Raidkort uta att köra raid?

Permalänk
Medlem

Raidkort uta att köra raid?

Går det att använda ett raidkort som en vanlig idekontroller eller måste man köra raid?

Permalänk
Medlem

Hmm.. kan bara svara för mitt raid chip (alltså inbyggt på mobot). Ett Highpoint370 som jag just nu kör min enda hd på, alltså ingen raid.

Visa signatur

E8500, 4GB Corsair, 2x500 Samsung RAID0, 4GB I-Ram, EP43-DS3, 7900GTO, Win7.
AmigaOne G3XE, 1GB, Raptor 150GB, 4GB I-Ram, Radeon 9250 256MB, OS4.1

Permalänk
Medlem

Det är en Highpoint HPT372A Dual Channel RAID Controller

Permalänk
Medlem

ST lab´s raidkort rekommenderar jag inte att köra 2 diskar o raidade påsamma kanal, Windowsxp hänger sig då, i alla fall för mig,men raidar man diskarna så funkar det fint

Visa signatur

AMD Mobile 2400+ @ 2300 Mhz (11,5x200) 1,625 V, Gf4 Ti 4200 @ 360/760, 512mb SP bh-5, Vmodds, vatten och TEC på gpu.

Permalänk
Medlem

Davvan: De torde vara möjligt att köra diskar som vanligt (utan raid array) på ett kontrollerkort. Åtm de flesta, om int alla, borde stöda det. Raid är bara en option! Take it or leave it, som man brukar säga!

naTTen: Jag hoppas att du inte kör raid 0 på de diskar du har raidade på samma kanal. För då får du nog en ordentlig prestanda förlust, jämfört med att köra dom på olika kanaler. Man skall alltid försöka koppla ihop raid arrays så att "kanal 1" master och "kanal 2" master bildar en array, och slave på båda bildar en annan!!

Finns väll nog fall där man kommer att måsta sätta på samma kanal diskar till samma array. men man bör undvika så långt de går!

Permalänk
Medlem

Funkar fint på mitt onboard-kort.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren

Permalänk
Medlem

Re: Raidkort utan att köra raid?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Davvan
Går det att använda ett raidkort som en vanlig idekontroller eller måste man köra raid?

De flesta om inte alla klarar JBOD dvs Just a Bunch Of Disk.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060