Amerikansk domstol ger Samsung kalla handen, säljstopp för Galaxy Nexus

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Ja men nej. Det handlar i första hand om att hitta en tillräckligt partisk (eller mutbar) domare att ta sig an målet. I USA är det inte så svårt att vinna ett domstolsmål om man har gott om pengar.

Snälla, kan du sluta tro att gudfadern är en dokumentär?

Fan ta och kamma dig och sluta skriva grejer du läst i Kalle Anka.

Permalänk
Skrivet av evil_ape:

Några av anledningarna till att tillverkare av Androidtelefoner inte stämmer andra tillverkare av Androidtelefoner är att de använder samma operativsystem och att det skulle hämma Androidmarknaden. Apple har ett annat OS och är direkt konkurrerande mot hela Androidmarknaden, så därför stämmer Androidtillverkarna Apple och inte varandra.

Det är precis det som är så löjligt. Det har inget med patent och kopior att göra, utan handlar bara om att säljstoppa farliga konkurrenter till deras iphone.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GalenStork:

Snälla, kan du sluta tro att gudfadern är en dokumentär?

Fan ta och kamma dig och sluta skriva grejer du läst i Kalle Anka.

Dels har jag aldrig sett gudfadern så jag vet inte vad du pratar om, dels är du nog allt naiv om du tror att det inte har något med partiska domare att göra.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Detta är Apples sanna ansikte, dom bestämmer över sina användare och vill ta över resten av världen också Problemet är att dom har fått storhetsvansinne, och får Apple säljstopp i USA på tex kommande iPhone så ligger dom väldigt illa till, så dom ska nog inte reta upp sina konkurrenter allt för mycket.

Permalänk
Medlem

Domaren har säkert en iPhone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Domaren har säkert en iPhone.

Och låter sin katt leka med Ipaden hemma och samsung är det där företaget han aldrig hört något om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Domaren har säkert en iPhone.

om han inte hade det innan så lär han ha det nu ^^

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caineth:

Ska jag skämmas för att jag använder Windows? Att jag använder Gmail? Eller kanske tillverkaren av min mikrovågsugn gjort något "fel"? Kanske jag ska skämmas över den också?

Eller... så är det dags att folk här förstår att det helt enkelt är såhär det går till mellan företagen, det kallas "business as usual". Inbilla er ni att Samsung, Motorola, Nokia, eller vilken telefontillverkare ni nu än stödjer är "snälla" ni, men det är bara er själva ni lurar.

Ja du, Nokia stämde ju nyligen Google och Asus för Nexus 7 men inte är den säljstoppad än http://www.theinquirer.net/inquirer/news/2188489/googles-nexu.... Det går faktist att ta en lite mer diplomatisk approach och kräva licenspengar istället, Verkar dock inte vara intressant för apple utan det viktiga är att den inte får säljas om än bara under några veckors tid

Säger absolut inte att Apple bara är boven i dramat då alla företag håller på med detta på ett eller annat sätt, däremot känns just detta fall som ett något desperat drag av apple

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Skrivet av emahex:

Ja men det är ju antingen att apple stämmer eller att apple blir stämda.. Tar man bort Apple så skulle ju denna löjliga karusell sluta.
När senast var de andra företag som stämde varandra?

Kanske borde ta och läsa på lite innan du kommenterar om något du uppenbarligen inte vet något om. Patentstrider är jättevanligt, om du tror att det endast är Apple som står för dem så är du helt ute och cyklar.

Men självklart förstår jag att många har fått den bilden, att det bara är Apple som är boven. Alla ska ju hata Apple och avstå från deras produkter har jag hört. Det är tydligen fel att tycka det motsatta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

Ja du, Nokia stämde ju nyligen Google och Asus för Nexus 7 men inte är den säljstoppad än http://www.theinquirer.net/inquirer/news/2188489/googles-nexu.... Det går faktist att ta en lite mer diplomatisk approach och kräva licenspengar istället, Verkar dock inte vara intressant för apple utan det viktiga är att den inte får säljas om än bara under några veckors tid

Säger absolut inte att Apple bara är boven i dramat då alla företag håller på med detta på ett eller annat sätt, däremot känns just detta fall som ett något desperat drag av apple

Hehe, ta och läs artikeln du länkar till en gång till:

"However, unlike Apple, it's doubtful that Nokia will seek injunctions against the Google Nexus 7. Instead, Nokia is more likely to request that Google or Asus obtain the proper licenses."

