Permalänk
Medlem

reservoar:lim till plexi+ en fråga

hej
det är så här att jag har tänkt göra en reservoar som passar mitt bygge, jag har redan plexi hemma men undrar vad man ska ha för lim, jag har eproxy lim, hur bra funkar det?vilket lim ska man använda annars?

hur mycket skillnad är det mellan att ha reservoar och en T-koppling(utan alltså) ?

vilka nipplar ska man använda?

//gulbanan

fel rubrik
Permalänk
Medlem

Hittade en trevlig länk som du kan ha nytta av i allafall

http://www.dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id...

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

hej
det är så här att jag har tänkt göra en reservoar som passar mitt bygge, jag har redan plexi hemma men undrar vad man ska ha för lim, jag har eproxy lim, hur bra funkar det?vilket lim ska man använda annars?

hur mycket skillnad är det mellan att ha reservoar och en T-koppling(utan alltså) ?

vilka nipplar ska man använda?

//gulbanan

Jag har bara kört med en egenbyggd reservoar. Men en t-koppling verkar vara dumsnålt. Ingen påfyllningsbuffert och krångligt att fylla systemet. Min reservoar limmade jag med acrifix 116 och det blev bra till slut. Snålade med limmet första gången eftersom jag inte ville att det skulle smeta ner. Men efter att ha tätat med mer lim blev det bra.

För att ansluta reservoaren använder du vanliga nipplar som till vilket block som helst. Hålet du fyller på med stänger du sedan med en sådan här plugg. Tänk på placeringen av tanken, in- och utlopp för att underlätta pumpen.

Permalänk

Ju större volym du har på systemet ju längre tid tar det för vattnet att bli varmt.

Visa signatur

Black Legend:Asus P8Z68, 2600k, 16gb Corsair Vengance,GTX580, Silverstone Strider 1,5kw, @ Custom H2O
Htpc: Asus P7P55DE, Core i5 760, 8gb Kingston Hyper-X, Asus GTX 465, Silverstone Strider 850w,4,5TB @ Custom H2O
Htpc2: Bitfenix Prodigy, Asus E45M1-I, 8gb Corsair vengance LP, 80gb ssd, 150w Pico

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Hittade en trevlig länk som du kan ha nytta av i allafall

http://www.dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id...

riktig fet länk tack så mycket ska kanske t.o.m. polera de gamla plexiglaset

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Jag har bara kört med en egenbyggd reservoar. Men en t-koppling verkar vara dumsnålt. Ingen påfyllningsbuffert och krångligt att fylla systemet. Min reservoar limmade jag med acrifix 116 och det blev bra till slut. Snålade med limmet första gången eftersom jag inte ville att det skulle smeta ner. Men efter att ha tätat med mer lim blev det bra.
För att ansluta reservoaren använder du vanliga nipplar som till vilket block som helst. Hålet du fyller på med stänger du sedan med en sådan här plugg. Tänk på placeringen av tanken, in- och utlopp för att underlätta pumpen.

jag såg din tråd riktigt fet faktiskt, problemet är båda pengar och utrymme i chassiet jag ville ha vattenkylning så jag tog det enklaste allternativet. kör med två hd6950 plus en omodulärt nätagg i ett 40x40cm chassi så det e inte direkt så mycket utrymme.

men nu ska jag montera raden (240mm)utanför kanske till och med reservoarn. så ska kolla om biltema har detta limmet
några tips ang limmningen*? btw hur fästade nipplarna?gängade ? måste jag ha skruvar för mitt plexi är 5 mm tjock så känns svårt och borra i den:/(enligt mej)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Core2Quad:

Ju större volym du har på systemet ju längre tid tar det för vattnet att bli varmt.

En liten buffert har man men kör man systemet många timmar om dagen märker man inte av den

Permalänk
Medlem

Stoppa lite plexi i en glasburk och häll på aceton, vänta sedan ~24h och du har ett perfekt lim för jobbet.

Skrivet av Gulbanan:

jag såg din tråd riktigt fet faktiskt, problemet är båda pengar och utrymme i chassiet jag ville ha vattenkylning så jag tog det enklaste allternativet. kör med två hd6950 plus en omodulärt nätagg i ett 40x40cm chassi så det e inte direkt så mycket utrymme.

men nu ska jag montera raden (240mm)utanför kanske till och med reservoarn. så ska kolla om biltema har detta limmet
några tips ang limmningen*? btw hur fästade nipplarna?gängade ? måste jag ha skruvar för mitt plexi är 5 mm tjock så känns svårt och borra i den:/(enligt mej)

Det är två saker man ska tänka på när man borrar i akrylglas, köra långsamt och kyla ordentligt. Hursomhelst, säker på att du inte ska köpa en Swifttech Micro Res? Dom tar inte upp mycket plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Core2Quad:

Ju större volym du har på systemet ju längre tid tar det för vattnet att bli varmt.

lite jobbigt i ett litet chassi, men du får gärna ge mej tips på vart jag kan ha reservoar(kolla mitt galleri, reven xs) så får du en bild på hur chassiet ser ut. hur många liter vatten ska den innehålla(marknadens är på runt 0,7 liter)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babianen:

Stoppa lite plexi i en glasburk och häll på aceton, vänta sedan ~24h och du har ett perfekt lim för jobbet.

värt ett försök, tack för tipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

jag såg din tråd riktigt fet faktiskt, problemet är båda pengar och utrymme i chassiet jag ville ha vattenkylning så jag tog det enklaste allternativet. kör med två hd6950 plus en omodulärt nätagg i ett 40x40cm chassi så det e inte direkt så mycket utrymme.

men nu ska jag montera raden (240mm)utanför kanske till och med reservoarn. så ska kolla om biltema har detta limmet
några tips ang limmningen*? btw hur fästade nipplarna?gängade ? måste jag ha skruvar för mitt plexi är 5 mm tjock så känns svårt och borra i den:/(enligt mej)

Så länge pumpen klarar av att bli matad med vatten enligt fysikens lagar så kan du placera kylningen hur du vill. Jag skruvade också så skruvarna blev ju som skruvtvingar och andra fästanordningar. Men du ska inte behöva skruva, 5mm är för tunt för det. Men snåla inte med limmet. Det kan även går att göra eget lim genom att lägga små bitar plexi i aceton, för acrifixet är inte så billigt. Du kan kolla forum där folk bygger egna akvarium.

1/4" gänga är det om jag mins rätt. Så jag borrade och gängade dit nipplarna.
Jag tog själv den här guiden till hjälp vid bygget http://www.bit-tech.net/modding/guides/2010/02/28/how-to-make....