Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Testade du flera USB-tangentbord? Vilket/vilka? Och exakt vilken version uppdaterade du till? Jag lägger vidare informationen till BIOS-teamet.

Har bara ett som jag kan testa med. QPad MK-85. Tangentbordet lyser upp så det får ström, inga knappar funkar dock. Inte innan jag kommit in i Windows. Köpte ett billigt PS/2 tangentbord som funkar direkt.
Bios-version 23.7 (20120221). Inget jag valde helt aktivt, lät Live Update 5 peka ut vilken som var senaste versionen och installerade via det verktyget.

OBS! Musen funkar klockrent i denna versionen av BIOS (när jag väl kommer in) så är som om det är strul med bara tangentbordet och inte musen. Kan det ha nåt med specialhantering som QPAD har för att uppnå full NKRO via USB? Tror tangetbordet identifierar sig som flera om man tittar i enhetshanteraren.

Datorn funkar för mig nu, men hade varit trevligt med en BIOS som inte kräver att jag byter tangentbord om jag skall pula med överklockning i BIOS.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Deaflong:

Enligt MSI:s forummedlemmar samt ARTIC ska en Accelero Xtreme Plus ll, alternativt lll, fungera på ett MSI GTX 560ti Hawk. Är detta något ni kan verifiera?

Vi kan inte verifiera kompabilitet med tredjepartskylare rent officiellt, men håldelningen är densamma på alla GTX560Ti, vilket innebär att kylare som bara kyler GPU:n bör fungera.

Skrivet av Arginj:

Det vore kanon om du kunde kolla upp detta! Det jag undrar är alltså om man kan koppla moderkortet till iMacen via TB och således använda iMacen som skärm, men använda GPUn som sitter i PCI-e-slotten istället för den integrerade. Kanske går att lösa med lucid eller liknande?

Skrivet av Broken-arrow:

Trevligt tråd:) Hade faktisk varit bra att fått reda på hur det kommer funka med Thunderbolt och GPU.

Jajamän, jag har lagt frågan vidare och borde få svar till imorgon eller så.

Skrivet av Youjimbo:

Har bara ett som jag kan testa med. QPad MK-85. Tangentbordet lyser upp så det får ström, inga knappar funkar dock. Inte innan jag kommit in i Windows. Köpte ett billigt PS/2 tangentbord som funkar direkt.
Bios-version 23.7 (20120221). Inget jag valde helt aktivt, lät Live Update 5 peka ut vilken som var senaste versionen och installerade via det verktyget.
Tack för informationen, har vidarebefodrat även detta. Hoppas ha ett uppdaterat BIOS under veckan som skall lösa problemet.
OBS! Musen funkar klockrent i denna versionen av BIOS (när jag väl kommer in) så är som om det är strul med bara tangentbordet och inte musen. Kan det ha nåt med specialhantering som QPAD har för att uppnå full NKRO via USB? Tror tangetbordet identifierar sig som flera om man tittar i enhetshanteraren.

Datorn funkar för mig nu, men hade varit trevligt med en BIOS som inte kräver att jag byter tangentbord om jag skall pula med överklockning i BIOS.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Något nytt om qpad mk85 problemet? tänkte fråga inte hört något på 2-3 veckor

Permalänk
Medlem
Skrivet av bosis1:

Något nytt om qpad mk85 problemet? tänkte fråga inte hört något på 2-3 veckor

Ställer samma fråga fast om Corsair K90, har ni släppt det nya bioset?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Föredetting

Det finns ett nytt BIOS till Z68A-GD55 och GD65 (G3) som heter P1 som ska inkludera tangentbordsfixar.

GD65 G3: http://www.msi.com/product/mb/Z68A-GD65--G3-.html#/?div=BIOS
GD55 G3: http://www.msi.com/product/mb/Z68A-GD55--G3-.html#/?div=BIOS

Testa gärna dessa, återkom om det inte skulle fungera.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Välkomna! Sitter med ett mobo från er här, riktigt nöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

Kommer ni att komma med Z77 mITX moderkort?

