Ultrabook för 7500:-? Asus U36SG med extra SSD eller Sony Vaio T13?

Permalänk
Medlem

Ultrabook för 7500:-? Asus U36SG med extra SSD eller Sony Vaio T13?

Skulle behöva lite råd...

Jag har 7500:- för ett jobb som ska gå till en ny dator. Har kikat på Asus U36SG (http://www.dustin.se/product/5010619965/asus-u36sg-ci5-2-5-6g...) som verkar vara bra bang for the buck (i5-2450M, GeForce GT 610M, USB3 etc.) förutom mekanisk HDD. inom budget kan man köpa till en 120 GB Intel 330 SSD (http://www.dustin.se/product/5010627962/intel-330-series-2-5-...).

Nackdelen med ovasntående dator är att det är en Sandy Bridge CPU, vilket känns lite trist nu när Ivy Bridge snart är här. Alternativet är Sony Vaio T13 (http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/153529-sony_vaio_svt1...) för ungefär samma pengar. Den har dock osäkert leveransdatum (framflyttat från 1 juni till mitten av månaden) och eftersom den inte är släppt än så finns det inte så många recensioner.

Hur mycket bättre i verkligheten är Sony:n med den nya i5-3317U CPU:n och INtel HD 4000 GPU jämfört med Asus:ens i5-2450M CPU och GeForce GT 610M GPU?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av n0ir:

Skulle behöva lite råd...

Jag har 7500:- för ett jobb som ska gå till en ny dator. Har kikat på Asus U36SG (http://www.dustin.se/product/5010619965/asus-u36sg-ci5-2-5-6g...) som verkar vara bra bang for the buck (i5-2450M, GeForce GT 610M, USB3 etc.) förutom mekanisk HDD. inom budget kan man köpa till en 120 GB Intel 330 SSD (http://www.dustin.se/product/5010627962/intel-330-series-2-5-...).

Nackdelen med ovasntående dator är att det är en Sandy Bridge CPU, vilket känns lite trist nu när Ivy Bridge snart är här. Alternativet är Sony Vaio T13 (http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/153529-sony_vaio_svt1...) för ungefär samma pengar. Den har dock osäkert leveransdatum (framflyttat från 1 juni till mitten av månaden) och eftersom den inte är släppt än så finns det inte så många recensioner.

Hur mycket bättre i verkligheten är Sony:n med den nya i5-3317U CPU:n och INtel HD 4000 GPU jämfört med Asus:ens i5-2450M CPU och GeForce GT 610M GPU?

Sitter också och funderar på Asus U36SG. Den verkar oerhört nice. Finns dock inte mycket recensioner på den. Hur är skärmen och trackpaden t.ex?

Permalänk
Medlem

Jag gillar personligen att Asus:en har separata knappar på touchpaden. Vi har en Asus UX31:a här hemma där hela arean är tryckkänslig och det gör mig galen.:S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av n0ir:

Jag gillar personligen att Asus:en har separata knappar på touchpaden. Vi har en Asus UX31:a här hemma där hela arean är tryckkänslig och det gör mig galen.:S

Jo. Och sedan har den ju diskret grafikkort också.. vilket är nice!

Vet inte hur mycket det skiljer sig mot Ivy Bridge inbyggda GPU men det borde väl fortfarande skilja sig?

Permalänk
Medlem

Lite svårt att hitta benchmarks eftersom prestandan inte bara beror på GPU utan också vilken CPU som används (i.a.f. när det gäller Intel HD 4000) men enligt http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-610M.63759.0.html så verkar nya Intel HD 4000 vara 22% BÄTTRE än GeForce 610M, trots att Geforce-kortet är dedikerat?

Intel HD 400 får 10887.8 i 3DMark05 medan NVIDIA GeForce 610M får 8313 (http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-...)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av n0ir:

Lite svårt att hitta benchmarks eftersom prestandan inte bara beror på GPU utan också vilken CPU som används (i.a.f. när det gäller Intel HD 4000) men enligt http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-610M.63759.0.html så verkar nya Intel HD 4000 vara 22% BÄTTRE än GeForce 610M, trots att Geforce-kortet är dedikerat?

Intel HD 400 får 10887.8 i 3DMark05 medan NVIDIA GeForce 610M får 8313 (http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-...)

