Hur får jag enklast igång dubbla skärmar?

Permalänk
Medlem

Hur får jag enklast igång dubbla skärmar?

Hej!

Har just beställt:
http://www.inet.se/produkt/1517096/taurus-overkill-gtx-680-i7...

Samt två stycken:
http://www.dustin.se/product/5010597313/philips-273e3lhsb-27-...

Vad jag önskar är att få igång båda dessa skärmar då jag planerar att ha en skärm för spel (primärt WoW) samt den andra för att surfa och styra musik etc.

Så min snabba fråga är: Hur får jag enklast igång båda skärmarna då jag aldrig förr provat detta.

Är det enklast för mig att köpa en HDMI splitt?
Eller kommer jag kunna använda de två DVI utgångarna på datorn för en till varje skärm?
På datorn står det DVI-utgång och på skärmarna DVI-D-anslutning, är det samma sak så de passar i varandra?

Stort tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammpus:

Hej!

Har just beställt:
http://www.inet.se/produkt/1517096/taurus-overkill-gtx-680-i7...

Samt två stycken:
http://www.dustin.se/product/5010597313/philips-273e3lhsb-27-...

Vad jag önskar är att få igång båda dessa skärmar då jag planerar att ha en skärm för spel (primärt WoW) samt den andra för att surfa och styra musik etc.

Så min snabba fråga är: Hur får jag enklast igång båda skärmarna då jag aldrig förr provat detta.

Är det enklast för mig att köpa en HDMI splitt?
Eller kommer jag kunna använda de två DVI utgångarna på datorn för en till varje skärm?
På datorn står det DVI-utgång och på skärmarna DVI-D-anslutning, är det samma sak så de passar i varandra?

Stort tack på förhand!

Eller kommer jag kunna använda de två DVI utgångarna på datorn för en till varje skärm? Du kommer kunna använda DVI utgångarna på grafikkortet till att köra dubbla skärmar. Bara plugga in en skärm i varje DVI utgång, starta Nvidia controlcenter och välja alternativet multipla skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDiddler:

Eller kommer jag kunna använda de två DVI utgångarna på datorn för en till varje skärm? Du kommer kunna använda DVI utgångarna på grafikkortet till att köra dubbla skärmar. Bara plugga in en skärm i varje DVI utgång, starta Nvidia controlcenter och välja alternativet multipla skärmar.

Låter ju suveränt! Tack för snabbt svar!

Passar på att fråga om du har någon koll på om DVI sladd är någon som brukar komma med dator/skärm eller kommer jag behöva köpa två separat?

Permalänk
Medlem

Du använder en DVI/HDMI till varje skärm. Om du ansluter bägge skärmar och sedan går in i Nvidias kontrollpanel så kommer grafikkortet att visa dina bägge skärmar där. Du kan då välja vilken som ska vara primary och vilken som ska vara secondary och hur du vill konfigurera dessa. Superenkelt så du kommer lyckas få till det utan problem.

Edit: Var visst lite slö med svaret så du hade visst redan ett bra svar....

Visa signatur

Corsair 600T white - Gigabyte GA-Z68-XP-UD4 - 16 GB corsair vengeance - Intel core i5 2500K @4,5GHz (65°C @ 1,32V) - Corsair H100 - SSD Intel 320 series - EVGA GTX 780 ACX - Cooler master silent pro 850W - Asus Xonar DX - Cougar vortex fans - 27" Crossover S-IPS 2560x1440 display - Qpad MK50 keyboard - Corsair M90 mouse - Synology 210j NAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammpus:

Passar på att fråga om du har någon koll på om DVI sladd är någon som brukar komma med dator/skärm eller kommer jag behöva köpa två separat?

Om man går via produktinformationen som finns på Dustin som du länkade, så står det att VGA-kabel medföljer. Om det stämmer så finns det en risk att du inte får med DVI-kabel.

Ring och snacka med Dustin isf och lägg till i order.

Visa signatur

.:Ryzen 7 5800X3D ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 7900 GRE 16GB Nitro+ ♠ Asus TUF 850W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LupX:

Om man går via produktinformationen som finns på Dustin som du länkade, så står det att VGA-kabel medföljer. Om det stämmer så finns det en risk att du inte får med DVI-kabel.

Ring och snacka med Dustin isf och lägg till i order.

Om monitor och grafikkort håller hyffsat bra kvalité så spelar det ingen roll med den upplösningen.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net