Dvs, Nokia har faktiskt inte stämt dem, men licenspengar vill de nog ha. Det luktar desperation, dock, ungefär som när SCO började stämma hela världen när det gick riktigt dåligt för dem.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av GalenStork:

Apple fanboy...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasDS:

Kanske borde ta och läsa på lite innan du kommenterar om något du uppenbarligen inte vet något om. Patentstrider är jättevanligt, om du tror att det endast är Apple som står för dem så är du helt ute och cyklar.

Men självklart förstår jag att många har fått den bilden, att det bara är Apple som är boven. Alla ska ju hata Apple och avstå från deras produkter har jag hört. Det är tydligen fel att tycka det motsatta.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu är det ju faktiskt så att Apple har tagit patentstrider till en helt ny nivå, det kan man inte förneka om man inte vill framstå som en komplett idiot. Att de då ser ut som "boven" är väl naturligt, de får skylla sig själva för det. Där många andra företag har löst problemen emellan med diverse lösningar, där går Apple för en försäljningsförbud. Deras sätt att försöka ta över marknaden och förhindra Androids framfart är unikt och det är därmed inte konstigt att de får så mycket skit. Deras taktik är inte förvånande, med tanke på deras syn på Android, som syns i det Steve Jobs sa ang. Android: ""I'm going to destroy Android, because it's a stolen product. I'm willing to go thermonuclear war on this.""

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Som jag redan nämt så har Motorola(nu ägt av Google) stämt Apple och fått rätt i Tysk domstol vilket gav iPhone/iPad temporärt säljstopp. Men folk bryr sig bara när det är Apple som gör något.

Kör man strutsprincipen och ignorerar det så har det aldrig hänt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Folk oroar sig för att google och skynet ska ta över världen. Jag tror det kommer bli apple och stevenet :P.
Hur kan de ens ha patent på en algoritm? Och galaxy nexus ser ju inte ens ut som en iphone. Som vanligt leker apple sandlåda.

Skickades från m.sweclockers.com

Att inte kunna ha ett patent på en algoritm skulle göra det väldigt jobbigt för en hel del säkerhetsföretag, program och tjänster. Och det här har inget med hur telefonen ser ut, utan hur mjukvaran gör för att söka.

----------

Skrivet av Gender Bender:

Jag gillar dubbelmoralen bland Sweclockers-medlemmarna. Så fort Apple tvingas betala så sjungs det för rättvisa, men nu när Apple vinner på ett patent som faktiskt är värt att patentera så klagas det hejvilt. Att Samsung har kopierat en algoritm (kan vara värt att nämna att algoritmer kommer man inte på över en lunchrast precis) för effektivare sökning förtjänar ett straff. Även om ett säljstopp var lite väl hårt så har rättvisan segrat. Hur många företag har t.ex. Google hamnat i bråk med för att ha kopierat saker från deras sökmotor? Microsoft har varit i blåsvädret för att ha tagit saker från Google och integrerat i Bing. Det är bara att acceptera att det går till så här i branschen, och nästa gång är det kanske Apple som åker på en käftsmäll för något som dom har tagit. Google har t.ex. ansökt om ett patent för notifications, och går det i genom så lär det bli dyrt för Apple.

QFT

----

Skrivet av Caineth:

Ska jag skämmas för att jag använder Windows? Att jag använder Gmail? Eller kanske tillverkaren av min mikrovågsugn gjort något "fel"? Kanske jag ska skämmas över den också?