Oj jävlar. Men 2450m är väl bättre än den nya Ivy Bridge-processorn när det gäller prestanda?

Blev iaf lite mer sugen på en Ivy Bridge nu. Borde ju gå att spela en mängd spel med Intel HD 4000 på lägre inställningar.

Permalänk
Inaktiv

HP Envy 6-1090eo finns för 8300kr om man har studentrabatt:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1245947

Den har rätt nice stats. Visserligen väger den lite mer (2.10kg) men den har även 15.6", Ivy Bridge-processor, 6GB RAM, 500GB hybridhårddisk, 7670M diskret grafikkort... vad tror du om den? Finns dock inga vettiga recensioner men hade varit nice att veta om mousepadden, skärmen och tangentbordet är något att ha.

Är rätt snygg: http://www.youtube.com/watch?v=XvRlob35RCE

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att Vaion använder sig av en U-processor (ultra low voltage) vilket betyder att:
2450m är snabbare än 3317U och att Vaion har en nerklockad version av HD4000. Exempelvis i de tidiga recensionerna med Asus UX31A med samma processor som Vaion så ger det inbyggda HD4000 betydligt mycket sämre fps i spel än vad notebookchecks test visar (då de använt datorer med M-processorer och inte U).

Jag är verkligen ingen expert så ta det jag säger med en nypa salt, men jag tror att Asusen med 610m kommer prestera bättre än Vaion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stupo:

HP Envy 6-1090eo finns för 8300kr om man har studentrabatt:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1245947

Den har rätt nice stats. Visserligen väger den lite mer (2.10kg) men den har även 15.6", Ivy Bridge-processor, 6GB RAM, 500GB hybridhårddisk, 7670M diskret grafikkort... vad tror du om den? Finns dock inga vettiga recensioner men hade varit nice att veta om mousepadden, skärmen och tangentbordet är något att ha.

Är rätt snygg: http://www.youtube.com/watch?v=XvRlob35RCE

Över 2 kg. blir lite väl tungt för mig men om man kan tänka sig en lite mindre portabel så verkar den ju onekligen nice! Också för dyr för mig, jag har en strikt budget (ersättning för ett jobb) på 7500:- (kan ev. sträckas till 8000:- men där är det stopp).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fek09:

Kom ihåg att Vaion använder sig av en U-processor (ultra low voltage) vilket betyder att:
2450m är snabbare än 3317U och att Vaion har en nerklockad version av HD4000. Exempelvis i de tidiga recensionerna med Asus UX31A med samma processor som Vaion så ger det inbyggda HD4000 betydligt mycket sämre fps i spel än vad notebookchecks test visar (då de använt datorer med M-processorer och inte U).

Jag är verkligen ingen expert så ta det jag säger med en nypa salt, men jag tror att Asusen med 610m kommer prestera bättre än Vaion.

Jaså?! Jag hade som vanligt uppenbarligen ingen koll på nya CPU generationer... Trodde att Ivy Bridge automatiskt var bättre än motsvarande Sandy Bridge i samma klass (i5, i7 etc.).

Då kanske det är lika bra att slå till på Asus U36SG och en SSD?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0ir:

Jaså?! Jag hade som vanligt uppenbarligen ingen koll på nya CPU generationer... Trodde att Ivy Bridge automatiskt var bättre än motsvarande Sandy Bridge i samma klass (i5, i7 etc.).

Då kanske det är lika bra att slå till på Asus U36SG och en SSD?

Skickades från m.sweclockers.com

Vid samma clockfrekvens så är de säkert bättre+strömsnålare men i detta fallet så jämför du 2 olika kategorier. jämfört med förra generationens u-processorer så är IB bättre. Batteritiden borde dock vara bättre på Vaion om det är något som du bryr dig om

Edit: Hur den nerclockade HD4000 presterar jämfört med 610m har jag egentligen ingen aning om alls och att de skulle prestera ganska lika var ren spekulation. Det enda jag bygger det på är att HD4000 i vanliga fall är 20% snabbare än 610m och att den nerclockade då borde närma sig denna nivån. Men med tanke på att du får en SSD till samma pris också så skulle jag nog valt att gå med Asusen.

Permalänk
Inaktiv

Har beställt Asus U36SG från Dustin då jag hittade den på "fyndavdelningen" för endast 4900kr. :]
Bör få den imorgon eller övermorgon, svarar gärna på frågor.

Permalänk
Medlem

4900:- inkl. moms? Det var ju väldigt billigt... Var det bara ett enstaka exemplar eller finns det flera för det priset? URL?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av n0ir:

4900:- inkl. moms? Det var ju väldigt billigt... Var det bara ett enstaka exemplar eller finns det flera för det priset? URL?

Fanns bara en, hade nog riktigt tur! Slog till nästan direkt jag såg det.

Permalänk
Inaktiv

U36!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Asus.David:

Yea ska hämta den imorgon från posten. :]

Permalänk

Hade en tidigare version av U36 förut, men gav den till min far då jag saknade vissa saker. Min version hade även hybrid-SSD men verkar i övrigt lika. Den är relativt smidig, men större och tyngre än riktiga ultrabooks. Batteritiden är bra.

Skärmen är mindre bra, dåliga betraktningsvinklar och bara 1366x768 vilket var alldeles för lite för min smak. Tangentbordet är inte upplyst vilket jag störde mig på. Inbyggda ljudet var inte heller något att hurra för.

Jag köpte min för ca 11000, men det var ca ett år sedan. Idag skulle jag nog inte betala en krona mer än 5000 för denna maskin, vill man lägga mer än så är det bättre att kolla på en riktig ultrabook.

Permalänk
Medlem

Hmm är ute efter en ny laptop (inte nödvändigtvis en ultrabook) antar att man väntar till efter Computex om man är smart..

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av infinity08:

Hade en tidigare version av U36 förut, men gav den till min far då jag saknade vissa saker. Min version hade även hybrid-SSD men verkar i övrigt lika. Den är relativt smidig, men större och tyngre än riktiga ultrabooks. Batteritiden är bra.

Skärmen är mindre bra, dåliga betraktningsvinklar och bara 1366x768 vilket var alldeles för lite för min smak. Tangentbordet är inte upplyst vilket jag störde mig på. Inbyggda ljudet var inte heller något att hurra för.

Jag köpte min för ca 11000, men det var ca ett år sedan. Idag skulle jag nog inte betala en krona mer än 5000 för denna maskin, vill man lägga mer än så är det bättre att kolla på en riktig ultrabook.

Den har dock flera fördelar gentemot Ultrabooks; t.ex. snabbare processor, mer minne, diskret grafikkort, fler portar än t.ex. Zenbook, uppgraderbar hårddisk m.m, därför passar den bättre för vissa än Ultrabooks, t.ex. mig.

Jag behövde en dator med bra processor för att köra DAWs men flera flera VSTis igång samtidigt. Tror en Ultrabook kan ha flaskhalsat där om jag inte gått upp i ~10kkrklassen. Nu fick jag ju den här för 4900kr vilket känns rätt nice. Det enda jag stör mig lite på hitills är mousepaden som verkar vara lite seg men den har däremot en "diskret" knapp vilket inte Ultrabooks brukar ha. Ser hitills endast fördelar med U36:an förutom skärmen och vikten gentemot Ultrabooks. ~200g mer eller mindre spelar dock en mindre roll för mig.

Tangentbordet var sjukt nice och vet man var knapparna ligger behöver man ingen tangentbordsbelysning. Stör mig bara på det i vanliga fall så det blev bra för mig!

Permalänk

SSD U36SG

Hey

Någon som känner ett auktoriserat ASUS verkstan som kan byta utt min hårddisk til en SSD, utan at bryta garantien?

Har forsökt at kontakta Letmerepair men dom utförer inte sånt service.

Thanks!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av leonfrdsg:

Hey

Någon som känner ett auktoriserat ASUS verkstan som kan byta utt min hårddisk til en SSD, utan at bryta garantien?

Har forsökt at kontakta Letmerepair men dom utförer inte sånt service.

Thanks!

tyvärr går de inte på U36 utan att bryta garantin.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stupo:

Den har dock flera fördelar gentemot Ultrabooks; t.ex. snabbare processor, mer minne, diskret grafikkort, fler portar än t.ex. Zenbook, uppgraderbar hårddisk m.m, därför passar den bättre för vissa än Ultrabooks, t.ex. mig.

Jag behövde en dator med bra processor för att köra DAWs men flera flera VSTis igång samtidigt. Tror en Ultrabook kan ha flaskhalsat där om jag inte gått upp i ~10kkrklassen. Nu fick jag ju den här för 4900kr vilket känns rätt nice. Det enda jag stör mig lite på hitills är mousepaden som verkar vara lite seg men den har däremot en "diskret" knapp vilket inte Ultrabooks brukar ha. Ser hitills endast fördelar med U36:an förutom skärmen och vikten gentemot Ultrabooks. ~200g mer eller mindre spelar dock en mindre roll för mig.

Tangentbordet var sjukt nice och vet man var knapparna ligger behöver man ingen tangentbordsbelysning. Stör mig bara på det i vanliga fall så det blev bra för mig!

den är inte ens mycket tjockare än en ultrabook. Personligen vill jag också ha snabbare processor och gärna lite grafik. Tycker fortfarande U36 är en av våra bästa modeller och till ett väldigt bra pris just nu.

Permalänk
Inaktiv

Är det glossy skärm på den? ser inte riktigt på bilder? Min ska användas lite överallt och då blir glossy uteslutet direkt.

Trevligt att inte alla laptops är jävla utlrabooks. Hellre lite tjockare men med bra batteritid och grafik som kan i alla fall dra igång spel (EVE så man kan byta skills )

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxMi-24:

Asus U36SG är glossy skärm, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stupo:

Den har dock flera fördelar gentemot Ultrabooks; t.ex. snabbare processor, mer minne, diskret grafikkort, fler portar än t.ex. Zenbook, uppgraderbar hårddisk m.m, därför passar den bättre för vissa än Ultrabooks, t.ex. mig.

Jag behövde en dator med bra processor för att köra DAWs men flera flera VSTis igång samtidigt. Tror en Ultrabook kan ha flaskhalsat där om jag inte gått upp i ~10kkrklassen. Nu fick jag ju den här för 4900kr vilket känns rätt nice. Det enda jag stör mig lite på hitills är mousepaden som verkar vara lite seg men den har däremot en "diskret" knapp vilket inte Ultrabooks brukar ha. Ser hitills endast fördelar med U36:an förutom skärmen och vikten gentemot Ultrabooks. ~200g mer eller mindre spelar dock en mindre roll för mig.

Tangentbordet var sjukt nice och vet man var knapparna ligger behöver man ingen tangentbordsbelysning. Stör mig bara på det i vanliga fall så det blev bra för mig!

Klarar datorn av att spela Diablo 3? Prova denna sida och kolla om du nu inte har spelet själv. http://www.systemrequirementslab.com/cyri/
Köpte själv en precis för samma pris på webhallen som "fyndvara" klass 3 "Gott skick". Jag gillar dock inte besudlad elektronik, men för det priset kunder jag inte låta bli och datorn är bara till för användning när jag åker hem till föräldrarna på somrarna och jul/nyår så man inte behöver sitta vid deras skitdator.

Permalänk

Kan man inte skicka den på verkstan och be dom byte hårddisk? Har läst från dustin at dom gör det for 230,- men om dom bytar hårddisken, då brytar dom vel ochså min garanti eller hur?

Permalänk
Medlem

Spelar både Diablo 3 och Civilization V på min U36SG utan några som helst problem, bytte upp mig från en UL30VT och är väldigt nöjd hittils. Det enda negativa jag kan säga är att den som redan nämnts har lite dålig betraktningsvinkel, men stör mig inte nämvärt på det.

Permalänk
Inaktiv

Har nu haft min U36SG i ett par månader.
Är versionen med 2450m och 6GB-minne.

Är otroligt nöjd. Batteritiden är över all förväntan. Prestandan kanon. Skärmen grymt bra. Tangentbordet likaså. Portabiliteten är i klass med Ultrabooks. Det enda negativa är att touchpadden hänger sig lite smått ibland.

Har kunnat spela Starcraft 2 utan laddare i ca 4 timmar. Väldigt bra!

Jag ger den 5/5 i prisvärdhet och 5/5 i nöjdhet.

Köp!