Hjälp med att formatera 110GB partition

Permalänk
Medlem

Hjälp med att formatera 110GB partition

Hej, behöver lite hjälp.

Har en 120 GB WD hdd, den har jag gjort 2 st partitioner av. En på 10GB och en på 110GB, men när jag ska formatera den stora partitionen med Win2000, då börjar den att formatera men när den kommer till drygt 90% så lägger den av och säger att den inte kan formatera enheten.

Vad e det som är fel, behöver jag något annat program för att formatera disken eller va kan det vara??

Mvh

Viktor

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det för filsystem? Har för mig att WIn2k har lite problem med stora FAT-partitioner.

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har tänkt mig att köra FAT32, men om något blir knas så får en väl köra något annat

Vilket filsystem är det bästa att köra om man tänker sig helheten?

Mvh

Viktor

Permalänk
Medlem

ntfs ska du köra.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Några följdfrågor:

Går det att köra FAT32 på den ena partitionen och NFTS på den andra?

Om jag nu skulle kunna göra det, kommer det innebära problem att flytta filer eller dylikt mellan partitionerna?

Mvh

Viktor

Permalänk
Medlem

Win2000 vägrar att formattera FAT32-partitioner som är större än 32GB. Det är en inbyggd begränsning. Win2000 kan hantera större om dom är formatterade i t ex Win98.

Permalänk
Medlem

använd partition magic

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omnibüs
använd partition magic

Jupp, som Omni säger, använd Partition Magic, trial finns på deras sida.

OT: Nice avatar. /me wants

Visa signatur

Scout som är sugen på en utmaning?

Permalänk
Medlem

ntfs ska du köra.. jag formatera min nya wd120gbse igår.. gick fin fint o göra en partition på 106 gig..

Visa signatur

Fractal Terra | ASUS ROG STRIX B850-I | 9800X3D + Thermalright X47 | 64 GB D5 6000 MT | 9070 XT

YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viktor_L
Några följdfrågor:

Går det att köra FAT32 på den ena partitionen och NFTS på den andra?

Om jag nu skulle kunna göra det, kommer det innebära problem att flytta filer eller dylikt mellan partitionerna?

Mvh

Viktor

Jag har:
c: = fat32 5gb
d: = fat32 30gb
e: = ntfs resten ca 30gb

och det går att kopiera filer emellan dem.

Det man skall tänka på om man gör tex c: till ntfs och d: som fat 32 osv och sen installerar windows från dos så blir d: c: för att dos inte kan läsa ntfs utan specialprogram.

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk
Medlem

Du kommer få otroligt mycket "slack" om du kör en fat 32 partition på 110 GB. I och med att klusterstorleken kommer bli väldigt stor...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

NTFS i windows annars lär dig Linux å formater på noltid en disk på 120Gb med ext3 filsystem.

Permalänk
Medlem

annars finns det ett schysst partiotionerings program för dos som heter part och är väldigt smidigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Holm

Jupp, som Omni säger, använd Partition Magic, trial finns på deras sida.

Hmm... Har för mig att Partition Magic 7.0 bara stöder upp till 80 gig.....

Version 8.x stöder upp till 160gig påstar dom på hemsidan.....

Nu har ju Jag inte dom problemen att Jag behöver en version som klarar 160gig men snart är det ju fan dags att inhandla en 120gigare ... Nu undrar jag hur man partitionerar en 120gigare ?

Kör föv win98se och tänker _inte_ byta till Me, 2k eller xp så det så!

Edit: Fdisk kanske ?

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·
.

Permalänk
Medlem

pa1983: bättre köra xfs, det klår ext3 på alla punkter.