Vad vi tycker om Windows 8

Permalänk
Skrivet av strejf:

Många bra tips om hur man bemästrar W8. Är det inte läge för att starta en ny tråd för just W8-tips. Det här är ju en tråd som är menad för dem som vill tycka till om MS nya operativsystem.

strejf, du har ju bra kunskaper om W8, men det är förmodligen inte många som kommer att ta del av dem och dina fina små tips så länge ni håller på att diskutera här vid "klagomuren".

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z68AP-D3 CPU: Intel Core i7 2600K Grafik: ASUS Radeon HD 6870 1GB Minne : Corsair 8GB (2x4096MB) Vengeance Blue OS-diskar: 2 x Intel SSD 500GB Chassi : Silverstone HTPC (modifierat) Nätdel: Corsair 600W Operativsystem: OSX 10.9.5 Mavericks och Windows 7 Hoj: FLHRCI

Permalänk
Medlem

fan va tråkigt varför? det är ju mycket snyggare med aero glass!

http://www.nordichardware.se/nyheter/85-software/45905-window...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

fan va tråkigt varför? det är ju mycket snyggare med aero glass!

http://www.nordichardware.se/nyheter/85-software/45905-window...

Snyggare är ju en smaksak, men jag misstänker att Aero kommer att finnas kvar som tillval på samma sätt som Windows Classic UIt finns idag. Sedan så tycker jag att det är ganska naturligt och väntat att de skulle göra såhär om de ska tvinga på andra Metro element. Aero skär sig helt enkelt mot de andra elementen.

Det jag hoppas på men som verkar vara en dum förhoppning är att MS optimerar UI elementen i Windows 8 för användning av mus. Nu tycker jag självklart inte att de ska ändra hur det fungerar på tablets, utan bara att de tar sitt förnuft till fånga genom att designa en ny version av Metro till datorer med mus. De har trots allt en del intressanta element i den nya server managern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Snyggare är ju en smaksak, men jag misstänker att Aero kommer att finnas kvar som tillval på samma sätt som Windows Classic UIt finns idag. Sedan så tycker jag att det är ganska naturligt och väntat att de skulle göra såhär om de ska tvinga på andra Metro element. Aero skär sig helt enkelt mot de andra elementen.

Det jag hoppas på men som verkar vara en dum förhoppning är att MS optimerar UI elementen i Windows 8 för användning av mus. Nu tycker jag självklart inte att de ska ändra hur det fungerar på tablets, utan bara att de tar sitt förnuft till fånga genom att designa en ny version av Metro till datorer med mus. De har trots allt en del intressanta element i den nya server managern.

Eller som idag att man kan ställa hur genomskinligt det ska vara och att standard är på 0 genomskinlighet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Eller som idag att man kan ställa hur genomskinligt det ska vara och att standard är på 0 genomskinlighet?

Nja, hela tanken grundtanken med Metro designspråket är "less is more", så jag tror inte att de kommer att implementera genomskinlighet. Men jag tror inte att Aero kommer att tas bort helt heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Skillnaden där är ju att Microsoft är ett öppet OS som alla tillverkare kan använda sig av.

Det beror på vad man menar med öppen. När det gäller källkoden så är den stängd.
Men det är nog ingen som tar en i örat om man är inne och pillar i den på sin egen dator

Skrivet av Atlas Tasume:

Windows 8 är alldeles kantigt och tråkigt tycker jag. Är vi tillbaka i Windows ME igen?

"Windows har bara blivit bättre"

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Det beror på vad man menar med öppen. När det gäller källkoden så är den stängd.

Jo! Fast jag skrev ju i texten du citrerade vad jag menade med "öppen".

Permalänk
Medlem

Har kört Windows 8 nu ett tag och var väll en av dom som var mycket kritisk till att det inte fanns någon startknapp, men nu måste jag säga att jag har ändrat mig totalt. Saknar inte startknappen för fem öre!

Det känns som det går mycket snabbare att hitta det man letar efter och Metro ser inte så illa ut som jag tyckte i början. Dessutom når man alla "mer avancerade inställningar" så snabbt så snabbt genom högerklick nere till vänster.
En annan sak som jag gillar är tiden det tar att starta datorn, min dator startar mycket snabbare än med Windows 7.

Däremot undrar jag om det är någon som använder menyn till höger? Känns som att den inte skulle behövas egentligen.

Visa signatur

*L_A_N_N_Z_Y*

Permalänk
Medlem

Hur gör man nu för att få sin uppgraderingskupong till Win 8 i handen? (Oem vs retail, färdigbyggs i butik eller bygga själv och köpa till Win 7)?

Permalänk
Medlem

Ja nu har man installerat w8 på en separat hårddisk på laptopen. Först var man bra vilsen. Ingenting tycktes vara på sin vanliga plats och det hände märkliga saker som man inte hade under uppsikt på något sätt.

Men nu ja, det här är ganska bra tycker jag. Tröskeln för att komma in i det var ganska hög dock. Gillar som van Windows Phone användare Metro och på en surfplatta så känns det överlägset iOS och Android. Känns mer "riktigt" på något sätt som om det knappt finns några begränsningar som typ, ingen flash och inte kunna köra Diablo t ex.

En grej som i allafall jag kom på mig själv att göra var att jag ville trycka på skärmen ibland...

Jag håller med om att det borde finnas en tråd eller guide med tips och tricks eller en FAQ. Det vore guld.

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem

Anser att metro borde vara ett val. Jag tycker bättre om en liten startmeny i hörnet än en startmeny som tar upp flera skärmars storlek

Metro är grymt om man kör med touch, fast utan känns det bara som påtvingade onödigheter

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ser nu att jag blivit gillad 126 gånger på bara 600 inlägg. Roligt! Kan man koppla det till att jag har ganska hög trovärdighet ändå?

Man kan ju inte "ogilla" på detta forum, precis som på PK-fejan.

Om du nu är så j*vla omtyckt, varför är du "avstängd"? (I rest my case, your honour).

W8 kommer jag aldrig att installera eller köra, inte efter allt jag läst sett och provat. Polarna verkar ha ungfär samma inställning.

my $0.02

Permalänk
Medlem

Det här kan ju aldrig bli nån sucsse bland dom som är över 20 år. helt olika från tidigare utgåvor, har setat hela morgonen och försökt göra det win7 likt så man begriper skiten.

Permalänk
Avstängd

Jag gillar Metro på min Windows Phone Mango. Men där styr man med fingrarna och drar, trycker på en tryckskärm.
Likadant på en pekplatta, där ser jag framtiden för Windows 8:
http://www.engadget.com/2012/02/02/windows-phone-8-detailed/
http://www.techradar.com/news/mobile-computing/tablets/window...

Som tur vet jag att Windows 7 blir långlivat. De flesta företag hoppade över Vista och gick direkt till Windows 7 från XP.
Även där jag jobbar håller XP fasas ut till förmån för Windows 7.
De kommer aldrig ta kostnaden för att gå till Windows 8 på desktop de närmaste åren.
http://www.zdnet.com/blog/bott/microsoft-quietly-extends-cons...
http://www.theverge.com/2012/6/6/3067350/windows-7-600-millio...

Paradoxalt ser jag det här som Linux chans att komma tillbaks på desktop (för privatpersoner) efter att ha varit uträknat de senaste åren.
http://www.extremetech.com/computing/121015-windows-8-may-dri...
http://www.ubuntu.com/ubuntu

Permalänk
Medlem

Windows 8 är mer som Windows 7 de lux.

Måste nog ge ris till Microsoft, de har blivit väldigt lata nu den här tiden. Det verkar nästan som de har inga ideer kvar.

Måste tyvärr dissa dem. Men ger hiss i alla fall för att den är snabb.

Förlåt, Microsoft men det är bara inget nytt för mig.

/Martin

PS: Detta är vad jag tycker om operativsystemet, 'nuff said.

Visa signatur

Main: Intel i5 4670K | ASUS Geforce GTX 970 | Corsair Vengeance 16 GB DDR3 | Phanteks P400 | Cryorig H7 | EVGA Supernova G2 650W
Retro: AMD Athlon XP 2200+ | Nvidia Geforce 3 Ti200 | 3DFX Voodoo 2 (SLI) | 512MB DDR | Soundblaster Live! | Windows 98 SE

Permalänk
Avstängd

Jag tycker det kanske trots allt är bra att de försöker med nåt annorlunda. Hade Windows 8 bara sett ut som en uppdaterad Windows 7 hade den nog inte passat på plattor och smartphones:
http://www.zdnet.com/blog/btl/windows-8-give-microsoft-credit...

När den skarpa versionen kommer kommer jag att ge den en chans i alla fall. En beta version förväntar jag mig inte vara helt färdig.
Håller nog med denna kommentar på Zdnet:

Adapt or die
"The worst thing that Microsoft could ever do is to make Windows 8, 9, 10, and 11 just like Windows 7, then see the world pass by them as desktops become less relevant compared to mobile devices like smartphones and tablets. Sure, making Windows 8 just like Windows 7 would make businesses happy, but anyone advocating that Microsoft should continue down the same path needs to look at RIM and BlackBerry OS 5, 6, and 7 and tell me what they didn't do right to get into the position they are in now. And the answer would clearly be "not respond to the iPhone fast enough"

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnh3:

Jag tycker det kanske trots allt är bra att de försöker med nåt annorlunda. Hade Windows 8 bara sett ut som en uppdaterad Windows 7 hade den nog inte passat på plattor och smartphones.

Men nu passar det ju knappt vanliga datorer?!

Permalänk

Har någon lust och förklara för mig vad det är för skillnad på Windows 8 och Windows 8 RT? Kommer dom flesta surfplattor levereras med RT förinstallerat? Arm då givetvis.. Är RT en nedbantad version av Windows 8? Läste något om att RT inte stödjer tredjepartsprogram utan enbart program från win marketplace? Varför vill man då ha både metro och klassiska skrivbordet på sin desktop? Sedan bara metro på sin platta med Windows RT? Jag fattar ta mej f.. ingenting? Haha, är det någon skillnad på RT och IOS? Verkar ju vara precis samma låsta mjukvara bara det att Microsoft krånglar till allt lite mer. Jaja den som lever som får se helt enkelt..

Permalänk
Medlem

Jag börjar gilla det här riktigt ordentligt nu. Snabbt och rappt och smidigt med alla nya kommandon via tangentbordet. Stör mig inte på att man bara kan se två program samtidigt på en skärm, jag har personligen aldrig haft behov att se mer än två på en skärm, då använder jag två skärmar. Gamla desktopen saknar jag inte just nu men det är bra att den finns. Kommer absolut fortsätta använda Win 8 på alla mina datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan1980:

Har någon lust och förklara för mig vad det är för skillnad på Windows 8 och Windows 8 RT? Kommer dom flesta surfplattor levereras med RT förinstallerat? Arm då givetvis.. Är RT en nedbantad version av Windows 8? Läste något om att RT inte stödjer tredjepartsprogram utan enbart program från win marketplace? Varför vill man då ha både metro och klassiska skrivbordet på sin desktop? Sedan bara metro på sin platta med Windows RT? Jag fattar ta mej f.. ingenting? Haha, är det någon skillnad på RT och IOS? Verkar ju vara precis samma låsta mjukvara bara det att Microsoft krånglar till allt lite mer. Jaja den som lever som får se helt enkelt..

RT är anpassad för arm. Den kan alltså inte köra vanliga program kompilerade för x86. Sedan är jag inte säker på om man faktiskt kommer åt en skrivbordsmiljö på RT. De metroanpassade programmen ska till stor del fungera på både x86 och ARM (RT).

Permalänk

Ook. tack tack

Permalänk

Kan tänka mig Windows 8 på tablets, och kanske även på laptops om det finns smidiga multi-touch lösningar på pekplattan.

Dock inte på min stationära.

Visa signatur

Asus P8Z68-V // Intel i5 2500K // R9 280X // 8GB 1600Mhz Corsair // Define R3// Fractal Design Tesla 550w // Kingston 60Gb SSD och en 300Gb för lagring // Windows 7 Ultimate 64-Bit // Samsung P2450H //

Permalänk
Medlem

Kommer man kunna byta till Windows 7-temat i Windows 8?

Visa signatur

Laptop: Asus N76VZ 17,3''|Specs: CPU: Intel i7 3610QM 2.4 Ghz|Minne: 8Gb|HDD: 750GB 7200rpm|GPU: Nvidia Geforce GT 650M|OS: Windows 7 Ultimate 64-bit|Övrigt: 1920x1080p

Permalänk
Medlem

Microsoft förklarar varför de tog bort startknappen - det var vi användare som ville det.
http://idg.se/2.1085/1.457095

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindows:

Enligt Gartner planerar Microsoft att fasa ut skrivbordet helt fram till 2020. Sen är det bara Windows RT som gäller.
Desktopen dör.

Är ju inte precis vad det står i artikeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindows:

Microsoft förklarar varför de tog bort startknappen - det var vi användare som ville det.
http://idg.se/2.1085/1.457095

Enligt Gartner planerar Microsoft att fasa ut skrivbordet helt fram till 2020. Sen är det bara Windows RT som gäller.
Desktopen dör.

Från Dos till NT till RT.
http://idg.se/2.1085/1.456900

Dos följde med fram till XP, då tog NT helt över. Nu kommer NT följa med RT fram till 2020 enligt Gartner. NT försvinner och RT tar över.

Skickades från m.sweclockers.com

Det jag undrar är om deras undersökningsprogram kunde förstå skillnaden mellan att trycka på Windows tangenten när man har hel fönster uppe (spel) och när man är på skrivbordet?

Personligen använder jag bara Windows tangenten när jag är i spel eftersom tabba ur inte alltid funkar så bra.

Sen behöver jag inte knappen men! jag vill ha den gamla startmenyn, metro är ren skit, ville jag ha övergödda ikoner hade jag lagt dem på skrivbordet direkt.

Dos: Du kan göra en sak åt gången.
Skrivbordet: Du kan göra oändligt med saker samtidigt.
Metro: Du kan göra två saker samtidigt.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Det jag undrar är om deras undersökningsprogram kunde förstå skillnaden mellan att trycka på Windows tangenten när man har hel fönster uppe (spel) och när man är på skrivbordet?

Jag ser inte riktigt hur detta är relevant med någon av artiklarna?

Om folk använder Start knappen för att byta fokus ifrån ett spel, så använder de ju faktiskt inte Start menyn precis som MS säger.

Skrivet av Dahle86:

ville jag ha övergödda ikoner hade jag lagt dem på skrivbordet direkt.

"If you can see your desktop, you're doing it wrong."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Det jag undrar är om deras undersökningsprogram kunde förstå skillnaden mellan att trycka på Windows tangenten när man har hel fönster uppe (spel) och när man är på skrivbordet?

Personligen använder jag bara Windows tangenten när jag är i spel eftersom tabba ur inte alltid funkar så bra.

Sen behöver jag inte knappen men! jag vill ha den gamla startmenyn, metro är ren skit, ville jag ha övergödda ikoner hade jag lagt dem på skrivbordet direkt.

Dos: Du kan göra en sak åt gången.
Skrivbordet: Du kan göra oändligt med saker samtidigt.
Metro: Du kan göra två saker samtidigt.

Metro: Man kan bara SE två program samtidigt men det är ingen som hindrar en att ha fler öppna. Visst jobbar vi alla olika men jag har personligen inget behov av att SE fler än två program samtidigt på en skärm. Då jag pysslar med musikproduktion så kör jag fler skärmar så fortfarande inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Jag ser inte riktigt hur detta är relevant med någon av artiklarna?

Om folk använder Start knappen för att byta fokus ifrån ett spel, så använder de ju faktiskt inte Start menyn precis som MS säger.

"If you can see your desktop, you're doing it wrong."

Det är relevant eftersom deras "program" säger att folk slutat klicka på knappen vad kan man göra förutom det för att få fram menyn? Just det klicka på Windowstangenten. Så varje gång jag går ur ett spel när jag dör för att surfa till nästa runda tror de att jag väljer Windowstangenten före startknappen

Jag kan se skrivbordet utan problem trots att det är fullt av fönster, prova gå till nedre högra hörnet på win 7. Vart kom du då? Inte för jag använder mig av det då jag inte har något på skrivbordet men höger nere i win7 är precis samma sak som metro menyn på win 8 för mig (fast metro menyn är fulare).

Skrivet av Fetskaft:

Metro: Man kan bara SE två program samtidigt men det är ingen som hindrar en att ha fler öppna. Visst jobbar vi alla olika men jag har personligen inget behov av att SE fler än två program samtidigt på en skärm. Då jag pysslar med musikproduktion så kör jag fler skärmar så fortfarande inga problem.

Jag brukar ha 4-5 fönster uppe samtidigt på en skärm, oftast placerar jag fönstren så jag bara ser det som är relevant vilket inte går att göra metro.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en uppgradering från win7 till win8. Nu ligger det gamla systemet kvar i en map som heter Windows.old.
Problemet är att jag inte kan ta bort den. Står att jag måste ange administrationbehörighet, vilket jag har.
Nögon som råkat ur för samma och har en lösning

Edit: installerade en ren win8 istället så nu är de löst.

Skickades från m.sweclockers.com