Intressant skärm! Achieva Shimian QH270| $400 IPS 2560x1440 Korean Monitor

Permalänk
Medlem
Skrivet av medstud:

Tull, moms och DHLs avgift för att de lagt ut pengar för tull och moms gick på 850 kr. Fortfarande ett bra pris.

Tack för alla svar, blir nog en sådan skärm:)

Visa signatur

Main dator: i5 750 4Ghz, GTX 770 4GB, Intel SSD 80GB, 8GB Ram
Servern: Core 2 Duo, 4GB Ram, 4x2TB Lagring, Ubuntu Server 12.04

Permalänk
Medlem

På mitt paket hade green-sum skrivit precis vad det var (monitor, värde 340 dollar) och min tullavgift blev 590:-. Jag bad honom heller inte skriva gift på något sätt, utan var beredd att ta den tull som blev.

Han skickade via EMS (dvs vanlig post).

Permalänk
Medlem

Har Crossovern bättre fot än Yamakasin?

Visa signatur

2500K @ 4,7GHz | Gigabyte GTX 670 - SLI | 16GB, 1600MHz | Asus Sabertooth P67 | FD Newton R3 1000W | Samsung 830, 256GB | Crossover 27Q (27", 1440p)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dadodil:

Har Crossovern bättre fot än Yakamashin?

Ja. Eller det är i alla fall vad folk som köpt båda kommit överens om. Bygg kvalitén är bättre och foten är robustare. Baksidan är i aluminium. Sen går det rykten om att den har lägre input lag än Yamakashin och Shimian. Vet inte om det är bekräftad dock.

För övrigt har jag fått vänta 4 dagar på att red-cap skulle ha skickat min skärm. Fortfarande nada. Står "2 business days". Någon annan som upplever längre leveranstider?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimm:

Ja. Eller det är i alla fall vad folk som köpt båda kommit överens om. Bygg kvalitén är bättre och foten är robustare. Baksidan är i aluminium. Sen går det rykten om att den har lägre input lag än Yamakashin och Shimian. Vet inte om det är bekräftad dock.

För övrigt har jag fått vänta 4 dagar på att red-cap skulle ha skickat min skärm. Fortfarande nada. Står "2 business days". Någon annan som upplever längre leveranstider?

beställde min CATLEAP Q270 från green-sum igår.

Saturday, July 21, 2012 at 20:08 Origin Service Area: SEOUL - GOYANG - KOREA, REPUBLIC OF (SOUTH K.) Destination Service Area: ARLANDA - BROMMA - SWEDEN Saturday, July 21, 2012 Location Time 5 Processed at INCHEON OUTSKIRT OF SEOUL - KOREA, REPUBLIC OF (SOUTH K.) INCHEON OUTSKIRT OF SEOUL - KOREA, REPUBLIC OF (SOUTH K.) 20:08 4 Arrived at Sort Facility INCHEON OUTSKIRT OF SEOUL - KOREA, REPUBLIC OF (SOUTH K.) INCHEON OUTSKIRT OF SEOUL - KOREA, REPUBLIC OF (SOUTH K.) 16:16 3 Departed Facility in SEOUL - KOREA, REPUBLIC OF (SOUTH K.) SEOUL - KOREA, REPUBLIC OF (SOUTH K.) 15:38 2 Processed at SEOUL - KOREA, REPUBLIC OF (SOUTH K.) SEOUL - KOREA, REPUBLIC OF (SOUTH K.) 15:34 1 Shipment picked up SEOUL - KOREA, REPUBLIC OF (SOUTH K.) 12:00

hoppas på att få den måndag eller tisdag.

Visa signatur

____________
snälla använd citat för att få snabbare svar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

För övrigt har jag fått vänta 4 dagar på att red-cap skulle ha skickat min skärm

Då har du förmodligen den på måndag....red-cap levererar normala fall otroligt snabbt.

Om du försöker spåra via e-pay, så funkar det inte - prova:

http://www.track-trace.com/post

Välj "Track with options", så ser du var i .se den är.

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Medlem

Är sugen på att beställa en Crossover, men bor i Norge just nu, så är väldigt osäker på tullen. Letat lite på tullens hemsida, men kan inte hittanågot angående bildskärmar eller tv-apparater.

Någon som har beställt till Norge här?

Hittade efter lite googling att det enbart borde bli ett skattepåslag på 25%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SWIN:

Då har du förmodligen den på måndag....red-cap levererar normala fall otroligt snabbt.

Om du försöker spåra via e-pay, så funkar det inte - prova:

http://www.track-trace.com/post

Välj "Track with options", så ser du var i .se den är.

Jo jag vet att han är snabb, därför jag valde honom + att han testar. Men han har inte ens skickat den. "Not shipped" står det på Ebay.

Permalänk
Medlem

pratade med dhl idag, verkar som jag slapp tullen.
Nåja märker det imorgon då jag inte är hemma idag för att hämta paketet.

Visa signatur

____________
snälla använd citat för att få snabbare svar.

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att man slipper högre tull avgifter om man skriver t.ex. "Gift - $150" på paketet?

Visa signatur

2500K @ 4,7GHz | Gigabyte GTX 670 - SLI | 16GB, 1600MHz | Asus Sabertooth P67 | FD Newton R3 1000W | Samsung 830, 256GB | Crossover 27Q (27", 1440p)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dadodil:

Hur kommer det sig att man slipper högre tull avgifter om man skriver t.ex. "Gift - $150" på paketet?

För att gift = present. Alltså säger man till tullen att det är en present som är värd 150dollar.

Permalänk
Medlem

det vart tull se inlägg nedan

Visa signatur

____________
snälla använd citat för att få snabbare svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hanjou:

Ska tullen/momsen betalas till chauffören `?

oftast så ska du skicka in betalningen till tullverket innan de ens släpper iväg det, men de kanske börjat göra det i efterfakturering numera om du redan fått avi på det.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av hanjou:

hepp då vart det visst tull då.
på hela 745kr någonsom vet hur det räknat.
Ska tullen/momsen betalas till chauffören `?

köpte skärmen för 2224kr

Tull är 25% av det deklarerade värdet + avgifter. Dessa avgifter kan variera men brukar ligga runt 50:-.

Om det är DHL så betalas det via faktura. Om det är EMS (dvs Posten) så är det mig veterligen kontant till chauffören(exakt summa) eller med kort på utlämningsställe.

Permalänk
Medlem

Jag vart lite fundersam varför min crossover(beställde den 17e) fortfarande stod som "not shipped" så jag skickade ett mail till dream-seller. Det visade sig att det var fler döda pixlar än normalt så han hade begärt en ny från fabriken som troligtvis skickas imorgon
Är riktigt lättad att jag valde en säljare som testar skärmen, hade varit tråkigt med 5+ döda pixlar....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hanjou:

hepp då vart det visst tull då.
på hela 745kr någonsom vet hur det räknat.
Ska tullen/momsen betalas till chauffören `?

köpte skärmen för 2224kr

Bad du green-sum att skriva ner värdet och/eller märka det som en gåva?

Skrivet av xHenke:

Jag vart lite fundersam varför min crossover(beställde den 17e) fortfarande stod som "not shipped" så jag skickade ett mail till dream-seller. Det visade sig att det var fler döda pixlar än normalt så han hade begärt en ny från fabriken som troligtvis skickas imorgon
Är riktigt lättad att jag valde en säljare som testar skärmen, hade varit tråkigt med 5+ döda pixlar....

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, ångrar lite att jag beställde från green-sum, stod inget om att han testade skärmarna men dom flesta här verkar bara ha bra erfarenheter av honom.

Beställde förra söndagen, och den levererades på fredagen, men var inte hemma.

F.ö kul att många säljare sänkte priset med $20 ett par dagar efter att jag beställt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roggeee:

Bad du green-sum att skriva ner värdet och/eller märka det som en gåva?

Jo, ångrar lite att jag beställde från green-sum, stod inget om att han testade skärmarna men dom flesta här verkar bara ha bra erfarenheter av honom.

Beställde förra söndagen, och den levererades på fredagen, men var inte hemma.

F.ö kul att många säljare sänkte priset med $20 ett par dagar efter att jag beställt.

rogeee, nej det har jag inte gjort.
köpte för 309dollar. Det verkar som om jag kom rätt bra undan prismässigt, ink moms och tull landar jag på exakt 2983,23kr för en 27tummare.

