Permalänk

Förstärkare vs Receiver

Hej,

Ska inhandla en förstärkare/receiver. Som jag har uppfattat det får man högre/bättre ljud om man använder sig av förstärkare. Dock så kan man väl inte koppla TV, DVD etc. till en förstärkare? Jag vill ju liksom kunna koppla tv, cd-spelare samt minst 2 högtalare (antagligen 5). Hur är det med ljudkvalitén? Är det enorm skillnad mellan förstärkare och receiver? Har hittat lite billiga receivers på tradera så det skulle vara kul om man kom undan med något billigt. Vill ha så högt och bra ljud som möjligt för en så billig peng som möjligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av serabella:

Hej,

Ska inhandla en förstärkare/receiver. Som jag har uppfattat det får man högre/bättre ljud om man använder sig av förstärkare. Dock så kan man väl inte koppla TV, DVD etc. till en förstärkare? Jag vill ju liksom kunna koppla tv, cd-spelare samt minst 2 högtalare (antagligen 5). Hur är det med ljudkvalitén? Är det enorm skillnad mellan förstärkare och receiver? Har hittat lite billiga receivers på tradera så det skulle vara kul om man kom undan med något billigt. Vill ha så högt och bra ljud som möjligt för en så billig peng som möjligt

om du vill kunna ha 5 högtalare måste du köpa en hemmabio förstärkare/reciever t.ex. som denna http://www.fynda.se/produkt/onkyo-tx-nr717-svart/5122/

Permalänk
Skrivet av Bhullen:

om du vill kunna ha 5 högtalare måste du köpa en hemmabio förstärkare/reciever t.ex. som denna http://www.fynda.se/produkt/onkyo-tx-nr717-svart/5122/

Okej, lite dyrt. Om jag nöjer mig med 2 högtalare räcker det med en 2.1 eller 5.1?

Permalänk
Medlem

Är knappast nån extrem super skillnad mellan en 5.1- 7.1 receiver och rena tvåkanalare.
TV och DVD går utmärkt att koppla till en vanlig förstärkare sålänge det finns analoga ljudutgångar,dock brukar de flesta moderna tv-apparater bara ha optiskt-ut har jag för mig så en receiver är nog ett bättre val plus att du kan bygga ut till surround.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Är knappast nån extrem super skillnad mellan en 5.1- 7.1 receiver och rena tvåkanalare.
TV och DVD går utmärkt att koppla till en vanlig förstärkare sålänge det finns analoga ljudutgångar,dock brukar de flesta moderna tv-apparater bara ha optiskt-ut har jag för mig så en receiver är nog ett bättre val plus att du kan bygga ut till surround.

Så jag kommer inte direkt "förlora" jättemycket ljud om jag kör på en receiver? Kan man koppla 5 högtalare till en 5.1 och 7 till en 7.1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av serabella:

Okej, lite dyrt. Om jag nöjer mig med 2 högtalare räcker det med en 2.1 eller 5.1?

jojo den var dyr, detta var bara ett exempel. Finn fler som är billigare 5.1 räcker gott och väl men finns fler 7.1 än 5.1 och kan ibland vara billigare med 7.1

Skrivet av serabella:

Så jag kommer inte direkt "förlora" jättemycket ljud om jag kör på en receiver? Kan man koppla 5 högtalare till en 5.1 och 7 till en 7.1?

7 i 7.1 står för antal slutsteg i recievern och 1an står för basen som ej behöver ett intern slutsteg utan använder sig av ett externt alltså kan du använda 7 högtalare och en bas med 7.1 och 5 högtalare och bas med 5.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av serabella:

Så jag kommer inte direkt "förlora" jättemycket ljud om jag kör på en receiver? Kan man koppla 5 högtalare till en 5.1 och 7 till en 7.1?

Precis på fråga ett.
Ja på fråga två.

Permalänk

Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem

5:1 = 5 högtalare + en bas
5:2 = 5 högtalare + två basar
..........................................
7:1 = 7 högtalare + en bas
7:2 = 5 högtalare + två basar

2:1 = du gissade rätt.

Det du förlorar med en 2:1 reciver/förstärkare är att du inte får någon centerkanal framifrån samt att du inte får något ljud bakifrån. Det finns 2:1 lösningar som "fejkar" surround-ljud, men dessa är generellt inte värda att nämnas i samma mening som ens billiga 5:1 lösningar.

Permalänk
Medlem

För att förtydliga det lite. En receiver är en förstärkare med radiodel.
Alltså: Förstärkare = ingen radio, receiver = med radio.
Nu har iofs alla i tråden förstått ts, men kan vara bra att veta.

Och ja, 2kanalsförstärkare har bättre ljudkvalite än en dito flerkanalsförstärkare för samma peng.
Fundera på hur många högtalare du kommer att vilja ha. Att koppla in tv och liknande fungerar på de båda.

Permalänk
Avstängd

Haha vad kul att man slapp göra en egen tråd lånar tråden lite ja med . antingen dom http://cdon.se/hemelektronik/k%C3%B6nig_-_h%C3%B6gtalarset_2.... eller dom http://shopping.blocket.se/By_Netonnet_BS_1_2_1150182310.htm?... jag ska koppla dom till datorn hur gör man ? har bara kopplat äldre högtalare med sån där koppar tråd som man klämmer fast :S visst behöver man en reciver/förstärkare eller inte ? jag har ett ljudkort i datorn men vet inte riktigt vad det är för något ;S för har fått det installerat i veckan och jag är på semester just nu . ge gärna förslag/ställ frågor eftersom jag är dålig på berätta (jag har min lillasysters bärbara dator som suger ljust nu + att ibland får den för sig att hoppa i texten skit iriirterande -_-

Permalänk
Avstängd

räcker en sån här liten grej (vill inte ha en stor och klumpig) eller är det en annan sorts kontakt ?

Edit: kommer jag ens behöva en förstärkare eller komme jag kunna driva dom med mitt ljudkort ? är inte så bra på sånt här

Permalänk
Medlem

En receiver kan ju ofta ta emot digitala signaler vilket "äkta" förstärkare inte kan. Så ifall man ska ha en förstärkare måste man äver ha ett försteg/da omvandlare då det flesta signaler nuförtiden skickas digitalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hawy:

En receiver kan ju ofta ta emot digitala signaler vilket "äkta" förstärkare inte kan. Så ifall man ska ha en förstärkare måste man äver ha ett försteg/da omvandlare då det flesta signaler nuförtiden skickas digitalt.

Många fel i ditt råd. Försök att hålla isär begreppen.
Mer och mer 2kanalsförstärkare tar in digitala signaler.
Vill trådskaparen köra 2kanals men kunna ta en digitala signaler, så köper han en 2kanalsförstärkare som stödjer detta. Vill han däremot driva fler högtalare, så får han då välja en flerkanalsförstärkare.

Permalänk
Medlem

Har för mig att en receiver också har inbyggd radio? Är inte så kunnig men min har det iaf.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av j.micke:

Många fel i ditt råd. Försök att hålla isär begreppen.
Mer och mer 2kanalsförstärkare tar in digitala signaler.
Vill trådskaparen köra 2kanals men kunna ta en digitala signaler, så köper han en 2kanalsförstärkare som stödjer detta. Vill han däremot driva fler högtalare, så får han då välja en flerkanalsförstärkare.

Vad sägs om att du själv håller reda på begreppen.En förstärkare med inbyggd dac är knappast en ren förstärkare.

Permalänk
Rekordmedlem

Skillnaden är att en receiver innehåller en radiodel, i övrigt finns ingen skillnad, antalet kanaler och ingångar har inget med om det är en receiver eller förstärkare att göra, alla receivrar går att klassificera som förstärkare, men det omvända är ju inte möjligt, och har man radion lös så kallas den tuner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hawy:

Vad sägs om att du själv håller reda på begreppen.En förstärkare med inbyggd dac är knappast en ren förstärkare.

Om jag väjer 2kanalsförstärkare på prisjakt och sätter filter på att dne ska ha inbyggd DAC, så får jag 47st i resultat.
Om du tycker att dessa är rena eller orena är upp till dig, men 2kanalsförstärkare med inbygd DAC är det hur som helst.

Permalänk
Skrivet av hawy:

En receiver kan ju ofta ta emot digitala signaler vilket "äkta" förstärkare inte kan. Så ifall man ska ha en förstärkare måste man äver ha ett försteg/da omvandlare då det flesta signaler nuförtiden skickas digitalt.

Som ett par stycken redan sagt (men som ni verkar ignorera).
Den ENDA skillnaden mellan en förstärkare och receiver är att en receiver har en inbyggd radiodel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yxskaftet:

Som ett par stycken redan sagt (men som ni verkar ignorera).
Den ENDA skillnaden mellan en förstärkare och receiver är att en receiver har en inbyggd radiodel.

Nja, det är en hyffsat förlegad bild, i princip alla receivers ingår försteg numera också, vilket det inte gör i rena effektförstärkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hawy:

Nja, det är en hyffsat förlegad bild, i princip alla receivers ingår försteg numera också, vilket det inte gör i rena effektförstärkare.

Nu rör du till det ytterligare.
Ingen som har nämnt effektförstärkare (Slutsteg).

Permalänk
Medlem

Ja om ens definition av förstärkare är hela "systemet" så visst...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hawy:

Ja om ens definition av förstärkare är hela "systemet" så visst...

När man i HIFI-sammanhang pratar om förstärkare är det inte bara kretsen som man syftar på.

Förstärkare och effektförstärkare är olika saker. Förstärkare är en kombinerad för- och effektförstärkare.
Skillnaden mellan förstärkare och reciever är enbart att recievern innehåller radiodel.
Sen att många recievers har digitala ingångar och flera kanaler har bara att göra med vad som efterfrågas på marknaden. Flera förstärkare har inbyggd DAC och digitalingångar och för ca 15 år sen eller mer var stereorecievers mycket vanligare än de är idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

När man i HIFI-sammanhang pratar om förstärkare är det inte bara kretsen som man syftar på.

Förstärkare och effektförstärkare är olika saker. Förstärkare är en kombinerad för- och effektförstärkare.
Skillnaden mellan förstärkare och reciever är enbart att recievern innehåller radiodel.
Sen att många recievers har digitala ingångar och flera kanaler har bara att göra med vad som efterfrågas på marknaden. Flera förstärkare har inbyggd DAC och digitalingångar och för ca 15 år sen eller mer var stereorecievers mycket vanligare än de är idag.

Håller med. När man säger förstärkare så menar man vanligtvis en integrerad förstärkare (försteg & slutsteg i samma låda). Annars brukar man säga slutsteg eller effektförstärkare om det är det man menar. Vissa säger förstärkare om hembiorecievers också.

Ang. inbyggd DAC/DA-omvandlare så är det väl mer eller mindre standard på hembiorecievers och finns tydligen även i en del integrerade 2-kanalare.

Jag är dock av uppfattningen att man fortfarande får mer ljud för pengarna om man köper en separat DAC, iaf om man har tänkt att lyssna på musik genom datorn.

/ ChriG

Permalänk
Rekordmedlem

Dac kvaliten skiljer, på samma sätt som alla andra "delkvaliteer" att bygga in allt i ett gemensamt hölje ger möjligheter till sammordningsvinster ljudkvalitetsmässigt, tex mindre risk för jordproblem, men det kräver även att man tar hänsyn till skärmning och temperaturer, men rent tekniskt så är det klartbättre med en hopbyggd apparat för samma kostnad som flera separerade, man slipper betala för lådan och kan troligen dra nytta av vissa delar av nätdelen mellan olika "delar", lådan och nätdelen är de överlägset dyraste komponenterna normalt sett, troligen utgör de över hälften av totalkostnaden för apparaten.
Det är också så att hembioreceivrar i mellanklassen ofta presterar bättre än 2 kanalare för samma pengar eftersom de tillverkas i större volymer än 2 kanalarna så kan man prispressa dem mera iom bättre logistik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är också så att hembioreceivrar i mellanklassen ofta presterar bättre än 2 kanalare för samma pengar eftersom de tillverkas i större volymer än 2 kanalarna så kan man prispressa dem mera iom bättre logistik.

Nja, det är nog din åsikt isf.
Själv anser jag att oavsett prisklass så presterar 2kanalsförstärkarna bättre än en flerkanalsförstärkare vad det gäller 2kanalsljud i samma prisklass.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av j.micke:

Nja, det är nog din åsikt isf.
Själv anser jag att oavsett prisklass så presterar 2kanalsförstärkarna bättre än en flerkanalsförstärkare vad det gäller 2kanalsljud i samma prisklass.

Kan nog inte hålla med dig där, och även tester i molt visar ju att hembiomaskiner är bra, det är tom svårt att hitta bra 2 kanalare överhuvudtaget i mellanklassen idag, kineserna låter ofta klart färgade, de är generellt alldeles för varma i ljudet, och hos ickekinesrna så är det samma förstärkare i maskinerna , det är bara färre i vissa, men det som är positivt är att hembiomarknaden har dragit upp den generella nivån, alla små källarfirmor som byggde färgat skräp verkar vara borta, kan iofs bero på att det är enklare att simulera idag så man slipper bygga en massa kraftigt färgat skräp som var vanligt för 10-20 år sedan när det fanns mycket 2 kanalstillverkare, nu är det bara kineserna kvar i den kategorin.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kan nog inte hålla med dig där, och även tester i molt visar ju att hembiomaskiner är bra, det är tom svårt att hitta bra 2 kanalare överhuvudtaget i mellanklassen idag, kineserna låter ofta klart färgade, de är generellt alldeles för varma i ljudet, och hos ickekinesrna så är det samma förstärkare i maskinerna , det är bara färre i vissa, men det som är positivt är att hembiomarknaden har dragit upp den generella nivån, alla små källarfirmor som byggde färgat skräp verkar vara borta, kan iofs bero på att det är enklare att simulera idag så man slipper bygga en massa kraftigt färgat skräp som var vanligt för 10-20 år sedan när det fanns mycket 2 kanalstillverkare, nu är det bara kineserna kvar i den kategorin.

Ja jag håller med dig i mycket av det du skriver. Både att man får väldigt mycket för pengarna när det gäller flerkanalsförstärkare, och att utbudet för 2kanalsförstärkare är ytterst skralt.
Men anser fortfarande att tex en Harman kardon 980 för 3200:- kör åttor runt flerkanalsförstärkare i samma prisklass. Men det är ju ytterst personliga åsikter och jag respekterar att du anser det motsatta.

Permalänk
Rekordmedlem

Ja 2 kanal är bra bland billiga apparater och dyra, men jag avsåg mellanklassen, säg från ca 5000 till drygt 10000 kr, där är det svårt att klå hembiomaskinerna totalt sett, ska man ha 2 kanal i den prisklassen idag är det beg som gäller.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja 2 kanal är bra bland billiga apparater och dyra, men jag avsåg mellanklassen, säg från ca 5000 till drygt 10000 kr, där är det svårt att klå hembiomaskinerna totalt sett, ska man ha 2 kanal i den prisklassen idag är det beg som gäller.

Ja utbudet är skralt.
Men i den prisklassen kan man iaf hitta lite Vincent, Primare, Arcam, XTZ, Rotel som är helt ok.
Som du säger så hade jag också satsat på begagnat i den prisklassen,fast det anser jag Iofs inom alla prisklasser.