Dayz nybörjare, vad gör jag?

Permalänk
Medlem

Dayz nybörjare, vad gör jag?

Hej!

Köpte här om natten arma paketet från steam för att kunna spela dayz, måste dock säga att jag i nuläget är aningen besviken.
Till att börja med så kan jag endast komma in på cirka en utav 5 servrar på grund utav "waiting for character to create" läste någonstans att det är ett problem med senaste verisionen utav dayz så antar att det bara är att leva med.

Men när jag väl kommer in, vad gör jag? På första servern jag prövade var det natt, såg ingenting förutom stjärnor så efter att ha sprungit runt i cirka femton minuter (säkerligen i cirklar) så gav jag upp och sökte upp en ny där det var dag.

Sprang på den nya servern runt i 20-30 minuter i skogen utan att se något annat än träd och mappen är helt svart när jag klickar på M, hur är det meningen att man skall ta sig någonstans?

Hittade slutligen en stuga med en zombie i vilken jag efter att tag dog utav då jag inte kunde skada den utan att ha funnit någon form utav vapen alls och att slåss med nävarna gick tydligen inte heller.

Härav söker jag någon form utav guidning, är fortfarande säker på att spelet kan vara väldigt roligt och att jag bara fått en hård start.

Så min fråga är slutligen, Hur gör man egentligen som nybörjare?

Permalänk

Om du vill undvika zoombies så gäller det att smyga/krypa i byarna. Är du obeväpnad så är det ingen större idé att gå in i ett hus där du har Z's inuti Leta efter lador, finns ofta gevär i dom. Om du blir jagad av zoombies kan du springa in i t.ex lador. Dom kan inte springa inomhus, så om du smyger ut på andra sidan blir du ofta av med dom.

Plockat på dig bandage, mat och dryck så du slipper dö av blödningar eller hunger.

Permalänk
Medlem

Man använder sixlauncher för att slippa patchnings problem(tycker jag)
och mapen är svart för att du inte har någon map. du måste plocka upp en. Eller använda en på nätet.

Permalänk
Medlem

Var likadant för mig ibörjan, ville sluta spela direkt jag börjat för ja fatta inget osv.. men nu 2-3 veckor efter så är jag fast.. ibörjan var det svårt att hitta vapen letade timmar, när man lär sig är det lätt.. fick precis slänga en 1911 pistol med 6-7 mag och en ak47 med 2 mag, samt en winchester med 4 mag... bara för att jag redan har en ak74 med 6 mag och en glock 17 med 4 mag..

Som du ser inte speciellt svårt när man lär sig! så ge det tid så kommer du dit jag är

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theunit:
Skrivet av adfi:
Skrivet av mackbrich:

Jaha, man behöver alltså plocka upp en map ingame för att kunna använda mappen? haha, logiskt iofs men det var något nytt för mig!

Får försöka ge det mer tid då, har några kompisar som håller på o tanka ner det så blir förhoppningsvis roligare i sällskap, dock lär det ju vara i princip omöjligt att hitta varandra då? Eller finns det något smart sätt att göra det på?

Använder även "Six Launcher" lite trist det där med creating character problemet men hoppas på att det löser sig inom kort.

Tabbar tillbaka in i spelet, tack för alla svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av frozzarn:

Jaha, man behöver alltså plocka upp en map ingame för att kunna använda mappen? haha, logiskt iofs men det var något nytt för mig!

Får försöka ge det mer tid då, har några kompisar som håller på o tanka ner det så blir förhoppningsvis roligare i sällskap, dock lär det ju vara i princip omöjligt att hitta varandra då? Eller finns det något smart sätt att göra det på?

Använder även "Six Launcher" lite trist det där med creating character problemet men hoppas på att det löser sig inom kort.

Tabbar tillbaka in i spelet, tack för alla svar!

hur enkelt som helst att hitta varandra (bara att leta upp varann i samma stad och leta efter skyltar där namnen till städerna står på)

spelat själv såpass mkt att jag kan hitta utan någon map och vad städerna heter

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Von_OttO:

hur enkelt som helst att hitta varandra (bara att leta upp varann i samma stad och leta efter skyltar där namnen till städerna står på)

spelat själv såpass mkt att jag kan hitta utan någon map och vad städerna heter

Haha precis, jag kan nästan alla städers namn enbart genom skyltar. Dock har man ghuillie M107 L85 osv osv. Tyvärr dog jag för 25 min sedan när jag hjälpte ett par nya vänner som köpte spelet igår och idag
Skit samma liksom, har mer M107 i lägret och L85 osv går att hitta likadant med gps map...

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Haha precis, jag kan nästan alla städers namn enbart genom skyltar. Dock har man ghuillie M107 L85 osv osv. Tyvärr dog jag för 25 min sedan när jag hjälpte ett par nya vänner som köpte spelet igår och idag
Skit samma liksom, har mer M107 i lägret och L85 osv går att hitta likadant med gps map...

Lägret? Finns det något liknande en bank där man kan spara saker alltså?

Antar även att det andra du talade om är vapen, har märkt att det blev om ännu svårare att sätta sig in i spelet när man heller aldrig lirat riktiga arma så att säga. Kontrollerna är helt åt skogen i min mening men det verkar vara så mycket kontroller som behövs så jag har inte vågat ändra på något än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frozzarn:

Antar även att det andra du talade om är vapen, har märkt att det blev om ännu svårare att sätta sig in i spelet när man heller aldrig lirat riktiga arma så att säga. Kontrollerna är helt åt skogen i min mening men det verkar vara så mycket kontroller som behövs så jag har inte vågat ändra på något än.

Lägret jag pratar om är tält. Tält kan du hitta i spelet och de sparas enbart på 1 server. Så vi säger att du sätter ett tält eller flera på "SE 3" så har du inte dem på "SE 4" eller någon annan server.

M107 är en sniper och L85 är en automatkarbin med värmesikte

Kontrollerna lär du dig efter ett tag

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Ändra inte kontrollerna , du kommer nog gilla dom sen
Om du klickar på esc sen respawn så kan du göra detta tills du spawnar i cherno eller i elektro (början av namnen på 2 städer)
Ifall du spawnar och ser en stad så kan du börja springa ditåt men när du är kanske 50 meter från ett hus så sätt dig ner (har ändrat den kontrollen men tror orginal är x , annars c) sen kan du även hålla in shift för att smyga
Längst åt höger så ser du ett öga och ett öra, det är hur bra du syns, om du testar dig fram så komemr du se hur du låter minst osv
Nästa tips är även att skjuta alla du ser när du får något att skjuta med
Ifall du ser nån död människa eller någonting som ligger på marken så är det scrollen på musen du ska använda, sätt dig även ner nånstans vid en loot hög och testa dig fram med ryggsäcken, kan vara riktigt jobbigt att förstå i början, men när du väl förstår så kommer det bli så mycket enklare att loota "snabbt"
Ta även alla fordon du ser(inklusive cyklar)
När jag började så spawnade jag ungefär 30 meter ifrån en cykel men tänkte liksom "Ähh jag har ju sett på kartan (online karta) att det finns massor städer och byar, så det måste ju finnas mängder med cyklar då :), men det gör det inte

Ifall du hittar något trasigt fordon så kolla på youtube hur du lagar ett fordon.
Här har du även en bra karta

http://dayzdb.com/map

Den kommer kunna vara till mycket hjälp
Sen som du säkert redan vet så finns det bättre loot längre upp på kartan, ifall du hittar en kompass och ska mot norr så ska du klicka på k 2 gånger så har du kompassen uppe (2*k är alltså toggle för kompassen)

Måste sova nu men kan skriva mer saker imorgon som kan vara bra att veta / som jag har lärt mig av mina misstag

Ps. Ifall du ser en loot hög med en ryggsäck mitt i och vill ha den men inte kan ta upp den så testa ta upp allt annat i loot högen för det kan ligga något under och då kan man inte ta den

Hoppas det hjälper lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dayz-Nooben:

Tack så mycket! Många bra tips, precis vad jag söker!

Permalänk
Medlem
Skrivet av frozzarn:

Hej!

Köpte här om natten arma paketet från steam för att kunna spela dayz, måste dock säga att jag i nuläget är aningen besviken.
Till att börja med så kan jag endast komma in på cirka en utav 5 servrar på grund utav "waiting for character to create" läste någonstans att det är ett problem med senaste verisionen utav dayz så antar att det bara är att leva med.