Blir kul och se om bildskärmen är bra, DHL bör vara här någon gång underförmiddagen.

Visa signatur

____________
snälla använd citat för att få snabbare svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roggeee:

Bad du green-sum att skriva ner värdet och/eller märka det som en gåva?

Jo, ångrar lite att jag beställde från green-sum, stod inget om att han testade skärmarna men dom flesta här verkar bara ha bra erfarenheter av honom.

Beställde förra söndagen, och den levererades på fredagen, men var inte hemma.

F.ö kul att många säljare sänkte priset med $20 ett par dagar efter att jag beställt.

Du får hålla tummarna att du får ett fint exemplar, verkar ju som att större delen av skärmarna faktiskt är perfekta och att det bara är ett fåtal som har dead/stuck pixels

Jag håller med, gav 384 dollar för min skärm i tisdags förra veckan och nu är den nere på 355 med frakt :'(

Permalänk
Medlem

Vilka säljare köper ni ifrån? Om jag minns rätt var det Catleap och Shimian (icke "SE") som klarade 100hz? Hur är det med Crossover-skärmen?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk

Min catleap ligger i Seoul, Korea nu. Beställde utav green-sum som skickade skärmen med DHL. Någon som vet om DHL skickar sina paket men Korean Air Cargo eller skickar de paketen med sina egna flyg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av therollingsten:

Min catleap ligger i Seoul, Korea nu. Beställde utav green-sum som skickade skärmen med DHL. Någon som vet om DHL skickar sina paket men Korean Air Cargo eller skickar de paketen med sina egna flyg?

de har sina egna flygplan

Visa signatur

____________
snälla använd citat för att få snabbare svar.

Permalänk
Medlem

Sådär!
Nu har jag haft min Shimian i tre veckor!

Jag beställde från green-sum för 2249kr. Jag slängde också iväg ett meddelande där jag sa att han kunde märka commercial invoicen med gift + 150$.
Det tog fyra dagar för honom att skicka paketet, vilket var lite märkligt. Men när det väl var påväg fick jag ett trackingnr av DHL. Två dagar senare var den i Tyskland där den låg över helgen.
På måndagen kom den fram på Arlanda, där den sorterades hela dagen.
På tisdagen lämnades paketet överraskandes över till Posten, som tydligen skulle sköta frakten resten av vägen.
På onsdagen anlände den till min stad, men jag var lite orolig. Då idioterna på posten skickade den som företagspaket. Och mycket riktigt, eftersom att jag är privatperson kunde de inte leverera hem till mig, utan jag fick glatt vänta på ett avi via vanligt post följande dag.
Men på torsdagen hämtade jag äntligen ut den, jag slapp även tullen på något vis.

Den kom förpackad i två lager bubbelplast, vilket jag tycker är tillräckligt.

Väldigt bråttom att packa upp den.

Ta-da!

Så efter tre veckor är jag helnöjd. Inte en enda död pixel, lite bleeding i det nedre vänstra hörnet, men såklart inget farligt.
10/10 would buy.

Permalänk
Medlem

fick min idag från green sum men det saknas en dvi kabel får väl cykla till webhallen och köpa en då.

Edit

Inga pixelfel och vad jag ser just nu.

hm, sweclockers hemsida har nog aldrig sätt så bra ut.

återkommer när jag kört nån film på skärmen.

Visa signatur

____________
snälla använd citat för att få snabbare svar.

Permalänk
Medlem

Fick min idag(Shimian). 312 kr i tull, 2252 kr för skärmen från green-sum ($309, paypal). Tror jag råkade paja foten på något sätt när jag tiltade skärmen bak/fram, det knäckte och den följer (delvis) med när jag tiltar nu(den verkar delvis ha lossnat ur sitt fäste, där man skruvar fast). Den wobblar en del, men min förra skärm var värre. Om mitt lilla misstag orsakade någon mer wobbling vet jag inte. Alternativt skruvade jag inte hårt nog.
Men som sagt, den står stabilt nog och det var bättre än förväntat på den fronten.

Finns det något sätt att justera färgerna? Kanske bara jag som behöver vänja mig, men allt känns lite blått/kallt/naturligt. Vet att många eftersträvar korrekthet när det gäller färger men jag har vant mig vid en något rödare färg. En till vanesak är väl att allt känns så otroligt litet. Dock nice med zoomfunktionen i Chrome.

