Vilken HD skall jag välja

Permalänk
Medlem

Vilken HD skall jag välja

Vilken skall jag välja av dessa diskar? Obs att de skall vara på 120 Gb och ha 8Mb i cache.

* IBM Deskstar 180GXP 120Gb 7200rpm 8Mb UDMA100 IDE

* Maxtor 6Y120P0 DiamondMaxPlus9 120Gb 7200rpm 8Mb UDMA133 Fluid IDE

* Western Digital Caviar XL 120Gb 7200rpm Special Edition (OBS! 8Mb cache!) UDMA100 IDE

Vilken av diskarna är:

1. Snabbast (accesstid och Mb/s)?

2. Tystast?

3. Svalast (minst varm)?

4. Mest pålitlig?

//Danke!

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpt en Seagate V 120 GB istället. Har hört att den ska vara riktigt tyst...kanske inte den snabbaste.

Permalänk
Medlem

Vad som helst utom IBM är mitt råd.
Både Western O Maxtor gör bra saker.

Visa signatur

Jag förbehåller mig rätten att stava som en kratta, så eventuell kritik hänvisas till dyslexi avdelningen på SU. Grammatiskkritik hänvisas till samma avdelning.

Permalänk
Medlem

Hej!

Sitter själv på en Maxtor 120gb, dock inte 8mb varianten men troligen inget annat som skiljer diskarna åt... är helnöjd med min disk,,, den är ju inte knäpptyst men inget störande ljud ändå.. Rätt sval skulle jag också säga den är.. Får 27000kb/s i sandra med en helt vanligt single disk utan raid eller nåt sånt... Så kör på maxtorn skulle jag säga,, men WDn lär ju också va jävligt bra och Seagate har jag kört förrut och jag hade inget strul med den heller.

/S

Visa signatur

AMD AthlonXP @200x10, 512MB HyperX@cas2, Abit NF7-S 2.0, Maxtor 120gb 7,2krpm, Geforce 3 Ti200@Ti500++, Samsung 48X brännare, Aopen HQ08, 1mbit internetlina

Permalänk
Medlem

Jag har själv 2 st WD och är nöjd med dem. Jag tycker de är ganska tysta och blir inte särskilt varma.
Sen att IBM endast har 1år garanti mot WD´s 3år (på SE 8Mb)
gör valet ännu enklare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nemezis
Jag har själv 2 st WD och är nöjd med dem. Jag tycker de är ganska tysta och blir inte särskilt varma.
Sen att IBM endast har 1år garanti mot WD´s 3år (på SE 8Mb)
gör valet ännu enklare

Stämmer det?
Jag har hört att IBM fortfarande har kvar sin 3års garanti.

Är det bara på SE 8mb som dom har 3år WD?
WD kommer jag troligtvis aldrig att köpa igen då jag och andra haft problem med att få dom att stå för sina garantiåtaganden det problemet har jag aldrig hört någon säga om IBM.

Visa signatur

Det är mycket nedslående att leva i en tid då det är lättare att spränga en atom än en fördom.A. Einstein

Öh en dag närmare döden:)

Permalänk
Medlem

Seagate är helt klart tystast, men jag har inte mycket att klaga på vad gäller ljudvolymen för 180GXP:n än så länge... WD:s diskar låter en del, men är i sin tur rätt snabba. Har inte testat WD gentemot 180GXP:n vad gäller prestanda än, men jag ska försöka återkomma med det. Maxtorn har jag ingen aning om.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Jag vet att cudorna är tystast (har haft dem själv) men jag ville ha lite snabbare diskar därav dessa modeller samt 8 Mb cache.

Hade tänkt montera in disken antingen i en Silent Drive vilket ställer krav på att disken inte blir för varm, alternativt bara lägga disken på tjock ljuddämpningsmatta (3cm) med matta runt om.

Jag läste på storagereview att IBM:en var ganska tyst, nästa lika tyst som cudan. Jag tror också att man har 3 års garanti för 8Mb-varianten.

Permalänk
Medlem

Kanske kan ävnta på cudorna med 8mb cache då? de borde dyka på snart... först läste jag att 8mb versionerna skulle komma när sata versionerna av barracuda 5 skulle komma men läste sedan att en review med en ata cuda V med 8mb cache så verkar finnas sådana med... 2st sådana 120gb raidade så får du otroligt tysta och väldigt snabba diskar

annars kör jag själv på en maxtor med fluid den är riktigt tyst och framförallt har den låg accestid. akta bara så du itne får en med mekaniska dvs inte fluid för de är inte alls lika tysta...

Permalänk
Medlem

Från och med 1 oktober 2002 gäller ändrade garantivillkor för Seagate, Maxtor, Western Digital och IBM. Garantitiden sänks från 3 år till 1år. Vissa har fortsatt 3 års garanti, bl.a. MaXLine från Maxtor och Caviar Special Edition från Western Digital.
Western Digital erbjuder förlängd garanti till 3år mot en extra kostnad.

Samsung har f.n 3års garanti

IBM DESKSTAR 180GXP 180GB har 1års garanti.

När en garanti sänks från 3år till 1år är det uppenbarligen bevis på en hög reklamationsprocent.

Personligen tror jag det beror på pressade priser, således sämre kvalitet, och ökat bredbandsanvändande.

Permalänk
Medlem

* Western Digital Caviar XL 120Gb 7200rpm Special Edition (OBS! 8Mb cache!) UDMA100 IDE
verkar trevlig..bäst i flera tester om än lite högljudd

Permalänk
Medlem

Att montera någon av de diskar du nämner i en SD är att tigga om en död hårddisk. Jag testade dels min WD 80GB och dels min 120GXP i SD. Efter 15 minuter med WD:n tog jag ut den och den var varm... För att inte säga het. Samma sak med IBM:en... Glöm 7200rpms-diskar i SD. Det är min rekommendation. Vill du ha dem tysta, köp Seagate eller ljuddämpa chassiet till topp. Inte mer med det.

Visa signatur

Permalänk

Ska du ha den som singel disk så är nog WD snabbare, men i raid är IBM bättre.
Hade valt IBM, 8MB cache ha 3 års garanti.
Kör mina två 80GB 120GXP i raid 0 och har en överföringshastighetssnitt på 73MB i HD tach. Ca 50k poäng i sandra.

Har kompisar som kör WD raid och deär inte i närheten av det.

Visa signatur

Win2k
Microsofts bästa os...

Permalänk
Medlem

I Sverige har man 2 års garanti mot fabrikationsfel, tillverkarna kan inte frångå detta. Konsumentköps-lagen gäller.

Duedate

Permalänk
Medlem

Så, jag lovade att återkomma med lite tester mellan framför allt 120 och 180 GXP:n. Båda diskarna sitter ensamma på sina kontroller och båda är av 120GB-storleken. Western-disken är den äldre varianten med 2MB cache, och Maxtorn som jag tog med för skojs skull är en 20GB 7200rpm. Exakta modellnumret kommer jag inte ihåg tyvärr. Men det är inte så vidare intressant just nu ändå antar jag...
Benchmarken är gjorda i HD-tach och värdena på bilderna nedan är de mest genomsnittliga i serier om 5 test vardera (ej Maxtorn).
Bild 1 - Maxtor 20 GB 7200rpm:

Bild 2 - Western Digital 80 GB 7200rpm (2MB cache):

Bild 3 - IBM 120GXP 120 GB 7200rpm:

Bild 4 - IBM 180GXP 120GB 7200rpm:

Visa signatur