Eller... så är det dags att folk här förstår att det helt enkelt är såhär det går till mellan företagen, det kallas "business as usual". Inbilla er ni att Samsung, Motorola, Nokia, eller vilken telefontillverkare ni nu än stödjer är "snälla" ni, men det är bara er själva ni lurar.

Apple snor från andra? Det är ju Samsung som försöker sno från Apple i det här fallet!

---

Skrivet av _MmattiasS_:

Men helt seriöst, vad fan är det för likhet mellan nexus och iphone?

Varför säger de inget om andra samsung–telefoner i lägre prisklasser, som faktiskt det ut ungefär som en iphone? Nej just det, detdetdetdetdehandlar inte om patent, utan om att stoppa konkurrensen. Sjukt att sånt här går igenom.

Skickades från m.sweclockers.com

Förlåt, men har du ens läst nyheten? Det handlar om att Samsung försöker nyttja en sökmotoralgoritm som Apple har patent på, inte hur telefonen ser ut.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Jag gillar dubbelmoralen bland Sweclockers-medlemmarna. Så fort Apple tvingas betala så sjungs det för rättvisa, men nu när Apple vinner på ett patent som faktiskt är värt att patentera så klagas det hejvilt. Att Samsung har kopierat en algoritm (kan vara värt att nämna att algoritmer kommer man inte på över en lunchrast precis) för effektivare sökning förtjänar ett straff. Även om ett säljstopp var lite väl hårt så har rättvisan segrat. Hur många företag har t.ex. Google hamnat i bråk med för att ha kopierat saker från deras sökmotor? Microsoft har varit i blåsvädret för att ha tagit saker från Google och integrerat i Bing. Det är bara att acceptera att det går till så här i branschen, och nästa gång är det kanske Apple som åker på en käftsmäll för något som dom har tagit. Google har t.ex. ansökt om ett patent för notifications, och går det i genom så lär det bli dyrt för Apple.

Faith in humanity: Restored.

Har ni ingen moral eller? Bara för att jag gillar Apple gnäller jag inte när de får säljstopp och hoppar inte heller högt av lycka när de vinner i rätten. Jag vet att det är såhär det går till på den här nivån och så kommer det även att fortsätta; Apple stämmer Samsung, Samsung stämmer Apple, Apple stämmer Samsung osv. Hur kan ni tycka att Apple gör "fel" när Samsung kommer göra precis samma sak tillbaka?

Jag vet att vissa mognar långt senare i livet, men att det fanns så många av den sorten på SweC visste jag inte förrän nu.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Avstängd

Jävla skit Apple, skit företag!
Försöker hela tiden förstöra och stämma alla så att det inte ska finnas någon konkurrens.

Jävla skit domstolar och skit lagar.
Patentlagstiftningen suger!

Söka från flera källor?
Hur fan kan man ha patent på det?
Sånt gjordes ju på 70-talet.

Permalänk
Skrivet av Sweex:

Tänker inte sticka under stolen att Iphone 4s är en bra lur, även om något överprisad, men Apple som ett företag är ju en skam. Håller tillbaka utvecklingen som satan.

Samsung Galaxy S3 är bättre alla dagar i veckan.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk

Har någon ens läst mer än rubriken? Om man inte hade kunnat ha patent på algoritmer så hade det funnits två miljoner "googles" på internet, 1000tals identiska virusprogram etc, man måste kunna ta patent på algoritmer annars skulle inte it världen fungera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjalmarrr:

Har någon ens läst mer än rubriken? Om man inte hade kunnat ha patent på algoritmer så hade det funnits två miljoner "googles" på internet, 1000tals identiska virusprogram etc, man måste kunna ta patent på algoritmer annars skulle inte it världen fungera.

Skickades från m.sweclockers.com

För att inte glömma all ssh-, wifi-, vpn-trafik som man lätt kan avlyssna.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

USA, vart annars...

Visa signatur

Dator:|Gigabyte GA Z170X-game7|i7 6700k Noctua D15|Gtx 1070 Palit Jetstream| 16GB@3200MHz Corsair Vegenance|Corsair AX750|Fractal Design R5|Crucial MX100 256GB + 128GB|WD Red 4TB x2 | WD Green 2TB|W10 Pro|

Permalänk
Skrivet av Afrasbaba:

Faith in humanity: Restored.

Har ni ingen moral eller? Bara för att jag gillar Apple gnäller jag inte när de får säljstopp och hoppar inte heller högt av lycka när de vinner i rätten. Jag vet att det är såhär det går till på den här nivån och så kommer det även att fortsätta; Apple stämmer Samsung, Samsung stämmer Apple, Apple stämmer Samsung osv. Hur kan ni tycka att Apple gör "fel" när Samsung kommer göra precis samma sak tillbaka?

Jag vet att vissa mognar långt senare i livet, men att det fanns så många av den sorten på SweC visste jag inte förrän nu.

Apple har dock tagit det hela till en ny nivå, inte konstigt att de blir boven i det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Tänker inte sticka under stolen att Iphone 4s är en bra lur, även om något överprisad, men Apple som ett företag är ju en skam. Håller tillbaka utvecklingen som satan.

Vilken sten har du legat under dom senaste 20åren?!

Vad vore datorvärlden utan Apple?

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Vilken sten har du legat under dom senaste 20åren?!

Vad vore datorvärlden utan Apple?

Indeed, orkar man inte läsa på så kan man se den episkt fantastiska filmen Pirates of Silicon Valley.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ja men nej. Det handlar i första hand om att hitta en tillräckligt partisk (eller mutbar) domare att ta sig an målet. I USA är det inte så svårt att vinna ett domstolsmål om man har gott om pengar.

Skrivet av GalenStork:

Snälla, kan du sluta tro att gudfadern är en dokumentär?

Fan ta och kamma dig och sluta skriva grejer du läst i Kalle Anka.

Han har faktiskt rätt. USA är korrupt i mycket större utsträckning än vad en mellanmjölksvensk kan föreställa sig. Det är rätt så oroväckande eftersom Sverige slaviskt följer allt amerikanskt. Vi borde bryta med dem så snart som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Jag gillar dubbelmoralen bland Sweclockers-medlemmarna. Så fort Apple tvingas betala så sjungs det för rättvisa, men nu när Apple vinner på ett patent som faktiskt är värt att patentera så klagas det hejvilt. Att Samsung har kopierat en algoritm (kan vara värt att nämna att algoritmer kommer man inte på över en lunchrast precis) för effektivare sökning förtjänar ett straff. Även om ett säljstopp var lite väl hårt så har rättvisan segrat. Hur många företag har t.ex. Google hamnat i bråk med för att ha kopierat saker från deras sökmotor? Microsoft har varit i blåsvädret för att ha tagit saker från Google och integrerat i Bing. Det är bara att acceptera att det går till så här i branschen, och nästa gång är det kanske Apple som åker på en käftsmäll för något som dom har tagit. Google har t.ex. ansökt om ett patent för notifications, och går det i genom så lär det bli dyrt för Apple.

Fast det är ju inte riktigt så att de tagit fram en algoritm. Istället så patenterar de att man med hjälp av någon algoritm gör vissa saker som att prioritera resultaten beroende på om man t.ex börjat med att skriva en siffra. Det ser ju ut som ett vettigt patent om man inte tänker efter men det är egentligen bara ett patent på en sökruta där man söker med text i olika källor.

USA måste göra det lättare att få bort sådana här patent som är så kassa så att hjärnan blöder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caineth:

Ska jag skämmas för att jag använder Windows? Att jag använder Gmail? Eller kanske tillverkaren av min mikrovågsugn gjort något "fel"? Kanske jag ska skämmas över den också?

Eller... så är det dags att folk här förstår att det helt enkelt är såhär det går till mellan företagen, det kallas "business as usual". Inbilla er ni att Samsung, Motorola, Nokia, eller vilken telefontillverkare ni nu än stödjer är "snälla" ni, men det är bara er själva ni lurar.