Men när jag väl kommer in, vad gör jag? På första servern jag prövade var det natt, såg ingenting förutom stjärnor så efter att ha sprungit runt i cirka femton minuter (säkerligen i cirklar) så gav jag upp och sökte upp en ny där det var dag.

Sprang på den nya servern runt i 20-30 minuter i skogen utan att se något annat än träd och mappen är helt svart när jag klickar på M, hur är det meningen att man skall ta sig någonstans?

Hittade slutligen en stuga med en zombie i vilken jag efter att tag dog utav då jag inte kunde skada den utan att ha funnit någon form utav vapen alls och att slåss med nävarna gick tydligen inte heller.

Härav söker jag någon form utav guidning, är fortfarande säker på att spelet kan vara väldigt roligt och att jag bara fått en hård start.

Så min fråga är slutligen, Hur gör man egentligen som nybörjare?

Waiting for character to create är inget problem? inte varit på länge?
Gäller bara att ha lite bättre tålamod än en vanlig 5-åring

Gör en backup på Arma2/OA, ta bort, installera om och använd sixlauncher! Bara att klicka, välja server, och köra

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Waiting for character to create är inget problem? inte varit på länge?
Gäller bara att ha lite bättre tålamod än en vanlig 5-åring

Gör en backup på Arma2/OA, ta bort, installera om och använd sixlauncher! Bara att klicka, välja server, och köra

Jaha, ja det kanske bara krävs att man väntar en stund då? Har inte väntat speciellt länge innan jag givit upp, som längst kanske 5 minuter och nu på senaste tiden har jag bytt server nästan direkt när jag ser det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frozzarn:

Jaha, ja det kanske bara krävs att man väntar en stund då? Har inte väntat speciellt länge innan jag givit upp, som längst kanske 5 minuter och nu på senaste tiden har jag bytt server nästan direkt när jag ser det.

Jag har aldrig det problemet längre Gäller bara att vänta.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Avstängd

Tja alla! har ett stort problem. Var och spelade DayZ på en server där admins hade kul. Han teleporterade all 200km ut i vattnet. Hur gör jag nu? Jag kan inte döda mig själv och om jag byter server spawnar jag på samma ställe. HJÄLP!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joel-321:

Tja alla! har ett stort problem. Var och spelade DayZ på en server där admins hade kul. Han teleporterade all 200km ut i vattnet. Hur gör jag nu? Jag kan inte döda mig själv och om jag byter server spawnar jag på samma ställe. HJÄLP!

Wrong, inte admins, de har inte möjligheten att gör något sådant. Du råkade ut för en hacker.

Permalänk
Medlem

Ursäkta att jag lånar tråden lite.

Nu är det såhär att jag har hittat en helikopter som står parkerad, hur gör jag för att få igång den?

Permalänk
Skrivet av Emil98:

Ursäkta att jag lånar tråden lite.

Nu är det såhär att jag har hittat en helikopter som står parkerad, hur gör jag för att få igång den?

Ingen bra ide att ens försöka om du inte lärt dig flyga sen innan. Du kommer nästan garanterat krasha. Men Q startar du den på. Om den har bränsle och motor och allt sånt är helt. Även den knapp du stiger med. Z Sjunker du med.

Mitt tips är att köra den delen av arma2 turtorialen där du får öva på flyga. Går snabbt och är inte särskilt svårt men om man nu skulle knasa till det första gången så gör man hellre det i singelplayer arma än med sin gubbe i dayz.

Hittade själv en helikopter innan ikväll med några polare så har flugit runt som en dåre med mina två polare på m240 vid dörrarna Blev en vända över elektro och cherno sen upp över nwaf sen till lägret igen (Jag har dock spelat arma sen innan dayz så kan flyga redan)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joel-321:

Om du har något viktigt på dig simma. Annars gå in på en server. Var afk i en time eller så. Tillslut dör din gubbe av törst, hunger eller kyla
Tips till ts är att varje gång du spawnar att du tittar nere till höger vart du är. Sen kollar du på kartan (den länkade några poster över) vart du är. I början ska du försöka ta dig intill städerna och leta gear i sjukhus (medecin) , lägenheter (lite allt möjligt bra att ha grejer) , brandstationer (vapen) , tågstationer (vapen) , kyrkor ( mycket bra att ha grejer) och supermarkets (mat, dryck, backpack och andra överlevnads grejer)
Självklart så finns det andra saker där också. Sen brukar laddor vara bra att hitta vapen i.
Ett tips med mat är att leta upp matches, hunting, knife och en yxa för att kunna jaga och tillaga djur (kött fyller även upp 800 i blod) sen är ett tips water bottel går att fylla på lite varstans inte havet dock.
Sen är det största tipset skjut aldrig om du inte måste. Skott drar till sig andra spelare och zombiez bättre än något annat. Sen ju mer norr ut du går desto bättre spelare möter (bättre gear) och bli inte övermodig och knalla in på nw aiefield bara för att du hittade en ak. Sen var PARANOID lita inte på någon ta alltid det säkra före det osäkra osv. Ju mer norr ut du går ju offtare möter du på spelare som spelar flera och som är mer aggressiva.
Slösa inte med medic supplies, mat och dricka ta inte bloodpack förens du faktiskt behöver runt 8k i blod kanske. Ta inte mat eller dryck förena det börjar blinka rött.
Bli inte en bandit skjut alla spelare. Skjut dem bara om dem upptäckt dig eller du vet att dem kommer. Skjut inte obeväpnade spelare ( om dem inte beter sig konstigt eller du skjutit dem tidigare)
Sen om du skulle spela med kompisar och ni ska loota te.x en liten militär bas eller en ladda. Att ni har en som täcker från skogen och en eller flera som lootar. Dels så kan den meddela att det är en zombie på väg eller så. Men huvudsakligen skydda från andra spelare.
Sen är mitt ett tips för att zombiez inte ska jaga dig hela tiden. Stå nästan aldrig upp gå oftast huckad men om dem är nära så kryp. Håll koll på mätarn uppe till vänster (synlighet och hur bra du hörs) gäller bara zombiez.

Har säkert glömt något och stavat fel på tusen ställen (mobil). Nått mer du vill veta eller undrar över så är det bara fråga.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Hur gör man honör i spelet?

Permalänk

klicka *
sen är det ä för att sitta ner

Permalänk
Skrivet av frozzarn:

Vet ej ifall något sagt detta men orkade inte läsa. Varje gång du loggar in på gubben asså när det står "Setup complete ... please wait"
Så kommer det stå nere i högra hörnet vart du är

Chernarus
Din närmsta stad - i vanliga bokstäver inte ryska.
Day 0 - Byt ut 0 mot hur länge du levt

Sen kan du kolla upp den platsen på online maps som t.ex Dayzmap.info / dayzdb.com/map

Permalänk

"Besviken på spelet"

För det första är det en mod utav arma 2 spelet.

För det andra så är det alpha, som många andra har sagt tusen gånger...

Spela med en polare och snacka i skype.

Kolla nere till höger när du just spawnat så står det vart du är och kolla på denna mappen http://dayzdb.com/map#3.047.056 för att navigera rätt. (molnen rör sig alltid österut)

För att få bort zombisar om du inte har ett vapen, spring runt buskar så brukar dem stanna vid buskarna. Lägg dig sen ner och vänta tills dem har gått förbi.

Om du blir jagad i staden så spring in hus för zombisarna kan inte springa i husen. Men se upp dem kan klättra upp för stegar.

Alla rövhål befinner sig runt söder så bege dig norrut.

Spring inte ut på fält, ta hellre en 10 min omväg i skogen.
Om du vill va skogsmulle så måste du ha

- Hatchet (yxa)
- box of matches (tändstickor)
- water bottle (vatten flaska som du kan fylla på i sjöar och brunnar)
- Hunting knife ( så du kan skära kött från djur som är i skogen. )

Visa signatur

Fractal tesla 650w ||| i5 3570k ||| EVGA GTX 770 2GB SC ACX ||| Corsair vengeance 8gb |||

Permalänk

Kan Zombie öppna dörrar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Kan Zombie öppna dörrar?

Ja, de kan också klättra i stegar och simma.
Det värsta är att de kan glitcha sig igenom både dörrar och taggtråd.

Permalänk
Skrivet av Henkka:

Ja, de kan också klättra i stegar och simma.
Det värsta är att de kan glitcha sig igenom både dörrar och taggtråd.

http://www.youtube.com/watch?v=ab-CDCng9LU

Och man verkar inte kunna låsa dörrar heller.. :S