparar hela samtalet utan oftast bara sparar delen där kunden tackar ja till avtalet. Därför bör man spela in det själv vilket ger dig en helt annan möjlighet att försvara avtalet du har tackat ja till (eller inte tackat ja till för den delen).

Har ett exempel som inte är kopplat till ComHem men handlar om detta med telefonavtal. Var en telefonförsäljare som ville hyra ut en "super dammsugare" till familjen, vi var inte intresserade men veckan efter kom det ett stort paket med en damsugare i och första fakturan på 2000kr i månaden i hyra (för en jäkla damsugare!). Ringde upp företaget som direkt hävdade att de hade spelat in samtalet där vi hade tackat ja till avtalet. Berättade för dem att vi också hade samtalet inspelat och det bara var bluff och båg. De mumla nått om att något måste blivit fel och sa åt oss att skicka tillbaka damsugaren varav vi svarade att de fick komma och hämta den.
Tror den stod kvar i lådan på vinden i säkert 5 år utan att det kom någon, borde vara lite mer prioriterat om den är så bra så de kan ta 2000kr i månaden för att hyra den!

Permalänk
Medlem

Hehehehe tjo det verkar finnas en del lirare där ute...

en praktisk fråga då: hur spelar man in samtal själv? Har enbart mobil, Android OS.

Permalänk
Medlem

Fick dem att ringa upp mig idag igen; blev en tjej denna gång, trevlig och ok till en början. Sedan blev det mycket "blablabla är du med?" hela tiden. Jodå jag är med, jag har faktiskt koll på vad jag har och vad ComHem har att bjuda på, har dessutom funktionell hjärna tack.

Anyway, tackade ja till erbjudandet om än hon inte kunde förse mig med ett tydligt svar gällande just telefondelen. På ComHems hemsida står det i paketerbjudandet att man betalar 29kr/månad för telefonin, som man dock får ringa för. Alternativt erbjuder comhem samma paket men helt utan telefoni, samma pris. I och med att vi inte har fast telefoni längre och inte tänkte börja med det igen vill jag alltså inte betala 29kr/månad för ingenting. Det blev skapligt vagt kring detta och det verkade som att jag inte kunde få det paketet utan telefoni över huvudtaget. Men däremot skulle jag få någon tjänst som tar bort den där 29kr/månad men det lät lite som att den skulle vara gratis i 3 mån - sedan kommer den tjänsten kosta mig också/ändå. Där var hon alltså väldigt flummigt och otydligt och började bli irriterad när jag inte var nöjd med flummiga svaret. Men sket i det till slut och tänkte istället låta dem skicka rubbet sedan får jag väl kika på avtalet/papprena.

Får se till att läsa riktigt ordentligt när paketet dyker upp i alla fall. Något specifikt man bör se upp för? Jag kommer iaf inte packa upp något eller stoppa in kortet förrän jag läst igenom villkoren och är nöjd - är jag inte det hänger jag i telefonen. Undrar bara om det isf blir samtal till Comhem eller till Comera? (som annars inte går att ringa på numret dem själva ringer ifrån, men det kanske står ett annat nr i villkoren?)

Kan nog egentligen leva med att betala 29kr/mån för telefoni ändå, men det är en principsak och det verkar onekligen svårt för telemarketingpersonalen att svara tydligt på alla frågor. Spelade iaf in samtalet själv också så dem kan iaf inte försöka något där

Håller tummarna!

Permalänk
Medlem

Samtalen kommer alltid att gå till Com Hem - det är de som kan se dina tjänster. Tänk på att det kan ta ett tag innan tjänsterna bokas in - om du får ny hårdvara (digitalbox, modem) så kan du helt enkelt göra så att du ringer in till kundtjänst när produkterna finns att hämta ut för att stämma av dina abbonemang. De kan ge dig ett tydligt svar på kostnader, bindningstider och annat.

Är du inte nöjd då - be att få prata med uppsägningsavdelningen. De kopplar dig och avslutar tjänsterna, alternativt hookar upp dig med något snarlikt som var sagt från början

Visa signatur

HetaPriser - ett community för fyndletare.

