Permalänk
Skrivet av Lcdposter1337:

Någon som kan hjälpa mig lite?
Detta programmet säger om man får åka båt eller inte.

#include <iostream> using namespace std; int main() { string gender = "man"; int age = 23; if(gender == "female" && age >= 20) { cout << "You can ride tha boat!"; } else if(gender == "man" && age >= 23) { cout << "You can ride the boat!"; } else { cout << "Bring mom or dad!"; } }

Det jag vill göra är att själv kunna skriva in både mitt kön och min ålder i konsolen men jag kommer inte så långt.
Det jag försökt att göra först är att endast kunna skriva in min ålder själv men det gick inte speciellt bra.

#include <iostream> using namespace std; int main() { string gender = "man"; string age; cin >> age; if(gender == "female" && age >= 20) { cout << "You can ride tha boat!"; } else if(gender == "man" && age >= 23) { cout << "You can ride the boat!"; } else { cout << "Bring mom or dad!"; } }

Någon som vill hjälpa mig lite?

Du definierar age som en sträng och jämför den sedan med en integer vilket ger FALSE.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Striktarn:

Du definierar age som en sträng och jämför den sedan med en integer vilket ger FALSE.

kan du berätta lite mer om detta och hur jag ska göra? <3

Permalänk
Skrivet av Lcdposter1337:

kan du berätta lite mer om detta och hur jag ska göra? <3

Känns som att vi rör oss off topic men definiera age som 'int' istället, exempel: http://www.infernodevelopment.com/beginner-c-cout-cin-integer

Du får nog starta en egen tråd om du vill ha mer hjälp.

Permalänk

Sitter i samma båt, tänkte lära mig lite grundläggande C++ dels för nöjes skull och dels för att jag kanske kommer att ha att göra med microcontrollers.

Jag har Ivor Hortons Beginning Visual C++ 2010 och Visual Studio Express 2010.

Boken säger att jag måste ha Visual C++ eller Visual Studio 2010 då Expressversionen inte innehåller MFC biblioteken. Dock är boken uppbyggd så att de första 75 procenten lär ut Native C++ och då behövs väl inte MFC eller?

Permalänk
Skrivet av Diversion:

Sitter i samma båt, tänkte lära mig lite grundläggande C++ dels för nöjes skull och dels för att jag kanske kommer att ha att göra med microcontrollers.

Jag har Ivor Hortons Beginning Visual C++ 2010 och Visual Studio Express 2010.

Boken säger att jag måste ha Visual C++ eller Visual Studio 2010 då Expressversionen inte innehåller MFC biblioteken. Dock är boken uppbyggd så att de första 75 procenten lär ut Native C++ och då behövs väl inte MFC eller?

Stämmer. Du behöver inte ha stöd för MFC för att lära dig standard C++.

Permalänk

Okej, tack för infon.

Permalänk

http://www.blinkenlights.se/articles/cplusplusnyborjarguide/p...
där kommer du iaf lära dig grunderna text guide, ingen video

Permalänk
Medlem

Toppentråd nu när sommaren håller på att regna bort och man har rejält med tid kvar av semestern som nyss börjat! HTML/CSS/Javascript har man suttit mycket med och alltid funderat på att ta steget till nått djupare. Mycket matnyttigt här!

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

C++ Överkurs

Eftersom du inte har några tidigare programmerings erfarenheter, så är nog C++ lite överkurs.
Börja med MS-DOS "Batch Scripting" istället, eftersom du sitter på en Windows dator.

MS-DOS = MicroSoft Disk Operating System är Windows Operativ System språk, och istället för att använda User Interfacen, så lär du dig att utföra sakerna du vanligtvis gör på GUIN, i en liten svart ruta som kallas CMD.
Sedan efter att du lärt dig MS-DOS kan du hoppa över till Java, eller om du vill va riktigt ball C++. Men C++ skulle nog fortfarande vara lite överkurs.
En annan bra grej skulle vara att skaffa OS-ET Linux, går att ladda ner gratis från http://www.ubuntu.com.
Där kan du istället lära dig att skriva i Terminalen, där du också kommer att lära dig For loopar osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LimpanDS:

Eftersom du inte har några tidigare programmerings erfarenheter, så är nog C++ lite överkurs.
Börja med MS-DOS "Batch Scripting" istället, eftersom du sitter på en Windows dator.

MS-DOS = MicroSoft Disk Operating System är Windows Operativ System språk, och istället för att använda User Interfacen, så lär du dig att utföra sakerna du vanligtvis gör på GUIN, i en liten svart ruta som kallas CMD.
Sedan efter att du lärt dig MS-DOS kan du hoppa över till Java, eller om du vill va riktigt ball C++. Men C++ skulle nog fortfarande vara lite överkurs.
En annan bra grej skulle vara att skaffa OS-ET Linux, går att ladda ner gratis från http://www.ubuntu.com.
Där kan du istället lära dig att skriva i Terminalen, där du också kommer att lära dig For loopar osv.

Batch-scripts är ett riktigt dåligt förslag. Det är hopplöst föråldrat, väldigt omständigt och allmänt jobbigt att använda till något mer avancerat än att byta katalog. Vill man fördjupa sig i kommandorads-scriptning/shellscripts så är det Powershell som gäller i Windows-världen nu för tiden.