Söker bästa kameran på en mobiltelefon!

Permalänk
Medlem

Har för mig både swedroid och nordichardware gjorde ett test för inte så länge sen.
HTC OneX, Sony Xperia S och iphone 4s var de bästa.
Galaxy S3 var inte släppt då, gissar att den är likvärdig.

Nokian har nog bättre kamera (den var inte med i testet), men det är väl symbian på den?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Jag undrar vad en vanlig människa ska ha 40 mp till? räcker inte 8 eller som är standard som ändå ger bra bilder som samsung galaxy s3, bilderna blir ju väldigt bra. Ska man ha en ordentlig kamera ska man köpa en systemkamera och inte fjanta sig med en mobiltelefon och leka fotograf.

Läs på lite om 808, man kan köra telefonen i PureView läge.. då blir bilderna 8MP.. Fast den konverterar en 40mp bild till 8 så bilder blir ruskigt bra

Bästa kameratelefonen på Androidfronten är väl Xperia S, jag har själv denna lur och kan meddela att den har inte mycket att säga till om ens mot Nokia N8..

Vill man ha bra mobilkamera till riktigt bra pris -> N8 .. Vill man ha det bästa -> 808

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Jag undrar vad en vanlig människa ska ha 40 mp till? räcker inte 8 eller som är standard som ändå ger bra bilder som samsung galaxy s3, bilderna blir ju väldigt bra. Ska man ha en ordentlig kamera ska man köpa en systemkamera och inte fjanta sig med en mobiltelefon och leka fotograf.

Vad ska man med en S3 till? vill man ha ordentlig prestanda så köper man en bärbar dator, hålla på att fjanta sig med en mobiltelefon är ju bara löjligt.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Vad ska man med en S3 till? vill man ha ordentlig prestanda så köper man en bärbar dator, hålla på att fjanta sig med en mobiltelefon är ju bara löjligt.

Åh, älskar din kommentar!!!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HazZarD:

Tja, Nokia 808 kostar mindre än en SGS3, så det kan ju vara en anledning

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem

Som jag tolkar OP så är allt utom kameran ointressant.

Bästa kameran.
Nokia 808.

Permalänk
Skrivet av JimpenP:

Måste slå ett slag för denna med då jag är mäktigt imponerad av hur bra den är!
Blir riktigt bra bilder och filmerna bli också väldigt bra.
Test kamera i M3

Hade en iP4 innan och skillnaden mellan dom är som natt och dag, men då är den telefonen 2 år gammal också.

Eh, de där bilderna är kraftigt förminskade, går inte att jämföra

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

ursäkta mig, men proof på det?

Precis ALLT talar för att 808 ska ha den absolut bästa mobilkameran som någonsin skapats. Sensorstorlek, sensorteknik och objektiv är alla var för sig bättre än något annat på marknaden - och absolut i klass med de allra flesta "dedikerade" kompaktkameror.

jag har inte sett bilder från n95 eller 96, så upplys mig gärna.

EDIT: förlåt, nu har jag nog en tråkig attityd, men det här är verkligen så otroligt långt ifrån någon annan mobilkamera att jag helt enkelt inte tror dig.

Var uppladdad mobilt så orkade ej kolla upp det innan men den var inget annat än Nokia N86 som var mycket bra på Macro bilderna:
http://www.allaboutsymbian.com/features/item/15160_By_popular...

Visa signatur

Mvh
janptr

Permalänk
Medlem

Tycker min Sony Xperia S tar rätt skyssta kort och har led blixt... Väldigt fina foton och färgåtervinning på dem korten och går bra att zooma in rätt bra också

Annars saknar jag min Gamla Sony Ericsson C905 med kameralucka framför linsen. Tycker den tog riktigt bra kort och macro kort va också väldigt bra på den. Men färgen på bilderna är bättre med Xperia S...

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

-Ja, tex en Toshiba Qosmio eller MSI GTX780 17" (sk. "ordentlig prestanda") är bara att stoppa i fickan. Antar att man likt äldre SE telefoner svarar genom att fälla upp skärmen?

Mvh PP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trendy:

Iphone 3GS, notera att S står för super!!!

S står för snabb har jag för mej

Permalänk
Avstängd

http://www.youtube.com/watch?v=ijtzG76zMAY kolla in denna fina video. Helt enkelt, denna kameran är den absolut bästa kameran någonsin på en mobil.
Synd bara att det inte finns sådan på Android lurar, då skulle dom sälja stort..

Visa signatur

i5 3570K @4.9GHz | XFX Radeon HD7970 Ghz Edition | ASRock Extreme 4 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz, 2x4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RambOFreAc:

http://www.youtube.com/watch?v=ijtzG76zMAY kolla in denna fina video. Helt enkelt, denna kameran är den absolut bästa kameran någonsin på en mobil.
Synd bara att det inte finns sådan på Android lurar, då skulle dom sälja stort..

Längtar så hårt på en Lumia lur med Wp8 och Pureview

Permalänk

Alltså det är ju bara skam att inte fler sagt Xperia S; visst Samsug Galaxy S3 har bra kamera och är en snabbare telefon, men Xperia S är den bästa kamera-telefonen idag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alex Johansen:

Alltså det är ju bara skam att inte fler sagt Xperia S; visst Samsug Galaxy S3 har bra kamera och är en snabbare telefon, men Xperia S är den bästa kamera-telefonen idag...

Dock så sa de flesta att Nokia 808 hade bäst kamera, och en del rekommenderade S3 för att den hade bra kamera och var en förövrigt bra telefon.

Permalänk
Skrivet av Clemizh:

Dock så sa de flesta att Nokia 808 hade bäst kamera, och en del rekommenderade S3 för att den hade bra kamera och var en förövrigt bra telefon.