Permalänk
Medlem

Det går alldeles utmärkt att kontakta Com Hem, Bredbandsbolaget mfl och be dem att sluta ringa upp. Dock så har dem fortfarande rätt att skicka ut reklam och kampanjer med e-post och till din adress.

Permalänk
Skrivet av Dryad:

Hej på er!

Blev uppringd av en kille som hade ett erbjudande från ComHem; har bredband där i dagsläget och nu var det någon kampanj där man kunde få bredband + tv + telefon och i princip billigare än vad jag betalar för enbart bredband i dagsläget. Lät onekligen intressant och nej, jag är inte blåögd och därav blev det inte av något med det; när jag nämligen började fråga lite mer ingående om priserna och allt han nämnde så framgick det rätt tydligt att killen aldrig klarade matematik i skolan och att han i stort sett inte visste vad erbjudandet verkligen var.

Jag är dock egentligen rätt intresserad av erbjudandet, ringde tbx till numret han ringde ifrån men då hamnar man hos Comera telesvar. Ringde ComHem och dem känner inte till kampanjen/kan inte matcha den, hos dem finns paketet med men betydligt mindre lockande.

Det jag undrar är: hur "farliga" är Comera? Jag skulle kunna kontakta dem via hemsidan och be dem ringa igen/ringa någon där själv, men frågan är om man egentligen gör bättre i att betala lite mera och skaffa paketet direkt hos ComHem via deras kundjänst? Vad gör Comera precis att dem har möjligheten att erbjuda paketet billigare? Dem handlar i uppdrag av ComHem, så nog borde väl egentligen ComHem veta vad det är dem erbjuder och på något vis kunna erbjuda samma sak själva?

Om man tackar ja till erbjudandet via Comera telefonförsäljaren, hur blir det då med fakturorna i praktiken? Kommer jag i grund och botten förbli kund direkt hos ComHem och få fakturor och info därifrån, eller kommer allting att gå via Comera?

Tacksamt för svar ifall några av er har tackat ja på sådana erbjudanden och har koll. Som jag skrev i början är jag inte blåögd och väl medveten om bluff-företag och falska fakturor osv, så nog kommer jag vara försiktigt med vad jag skriver på/går med på. Men om det i slutänden är ComHem jag kommer ha med att göra känns det tämligen lugnt för min del (om än jag vet att även dem kan vara luriga).

Mvh
//Joris

Comera är ju ett telemarketingföretag, DOCK skulle jag ALDRIG någonsin tacka ja via telefon eller till en telefonförsäljare oavsett vad "erbjudandet" som nu låter så bra är. Glöm bort det där snabbt och teckna ingenting.

Visa signatur

Asus 560ti 448 Core @ 950/1900/4400Mhz @ 1.30V , Intel 2500K, Noctua SE2, ASRock Z68 Extreme3, 8GB Vengance 1600MHz, 550 Silencio, 650W 80+ CM, 500GB WD 7200RPM. BenQ 2220HD.

Konsol: Xbox 360 @ 32" 720P Samsung.

Permalänk
Medlem

Heh samma tjejen jag pratade med igår ringde tillbaka idag, och informerade mig om att hon hade kollat upp det jag hade frågat om ang telefonin mer noggrannt och visst hade jag rätt, och av den anledningen hade hon stoppat avtalet. Hon kunde inte erbjuda mig paketet helt utan telefoni (som på ComHem hemsida), berättade däremot att hon hade räknat på det hela och jag skulle trots dem 29kr/månad spara en bra slant jämfört med erbjudandet direkt från Comhem. Det hade hon absolut rätt i, men jag tackade nej nu ändå. Nöjer mig med bredband och EM fotboll i skitkvalitet. Eller så hinner dem gallra i skogen här bredvid huset så kanske man kan skaffa sig satellit eller så

Känns iaf som att det hela gick ok till, men man måste verkligen lyssna noggrann och fråga det man vill och vara tydligt i det.

Sååå... någon so har bra förslag till hur man får in digital (HD) tv till acceptabelt pris?