CSS column Tex -moz-column Sortering

Permalänk

CSS column Tex -moz-column Sortering

Jag har en lista med objekt som ser ut som nedan. "tWo_Wrapper" är behållaren och "tWo_WorkWrapp" är de innehållsbärande objekten.

Nu spottar jag ut fler "tWo_WorkWrapp" med AJAX och har problem med ordningen. Jag antar att den här "column" grejen är bäst anpassad för text men skulle bli sjukt snyggt att lösa t.ex. en sån här sida: http://reformrevolution.com/ med, med pure CSS.

Problemet jag har är att om jag först spottar ut 1,2,3,4 så hamnar de rätt, tills de börjar byta rad. Sedan vill de ordna sig som om de hade flödats som text, alltså att objekten fylls på från vänster topp tills de når den dynamiska botten då de fylls på från nästa column uppifrån och ner. Det jag vill uppnå är samma effekt som sidan jag länkade till att de alltid fylls på underifrån.

.tWo_Wrapper{ margin-top: 30px; position: relative; width: 100%; -moz-column-count: auto; -moz-column-gap: 20px; -moz-column-width:250px; -webkit-column-count: auto; -webkit-column-gap: 20px; -webkit-column-width:250px; column-count: auto; column-gap: 20px; column-width:250px; } .tWo_WorkWrapp{ background-color: #FFFFFF; padding: 10px; display: inline-block; margin-left:0px; margin-bottom:20px; }

Permalänk
Medlem

Spontant tror jag inte att du kan lösa det där med vanlig css. Om du inte har en fixerad bredd på sidan såklart, då tror jag att man kan klura ut något. Problemet är ju att du vill att det ska flyta ut över hela skärmen antar jag?
Med lite javascript inräknat är det ju inga problem.

Visa signatur

"Debugging is twice as hard as writing the code in the first place. Therefore, if you write the code as cleverly as possible, you are, by definition, not smart enough to debug it." - Brian W. Kernighan

Permalänk
Medlem

Jag tror Isotope är något du söker: http://isotope.metafizzy.co/

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Skrivet av ePoint:

Spontant tror jag inte att du kan lösa det där med vanlig css. Om du inte har en fixerad bredd på sidan såklart, då tror jag att man kan klura ut något. Problemet är ju att du vill att det ska flyta ut över hela skärmen antar jag?
Med lite javascript inräknat är det ju inga problem.

Att fylla ut det över hela sidan är inga problem. Enda problemet jag har kvar är som sagt att den fylls på från vänster topp och ner i kolumner istället för från vänster topp, horisontellt mot höger hörn och sedan fyller på under där det passar.

Skrivet av rumpnisse:

Jag tror Isotope är något du söker: http://isotope.metafizzy.co/

Jo, om jag vill använda Javascript så är det en lösning, som jag kollat på. Men jag har blivit tjurig och vill lösa det utan eller iaf minimalt med javascript som jag i sådana fall skriver själv.

Det optimala är en renodlad CSS lösning och det måste ju (tycker jag) gå lösa att sortera dem annars inne i en column mech?

Permalänk

Vet inte om jag förstod det till 100% men var det något såhär du menade ungefär? http://jsfiddle.net/Lackevafan/39UXL/

Permalänk
Skrivet av Lackevafan:

Vet inte om jag förstod det till 100% men var det något såhär du menade ungefär? http://jsfiddle.net/Lackevafan/39UXL/

Yes, exakt så där ska det se ut och så där ser det ut för mig då jag började tråden. Fantastiskt bra att du kunde visa det så andra förstår, bra sida!

Problemet som är kvar då om du använder t.ex. Firebug är att om du följer boxlistan nedåt så ser du att de inte ligger horisontalt ordnat utan vertikalt utifrån vänsterkanten. Dvs BOX-1 är längst upp till vänster, BOX-2 är nedanför denna istället för till höger om den. Är ni med, eller förklarar jag uruselt?

Permalänk
Skrivet av -=*ThE_cRoW*=-:

Problemet som är kvar då om du använder t.ex. Firebug är att om du följer boxlistan nedåt så ser du att de inte ligger horisontalt ordnat utan vertikalt utifrån vänsterkanten. Dvs BOX-1 är längst upp till vänster, BOX-2 är nedanför denna istället för till höger om den. Är ni med, eller förklarar jag uruselt?

Förstår exakt hur du menar och vad jag har för mig så finns det ingen lösning för att sortera horisontalt utan bara vertikalt eftersom den väljer och fylla en kolumn i taget. Det har stört mig också att det inte går att sortera horisontalt och för att fixa det tror jag en javscripts lösning behövs. Förhoppningsvis har jag fel

Permalänk
Skrivet av Lackevafan:

Förstår exakt hur du menar och vad jag har för mig så finns det ingen lösning för att sortera horisontalt utan bara vertikalt eftersom den väljer och fylla en kolumn i taget. Det har stört mig också att det inte går att sortera horisontalt och för att fixa det tror jag en javscripts lösning behövs. Förhoppningsvis har jag fel

Du verkar ha rätt. Med tanke på hur länge jag nött på detta och hittar ingen lösning.. Jag hatar termen men måste ändå säga det. De är ju lite stört faktiskt! Jag förstår konceptet att det ska flöda som text, och detta är ju jättebra för det ändamålet men för det jag (och antagligen massor andra vill göra) funkar det inte och finns ingen lösning i scopet. Det suger!

Permalänk
Skrivet av -=*ThE_cRoW*=-:

Du verkar ha rätt. Med tanke på hur länge jag nött på detta och hittar ingen lösning.. Jag hatar termen men måste ändå säga det. De är ju lite stört faktiskt! Jag förstår konceptet att det ska flöda som text, och detta är ju jättebra för det ändamålet men för det jag (och antagligen massor andra vill göra) funkar det inte och finns ingen lösning i scopet. Det suger!

Håller med dig på det där, varför inte ha ett alternativ för att kunna välja hur man vill att det ska sorteras skulle underlätta mcyket för många tror jag. Och om jag minns rätt så kom väl förslaget på multi-column redan 1999 och efter så många år borta man väl nästan kunna fixat så att det fungerade så. Var tvungen att ha sådär på ett projekt tidigare men då slutade det med ett javascript men fick det aldrig lika bra och snabbt som med bara CSS men det sorteras rätt i alla fall. Blir lite fundersam vad du ska använda detta till

Permalänk
Skrivet av Lackevafan:

Håller med dig på det där, varför inte ha ett alternativ för att kunna välja hur man vill att det ska sorteras skulle underlätta mcyket för många tror jag. Och om jag minns rätt så kom väl förslaget på multi-column redan 1999 och efter så många år borta man väl nästan kunna fixat så att det fungerade så. Var tvungen att ha sådär på ett projekt tidigare men då slutade det med ett javascript men fick det aldrig lika bra och snabbt som med bara CSS men det sorteras rätt i alla fall. Blir lite fundersam vad du ska använda detta till

Mm, absolut!

Det är till vår (wdo.se) nya hemsida. Så inget stort outside the box direkt men den här problemställningen har varit en av mina heliga graler och jag trodde att 2012 skulle bli året. Jag postar en länk till webben då den är ute.