Permalänk
Medlem

Filserver / chassimod

hade ett gamalt 775 system över och kände att jag behövde göra något produktivt på mina lediga dagar. tanken är att de ska fungera som filserver. hittade ett chassi på www.kjell.com för 150 kronor. enligt hemsidan och säljaren i butiken va det ATX, men i själva verket va de M-ATX. Men jag är inte bitter då är de bara att gnugga geniknölarna och modda lite. ska nog gå. väldigt trångt chassi men tror jag har en ide.

här kommer lite bilder. för bygglogg så följ länken, har kommer bara stora uppdateringar postas. posta gärna där om ni har funderingar eller några tips. behöver hjälp med inspiration.
[plats för länk]

Filserver / chassimod

Visa signatur

/W

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |

Permalänk
Medlem

Jag tror att de menade att chassit hade en kompabilitet för ATX-moderkort. Tror att du blandar ihop det med storleken på chassit, tower och m-tower.

Kan bli trevligt att se hur det blir. Hade personligen dock aldrig köpt ett chassi av dem trots priset

Permalänk
Medlem

Kvalitetschassie! Tror du hade hittat nåt vettigare begagnat. Eller på återvinningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av joojl:

Jag tror att de menade att chassit hade en kompabilitet för ATX-moderkort. Tror att du blandar ihop det med storleken på chassit, tower och m-tower.

Kan bli trevligt att se hur det blir. Hade personligen dock aldrig köpt ett chassi av dem trots priset

Om de står att chassot passar för ATX så ska väl ATX mobo funka. men detta va byggt för M-atx alltså Mini_ATX moderkort. i de flesta fulltowe kan man ju ha M-ATX eller vad är de du menar?

Visa signatur

/W

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Kvalitetschassie! Tror du hade hittat nåt vettigare begagnat. Eller på återvinningen

aa det är ju hela charmen. har dock kollat lite beggat. och man får fan inte så mycket för 150 kronor. men som sagt. vill ha llite att göra också!

Visa signatur

/W

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |

Permalänk
Medlem

Det här kan sluta riktigt fet följer galleriet
Vad ska du ha istället för nätagget? Varför inte flytta moderkortplåten lite upp så har du plats för några fläktar och cf/sli(om ditt moderkort har 3pci express och du ska ha ett gpu i det första och i det sista) sen alltså
Hur många hdd ska du ha? Kan du mycket om servers och så? För jag kan behöva hjälp

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

Det här kan sluta riktigt fet följer galleriet
Vad ska du ha istället för nätagget? Varför inte flytta moderkortplåten lite upp så har du plats för några fläktar och cf/sli(om ditt moderkort har 3pci express och du ska ha ett gpu i det första och i det sista) sen alltså
Hur många hdd ska du ha? Kan du mycket om servers och så? För jag kan behöva hjälp

jo moderkortsplåten går redan hela vägen upp och jag ska ha moderkortet i toppen. så hela baksidan får göras om! jag har aldrig byggt en filserver så de ska bli intressant. men eftrsom delarna är 775 från 2005ish så blir de inget högprestanda, utan bara i lärande syfte. till en början blir de 2 st 1 tb då moderkortet bara har2 st sata,de finns dock en IDE, hör och häpna. xD.

(skrivet från galaxy tab där tangentbordetskrivr lite vad de vill)

Visa signatur

/W

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ative00:

Om de står att chassot passar för ATX så ska väl ATX mobo funka. men detta va byggt för M-atx alltså Mini_ATX moderkort. i de flesta fulltowe kan man ju ha M-ATX eller vad är de du menar?

Absolut, helt deras miss. Tänkte på att du kanske tänkte att ATX-kompatibelt chassi var tvunget att vara (full-)tower, men nu har du koll och det är deras miss att detta m-tower chassit inte klarar ATX-kort. Borde åka och kräva pengarna tillbaka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ative00:

jo moderkortsplåten går redan hela vägen upp och jag ska ha moderkortet i toppen. så hela baksidan får göras om! jag har aldrig byggt en filserver så de ska bli intressant. men eftrsom delarna är 775 från 2005ish så blir de inget högprestanda, utan bara i lärande syfte. till en början blir de 2 st 1 tb då moderkortet bara har2 st sata,de finns dock en IDE, hör och häpna. xD.

(skrivet från galaxy tab där tangentbordetskrivr lite vad de vill)

för baksidan så kan du bara såga ut allting och ersätta det med annan plåt och fästa fast den genom att nita den, det har jag gjort och funkar fint
aha trodde att kunde lite om det för jag funderar också på att göra det, kan behöva lite backup har en dator liggande med en 120gb gb(ide) hårddisk vad har du tänkt dej köra för OS? freenas eller windows server?

förresten kan jag dela skrivaren om jag kör freenas/win server eller måste jag ha win7?

(skrivet via en galaxy z och där bestämmer jag vad det ska stå )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

för baksidan så kan du bara såga ut allting och ersätta det med annan plåt och fästa fast den genom att nita den, det har jag gjort och funkar fint
aha trodde att kunde lite om det för jag funderar också på att göra det, kan behöva lite backup har en dator liggande med en 120gb gb(ide) hårddisk vad har du tänkt dej köra för OS? freenas eller windows server?

förresten kan jag dela skrivaren om jag kör freenas/win server eller måste jag ha win7?

(skrivet via en galaxy z och där bestämmer jag vad det ska stå )

grejade lite idag. kommen en update på galleriet nu.

Visa signatur

/W

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |