uppgraderings/byggprojekt budgetbelagt

Permalänk
Medlem

uppgraderings/byggprojekt budgetbelagt

Är less på min sega gamla dator och känner att jag skulle må bra av lite utomstående tips och råd.
Har tänkt ta mitt lilla projekt i 2 steg, byta ut lite hårdvara för bättre prestanda och sedan i höst proppa i sakerna i ett mini itx chassi (bitfenix prodigy känns mycket attraktiv) datorn syfte är lite allround surfa, kolla film, ha datorn kopplad till en större tv som andraskärm och självklart spela spel som bla. LoL, WoW, D3 och massvis med nya titlar efterhand.

så min tanke var att snarast byta ut delar i bästa möjliga mån för bättre prestanda. min budget ligger då på 4k, listar mina delar nedan:

moderkort: asus M5A78L LE
CPU: AMD FX 4100 quad 3.6ghz
minne: DIMM1: Kingston 99U5471-017.A00LF 4 GB DDR3-1066 DDR3 SDRAM (7-7-7-20 @ 533 MHz) (6-6-6-18 @ 457 MHz)
GPU: ATI radeon hd4850 1gb
hårddisk: western digital 7200rpm 1tb
nätagg: ingen aning riktigt men 500W

Vad är i störst behov av att bytas ut och ifall jag ska skaffa en ssd, så vad för ssd till bra pris?

Sedan när det är klart undrar jag även vad som behöver göras för att kunna montera in det hela till en "mini itx"? det kommer inte vara lika budgeterat, men 4-6k för mer utbyte av delar och för att det ska passa i nytt mindre chassi.

Tackar på förhand för tips och råd!

Permalänk
Medlem

Din processor är ingen racer men fungerar ändå ganska bra till nya spel. Jag skulle därför börja med att byta ut grafikkortet. webbhallen har just nu kampanj på Radeon HD 7950 och 7970. Köp ett kort med referensdesign så att du får ut värmen från lådan vilket är bra när du byter till prodigy chassit.

Kombinera det med en SSD. Crucial M4 och Samsung 830 är stabila och prisvärda. Undvik sandforce i allmänhet och OCZ i synnerhet. Välj en modell på 120 gb eller större.

Grafikkort 3000 kr, SSD 1000 kr.

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31