Visa signatur

#Framtiden

Permalänk

Själv är man en MSi fanboy, så det hät var najjz

Permalänk
Föredetting
Skrivet av TedRohlin:

Kommer ni att komma med Z77 mITX moderkort?

Kan inte ge dig ett definitivt positivt svar i nuläget, men jag hoppas på ett själv och har pushat lite för det. Ingenting inom en omedelbar framtid, men Computex borde kunna ge en och annan överraskning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av gammarayburst:

Hej Jonas!

Kan man möjligen få någon liten hint om när en lightningversion av gtx 680 kan tänkas komma? Vore grymt!

Skrivet av Meantek:

Du kan få en väldigt liten hint; snart.

Det kommer alltså en lightningversion, eller menade du detta kort? www.msi.com/product/vga/N680GTX-Twin-Frozr-2GD5-OC-.html

Inget nytt på datumfronten?

Permalänk
Föredetting

På en fråga om Lightning skulle jag aldrig få för mig att syfta på en överklockad Twin Frozr-version.

Inget nytt datum, men Computex är runt hörnet. Jag har även sett till att skicka dit Jonas och Emil, så nästa vecka ska vi veta mer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

På en fråga om Lightning skulle jag aldrig få för mig att syfta på en överklockad Twin Frozr-version.

Inget nytt datum, men Computex är runt hörnet. Jag har även sett till att skicka dit Jonas och Emil, så nästa vecka ska vi veta mer.

Fint blev lite "orolig" när inget lightning dyker upp på er sida, men då kanske man kan få uppgradera snart

Permalänk
Skrivet av mrSvamp:

Inne på 3:e MSI moderkortet (i år!!!), först ett 880GM-E45, sen ett E55. Det första dog sporadiskt vid lite temperatur (ej överklockat), det andra självdog i lördags (ej överklockat, bara slutar POSTA). Så här sitter man nu ett 760GM-E51 (ej överklockat). Välkomna till forumet MSI, ses nog snart igen.

Hört talas om reklamation?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Stödjer erat moderkort Z77A-G45 SLI? Det står att det gör det på t.ex Inet och på själva moderkortet men på eran hemsida står det att det inte gör det. Vad stämmer?

Permalänk
Skrivet av Marcus h:

Stödjer erat moderkort Z77A-G45 SLI? Det står att det gör det på t.ex Inet och på själva moderkortet men på eran hemsida står det att det inte gör det. Vad stämmer?

Om det står på modekortet så är det nog att det stödjer det Men är inte 100% säker på det...

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Vact:

Fint blev lite "orolig" när inget lightning dyker upp på er sida, men då kanske man kan få uppgradera snart

Det är inte officiellt än, vilket gör att jag inte riktigt kan bekräfta att det kommer. Men det gör det.

Skrivet av Marcus h:

Jajamän, Z77A-G45 stödjer SLI och Crossfire. En smula suspekt att det inte står med på vår sida dock, ska ta en titt på läget där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad ska man säga uppdaterade bioset du uppgav skulle göra så att mitt mk85 funkade från start men nu har jag ingen dator alls:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av bosis1:

Vad ska man säga uppdaterade bioset du uppgav skulle göra så att mitt mk85 funkade från start men nu har jag ingen dator alls:(

Jasså du fick också samma problem? Jag köpte ett extra PS/2-tangentbord på webhallen för 59 för att komma runt problemet. Inte ofta jag roddar i BIOS. Tror det har att göra med hur QPAD löst NKRO via USB. Det identifierar sig som flera tangentbord. Det sura är att det fungerade med den gamla BIOS-versionen. Då fungerade dock inte Diablo 3-musen så värst bra...

