Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Bästa sättet att dela en ljudfil med ett forum på nätet?

Permalänk

Bästa sättet att dela en ljudfil med ett forum på nätet?

Hej!

Vad tycker ni är det bästa sättet att dela en ljudfil med ett forum på nätet? Jag ska säga det direkt att det inte rör sig om någon piratkopierad musikfil i mp3 format här. Jag är den enda "copyright" ägaren här. Det är min egen fil, och det är inte ens musik, det är ett memo från telefonen.

Några forum på nätet tillåter t.ex. att man laddar upp bilder direkt på forumets server. Men de flesta forum tillåter inte det, däribland Sweclockers forum. Dessa forum förväntar sig att man laddar upp filen på en extern webbplats och sedan länkar till innehållet. Det är riktigt dålig stil kan jag tycka nu när diskutrymmet är så billigt. Inte minst med tanke på att externt innehåll försvinner med tiden, även om tråden och forumet överlever. Och inte minst med tanke på att många inte tillåter s.k. "hot linking" dvs. att bädda in en bild från en extern webbplats i ett forum.

Finns det någon bra tjänst på nätet där man liksom med bilder på t.ex. Image Shack kan ladda upp ljudfiler för att dela på forum?

Ge mig några förslag är ni snälla.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

http://soundcloud.com/upload

Annars så är det knappast dålig stil. Eller skulle ni i Swecs skor känna att det vore toppen att köpa in fåtal TB för att användarna ska kunna ladda upp filer? Med allt vad det innebär av extra resurser till trafik och server, för att inte tala om ganska mycket extra jobb för moderatorer. Det tar en kvart och en tråd för att få tag i en passande sida att ladda upp sina filer på, sen länkar man't och det fungerar.

Inget strössel på glassen men det gör inget.

EDIT: Förtydligade mitt gnällande.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Typ box/google drive?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Skrivet av Alakai:

http://soundcloud.com/upload

Annars så är det knappast dålig stil. Eller skulle ni vilja köpa fåtal TB för att andra ska kunna ladda upp ljud att belasta servern med?

Tack för den! Ska testas!

Men vad menar du med att det inte är dålig stil? Vadå köpa några TB? Vem ska köpa det?... jag som laddar upp eller vadå? Det är väl fan ingen big deal om man laddar upp en fil på ynka 250 KB? Ska man behöva springa runt och leta efter ställen att ladda upp den på bara för det?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Skrivet av fizzdan:

Typ box/google drive?

Skickades från m.sweclockers.com

Hur skiljer sig Box och Google Drive från andra file hosting sajter så som File Dropper? Länk: http://www.filedropper.com/

Här är några stycken jag hittade: http://www.audiohostings.com/

Men alla de här verkar ha en s.k. file type limitation, dvs. att man bara kan ladda upp en viss typ av ljudfiler. Det kan vara mp3, wma, aiff, midi, ogg och så vidare.

Dessvärre är min fil sparad i 3gp format. Det är som sagt bara ett memo, så den är inte ens 1 MB och är inspelad helt i mono.

Men den här typen av sajter som File Dropper är lite mer som Image Shack, eller hur? För många av såna här sajter kräver inte registrering, och de fungerar enligt principen "upload and forget". Men med Google Drive behöver man registrera sig först, och jag antar att det är så med Box också.

Sedan undrar jag också en sak, bryter man länken till en fil i Google Drive om man typ flyttar runt den till annan mapp? Eller är länken permanent? Och vad händer om man synkar Google Drive mot datorn och man tar bort filen från datorn, försvinner den från Google då också?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Nu ser jag att Soundcloud inte har stöd för 3gp.

"We support AIFF, WAVE, FLAC, OGG, MP2, MP3, AAC, AMR and WMA files."

Så det blir nog att konvertera filen först.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Hur skiljer sig Box och Google Drive från andra file hosting sajter så som File Dropper? Länk: http://www.filedropper.com/

Här är några stycken jag hittade: http://www.audiohostings.com/

Men alla de här verkar ha en s.k. file type limitation, dvs. att man bara kan ladda upp en viss typ av ljudfiler. Det kan vara mp3, wma, aiff, midi, ogg och så vidare.

Dessvärre är min fil sparad i 3gp format. Det är som sagt bara ett memo, så den är inte ens 1 MB och är inspelad helt i mono.

Men den här typen av sajter som File Dropper är lite mer som Image Shack, eller hur? För många av såna här sajter kräver inte registrering, och de fungerar enligt principen "upload and forget". Men med Google Drive behöver man registrera sig först, och jag antar att det är så med Box också.

Sedan undrar jag också en sak, bryter man länken till en fil i Google Drive om man typ flyttar runt den till annan mapp? Eller är länken permanent? Och vad händer om man synkar Google Drive mot datorn och man tar bort filen från datorn, försvinner den från Google då också?

har de krav på ett visst format är det la bara att köra zip/rar?

och vad det gäller att synka filer så är det la mer för back-up, inte att dela med sig på forum?

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk

Nu har jag i alla fall konverterat 3gp filen till mp3 med hjälp av ett program som heter 3GP to MP3 Converter från Shiver Software. Den finns att ladda ner från CNET Downloads.

Länk: http://download.cnet.com/3GP-to-MP3-Converter/3000-2194_4-109...

Jag rekommenderar denna i fall någon mer behöver konvertera 3gp till mp3. Jag har testat två till andra som inte duger något alls, och som dessutom vill att man ska köpa licens. Programmet här ovan är helt gratis och man behöver bara ange input och output file och klicka för att konvertera. Inga komplicerade inställningar behöver göras, den bibehåller alla parametrar från ursprungsfilen.

Skrivet av fizzdan:

har de krav på ett visst format är det la bara att köra zip/rar?

och vad det gäller att synka filer så är det la mer för back-up, inte att dela med sig på forum?

Okej, så om jag laddar upp den till Google Drive så kan jag få en länk till filen som jag kan dela på forumet? Och den länken ändras inte så länge filen ligger kvar?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111