Jo det är dock sant, Nokia 808 har bäst kamera men bortsett från den är det Xperia S;)
Och som sagt S3 är en snabbare telefon men både den och Xperia S är riktigt bra telefoner så om kameran ligger högst på prio-listan så skulle jag kört på en Xperia S!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alex Johansen:

Jo det är dock sant, Nokia 808 har bäst kamera men bortsett från den är det Xperia S;)
Och som sagt S3 är en snabbare telefon men både den och Xperia S är riktigt bra telefoner så om kameran ligger högst på prio-listan så skulle jag kört på en Xperia S!

Jag vill minnas att Nokia N8 är och konkurrerar med Xperia S?

Ej att glömma är att både Nokia N8 och 808 har Xenonblixt vilket gör gigantisk skillnad på nattporträtt och annan mörkerfotografering i jämförelse med LED-blixt.

Permalänk
Medlem

Nokia 808 har den absolut bästa kameran man kan få i en mobil.

synd bara att allt annat är saker som kändes hett på 90-talet (symbian, skärmen och designen) ..

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Marcusk:

Om någon rekommenderar en telefon bara baserat på antal megapixels ska man inte lyssna på den personen alls, då upplösningen på bilden inte har någon som helst påverkan på bildkvalitén.

Jag skulle vilja se dig ta ett bra foto med en kamera som tar i 16x12.

Nej, upplösningen är inte allt, men självklart påverkar den! Att en 8MP-kamera kan vara ljusår bättre än en 20MP-kamera betyder inte att upplösningen inte har någon som helst påverkan.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ts ville ha bästa kameran, här är enligt mig de bästa:

1- Nokia 808 pureview
2- Galaxy s3, Iphone 4s, Sony experia s. Alla de har sonys sensor gemensamt.
3- HTC OneX, HTC OneS
4- Nokia N8, bra optik, sämre mjukvara.
5- Samsung Galaxy S2, Google Glaxy Nexus.

Här är ett blind test som gjort av GSM arena: http://www.gsmarena.com/pureview_blind_test-review-773.php

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

ursäkta mig, men proof på det?

Precis ALLT talar för att 808 ska ha den absolut bästa mobilkameran som någonsin skapats. Sensorstorlek, sensorteknik och objektiv är alla var för sig bättre än något annat på marknaden - och absolut i klass med de allra flesta "dedikerade" kompaktkameror.

jag har inte sett bilder från n95 eller 96, så upplys mig gärna.

EDIT: förlåt, nu har jag nog en tråkig attityd, men det här är verkligen så otroligt långt ifrån någon annan mobilkamera att jag helt enkelt inte tror dig.

En liten fingervisning om objektivets upplösning:
original (9,5MB, 38MP original här)
http://i.imgur.com/zwXdG.jpg

100% crop
http://i.imgur.com/E2uUM.jpg

Det bästa måste väl ändå vara att bilden är så skarp att den lyckas gör reklam för HTC One

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600X, ASUS AM4 ROG STRIX B450-F GAMING, 16Gb DDR4, MSI GeForce GTX 1070 Ti ARMOR 8G, 256Gb SSD, Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrainX:

1- Nokia 808 pureview
3- HTC OneX, HTC OneS

Här är en blind test som gjort av GSM arena: http://www.gsmarena.com/pureview_blind_test-review-773.php

Även HOX o S2 har samma sensor..

Mer från GSMarena
http://www.gsmarena.com/piccmp.php3?idType=1&idPhone1=4577&id...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrainX:

1- Nokia 808 pureview
3- HTC OneX, HTC OneS

Här är en blind test som gjort av GSM arena: http://www.gsmarena.com/pureview_blind_test-review-773.php

Haha, fint att 808 klår min systemkamera i skärpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

synd bara att allt annat är saker som kändes hett på 90-talet (symbian, skärmen och designen) ..

Samsung kör också den där runda designen på Galaxy3 och Nexus. Sen tror jag inte att Nokia Clear Black Display fanns på nittiotalet.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Samsung kör också den där runda designen på Galaxy3 och Nexus. Sen tror jag inte att Nokia Clear Black Display fanns på nittiotalet.

Fast sgs3 och nexus är inte 3 cm tjock.... Och upplösningen på nokian är under all kritik...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Haha, fint att 808 klår min systemkamera i skärpa.

Då har du en bra kass systemkamera... Det räcker med en normal kompaktkamera för att klå 808 ...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Då har du en bra kass systemkamera... Det räcker med en normal kompaktkamera för att klå 808 ...

hehe, nu är du på djupt vatten. Visa mig en 100% crop från en kompaktkamera som är skarpare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

hehe, nu är du på djupt vatten. Visa mig en 100% crop från en kompaktkamera som är skarpare.

Tja, besök cyberphoto.se så har du testbilder från hur många kameror som helst.. Det är svårt att hitta en kompaktkamera som har mindre sensor och sämre optik än 808, så du bör inte ha några problem att hitta en bättre bild... Tror du att "pureview" kan rädda en minimal sensor och halvkass optik är du "ute på djupt vatten" ...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Tja, besök cyberphoto.se så har du testbilder från hur många kameror som helst.. Det är svårt att hitta en kompaktkamera som har mindre sensor och sämre optik än 808, så du bör inte ha några problem att hitta en bättre bild... Tror du att "pureview" kan rädda en minimal sensor och halvkass optik är du "ute på djupt vatten" ...

de allra allra flesta kompaktkameror har betydligt mindre sensorer och zoomoptik, så ärligt talat förstår jag inte vad du snackar om.

Felinformerad much?