Konstanta blåskärmar... skulle behöva lite hjälp

Permalänk

Konstanta blåskärmar... skulle behöva lite hjälp

Jag skulle behöva lite hjälp angående min dator. Det är så att den kraschar och blåskärmar konstant(jag har båskärmat 14 gånger på 2 dar och 3 gånger medan jag skrev det här inlägget).
Jag vet inte vad som orsakar det (men jag misstänker just nu att det är mitt moderkort eller min cpu, dock så är jag ingen expert på hårdvara).
Krascherna och blåskärmarna kan inträffa när som helst, från att jag startar datorn och till att den varit på ett par timmar.
Jag har testat mina ram-minnen genom att köra dom individuellt och genom memtest. Jag har testat med en annan hårddisk och det funkar fortfarande inte, så den är inte problemet.
Enligt "Whocrashed" så är problemen troligtvis på grund av "ntoskrnl.exe" alltså kernel processen
Drivrutinerna för mitt grafikkort, mitt ljudkort och mitt moderkort är alla uppdaterade.
Jag har också väldigt nyligen blåst hela datorn med tryckluft för att få ut damm och skit

Mina specs är följande:
Operativsystem: Microsoft Windows 7 utan sp2 (men jag har installerat om mitt windows och innan hade jag sp2 med senaste uppdateringarna och hade samma problem)
Processor: Intel Core2 Quad Q
Processorkylare: jag vet inte
Moderkort: MSI P45 Neo-F
Minne: 2x Crucial 2048MB DDR2 PC6400 2x Corsair (vet inte vilken modell) 2048Mb
Grafikkort: GeForce GTX 580
Hårddisk: Samsung HD502IJ 500Gb
Nätaggregat: inte helt säker på den heller
Övrig kylning: vet inte
Övriga komponenter: vet inte
Temperaturer: 60C processor med full belastning, kring 34C i lådan

jag har kört prime95 och fick resultaten

[Sat May 26 00:51:42 2012]
FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4
Hardware failure detected, consult stress.txt file.
FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4
Hardware failure detected, consult stress.txt file.
[Sat May 26 00:52:35 2012]
FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4
Hardware failure detected, consult stress.txt file.
FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4
Hardware failure detected, consult stress.txt file.
[Sat May 26 00:54:33 2012]
FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4
Hardware failure detected, consult stress.txt file.
FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4
Hardware failure detected, consult stress.txt file.

Dold text

Eftersom länken för minidumps uppladdningen är nere så listar jag blåskärms problemen här:

Driver irql not less or equal
Irql not less or equal
Memory management
System service exception
Driver overran stack buffer
Unexpected kernel mode trap
Critical object termination
Kmode exeption not handled

Dold text

Säg till om ni vill ha mer information så kan jag ta reda på det. Om nån har en bra ide om vart jag kan ladda upp mina blåskärmsdumpar får ni gärna dela den.

Jag uppskattar all hjälp jag får.

Permalänk
Medlem

Kan ändå vara något i Windows.

Räcker inte att uppdatera eller installera ovanpå den gamla som du gjort för då mappar med filerna som ställer till det ändå bli kvar. Därför måste man först avinstallera och leta efter kvarglömda mappar som du tar bort själv.

Men enda sättet att verkligen utesluta alla Windows och partitions fel är att ta bort och skapa nya partition som du formatera och installera Windows på. Att bara formatera räcker inte för vissa fel blir kvar då.

Först när du gjort det kan du anta att det är något hårdvarufel.

Nätagget tar du reda på genom att öppna datorn och kolla namnet modell på klisterlappen. Om agget är av budget eller dålig kvalite så är ålder viktig att veta.

Nu antar jag att du byggd datorn själv och att det inte är en färdigbyggd märkesdator.

Permalänk
Medlem

Ominstallera windows, funkar inte detta så kan det vara god tid att uppgradera processorn, moderkort och minnen ^^ Skulle tro att core 2 quad inom kort kommer att bli en flaskhals ifall denna inte överklockas

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk

Jag är ledsen om jag inte var helt tydlig, men jag har formaterat om hårddisken, tagit bort partitionerna, gjort en ny partition och installerat windows efter det. Jag gjorde det först på min hårddisk och sen på en hårddisk som jag fick låna av min kompis. Problemen fortsatte ändå.

Datorn är ett egenkonstruerat paket från komplett.se (Dom satte dock ihop den) och de enda nya komponenterna jag har är mitt grafikkort och mina 2 corsair ram stickor.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=386808 Det här är nätagget jag har och det är 2 och ett halvt år gammalt.

Som sagt så uppskattar jag all hjälp jag får

Permalänk
Medlem

Hur och när började blåskärmarna att dyka upp?

Permalänk

Ungefär två veckor sedan började alla blåskärmarna. Hur vet jag inte, men jag har inte ändrat någon hårdvara eller köpt någonting annat nytt som det isåfall kan ha berott på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde1224:

Ungefär två veckor sedan började alla blåskärmarna. Hur vet jag inte, men jag har inte ändrat någon hårdvara eller köpt någonting annat nytt som det isåfall kan ha berott på.

Du installerade inte någon ny mjukvara runt den tiden?

Permalänk

Inte vad jag kommer ihåg. Det borde väl ändå isåfall ha slutat med blåskärmar när jag rensade datorn helt och installerade om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde1224:

Inte vad jag kommer ihåg. Det borde väl ändå isåfall ha slutat med blåskärmar när jag rensade datorn helt och installerade om?

Om du installerade nya drivrutiner eller annat som påverkar OS så kan du ha gjort samma sak efter att du ominstallerade OSet också.

Annars tror jag att din PSU har degraderats och därmed gör att din dator inte längre är stabil, något som ofta händer efter ett par år med billiga nätaggregat.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det här stämmer, men kan kanske vara orsaken till dina blåskärmar, speciellt med tanke på att det kanske är några år gammalt.

"Paulieg - That is a BAD PSU. Do not put it in your system. PSU's are the most important components in a system. Poorly made psu's. Can't recall right now who makes them, but they have a history of blowing up and taking components with them."

http://www.techpowerup.com/forums/showthread.php?t=75512

Försök låna ett annat agg av någon för att testa om det är det som är felet

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"