Det är skillnad på företag och företag, finns fan inget annat företag som så tydligt hämmar utvecklingen för alla. Det har aldrig varit sån här stämmningscirkus innan Apple drog igång. Hoppas alla förstår att detta drabbar iphoneägarna med. INGEN användare drar nytta av detta sandlådekrig som Apple håller på med. Sen att de snor notifikationfält och diverse andra saker precis rakt av verkar ingen bry sig om. Alltid ett nöje att se fanboysen ska sitta å försvara idiotin som Apple håller på med, skärp er.

Visa signatur

mvh

Permalänk
Medlem

Iom att Apple faktiskt vinner flera rättegångar kan jag inte låta bli att överväga vissa konspirationer angående amerikanarnas rättssystem. Finns det pengar kan man köpa sig ett vinnande domstolsbeslut.

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem

Apple patenterar inte uppfinningar, dom patenterar ideer. Det är därför deras patent ser ut som dom gör, och varför folk klagar på dem. Och det gör ju att apple kan stämma andra för att dom använder samma idee, inte för att dom använder samma teknik.
Och där är problemet, om det går att patentera ideer så skulle vi bara ha EN sak av allting. en typ av telefon, ett märke av bil, en tågtillverkare, ett OS, en model av gräsklippare, alla skulle titta på samma tv-kanal eller lyssna på samma radio kanal.
Detta låter ju löjligt, men om Apple fick bestämma så skulle det verkligen bara finns en telefon, en tv, osv.
Att dom sedan kanske gör världens bästa apparater spelar ingen roll, som företag är dom riktiga skitstövlar.
Sen kan man ju argumentera huruvida Apples "ideer" är orginella eller inte, men det är en helt annan diskussion.

DISCLAIMER
(Detta är kritik mot förtaget Apple, inte deras produkter eller deras användare.)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gender Bender:

Jag gillar dubbelmoralen bland Sweclockers-medlemmarna. Så fort Apple tvingas betala så sjungs det för rättvisa, men nu när Apple vinner på ett patent som faktiskt är värt att patentera så klagas det hejvilt. Att Samsung har kopierat en algoritm (kan vara värt att nämna att algoritmer kommer man inte på över en lunchrast precis) för effektivare sökning förtjänar ett straff. Även om ett säljstopp var lite väl hårt så har rättvisan segrat. Hur många företag har t.ex. Google hamnat i bråk med för att ha kopierat saker från deras sökmotor? Microsoft har varit i blåsvädret för att ha tagit saker från Google och integrerat i Bing. Det är bara att acceptera att det går till så här i branschen, och nästa gång är det kanske Apple som åker på en käftsmäll för något som dom har tagit. Google har t.ex. ansökt om ett patent för notifications, och går det i genom så lär det bli dyrt för Apple.

Så du tycker att Apple har ensamrätt på en sökfunktion som kan söka igenom flera källor? Det tycker inte jag, dessa mjukvarupatent är löjliga och förhindrar konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zalastax:

Fast det är ju inte riktigt så att de tagit fram en algoritm. Istället så patenterar de att man med hjälp av någon algoritm gör vissa saker som att prioritera resultaten beroende på om man t.ex börjat med att skriva en siffra. Det ser ju ut som ett vettigt patent om man inte tänker efter men det är egentligen bara ett patent på en sökruta där man söker med text i olika källor.

USA måste göra det lättare att få bort sådana här patent som är så kassa så att hjärnan blöder.

Lite mer invecklat än bara en sökruta är det ju

http://htmlimg2.scribdassets.com/55uj480ohs1or83s/images/3-39...
http://htmlimg2.scribdassets.com/55uj480ohs1or83s/images/5-d9...

Fast sökrutan är ju en del av patentet, och just den bilden kan ha fått mycket uppmärksamhet, men den är nog bara där för att göra det mer tydligt vad patentet innebär.
http://htmlimg1.scribdassets.com/55uj480ohs1or83s/images/4-c9...

Men visst fan krävs det lite omstrukturering i USAs patentsystem. Det känns för lätt att få patent på saker, och i många fall uppenbara saker som ingen brytt sig om att patentera då det är så dumt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi