Frakta dator från Taiwan till Sverige via post.

Permalänk
Medlem

Frakta dator från Taiwan till Sverige via post.

Hej hej där SweC!

Jag tänkte kika med er här om någon möjligtvis har vana eller erfarenhet av att skicka kompletta datorer på post.
Det jag vill göra är alltså att ta med mig hem min dator jag köpt här nere i Taipei, Taiwain.

Det jag oroar mig över är helt enkelt att när paket väll anländer till Sverige är det inte så mycket dator kvar eller skador har uppkommit antingen kosmetiska på utsidan (detta är väll okej, har ju annan låda hemma) Men i värsta fall har vi ju interna skador på komponenter, vad tror ni?

Allt sitter i ett Coolermaster 690, så ganska tung men stadig pjäs.
HDD tänkte jag packa i resväska men SSD kanske kan få sitta kvar?
Vad tror ni om grafikkort, låt det sitta eller packa i egen låda?
Främsta bekymret är kanske att jag har en tornkylare på i5:an, ingen monsterpjäs men man vill ju inte att tyngden av tornkylaren på något vis ska skada processorn, vad tror in här? det vore ju härligt att inte behöva montera ned allt om möjligt.
Tornkylaren ska vara en Thermaltake Contac 21 tror jag bestämt.

Vet att detta kanske inte är det lättaste att svara på men om någon har några tips eller råd vore ju enormt tacksam!

Permalänk
Skrivet av Sacan:

Hej hej där SweC!

Jag tänkte kika med er här om någon möjligtvis har vana eller erfarenhet av att skicka kompletta datorer på post.
Det jag vill göra är alltså att ta med mig hem min dator jag köpt här nere i Taipei, Taiwain.

Det jag oroar mig över är helt enkelt att när paket väll anländer till Sverige är det inte så mycket dator kvar eller skador har uppkommit antingen kosmetiska på utsidan (detta är väll okej, har ju annan låda hemma) Men i värsta fall har vi ju interna skador på komponenter, vad tror ni?

Allt sitter i ett Coolermaster 690, så ganska tung men stadig pjäs.
HDD tänkte jag packa i resväska men SSD kanske kan få sitta kvar?
Vad tror ni om grafikkort, låt det sitta eller packa i egen låda?
Främsta bekymret är kanske att jag har en tornkylare på i5:an, ingen monsterpjäs men man vill ju inte att tyngden av tornkylaren på något vis ska skada processorn, vad tror in här? det vore ju härligt att inte behöva montera ned allt om möjligt.
Tornkylaren ska vara en Thermaltake Contac 21 tror jag bestämt.

Vet att detta kanske inte är det lättaste att svara på men om någon har några tips eller råd vore ju enormt tacksam!

Jag själv skulle ta bort Grafikkort HDD och torn kylare

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillen99:

Jag själv skulle ta bort Grafikkort HDD och torn kylare

Mvh: Eric

Ja det är väll det som är mest troligt, hade ju på något vis hoppats på att inte behöva ta bort, köpa ny kylpasta och hela den grejen, men man kanske får bita i det sura äpplet iaf.

Ingen som provat något liknande där ute?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sacan:

Ja det är väll det som är mest troligt, hade ju på något vis hoppats på att inte behöva ta bort, köpa ny kylpasta och hela den grejen, men man kanske får bita i det sura äpplet iaf.

Ingen som provat något liknande där ute?

Inte riktigt men min dator har fraktats i ett garantiärende i Sverige och så som dom behandlar paket i Sverige räcker ju för att ställa till med en hel del...
Min CPU-kylare (Corsair A70) hängde ganska löst och var nära på att falla ner på mitt grafikkort vilket inte hade varit en rolig historia och nätaggregatet hängde ganska löst (Jag hade det längst upp i datorn)

Så jag skulle definitivt ta ut HDD, kylare och grafikkort, då kan du vara säker

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