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Jasså du fick också samma problem? Jag köpte ett extra PS/2-tangentbord på webhallen för 59 för att komma runt problemet. Inte ofta jag roddar i BIOS. Tror det har att göra med hur QPAD löst NKRO via USB. Det identifierar sig som flera tangentbord. Det sura är att det fungerade med den gamla BIOS-versionen. Då fungerade dock inte Diablo 3-musen så värst bra...

problemet är att hela datorn inte funkar nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av bosis1:

problemet är att hela datorn inte funkar nu

Oj, det var ju illa. Jag kör med V23.7 i mitt moderkort (Z68A-GD55). Det funkar. Måste bara köra med PS/2-tangentbord.
Har du gjort nån ändring i BIOS? Kan du komma in i BIOS? Kolla inställningarna på din SSD så du inte installerat windows med AHCI och så har den backat till default efter uppdatering som är IDE. Eller tvärtom kanske?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

den startar inte får ingen skärm och den startar om sig var 3e sekund så jag vet inte riktigt vad jag ska göra tror jag har ivy bridge drivers men han skrev att p1 var för tangentbord fixen också

Permalänk
Föredetting

Svarade på ditt PM om det, bosis1. Låter bra konstigt, P1-BIOS inkluderar fixar för tangentbord också.

Däremot står det lite varningstexter på nedladdningssidan;

Citat:

*Please download and execute the file in USB pen drive only.
System will restart several times to update ME firmware after updated system BIOS. Please DO NOT remove the USB pen drive until ME update sucessfully.
*Please make sure you have read the SOP before you update the BIOS.
SOP Download: BIOS & ME update SOP
*MSI recommend you to update BIOS with ME8 only if you are using IvyBridge 22nm CPU.

Så, som jag ser det, laddar man hem en EXE-fil, som måste läggas på en USB-sticka. Den känner även av om ditt moderkort stöds, därefter får du en readme-fil på hur du flashar BIOS också. Följ den, så ska det vara lugnt.

Visa signatur

Permalänk
Föredetting

I övrigt fick jag en liten orelaterad uppdatering nyss...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

gjorde allt det där la filen på en usb sticka datorn startade om ca 3gr och sista gången stod det datorn startas nu om låt usb stickan sitta i och sen dog den den startade alldrig upp sig igen

Skrivet av Meantek:

Svarade på ditt PM om det, bosis1. Låter bra konstigt, P1-BIOS inkluderar fixar för tangentbord också.

Däremot står det lite varningstexter på nedladdningssidan;

Så, som jag ser det, laddar man hem en EXE-fil, som måste läggas på en USB-sticka. Den känner även av om ditt moderkort stöds, därefter får du en readme-fil på hur du flashar BIOS också. Följ den, så ska det vara lugnt.

Permalänk
Föredetting

Skumt, men det låter med andra ord som ett dött moderkort, av någon anledning. Det enda som egentligen går att göra är att skicka in till återförsäljaren och få ett nytt. Det nya BIOSet är självklart testat sedan tidigare och funkar internt. Har inte varit några generella klagomål heller, det hade vi hört om vid det här laget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Skumt, men det låter med andra ord som ett dött moderkort, av någon anledning. Det enda som egentligen går att göra är att skicka in till återförsäljaren och få ett nytt. Det nya BIOSet är självklart testat sedan tidigare och funkar internt. Har inte varit några generella klagomål heller, det hade vi hört om vid det här laget.

Ska jag skicka in det till cdon och vad ska jag skriva felet är till dom " att modekortet dog av en bios uppdaterig?

Permalänk
Föredetting
Skrivet av bosis1:

Ska jag skicka in det till cdon och vad ska jag skriva felet är till dom " att modekortet dog av en bios uppdaterig?

Säg bara att det inte startar alls, hellre. Har de följdfrågor, nämn BIOS-uppdateringen och att du varit i kontakt med oss.

Visa signatur

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Arginj:

Det vore kanon om du kunde kolla upp detta! Det jag undrar är alltså om man kan koppla moderkortet till iMacen via TB och således använda iMacen som skärm, men använda GPUn som sitter i PCI-e-slotten istället för den integrerade. Kanske går att lösa med lucid eller liknande?

Skrivet av Broken-arrow:

Trevligt tråd:) Hade faktisk varit bra att fått reda på hur det kommer funka med Thunderbolt och GPU.

Thunderbolt kommer fungera ungefär som ni hoppades; det går att köra på externa skärmar med en dedikerad GPU i PCI-E med just Virtu. Den här videon förklarar det mesta: http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=ajA0...

Visa signatur

Permalänk
Föredetting

Något nytt är på gång... Är du redo?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

vad är det för något vattenkylning på modekortet?