Android: Nödvändiga appar

Permalänk
Medlem

Android: Nödvändiga appar

I denna tråd tänkte jag vi kunde lista appar ni tycker är nödvändiga.
Jag har själv levt med Android nu i ca 2 år, men har knappt hittat appar som man faktiskt använder sig av någorlunda mycket.
Alltså, inga onödiga shotgun-appar och liknande.
Tänkte mer på ersättande appar för standardprogram eller helt enkelt nödvändiga och bra appar.

Skriv vilken app, och varför.
Och på samma veva, varför inte ge förfrågningar om appar som gör olika saker?

Jag börjar med en förfrågning. Finns det en app som gör att man kan ha fler ikoner per sida? Bortsett från Multicon som jag ogillar. Har en SGS3 och 4x4 appar känns lite klent, men vill inte byta launcher.
6x6 appar vore perfekt men 5x5 funkar. Några tips?

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem

SL appen, bra då jag åker mycket buss Även Diablo 3 Authenticator, Spotify av självklara skäl.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

STHLM Traveling
Hitta.se
FTP Cafe
Tunein Radio
Supertoolbox
Swedbank.
Gmail

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Resrobot
TV.Nu
Mopper
BankDroid
Valfri Bank-app
BankID (MobilID)
Steam
Smart AudioBook
Valfri Batteritids-App

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Dessa ser jag som måsten:
System Tuner (Välja CPU governor*, avinstallera all skit som kommer förinstallerat**)
Screen Filter (För att kunna få extremt låg ljusstyrka)
LightFlow (För att kunna stänga av alla blinkade notifieringsdioder och lysande knappar om man har en telefon med sådant)

* Bestämmer hur telefonen ska "använda" processorn. Påverkar batteriet en hel del. Kräver custom kernel
** Kräver root.

Ser även root och custom ROM som ett måste. Gör sådana enorma prestandaskillnader..

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni om ersättande appar?
Typ nya SMS-klienter?
Jag personligen kör med GO SMS PRO, som jag gillar främst för utseende. Finns det någon annan bra?
Finns det nån bra ny kontaktbok som ser bättre ut än standard?

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem

exDailer eller GOdailer (om man inte redan har en smart dailer i sin rom) hur folk klarar sig utan är för mig en gåta

Swiftkey3 (självklara tangentbords appen, skulle köpt den även om den kostade som hela telefonen)

mxPlayer (bra mediaspelare med användarvänligt UI)

Chrome browser (standard i 4.1 men tills dess bör testas)

Es file explorer (bra utforskar-app)

Hitta.se (se direkt vem som ringer)

CWM ROMmanager (recovery)

Givetvis Gapps o facebook osv..

Dom jag kommer på just nu

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Skrivet av Jockew1989:

exDailer eller GOdailer (om man inte redan har en smart dailer i sin rom) hur folk klarar sig utan är för mig en gåta

Chrome browser (standard i 4.1 men tills dess bör testas)

1. vad exakt är en smart dailer? fattar inte alls vad det är du menar som kan tänkas behövas för att ringa mer än kontaktlista samtalslista eller nummersats?
där man till 90% ändå bara plockar upp nummret ur samtalslistan.

2. vad krävs för att den ska gå att använda på telefonen?
tänkte prova den på min ZTE men står att den är inkompatibel?
gissar att de krävs A 4.0 kör moddad version av A 2.3.5

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

1. vad exakt är en smart dailer? fattar inte alls vad det är du menar som kan tänkas behövas för att ringa mer än kontaktlista samtalslista eller nummersats?

1.ja ringer du bara folk från samtalslistan spelar det ju ingen större roll då dom ändå ligger på framsidan, tips om du vill få reda på vad det är, tanka ner från play

2.jag antar att vi fortfarande pratar om GOdailer? jag hade den på min 2.3 iaf, borde inte vara nertagen eftersom många fortfarande sitter på gingerbread

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB

Permalänk
Medlem

Appar som jag använder på min Gamla HTC Desire

Launcher: GO Launcher EX (upplever den snabbare än Sense på denna telefon.
Med den så använder jag en Locker med möjlighet att pausa det man lyssnar på direkt i lockern.
Använder även GO Notification.

Övriga appar: Podkicker Pro
Popup Pro (sköter all popup till alla program du vill.)
QuickPic (snabb galleri-explorer.)
Opera Mobile
Skandinaviskt tangentbord.

Övrigt övrigt: Qloud Media (installera motsvarande på datorn och du har en KANON streamer till telefon.

Edit: Ska säga att jag har Ginger på min gamla Desire, vilket kanske inte alla har eftersom man lär tanka det själv och installera via datorn

Visa signatur

[Ryzen R7 5800X3D] [ASUS TUF GAMING X570-PLUS] [2x16GB Kingston Fury @3733MHz CL16] [PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Hellhound]

Permalänk
Skrivet av Jockew1989:

1.ja ringer du bara folk från samtalslistan spelar det ju ingen större roll då dom ändå ligger på framsidan, tips om du vill få reda på vad det är, tanka ner från play

2.jag antar att vi fortfarande pratar om GOdailer? jag hade den på min 2.3 iaf, borde inte vara nertagen eftersom många fortfarande sitter på gingerbread

1. jo provade den men fattade inte hur den fungerade bara rörigt så den åkte bort igen...

2. ne den handladde om chrome browser...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

SlideIT keyboard
Bankdroid

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

1. Med "smart dailer" tror jag att han menar att man kan skriva namn eller delar av namn med hjälp av knappsatsen precis som i sense så får man förslag på kontakter. Ganska smidigt.

Permalänk
Medlem

Gmail
Facebook
Twitter
Spotify
Instagram (?)
SL-appen

Är väl de jag använder mest.

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 11 || Ryzen 5 7600X || 32 GB RAM || 2 TB SSD
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

1. jo provade den men fattade inte hur den fungerade bara rörigt så den åkte bort igen...

2. ne den handladde om chrome browser...

1. jaha ok

2. ang chrome så finns det ju faktist en ganska smidig finess i play där det står vilken verision en given app kräver, kollar man t. Ex på chrome så kräver den android 4.0 minst ja

Visa signatur

Surface pro 3 i3 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av GriZzm0:

1. Med "smart dailer" tror jag att han menar att man kan skriva namn eller delar av namn med hjälp av knappsatsen precis som i sense så får man förslag på kontakter. Ganska smidigt.

Är inte det standard i alla? Har ju funnits på "alla" gamla symbian lurar sedan kriget. Googles sökwidget fixar väl det också.

Permalänk
Medlem

Swiftkey3 Som någon sa innan, självklart val av tangentbord för mig. Fick det för 3 kr på någon drive. värt.

Chrome browser Tycker den är överlägsen medföljande (Gn, HoX)

aCalendar - Bästa kalander appen / widgeten jag hittat, var den som fick mig att gå ifrån sense ordentligt. (https://play.google.com/store/apps/details?id=org.withouthat....)

Spotify

Instagram

Google+ mest för att snabbt få mina bilder till min dator.

Filmtipset

Gmail använder jag så klart också.

Sen kör jag handcent för sms (igen)

Sen min absoluta favorit app True Caller ( http://www.truecaller.com/) finns inte på market men tycker den är ruskigt bra . SKönt att se vem som ringer, vad som ringer osv.

Snurrar allt på Nova launcher med Metro icon pack. HoX

Sen har jag även en fråga. På min GN är det väldigt smidigt att man kan passa iväg ett sms direkt när någon ringer, går det att få på Min Hox? med en app eller inställning ?

/N

Glömde lite appar.
Visa signatur

Jag vet jag har fel ;) Men vi kan ju prata om saken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

SlideIT keyboard

Hur skiljer sig den från GO Keyboard?
De ser nästan identiska ut på bilderna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Make.Sense:

Dessa ser jag som måsten:
System Tuner (Välja CPU governor*, avinstallera all skit som kommer förinstallerat**)
Screen Filter (För att kunna få extremt låg ljusstyrka)
LightFlow (För att kunna stänga av alla blinkade notifieringsdioder och lysande knappar om man har en telefon med sådant)

* Bestämmer hur telefonen ska "använda" processorn. Påverkar batteriet en hel del. Kräver custom kernel
** Kräver root.

Ser även root och custom ROM som ett måste. Gör sådana enorma prestandaskillnader..

Vad bör man lägga in på en gammal Desire om man vill "Roota"?
Vet att "- Google finns" men ju fler åsikter desto bättre
Btw har man full tillgång till "Market" och sitt konto med custom ROM?

Visa signatur

[Ryzen R7 5800X3D] [ASUS TUF GAMING X570-PLUS] [2x16GB Kingston Fury @3733MHz CL16] [PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Hellhound]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strelok:

För att svara på din fråga först. Ja, du har tillgång till Market (Som numera heter Google Play) med custom rom och du kan installera precis samma program. Du förlorar ingen funktionalitet så.

Sen fråga två, vilken rom man bör använda beror helt på vilken telefon man har. Det finns en del roms som finns till en uppsjö telefoner såsom Cyanogenmod, men personligen upplever jag att man får ut bättre prestanda och mjukhet (för ett omodifierat android laggar något oerhört)
om man installerar något som är specifikt för din telefon. Jag har en Xperia X10, och till den har jag då en rom som heter X10S, men den finns bara tillgänglig för X10.

Däremot så rekommenderar jag dig att kolla in xda-devs Desiresektion, eftersom det är en Desire du har. (De har forumdelar för i princip vilken telfon som helst) http://forum.xda-developers.com/forumdisplay.php?f=628 Där kommer du hitta de roms och de kernels som finns ute. Allt där brukar uppdateras väldigt ofta, och behöver du hjälp så finns forumet för just det. Trycker på den länken så ser du massa forumtrådar, och de som har [ROM] först i titeln är då roms du kan installera på din telefon.

Ny rom kommer ge din telefon nytt liv.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strelok:

Mitt tips blir Mild Wild, fungerar väldigt bra på min Desire

Permalänk
Medlem
Skrivet av Make.Sense:

För att svara på din fråga först. Ja, du har tillgång till Market (Som numera heter Google Play) med custom rom och du kan installera precis samma program. Du förlorar ingen funktionalitet så.

Sen fråga två, vilken rom man bör använda beror helt på vilken telefon man har. Det finns en del roms som finns till en uppsjö telefoner såsom Cyanogenmod, men personligen upplever jag att man får ut bättre prestanda och mjukhet (för ett omodifierat android laggar något oerhört)
om man installerar något som är specifikt för din telefon. Jag har en Xperia X10, och till den har jag då en rom som heter X10S, men den finns bara tillgänglig för X10.

Däremot så rekommenderar jag dig att kolla in xda-devs Desiresektion, eftersom det är en Desire du har. (De har forumdelar för i princip vilken telfon som helst) http://forum.xda-developers.com/forumdisplay.php?f=628 Där kommer du hitta de roms och de kernels som finns ute. Allt där brukar uppdateras väldigt ofta, och behöver du hjälp så finns forumet för just det. Trycker på den länken så ser du massa forumtrådar, och de som har [ROM] först i titeln är då roms du kan installera på din telefon.

Skrivet av ClubT:

Tack för tips och svar! ska fan testa Mild Wild tror jag

Visa signatur

Permalänk
Medlem

LauncherPro
SwiftKey
Swedbank
Gmail
Reseplaneraren
ColorNote
Opera Next

Visa signatur

Fuck yea!

Permalänk
Medlem

Aura: Om man spelar Eve är denna appen din bästa vän.

Annars som andra redan nämnt bankapp, reseplanerare etc. Google maps är också najs när man vet att man är nästan på rätt ställe men inte hittar de där sista 200 metrarna. Inget man använder dagligen, men bra att ha installerat så man slipper göra det när man väl står där.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strelok:

Ja du har tillgång till allt med custom rom, cyanogenmod t.ex kräver dock att du också flashar gapps för market m.m.
Med en desire så borde a2sd ligga högt på "wishlist".

Permalänk
Medlem

Nån annan än jag som tycker HD Widgets är nödvändig då standard widgets är ganska tråkiga? Finns det fler widgetprogram?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Ja du har tillgång till allt med custom rom, cyanogenmod t.ex kräver dock att du också flashar gapps för market m.m.
Med en desire så borde a2sd ligga högt på "wishlist".

Inte säker på vad du menar med gapps för market. Angående a2sd... JA!
En fråga.. hur mycket funktioner får man tillgång till när man Rootar?
Det jag saknar är att kunna lägga alla medelanden oavsett program från en enskild person i samma diskussions-tråd, som i WP7 t.ex.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

skriver några jag har
swiftkey 3 (super viktig)
apex launcher
teamviwer
dice player
speed test
NFC Task Launcher(om du har nfc tags)
quadrant standard(för att göra sina vänner avundsjuka:P
set cpu(kräver root)
solid explorer(den snyggaste filhanteraren enligt mig)
flipboard
chrome
clockq

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strelok:

Inte säker på vad du menar med gapps för market. Angående a2sd... JA!
En fråga.. hur mycket funktioner får man tillgång till när man Rootar?
Det jag saknar är att kunna lägga alla medelanden oavsett program från en enskild person i samma diskussions-tråd, som i WP7 t.ex.

Root är administratör i unix. Du kan alltså komma åt hela systemet, fulla rättigheter till alla filer.
Att ha rootåtkomst i sig gör inget alls.

Citat:

Google Apps (or GApps as they are commonly referred to) are the proprietary applications by Google included in many Android devices. Most of the applications can now be found and updated via the Google Play Store.[1]  Some of the apps include the Google Play Store itself, Google Talk, Google Sync (for adding and synchronizing Google accounts), Google Backup Transport, Car Home, Gmail, Google Maps, YouTube, Google Search, Google Voice Search, Google Music, and Google Docs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Make.Sense:

Skrivet av ClubT:

Yes indeed! Har nu MildWild på min Desire, grymt stor skillnad, tackar för att ni puttat mig över kanten

Visa signatur