Permalänk
Medlem

Väldigt sugen på att beställa en,.. är det någon som har råkat ut för s.k. ghosting ? Min gamla apple cinema display har börjat lida lite väl mycket av det nu på sista tiden, aningen irriterande att se skrivbordet ovanpå spelet/filmen om datorn stått i 10 minuter..

Permalänk
Medlem
Skrivet av roggeee:

Fick min idag(Shimian). 312 kr i tull, 2252 kr för skärmen från green-sum ($309, paypal). Tror jag råkade paja foten på något sätt när jag tiltade skärmen bak/fram, det knäckte och den följer (delvis) med när jag tiltar nu(den verkar delvis ha lossnat ur sitt fäste, där man skruvar fast). Den wobblar en del, men min förra skärm var värre. Om mitt lilla misstag orsakade någon mer wobbling vet jag inte. Alternativt skruvade jag inte hårt nog.
Men som sagt, den står stabilt nog och det var bättre än förväntat på den fronten.

Finns det något sätt att justera färgerna? Kanske bara jag som behöver vänja mig, men allt känns lite blått/kallt/naturligt. Vet att många eftersträvar korrekthet när det gäller färger men jag har vant mig vid en något rödare färg. En till vanesak är väl att allt känns så otroligt litet. Dock nice med zoomfunktionen i Chrome.

Googla efter färgprofiler.

Skrivet av Mezzlock:

Väldigt sugen på att beställa en,.. är det någon som har råkat ut för s.k. ghosting ? Min gamla apple cinema display har börjat lida lite väl mycket av det nu på sista tiden, aningen irriterande att se skrivbordet ovanpå spelet/filmen om datorn stått i 10 minuter..

Råkat ut för ghosting? Med tanke på att de saknar OSD så hålls input laget lågt. Fast det du undrar om är after images. Inget jag lider av.

Permalänk
Medlem

Happ. Min skärm fastnade i tullen. Red-cap hade icke lämnat några som helst uppgifter angående köpet, frakten, vad paketet innehöll eller värdet. Så nu är den min uppgift att skicka in dessa till posten. Den lär nog dyka upp nästa vecka! Trevligt att behöva vänta 2 veckor på skärmen när det gått så snabbt för alla andra

Permalänk

Är detta samma skärm för 289$ som alla pratar om?
Eller finns det olika?

http://www.ebay.com/itm/New-ACHIEVA-Shimian-QH270-Lite-27-LED...

Visa signatur

Samsung S34E790C |Gigabyte Z490 UD | DDR4 64Gb | i9 - 10850K | Noctua NH-D15 Black | RTX 3070 | Samsung 960 PRO 256GB M.2 |
UnRAID - 2*1Tb SSD Cache 4*8Tb Storage - Xeon E5-2697 - 64Gb DDR3

Permalänk
Avstängd
Citat:

Är detta samma skärm för 289$ som alla pratar om?
Eller finns det olika?

http://www.swiftworld.net/2012/04/14/budget-korean-27-ips-mon...

Finns väldigt många modeller, och fler tillkommer varje dag...

Citat:

Happ. Min skärm fastnade i tullen. Red-cap hade icke lämnat några som helst uppgifter angående köpet, frakten, vad paketet innehöll eller värdet. Så nu är den min uppgift att skicka in dessa till posten. Den lär nog dyka upp nästa vecka! Trevligt att behöva vänta 2 veckor på skärmen när det gått så snabbt för alla andra

Jo, dom kan inte kolla allt som strömmar in genom landets gränser, men en del.
Tror själv att red-cap skrivit allt rätt - bara Tullen, som vill få det bekräftat.

Är ju vissa osäkerhetsfaktorer inblandade, vid köp...

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Medlem

Det finns lite olika, men det sitter samma panel i alla. I denna tråden avhandlas främst Yamakasi Catleap, Crossover och Shimian.
Läs mer här:
http://www.swiftworld.net/2012/04/14/budget-korean-27-ips-mon...
Som sagt,
Shimian QH270-Lite
Crossover 27Q LED
Yamakasi Catleap Q270 SE

Observera dock att Catleapen ej har 120 Hz längre, du måste betala ganska mycket mer då. Detta har avhandlats dom senaste sidorna.